Ajankohtaista

Palkkatöihin-live Instassa to 4.4.

25.3.2024

Tervetuloa juttelemaan ja kysymään työstä ja työllistymisestä Instaliveen.

Live on Vernerin Instagramissa torstaina 4. huhtikuuta kello 17.

Voit lähettää kysymyksiä työstä etukäteen Verkko-Kertulle:

Kysy Kertulta

Kysymyksiin vastaa kokemusasiantuntija Karoliina Olkkonen ja Kehitysvammaliiton työllisyysasiantuntija Simo Klem.

Näin osallistut liveen:

  • Seuraa Verneriä Instagramissa. Löydät Vernerin Instasta nimellä Verneri_net.
  • Kun live alkaa, avaa Instagramin kotisivu.
  • Vernerin profiilikuva hehkuu punaisena kotisivusi yläreunassa. Klikkaa profiilikuvaa.

Nähdään livessä!

Tietoisku EU:n vammaiskortista

25.3.2024

Lämpimästi tervetuloa kuulemaan EU:n vammaiskortista!

Kehitysvammaisten palvelusäätiö pitää tietoiskun vammaiskortista 9. huhtikuuta kello 17.30–18.30.

Voit osallistua tietoiskuun Teamsissä.

Tietoiskussa saat tietoa siitä,

  • mikä on EU:n Vammaiskortti
  • kuka kortin voi saada
  • miten korttia haetaan
  • missä korttia voi käyttää.

Tietoisku on maksuton.

Lisätietoja ja ilmoittautumiset KVPS:n sivuilla (kvps.fi)

Voit lähettää vammaiskortista kysymyksiä sähköpostilla osoitteeseen vammaiskortti@kvps.fi.

Minulle tärkeä Verneri.net

6.2.2024

Kolme nuorta miestä ottavat kännykällä yhteiskuvaa.Vernerin seuraava Instalive on torstaina 14. maaliskuuta kello 17.

Tule liveen juttelemaan Vernerin selkosivuista:

Mitä kaikkea Vernerissä voi tehdä? Miksi Verneri on sinulle tärkeä?

Livessä suunnitellaan myös Vernerin uutta slogania eli tunnuslausetta.

Näin osallistut liveen:

  • Seuraa Verneriä Instagramissa. Löydät Vernerin Instasta nimellä Verneri_net.
  • Kun live alkaa, avaa Instagramin kotisivu.
  • Vernerin profiilikuva hehkuu punaisena kotisivusi yläreunassa. Klikkaa profiilikuvaa.

Nähdään livessä!

Tukiliitto järjestää kylpyläloman Punkaharjulla

30.1.2024

Tukiliitto järjestää kehitysvammaisille aikuisille tarkoitetun kylpyläloman Punkaharjulla Kruunupuistossa 27. toukokuuta – 1. kesäkuuta 2024.

Loman hakuaika päättyy 27. helmikuuta 2024.

Loman osallistumismaksu on 125 euroa. Lisäksi osallistuja maksaa matkakulut.

Lomalle voi hakea myös yhdessä kaverin tai avustajan kanssa.

Lue lisää ja hae lomalle Tukiliiton sivuilta (tukiliitto.fi)

Jutellaan lemmikeistä Instalivessä

9.1.2024

Tule juttelemaan lemmikeistä Vernerin Instaliveen keskiviikkona 17.1. kello 17.

Voit lähettää lemmikeistä kysymyksiä etukäteen Verkko-Kertulle:

Kysy Kertulta

Näin osallistut liveen:

  • Seuraa Verneriä Instagramissa. Löydät Vernerin Instasta nimellä Verneri_net.
  • Kun live alkaa, avaa Instagramin kotisivu.
  • Vernerin profiilikuva hehkuu punaisena kotisivusi yläreunassa. Klikkaa profiilikuvaa.

Nähdään livessä!

Hyvää joulua ja uutta vuotta!

22.12.2023

Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta.Vernerin selkosivujen toimitus on lomalla 8.1.2024 asti.

Voit lähettää neuvontapalstoille kysymyksiä ja Kirjeenvaihtoon ilmoituksia myös loman aikana. Julkaisemme ne loman jälkeen.

Alla on lista palveluista, joissa voit kysyä neuvoa tai jutella myös jouluna.

Hyvää joulua ja uutta vuotta!

Kohdataan-some

Kohdataan on somepalvelu, jossa voit tutustua uusiin ihmisiin ja jutella tuttujen kanssa.

Kohdataan-somessa voit viestiä kirjoittamalla, kuvilla, videoilla ja ääniviesteillä.

Kohdataan-some on tarkoitettu kaikille yli 15-vuotiaille!

Pääset Kohdataan-someen tästä linkistä (kohdataan.fi)

Keskusteluapua netissä

Mieli ry järjestää nuorille ja aikuisille keskusteluapua netissä.

Pääset Mieli ry:n sivuille tästä linkistä (mieli.fi)

Kirkon Palveleva puhelin

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon Palveleva puhelin tarjoaa keskusteluapua sekä henkistä ja hengellistä tukea.

Palvelevan puhelimen numero on 0400 221 180.

Puhelin on auki joka päivä kello 18-24.

Puhelun hinta on normaali matkapuhelinmaksu.

MIELI ry:n Kriisipuhelin

Kriisipuhelimesta saat keskusteluapua huoliin ja murheisiin.

Kriisipuhelimen numero on 09 2525 0111.

Voit soittaa nimettömänä ja luottamuksellisesti.

Puhelin on auki joka päivä ympäri vuorokauden.

Puhelun hinta on normaali matkapuhelinmaksu.

Hyvää kehitysvammaisten ihmisten oikeuksien viikkoa!

1.12.2023

Paljon rintamerkkejä, joissa lukee Kohtaa mut.

Nyt on Kehitysvammaisten ihmisten oikeuksien viikko.

Tänä vuonna viikon teema on Itsemääräämisestä pitää huolehtia!

Keskisen Suomen Me Itse -ryhmät ovat tehneet viikon julkilausuman.

Julkilausuma itsemääräämisestä

Vastaa kyselyyn Vernerin selkosivuista

27.11.2023

Vernerin selkosivuilla on tietoa vammaisuudesta ja hyvinvoinnista.

Voit jakaa sinulle tärkeitä asioita Vernerin Instaliveissä, blogeissa ja mielipidepalstalla. Voit julkaista Vernerissä myös kuvia ja runoja.

Kirjeenvaihdosta voit löytää seuraa.

Vastaa kyselyyn Vernerin selkosivuista (webropol.com)

Käytämme vastauksia Vernerin toiminnan arviointiin ja kehittämiseen.

Arvomme vastaajien kesken kaksi S-ryhmän 30 euron lahjakorttia.

Kiitos avustasi!

Jutellaan joulusta Instassa

22.11.2023

Tule juttelemaan joulusta Vernerin Instaliveen keskiviikkona 29.11. kello 17.

Näin osallistut liveen:

  • Seuraa Verneriä Instagramissa. Löydät Vernerin Instasta nimellä Verneri_net.
  • Kun live alkaa, avaa Instagramin kotisivu.
  • Vernerin profiilikuva hehkuu punaisena kotisivusi yläreunassa. Klikkaa profiilikuvaa.

Nähdään livessä!

Mieli ry järjestää vertaistukiryhmiä

22.11.2023

Mieli ry järjestää vertaistukiryhmiä nuorille aikuisille.

Ryhmät on tarkoitettu nuorille aikuisille, jotka

  • haluavat tulla vertaistukiryhmään keskustelemaan
    vaikeasta elämäntilanteesta
  • kokevat ahdistusta, masennusta, yksinäisyyttä,
    jännittämistä, koulukiusaamista tai ovat
    kohdanneet vanhempien päihdeongelmia
  • haluavat tukea omaan elämäntilanteeseen ja etsivät
    keinoja oman hyvinvoinnin lisäämiseen.

Löydä oma tarinasi -ryhmät

Löydä oma tarinasi -ryhmät kokoontuvat kerran viikossa MIELI Kriisikeskus Helsingin tiloissa tai videon kautta.

Tapaamiset ovat iltaisin. Yksi tapaaminen kestää 2 tuntia. Tapaamisia on yhteensä 10 kertaa.

Ryhmät ovat maksuttomia.

Ryhmät alkaa keväällä ja syksyllä 2024.

Lasinen lapsuus -ryhmät

Lasinen Lapsuus -ryhmät ovat tarkoitettu nuorille ja nuorille
aikuisille, jotka ovat lapsuudessaan tai nuoruudessaan kärsineet perheen aikuisten päihteiden käytöstä.

Ryhmät alkavat keväällä ja syksyllä 2024.

Ryhmät kokoontuvat kerran viikossa iltaisin. Tapaamisia on yhteensä 10.

MIELI Kriisikeskus Helsinki järjestää myös muita vertaistukiryhmiä vaikeissa elämäntilanteissa oleville.

Lue lisää ja ilmoittaudu Mieli ry:n sivuilla (mieli.fi)

Jutellaan osallisuudesta Instassa

25.10.2023

Mikä sinulle on tärkeää? Millaisiin porukoihin kuulut? Voitko päättää omista asioistasi ja vaikuttaa yhteisiin asioihin?

Tule juttelemaan osallisuudesta Vernerin Instaliveen keskiviikkona 8. marraskuuta kello 17.

Livessä vierailee Osalliseksi-hankkeen Hanna.

Näin osallistut liveen:

  • Seuraa Verneriä Instagramissa. Löydät Vernerin Instasta nimellä Verneri_net.
  • Kun live alkaa, avaa Instagramin kotisivu.
  • Vernerin profiilikuva hehkuu punaisena kotisivusi yläreunassa. Klikkaa profiilikuvaa.

Lue myös:

Jutellaan musiikista Instalivessä

5.10.2023

Mies soittaa kitaraa. Musiikki Instalive ke 25.10. kello 17Millaisesta musiikista pidät? Haluaisitko oppia soittamaan jotain soitinta?

Tule juttelemaan musiikista Vernerin Instaliveen keskiviikkona 25. lokakuuta kello 17.

Näin osallistut liveen:

  • Seuraa Verneriä Instagramissa. Löydät Vernerin Instasta nimellä Verneri_net.
  • Kun live alkaa, avaa Instagramin kotisivu.
  • Vernerin profiilikuva hehkuu punaisena kotisivusi yläreunassa. Klikkaa profiilikuvaa.

Nähdään livessä!

Kesämuistot-live Instassa ke 27.9.

20.9.2023

Kuva: Elina Jääskeläinen

Vernerin seuraavassa Instalivessä muistellaan ja katsellaan kuvia kesästä.

Julkistamme livessä myös kesäkisan voittajat!

Kesämuistot live on Vernerin Instagramissa keskiviikkona 27. syyskuuta kello 17.

Näin osallistut liveen:

  • Seuraa Verneriä Instagramissa. Löydät Vernerin Instasta nimellä Verneri_net.
  • Kun live alkaa, avaa Instagramin kotisivu.
  • Vernerin profiilikuva hehkuu punaisena kotisivusi yläreunassa. Klikkaa profiilikuvaa.

Nähdään livessä!

Äänestä kesäkisan voittajia

Tutustu vapaaehtoistoimintaan pääkaupunkiseudulla

18.9.2023

Haluaisitko tehdä hyviä tekoja ja tutustua samalla uusiin ihmisiin?

Ilmoittaudu uusien vapaaehtoisten koulutukseen.

Vapaaehtoistoiminnassa pääset esimerkiksi auttamaan tapahtumien järjestämisessä ja käyttämään omia taitoja.

Ilmoittaudu uusien vapaaehtoisten koulutukseen Helsingissä, niin kuulet lisää!

Osallistuminen ei maksa mitään.

Koulutuksen järjestää Kehitysvammatuki 57.

Lue lisää Kvtuki 57:n sivuilta

Aloita uusi harrastus pääkaupunkiseudulla

18.9.2023

Vekkarin harrastusryhmät ovat vapaaehtoisten vetämiä vapaa-ajan ryhmiä.

Ryhmissä tapaat muita, jotka ovat kiinnostuneita samoista asioista kuin sinä.

Vapaita paikkoja löytyy esimerkiksi Kirja- ja runopiiristä, Värikästä taiteilua -kurssilta ja Digitaitoryhmästä.

Vekkari-toimintaa järjestää Kehitysvammatuki 57.

Lue lisää Kvtuki 57:n sivuilta (kvtuki57.fi)

Vammaispalvelulakiin muutoksia

7.9.2023

Hallitus haluaa muuttaa vammaispalvelulakia, jonka eduskunta hyväksyi keväällä.

Uuden vammaispalvelulain piti tulla voimaan tämän vuoden lokakuussa. Nyt hallitus esitti, että laki tulee voimaan vasta vuoden 2025 alussa.

Uusi laki yhdistää vanhan vammaispalvelulain ja kehitysvammalain. Uutta lakia on odotettu kauan.

Hyvinvointialueet järjestävät uuden lain perusteella palveluita ihmisille, joilla on vamman tai sairauden takia pitkäaikainen tai pysyvä toimintarajoite.

Palvelut järjestetään jatkossa vammaisen ihmisen yksilöllisen tarpeen mukaan.

Laki tuo uutena palveluna esimerkiksi tuetun päätöksenteon. Kun vammainen ihminen saa oikeanlaista tukea, hän voi päättää itse omista asioistaan ja elää omannäköistään elämää.

Instalive: Vinkit vapaa-aikaan

21.8.2023

Mitä teet vapaa-ajalla? Haaveiletko uudesta harrastuksesta?

Tule mukaan Vernerin Instaliveen jakamaan ja kuulemaan vinkkejä vapaa-aikaan.

Live on Vernerin Instassa tiistaina 29. elokuuta kello 17.

Näin osallistut liveen:

  • Seuraa Verneriä Instagramissa. Löydät Vernerin Instasta nimellä Verneri_net.
  • Kun live alkaa, avaa Instagramin kotisivu.
  • Vernerin profiilikuva hehkuu punaisena kotisivusi yläreunassa. Klikkaa profiilikuvaa.

Nähdään livessä!

Infoilta Selkeästi meille -hankkeen iskuryhmistä

16.8.2023

Haluatko testata ja kertoa mielipiteitä itsepalveluautomaateista ja mobiilisovelluksista?

Saavutettavuuden iskuryhmässä pääset vaikuttamaan!

Tule infoiltaan kuulemaan, miten sinä voit osallistua ja vaikuttaa tuetusti sähköisiin palveluihin.

Iskuryhmätoiminta on tarkoitettu kehitysvammaisille tai muuta laaja-alaista tukea tarvitseville ihmisille, joilla on jo jokin verran kokemusta sähköisten palveluiden käytöstä.

Aika:

Maanantai 28.8.2023 kello 15.30-17.00.

Paikka:

Kehitysvammatuki 57 ry:n Ystävätupa
Läntinen Brahenkatu 2, 4. kerros
00510 Helsinki

Ilmoittaudu mukaan:

Voit ilmoittautua mukaan Satu Timperille.
Satun puhelinnumero on 044 9013 213 ja sähköposti satu.timperi(at)kvtuki57.fi.

Tai voit täyttää lomakkeen.

Pääset lomakkeeseen tästä linkistä (webropol.com)

Uusi selkoversio vammaissopimuksesta

12.6.2023

Sosiaali- ja terveysministeriö julkaisi uuden selkokielisen version YK:n vammaissopimuksesta. Sopimuksessa määrätään vammaisten ihmisten oikeuksista.

YK:n eli Yhdistyneiden kansakuntien
sopimuksen pääasia on, että valtioiden täytyy varmistaa vammaisille ihmisille samat oikeudet kuin muilla ihmisillä on.

Suomi on hyväksynyt sopimuksen vuonna 2016, joten se on voimassa myös Suomessa.

Tutustu vammaissopimuksen selkoversioon Valtioneuvoston sivuilla (valtioneuvosto.fi)

Lue lisää vammaisten oikeuksista Verneristä

Osallistu kesäjuhlaan Helsingissä

1.6.2023

Osallistu Kehitysvammatuki 57 ry:n kesäjuhlaan.

Ohjelmassa on musiikkia, tanssia ja taikuutta.

Juhlat ovat Oskarinpuiston toimijatalolla, Helsingissä.

Juhlan ohjelma:

  • 15.00 Sirkus Magenta, osallistavaa sirkusta
  • 15.15 Tervetulosanat
  • 16.00 Musa-Ville laulattaa kesälauluja
  • 17.10 Tanssiesitys: Aaltoja
  • 17.00 karaokea ja musiikkia DJ Sämpylän johdolla
  • 16.00-18.00 lapsille askarteluhuone

Tapahtuman aikana voit tehdä itsellesi Kesäfiilis-pinssin.

Tarjolla on myös makkaraa ja mansikkakakkua.

Juhliin ei tarvitse ilmoittautua.

Aika:
Keskiviikko 14.6. kello 15-19

Paikka:
Oskarinpuiston toimijatalo
Marjaniemenranta 48
Helsinki

Lisätiedot:
Kirsi Kanerva-Poranen, 044 757 4108
Jenni Morottaja, 044 7001061