Ajankohtaista

Intti tutuksi -leireille voi hakea 30.4.2017 asti

21.3.2017

Näyttökuva 2016-1-15 kello 8.20.13Kehitysvammaisten Palvelusäätiö järjestää jälleen ensi kesänä Intti tutuksi -leiräjä eri puolilla Suomea. Leirit on tarkoitettu tukea tarvitseville naisille ja miehille.

Leireillä on mahdollisuus oppia turvallisuustaitoja ja tutustua maanpuolustustoimintaan.

Leirit kestävät kaksi tai kolme päivää. Kahden päivän leiri maksaa 80 euroa. Kolmen päivän leiri maksaa 105 euroa. Ruokailut ja yöpyminen sisältyvät hintaan.

Leirille voi osallistua yhdessä henkilökohtaisen avustajan kanssa. Avustajilta ei peritä osallistumismaksua.

Intti tutuksi -leirit vuonna 2017

  • 27.-28.5.2017, Kurikka
  • 4.-5.8.2017, Kajaani
  • 11.-13.8.2017, Turku
  • 22.-23.8.2017, Hamina
  • 25.-26.8.2017 Mikkeli
  • 26.-27.8.2017, Nurmes
  • 26.-27.8.2017, Alajärvi
  • 26.-27.8.2017, Rovajärvi
  • 2.-3.9.2017 Helsinki
  • 15.-17.9.2017, Lappeenranta
  • 7.-8.10.2017, Alajärvi

Leirille voi hakea 30.4.2017 asti.

Lisätiedot ja hakuohjeet Kehitysvammaisten Palvelusäätiön verkkosivuilla (www.kvps.fi).

Me Itse -yhdistyksen julkilausuma

21.3.2017

Me Itse ry:n vuosikokous järjestettiin Tampereella 18.3-19.3.2017. Me Itse ry on kehitysvammaisten itsensä perustama yhdistys. Yhdistys perustettiin vuonna 1999.

Me Itse ry. antoi julkilausuman sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistuksesta.

Voit lukea Me Itse ry:n julkilausuma tästä linkistä (www.kvtl.fi).

Harrastetärskyt Turussa 25.4.2017

16.3.2017

Turussa järjestetään urheilun ja liikkumisen tapahtuma nimeltä HarrasteTärskyt.

Tapahtumassa voi kokeilla eri urheilulajeja ja ehkä löytää itselleen uuden harrastuksen. Voit kokeilla muun muassa rytmistä voimistelua, golfia, kouluratsastusta, juoksua,
pituushyppyä, salibandyä.

Tapahtumassa voi tavata Special Olympics -urheilijoita.
Miten he treenaavat ja mitä kaikkea harjoitteluun kuuluu?

Vaikeavammaisille osallistujille on oma retkipolku.
Retkellä hyödynnetään Malikkeen maastoliikkumisen välineitä.

Retkipolulle ilmoittautuminen 17.4.2017 mennessä

Outi Yli-Heikkilä
puhelin: 044 2353 047
sähköposti: outi.yliheikkila(at)turunkvtuki.com

Aika:
25.4.2017 kello 14-17

Paikka:
Kupittaan urheiluhalli
Tahkonkuja 5
20520 Turku

ROCK AND SOFT – Autismisäätiön ryhmänäyttely

15.3.2017

ROCK AND SOFT – Autismisäätiön ryhmänäyttely järjestetään tänä keväänä kahdessa eri paikassa

  • galleria Art Kaarisillassa
  • Autismisäätiön Kohtaamispaikka Keppulissa

Tervetuloa näyttelyn avajaisiin galleria Art Kaarisiltaan tiistaina 28.3. kello 17-19!

ROCK AND SOFT Galleria Art Kaarisillassa

Taiteilijat:

  • Joannis Clementides
  • Karita Heimonen
  • Otto Kasvio
  • Hanna Keynäs
  • Henna Laulainen
  • Matti Pesonen
  • Markku Tolvanen
  • Miikka
  • Espoon ohjaus- ja valmennuspalveluiden kulttuuri- ja mediapajan asiakkaat

Aika:

29.3.-9.4.2017
tiistai-perjantai kello 11-18,
lauantai-sunnuntai kello 12-16.

Paikka:
Galleria Art Kaarisilta
Sanomatalo, 1.krs
Elielinaukio 2,
00100 Helsinki

ROCK AND SOFT Kohtaamispaikka Keppulissa

Taiteilijat:

  • Juuso Juntunen
  • Lari Kantola
  • Otto Kasvio
  • Selja Kivelä
  • Jarkko Malmkvist
  • Juhani Rusanen
  • Markku Tolvanen
  • Henri Salonius

Aika:
1.-21.4.2017
maanantai, tiistai, torstai kello 10-15
keskiviikko kello 10-17

Avajaiset 5.4. kello 13-15

Paikka:
Kohtaamispaikka Keppuli
Käpyläntie 11
00600 Helsinki

Special Olympics -talvimaailmankisat ovat käynnissä

15.3.2017

Kehitysvammaisten Special Olympics -talvimaailmankisat ovat parhaillaan käynnissä Itävallassa. Suomesta kisoihin lähti 34 urheilijan joukkue. Kyseessä on Suomen Special Olympics -historian suurin talvimaailmankisajoukkue.

Kisapäivät ovat 14.–25.3.

Suomalaisurheilijoita on mukana kuudessa lajissa:

  • lumilautailussa
  • alppihiihdossa
  • maastohiihdossa
  • lumikenkäilyssä
  • taitoluistelussa
  • salibandyssa.

Maastohiihdossa kilpailevat:

  • Jaakko Salomäki
  • Jarmo Sarhola
  • Matti Haatainen
  • Sari Haatainen
  • Teemu Toiviainen
  • Ville Mäntynen
  • Jaakko Salomäki
  • Veli-Matti Putila.

Lumikenkäilyssä kilpailevat:

  • Sami Korhonen
  • Aleksi Timonen
  • Kim Syrjäläinen
  • Esa Peltonen
  • Elisa Aronen.

Taitoluistelussa kilpailevat:

  • Milena Lumiketo
  • Hanna Lahtinen
  • Ville-Matias Putila
  • Elina Salminen.

Alppihiihdossa kilpailevat:

  • Marco Magi
  • Jesse Honkonen.
  • Bea Westerstråhle
  • Leevi Salmi
  • Sanna Sepponen
  • Erika Rämö
  • Saga Hänninen
  • Teo Ruoslahti.

Lumilautailussa kilpailee Janne Matilainen.

Salibandy maajoukkueessa pelaavat:

  • Arttu Paukkonen
  • Ville Vilkki
  • Lauri Kinnunen
  • Ville Lahnajärvi
  • Jere Nieminen
  • Saul Päivinen
  • Kai Virtanen
  • Jani Borg
  • Janne Ahokainen.

Onnea kaikille urheilijoille ja paljon iloisia hetkiä urheilun parissa!

Resonaari soi -konsertit 2017

13.3.2017

Resonaari soi -konsertteja järjestetään jälleen kaksi: maanantaina 8.5. ja tiistaina 9.5.2017 Savoy-teatterissa Helsingissä.

Konserteissa on eri esiintyjät. Savoy-teatterin lavalle nousee kahden illan aikana yhteensä noin 130 Resonaarin oppilasta. Konsertteihin on lupautunut myös maamme tähtiartisteja yllätysvieraiksi. Kaksi upeaa konserttia luvassa, tässä iltojen esiintyjät (aakkosjärjestyksessä):

Maanantaina 8.5.2017:

  • Hemmot
  • Kantribändi
  • LSV
  • Melodica
  • Morse
  • Patteri
  • Resonaarigroup
  • Riskiryhmä
  • Roxy
  • Trio Törkeät
  • Tähtien Sota
  • Uhrilampaat
  • Uusi Hevi

Esiintyjät 9.5.2017:

  • AJOS
  • Charger blues band
  • Class Beat
  • Hurjapäät
  • Ihmemiehet
  • Kanuuna
  • LSV
  • Marraskuu
  • Mixeri
  • ResoRock Girls
  • Resonaarigroup
  • Resonaarin kuoro
  • The Voice
  • TP-Rock

Liput ovat nyt myynnissä. Lipun hinta on 28 euroa.

Lippuvaraukset Kulttuurikeskuksen puhelinpalvelusta:

puhelinnuermo: 09 310 12000
tiistai – perjantai kello 12-14 ja 14.40-18
Lauantai klo 12-16

Lipun hintaan lisätään toimituskulut valitsemasi toimitustavan mukaan.

Aika:
8.5.2017 kello 19.00
9.5.2017 kello 19.00

Paikka:
Savoy-teatteri
Kasarmikatu 46
00130 Helsinki

Tasa-arvoinen avioliittolaki astui voimaan

1.3.2017

Tänään 1.3.2017 astui voimaan tasa-arvoinen avioliittolaki. Se tarkoittaa sitä, että samaa sukupuolta olevat parit voivat mennä naimisiin.

Vuodesta 2002 asti samaa sukupuolta olevat ovat voineet rekisteröidä parisuhteensa. Silloin heillä ei ollut samoja oikeuksia kuin heteropareilla. Mutta nyt laki on tasa-arvoinen. Homo- ja lesboparit voivat esimerkiksi ottaa yhteisen sukunimen ja adoptioida lapsen. Aivan kuten heteroparitkin.

Tämä laki säädettiin suomalaisten toiveesta. Eduskuntaan lähetettiin kansalaisaloite, jonka oli allekirjoittanut 166 851 ihmistä. Eduskunta hyväksyi lain joulukuussa 2014.

Tasa-arvoista avioliittiolakia yritettiin kumota vasta-aloitteella. Eduskuntaan lähetettiin aito avioliitto -kansalaisaloite kesällä 2016. Sen oli allekirjoittanut 106 195 suomalaista. Eduskunta hylkäsi aito avioliitto -aloitteen.

Tasa-arvoinen avioliittolaki on voimassa muissa Pohjoismaissa ja monessa Euroopan maassa.

Tasa-arvoinen aviolittolaki on herättänyt paljon keskustelua Suomessa. Mitä mieltä Verneri.netin lukijat ovat tasa-arvoisesta avioliittolaista?

Käy vastaamassa kyselyyn Verneri.netin etusivulla tässä linkissä (www.verneri.net/selko).

Asiasta voi keskustella myös Minun mielestäni! -palstalla (www.verneri.net/selko).

Savas-Rock Iisalmessa 28.4.2017

28.2.2017

Jannika esiintyy Savas-Rockissa huhtikuussa.

Vappuviikonloppuna 28.4. järjestetään Savas-Rock. Tapahtuma avaa Iisalmen festarikesän.

Lavalle nousevat:

  • Klamydia
  • Jannika B
  • Toivo Susi#74100.

Tapahtuma on avoin kaikille täysi-ikäisille henkilöille. Liput maksavat 25 euroa. Niitä voi ostaa ennakkoon Liveto-nettikaupasta. Ryhmät voivat tilata lippuja sähköpostitse osoitteesta arja.kauhanen(at)savas.fi

Tapahtuma on esteetön: tapahtumatiloissa ei ole askelmia, laulut ja väliaikajuonnot on tulkattu viittomakielelle ja opasteet sekä hinnastot kuvitetaan.

Aika:
28.4.2017 kello 18-24

Paikka:
Olvi Oluthalli
aLuuniemenkatu 4
74100 Iisalmi

Kaarisilta Biennale kesällä 2017

27.2.2017

Biennale tarkoittaa joka toinen vuosi järjestettävää tapahtumaa. Kaarisilta Biennale toteutetaan nyt kolmatta kertaa. Se on kaikille erityistä tukea tarvitseville taiteentekijöille avoin näyttely. Tuomaristo valitsee näyttelyyn mukaan pääsevät taideteokset.

Tapahtuma järjestetään Erstan Kartanossa Villähteellä sekä Art Kaarisilta -galleriassa Helsingissä kesällä 2017. Ilmoittautua pitää 31.3.2017 mennessä.

Taiteilija tai työryhmä voi osallistua Biennaleen korkeintaan viidellä teoksella. Teokset on oltava toteutettu viimeisen viiden vuoden aikana. Teosten koko ja tekotapa ovat vapaat.

Ilmoittautumislomakkeeseen merkitään teosten nimet, koko, tekniikka sekä valmistumisvuosi. Lomakkeen mukana lähetetään A4-kokoiset hyvälaatuiset kuvat näyttelyyn ehdotettavista teoksista.

Teoskuvien kääntöpuolelle tulee merkitä teoksen numero ilmoittautumislomakkeen numeroinnin mukaan (1-5), sekä tekijä ja teoksen nimi.

Jos kyseessä on tilateos, installaatio, performanssi yms. voi teoksesta kirjoittaa tarkemman kuvailun ja liittää sen ilmoittautumislomakkeen oheen. Video- ja ääniteokset sekä performanssit toimitetaan DVD:nä.

Tuomaristo valitsee näyttelyyn osallistuvat teokset kuvien perusteella. Tuomaristo koostuu kuvataiteen ammattilaisista. Näyttelyyn valituille taiteilijoille ilmoitetaan 30.4.2017 mennessä henkilökohtaisesti.

Ilmoittautumislomake aukeaa tästä linkistä (www.kaarisilta.fi).

Voit kysyä lisätietoja:

  • sähköpostilla: biennale(at)kaarisilta.fi
  • puhelimella: Johanna Immeli puhelin 044-533 6398 maanantai – perjantai kello 9-15

Aika:
27.6.–6.8.2017

Paikka:
Erstan Kartano
Villähteentie 458
15540 Villähde

Galleria Art Kaarisilta
Sanomatalo, 1.krs
Elielinaukio 2,
00100 Helsinki

Lauluja Suomesta -konsertti

20.2.2017

Kalevalakonsertissa esiintyvät Kaarisillan opiskelijat ja päivätoimintaryhmät.

Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Aika:
23.2.2017 kello 14

Paikka:
Kaarisillan taide- ja toimintakeskuksen monitoimitalo
Villähteentie 458
15540 Villähde

Minä luen sinulle -kampanja oli menestys

20.2.2017

Kansanedustaja Nasima Razmyar kävi lukemassa Tilkan ryhmäkodissa.

Helmikuussa viikolla 7 vietettiin Minä luen sinulle -kampanjaa. Ympäri Suomea maahanmuuttajia kävi lukemassa selkokirjoja kehitysvammaisille ja vanhuksille.

Mukana oli myös kaksi kansanedustajaa. Nasima Razmyar kävi lukemassa Tilkan ryhmäkodissa Helsingissä. Hän luki Pertti Rajalan Sata totuutta Suomesta -kirjaa. Tilaisuudessa keskusteltiin Suomesta ja siitä, kuka on suomalainen.

Kansanedustaja Ozan Yanar kävi lukemassa ikäihmisille palvelutalo Wilhelmiinassa Helsingissä. Hän luki Jäähyväiset Viipurille -kirjaa. Sen on kirjoittanut Marja Simola.

Mukana oli paljon oppilaitoksia, joissa on suomea opiskelevia maahanmuuttajia. Opiskelijoita kävi lukemassa muun muassa Mikkelissä ja Kajaanissa. Lukutilaisuudet olivat iloisia tapahtumia.

Moni oppilaitos aikoo jatkaa lukutuokioiden järjestämistä.

Teatteri Telmi Kuopiossa esittää: Rapparista räppäriksi

13.2.2017

Teatteri Telmi on kuopiolainen erityistä tukea tarvitsevien ihmisten teatteri.

Tänäkin keväänä Kuopiossa on tarjolla Telmin viihdyttävää teatteritaidetta: Teatteri Telmi esittää huhtikuussa näytelmän Rapparista räppäriksi.

Näytelmä on historiallinen katsaus Kuopion lähiajan historiaan. Rapparista räppäriksi -näytelmä on osa Suomi 100 -juhlaohjelmaa Pohjois-Savossa.

Ryhmävaraukset puhelinnumerosta: 040 0573 191.

Aika:

  • ma 3.4. klo 18 kenraali
  • ti 4.4. klo 18 ensi-ilta
  • ke 5.4. klo 10 esitys
  • ke 5.4. klo 13 esitys
  • to 6.4. klo 10 esitys
  • to 6.4. klo 13 esitys
  • pe 7.4. klo 18 viimeinen esitys

Paikka:
Kuopion Kulttuuriareena 44
Kauppakatu 44
70110 Kuopio

Kuntokuu, videoita kuntoiluun

7.2.2017

Helmikuu on Kuntokuu. Suomen vammaisurheilu- ja liikunta VAU ry. julkaisee sen kunniaksi joka päivä kuntoiluvideon.

Videoissa jumpataan Marjo Remeksen ja Risto Korhosen tahdissa kuminauhalla. Videoissa käytetään vastuskuminauhaa. Monelle tuttu kaksilenkkinen kuminauha soveltuu liikkeisiin yhtä hyvin. Videoissa on liikkeistä pystyssä ja istuen tehtävät versiot.

Videoiden avulla voit liikkua helmikuun jokaisena päivänä. Sisällä voi jumpata, vaikka ulkona on liukasta.

Videoita voi käydä katsomassa Kuntokuun nettisivuilla. Videot löytyvät helposti sivulta Ajankohtaista-otsikon alta. Uusin video on ylimpänä sivulla.

Pääset Kuntokuun nettisivuille tästä linkistä (www.kuntokuu.fi).

Selkoesite kehitysvammalain muutoksista

6.2.2017

Sosiaali- ja terveysministeriö on julkaissut selkokielisen esitteen kehitysvammalain muutoksista.

Kehitysvammalaissa säädetään kehitysvammaisten ihmisten palveluista. Virallisesti lain nimi on Laki kehitysvammaisten erityishuollosta.

Kehitysvammalain muutokset vahvistavat kehitysvammaisten ihmisten oikeutta määrätä itse omista asioistaan.

Muutosten jälkeen kehitysvammaisilla on entistä paremmat mahdollisuudet päättää oman elämänsä asioista ja toimia itsenäisesti.

Muutokset vähentävät myös rajoitustoimenpiteiden käyttöä kehitysvammaisten erityishuollossa.

Kehitysvammalain muutokset tulivat voimaan 10.6.2016. Samaan aikaan Suomi vahvisti YK:n vammaissopimuksen, jossa määritellään vammaisten ihmisten oikeudet.

Lataa kehitysvammalain muutokset -esite tästä linkistä:

Kehitysvammalain muutokset (pdf-tiedosto).

Kuntavaalit 2017 -esite

6.2.2017

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet uuden Kuntavaalit 2017 -esitteen.

Esitteessä kerrotaan, miksi kannattaa äänestää. Esitteessä kerrotaan myös kuka saa äänestää ja ketä voi äänestää. Siitä saa myös tietoa, miten äänestät. Esite kertoo myös, keneltä saat tarvittaessa apua äänestyspaikalla.

Käy tutustumassa uuteen selkokieliseen Kuntavaalit 2017 -esitteeseen.

Pääset lukemaan opasta tästä linkistä (selkokeskus.fi).