Ajankohtaista

Galleria Art Kaarisilta: Aivan kohta on huomenna

19.4.2018

Aivan kohta on huomenna esittelee kymmenen nuoren Kaarisillasta kuva-artesaaniksi valmistuvan opiskelijan lopputöitä. Näyttelyssä pohditaan millainen on huominen.

Näyttelyn taiteilijat:

  • Jenna Elo
  • Neea Haapala
  • Casimir Kaarre
  • Lassi Muurinen
  • Oona Peltola
  • Mark Piekkala
  • Tuukka Rasku
  • Pinja Sydänmaa
  • Seita Tenttula
  • Mikael Valjakka.

Avajaiset tiistaina 24.4. kello 16-18
Taiteilijatapaaminen ke 16.5. klo 12- 14

Aika:
Näyttely on kahdessa osassa
1. osa 25.4.-13.5.2018
2. osa 15.-27. 2018.
tiistai-perjantai kello 11-18
lauantai-sunnuntai kello 12-16

Paikka:
Galleria Art Kaarisilta
Sanomatalo, 1.krs
Elielinaukio 2
00100 Helsinki

Autismisäätiö 20 vuotta ryhmänäyttelyt

4.4.2018

Autismisäätiö täyttää tänä vuonna 20 vuotta. Sen kunniaksi järjestetään kaksi ryhmänäyttelyä. Toinen on galleria Art Kaarisillassa ja toinen Kohtaamispaikka Keppulissa Käpylässä. Näyttelyt ovat auki huhtikuun ajan. Huhtikuussa vietetään autismitietoisuuden kuukautta, jota Autismisäätiö kutsuu Keppulikuuksi.

Avajaiset galleria Art Kaarisillassa tiistaina 10.4. klo 17

Galleria Art Kaarisilta
näyttely auki 11.-22.4.
Sanomatalo, Helsinki
tiistai-perjantai kello 11-18,
lauantai-sunnuntai kello 12-16

Kohtaamispaikka Keppuli
näyttely auki 4.-27.4.
Käpyläntie 11, Helsinki
maanantai, tiistai, torstai kello 10-14
keskiviikko kello 10-17

Vastaa kyselyyn YK:n vammaissopimuksesta

22.3.2018

YK:n vammaissopimus on ensi kesäkuussa ollut voimassa kaksi vuotta. YK valvoo sopimuksen toteutumista. YK haluaa tietää, miten vammaissopimus on vaikuttanut vammaisten ihmisten elämään. Onko mikään muuttunut?

Kysely on pitkä, eikä se ole selkokielinen. Pyydä apua kyselyn täyttämiseen. Lomaketta voi täyttää vaikka vähän kerrallaan. Vastausaikaa on toukokuun loppuun asti.

On hyvin tärkeää, että mahdollisimman moni vastaisi kyselyyn.

Kyselyyn voi vastata joko netissä tai paperilla.

Tästä pääset kyselyyn netissä (fi.surveymonkey.com).

Tästä pääset pdf-versioon, jonka voit tulostaa paperille (www.ihmisoikeuskeskus.fi).

Kyselyn voi tehdä myös puhelinhaastattelun avulla. Voit soittaa Invalidiliittoon ja varata itsellesi ajan puhelinhaastatteluun. Invalidiliiton työntekijät kysyvät sinulta lomakkeen kysymykset ja merkitsevät vastaukset lomakkeeseen.

  • Puhelinnumero on 044 765 1322.

Mäntsälän Suurlavalla kesäkauden avaus 18.5.

22.3.2018

Nyt voi jo alkaa merkitä kalenteriin tulevan kesän menoja. Kesäkausi aloitetaan Mäntsälän Suurlavalla. Silloin järjestetään bileet, jotka on suunnattu kehitysvammaisille, mielenterveyskuntoutujille, omaisille ja ystäville.

Lavalle nousee bilebändi Tania feat. Freeman ja
kehitysvammaisten energinen ja iloinen Musaryhmä Etevä.

Näissä bileissäei kukaan jää kylmäksi! Tapahtuma on avoin kaikille!

Liput 12 euroa

Aika:
Perjantai 18.5.2018
kello 17.30-20.30 Lipun myynti alkaa klo 16.30

Paikka:
Mäntsälän Suurlava
Maisalantie 7
04600 Mäntsälä

Galleria Art Kaarisilta: Ilona Vuoriston maalauksia ja piirustuksia

22.3.2018

Ilona Vuoristo: Maalaus 1, 2018.

Ilona Vuoristo käyttää töissään paljon värejä. Näyttelyn piirustukset ja maalaukset ovat kuitenkin hyvin erilaisia. Maalauksissa kädenjälki on voimakasta ja laajaa. Piirustuksissa taas on paljon pieniä muotoja: tähtiä, kukkia, sieniä, sydämiä… Niitä on niin tiheässä, että ne lopulta muodostavat rytmikkään, väriä sykkivän, orgaanisen pinnan.

Ilona Vuoristo on valmistunut kuva-artesaaniksi vuonna 2006 ja työskentelee Kaarisillan Taidestudiossa Lahdessa. Aiempien kahden yksityisnäyttelyn lisäksi hän on osallistunut useisiin yhteisnäyttelyihin Suomessa ja ulkomailla.

Tervetuloa näyttelyyn!

Aika:
28.3. – 8.4.2018
tiistai-perjantai kello 11-18
lauantai-sunnuntai kello 12-16

Suljettu pääsiäisenä 30.3.–1.4.2018

Paikka:
Galleria Art Kaarisilta
Sanomatalo, 1.krs
Elielinaukio 2
00100 Helsinki

Oon upee!

19.3.2018

Tällä viikolla vietetään kansainvälistä Downin syndrooma -päivää. Varsinainen päivä on 21.3. Down-henkilöillä on kolme kromosomia numero 21. Siksi päivämäärä 21.3.

Down-päivän kunniaksi Kehitysvmmaliitolla on Oon upee -kampanja. Kampanja kerää rahaa, jolla autetaan kehitysvammaisia ihmisiä pääsemään oikeisiin töihin. Kampanja viisi upeaa Down-mallia ovat Inka, Olli, Tutu-Liisa, Valtteri ja Maija.

Kampanja-kuvia voi nähdä kauppakeskuksissa

  • Helsingissä
  • Espoossa
  • Vantaalla
  • Tampereella
  • Porissa
  • Lappeenrannassa
  • Lahdessa
  • Rovaniemellä

Tehdään donw-viikosta hauska: etsi kuvia kauppakeskuksista ja lähetä kuva Vernerin Facebookiin. Voit ottaa vaikka selfie-kuvan, jos haluat. Pääset Vernerin Facebookiin tästä linkistä (www.facebook.fi).

Oon upee -nettisivulle pääset tästä linkistä (oonupee.fi).

Sateenkaariklubi seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluville

12.3.2018

Bragun Sateenkaariklubi on kerran kuukaudessa avoinna oleva kohtauspaikka, joka on tarkoitettu seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluville kehitysvammaisille ja autismin kirjon henkilöille.

Bragun Sateenkaariklubilla voit:

  • kohdata muita mukavia ihmisiä, jutella ja viettää aikaa yhdessä
  • nauttia edullisesti kahvia, teetä ja virvokkeita sekä pientä purtavaa
  • pelata lautapelejä tai löytää biljardikaverin
  • osallistua teemailtoihin.

Ei tarvitse ilmoittautua etukäteen. Voit tulla klubille silloin kun sinulle sopii!

Aika:
Kello 15.30-17.30

  • 15.3
  • 3.5.
  • 31.5.

Paikka:
Ystävätupa
Läntinen Brahenkatu 2, 4. kerros
00510 Helsinki

Valtakunnalliset kehitysvammaisten kulttuuripäivät Seinäjoella

12.3.2018

Valtakunnalliset kehitysvammaisten kulttuuripäivät järjestetään kesällä Seinäjoella. Tapahtuma tarjoaa viikonloppuna monenlaisia kulttuuripläjäyksiä huipentuen Rytmikorjaamon iltatapahtumiin, joissa lavalle nousevat muun muassa Jukka-Poika ja Irina.

Verneri.netin Ajankohtaista-palsta päivittää tietoa päivien ohjelmasta. Voit seurata kulttuuripäivien tiedotusta myös Eskoon Tuki- ja osaamiskeskuksen Facebook-sivula. Pääset sivulle tästä linkistä (www.facebook.fi).

Aika:
15-17.6.2018

Paikka:
Rytmikorjaamo
Vaasantie 11
60100 Seinäjoki

Kehitysvammaisten Palvelusäätiön kesäkurssit

8.3.2018

KVPS järjestään jälleen kesällä 2018 erilaisia teema- ja harrastekursseja. Hakuaika kursseille päättyy 16.3. Kursseja järjestetään Pirkanmaalla, Kainuussa ja Uudellamaalla.

Kurssitarjonnassa on muun muassa musiikkia, liikuntaa, puuhastelua hevosten kanssa kokkailua. Tärkeintä on kuitenkin vietää aikaa ystävien kanssa ja nauttia kesästä.

Lue lisää kursseista KVPS:n sivuilla tästä linkistä (www.kvps.fi).

Kävijäkyselyn tuloksia

8.3.2018

Verneri.netin selkosivujen kävijäkyselyyn vastasi 54 henkilöä. Vastaajista suurin osa oli 30-45-vuotiaita ja naisia. Lähes kaikki käyttävät Verneriä kotona. Verneriä käytetään pääasiassa yksin, joskus kaverin tai ystävän kanssa.

Vernerin kiinnostavimmat sivut ovat:

  • Ihmissuhteet
  • Kirjeenvaihto
  • Vapaa-aika
  • Verkko-Kerttu
  • Ajankohtaista
  • Asuminen, Työ, Vammaisuus.

Suurin osa vastaajista oli sitä mieltä, että Verneristä on hyötyä. Hyvää Vernerissä on muun muassa:

  • Se, että siellä kerrotaan seksuaalisuudesta.
  • Siellä on asiallisia tarinoita.
  • Se, että sivut ovat selkokielellä, kun ei pysty lukemaan yleiskieltä.
  • Se, että voi lukea kirjeenvaihtoilmoituksia.
  • Runot ja taidekilpailut.

Moni vastasi, että Vernerissä ei ole mitään huonoa. Mutta toiveita uusista sisällöistä esitettiin. Toiveena oli muun muassa

  • Enemmän sisältöjä ystävyydestä, rakkaudesta ja seksistä.
  • Julkkisten haastatteluja.
  • Tarinoita, musiikkia ja elokuvia.
  • Enemmän kilpailuja.
  • Pelisivu.
  • Palsta, jossa voisi kirjoittaa hengellisiä asioita.

Kiitos kaikille vastaneille. Vastanneiden kesken arvottiin kaksi 30 euron arvoista S-ryhmän lahjakorttia. Kortit on lähetetty voittajille.

Arjen huolet puheeksi -koulutus

1.3.2018

Mikä sinua mietityttää tässä hetkessä? Oletko kiinnostunut uutisista ja päivän lehtien otsikoista? Jäävätkö uutisen vaivaamaan sinua? Tapahtuuko paikkakunnallasi asioita,
joista haluaisit tietää lisää?

Kaksipäiväisellä kurssilla voi miettiä yhdessä omassa arjessasi tapahtuvia asioita.

Kevään 2018 koulutukset

Arjen huolet 1, Turku
13. – 14.4.2018
Hotelli Cumulus Turku
Lähetä hakemus viimeistään 5.3.2018.

Arjen huolet 2, Savonlinna
4. –  5.5.2018
Sokos Hotelli Savonlinna
Lähetä hakemus viimeistään 2.4.2018.

Molemmille kursseille otetaan 12 osallistujaa. Koulutus on maksuton ja sisältää ruokailut, ohjelman ja yöpymisen kahden hengen huoneessa.

Koulutus suunnattu nuorille ja aikuisille, jotka tarvitsevat tukea asioiden ymmärtämiseen, oppimiseen ja arjen toimintoihin.

Pääset tekemään hakemuksen tästä linkistä (www.webropolsurveys.com).

Lisätietoja
Veijo Nikkanen,
Kehitysvammaisten Tukiliitto ry,
puhelin 050 4646 006
sähköposti veijo.nikkanen@tukiliitto.fi

Villiklubi – Seinäjoki

26.2.2018

Ilolla kerromme, että Villiklubi-toiminta on laajentunut. Seinäjoella järjestetään Villiklubi 22.2. Seuraava Villiklubi on kuukauden päästä 22.3.

Villiklubi järjestetään ravintola Amarillossa. Mene nauttimaan hyvästä seurasta, ystävistä ja musiikista. Tilaisuus on yli 18-vuotiaille.

Lue juttu Helsingin Villiklubista Vernerin sivuilta tästä linkistä (www.verneri.net/selko).

Aika:
22.2.2018
Kello 18-21

Paikka:
Ravintola Amarillo
Kauppatori 3
60100 Seinäjoki

Galleria Art Kaarisilta: Klaas Molenaar ja Antti Savolainen

26.2.2018

Antti Savolainen: Jänis.

Galleria Art Kaarisillassa aukeaa Klaas Molenaarin ja Antti Savolaisen yhteisnäyttely.

Klaas Molenaari on hollainteilainen taiteilija. Hän tekee värikkäitä sekatekniikkatöitä, joissa on paljon erilaisia muotoja ja tekstiä.

Antti Savolaisen taideteokset ovat keramiikkaveistoksia. Hänen taiteessaan yhdistyvät mielenkiintoisella tavalla sekä realistisuus että satujen ja tarujen maailma.

Aika:
28.2.-25.3.2018
tiistai-perjantai kello 11-18
lauantai-sunnuntai kello 12-16

Paikka:
Galleria Art Kaarisilta
Sanomatalo, 1.krs
Elielinaukio 2
00100 Helsinki

Kaarisillan Laulu -kuoron konsertti

21.2.2018

Kaarisillan Laulu esittää elokuva- ja musikaalisävelmiä Konsertissa ”Tuulen värein – Sävelten siivin”. Kuoro esittää muun muassa esitetään mm. elokuva- ja musikaalisävelmiä (Pocahontas, Ihmemaa Oz, The Sound of Music). Laulamalla kuoro julistaa musiikin tekemisen ja nauttimisen riemun kuuluvan kaikille.

Konsertti on avoin ja maksuton kaikille. Konsertissa on vapaehtoinen kahvimaksu. Kahvitarjoilua varten ennakkoilmoittautumiset toivotaan viimeistään tiistaihin 6.3.2018 mennessä:

  • sähköpostilla: markku.vellas@kvps.fi
  • tekstiviestillä p. 050 5613 228.

Aika:
11.3. kello 14.00

Paikka:
Tulppaanitalo (1. krs)
Pinninkatu 51
33100 Tampere

Tule mukaan kehitysvammaisten sirkus- ja teatteriryhmään!

19.2.2018

Sirkus Magenta etsii kehitysvammaisia aikuisia mukaan sirkus- ja teatteriryhmään, joka kokoontuu keväällä 2018. Ryhmä on osallistujille maksuton.

Kevään ja alkukesän aikana on:

  • 11 harjoituskertaa
  • viiden päivän mittainen esitysleiri
  • kenraaliharjoitukset
  • kaksi esitystä

Osallistuijan täytyy olla mukana näissä kaikissa tilaisuuksissa.

Harjoituskerrat ovat perjantaisin 23.3.–1.6. perjantaisin kello 13–15.30 Kinaporin palvelukeskuksessa Sörnäisissä. Tunneilla harjoitellaan eri sirkuslajeja, luovaa ilmaisua ja soveltavaa teatteria

Viiden päivän esitysleirin Cirko-keskuksessa Suvilahdessa. Esitysleirit ovat kello 15.30-18

  • maanantai 4.6.
  • tiistai 5.6.
  • torstai 7.6.
  • maanantai 11.6.
  • tiista 12.6.

Kenraaliharjoitus pidetään torstaina 14.6. kello 12.30–15.

Lopuksi järjestetään kaksi esitystä. Esitykset ovat yleisölle avoimia. Osallistujat tekevät esityksen itse yhdessä ohaajien kanssa. Esitykset ovat Opistotalolla Kalliossa:

  • perjantaina 15.6.
  • lauantaina 16.6.

Ryhmään mahtuu 10 osallistujaa. Osallistujien tulee olla yli 18-vuotiaita. Kokemusta sirkuksesta tai teatterista ei tarvita. Toiminta sopii myös liikuntarajoitteisille ja avustajat ovat tervetulleita mukaan. Löydämme kaikille sopivan tavan osallistua. Kaikki tilat ovat esteettömiä. Ainoa edellytys on sitoutuminen toimintaan koko kauden ajaksi.

Kiinnostuitko tai tiedätkö jonkun, joka haluaisi tulla mukaan? Ilmoittaudu sähköpostitse mahdollisimman pian, viimeistään perjantaina 2.3.2018 osoitteeseen:

  • maija.iltanen(at)sirkusmagenta.fi.

Mukaan valituille ilmoitamme perjantaihin 9.3. mennessä. Muista: Valittujen tulee sitoutua toimintaan koko kauden ajaksi.

Kerro sähköpostissa lyhyesti seuraavat asiat:

  • Nimi, ikä ja yhteystiedot
  • Miksi haluat mukaan?
  • Onko sinulla kokemusta teatterista tai sirkuksesta? Entä muista taiteista, esiintymisestä tai liikunnasta?
  • Millaista tukea tai apua tarvitset tekemisessä? Onko sinulla avustajaa?
    Käytätkö apuvälineitä? Mitä?

Pilke Stay Up Late -kosertti

12.2.2018

Tampereen Pakkahuoneella järjestetään toukokuussa Pilke Stay Up Late -konsertti. Konsertissa ewsiintyvät mm. Sari Saari ja Petra. Tapahtuman ikäraja on 18 vuotta.

Ennakkoliput maksavat 26,50 euroa. Lippuja voi myy netissä tiketti.fi. Pääset tiketti.fi-sivulle tästä linkistä.

Tapahtuman järjestävät opiskelijat tampereen ammattikorkeakoulun Proakatemiasta. Tuotto lahjoitetaan kehitysvammaisten ihmisten oman toiminnan tukemiseen.

Aika:
2.5.2018

Paikka:
Pakkahuone
Tullikamarin aukio 2
33100 Tampere

Kehitysvammaisten Tukiliiton tuetut lomat

12.2.2018

Kehitysvammaisten Tukiliitto järjestää aikuisille lomia yhteistyössä lomajärjestöjen kanssa. Lomat toteutetaan täysihoidolla, johon sisältyvät ruuat ja lomaohjelma. Matkakulut, välipalat ja mahdolliset retket jokainen maksaa itse.

Lomat toteutetaan STEA:n tuella ja yhtestyössä MTLH ry: kanssa.

Voit lukea lisätietoa lomista netistä tästä linkistä (www.tukiliitto.fi).

Lisätietoa voi kysellä Veijo Nikkaselta

  • puhelimella 050 4646006
  • sähköppostilla veijo.nikkanen@tukiliitto.fi

Me Itse ry:n vuosikokous

12.2.2018

Me Itse ry:n vuosikokous pidetään 17.-18.3. Tampereella. Vuosikokous on sunnuntaina. Yhdistyksen jäsenet saavat tietoa kokouksesta Meikäläiset-jäsentiedotteessa. Ilmoittautua voi 23.2.2018 asti.

Antero Laine on Kettukin vuoden taiteilija

2.2.2018

Lahtelainen Antero Laine on valittu Kettukin Vuoden 2018 taiteilijaksi. Kettuki ry. valitsee vuosittain Kettukin Vuoden taiteilijan. Se on tehnyt sitä vuodesta 2004 alkaen.

Antero Laineen valitsi Vuoden taiteilijaksi ruotsalainen kuvataiteilija Lotte Nilsson-Välimaa.

Antero Laine on vuonna 2006 Kaarisillasta valmistunut kuva-artesaani. Vuodesta 2006 asti Laine on työskennellyt Kaarisillassa kokopäiväisenä taiteilijana. Laine tekee pääasiassa akryylimaalauksia ja keramiikkatöitä.

Töissään Laine on luonut oman maailman, joka katsojan silmissä herää eloon. Hänellä on ollut kaksi yksityisnäyttelyä. Hän on myös osallistunut kymmeniin yhteisnäyttelyihin sekä Suomessa että ulkomailla.

”Tuntuu tosi hyvältä saada tunnustusta, kun on pitkään ja ahkerasti tehnyt töitä. Haluan kiittää taideohjaaja Outia siitä, että hän on jaksanut auttaa ja kannustaa minua,” kertoo Laine.

”Onnea Anterolle! Hänen työnsä ja niiden erityinen sävy koskettavat  varmasti ihmisiä. En malta odottaa näyttelyn rakentamista yhdessä Anteron kanssa. Näen jo mielessäni kuvan siitä, mitä se voisi olla.” Iloitsee näyttelyn kuraattori Nilsson-Välimaa.

Antero Laineen yksityisnäyttely nähdään Galleria Arxissa Hämeenlinnassa 10.10.-8.11.2018. Laine saa lisäksi tuhannen euron stipendin.

Voit katsoa Antero Laineen teoskuvia tästä linkistä (www.dropbox.com).

Helsingin rautatieaseman kohtaamispaikka muuttuu

23.1.2018

VR järjestää vammaisten asiakkaiden avustamispalvelua rautatieasemalla, jossa avustamista voi saada junaan nousuun tai poistumiseen. Tilauksen voi tehdä

  • maksuttomasta vammaispalvelunumerosta 0800 166 888,
  • aseman lipunmyynnistä.

Helsingissä rautatieaseman kohtauspaikka sijaitsee tällä hetkellä Elielinaukiolla vilkkaan kulkuväylän vieressä. Odotuspaikassa ei ole katosta. Kohtaamispaikka siirretään katetulle laiturialueelle laiturin 11 asemanpuoleiseen päätyyn.

Kohtaamispaikan yhteyteen sijoitetaan myös äänimajakka, joka helpottaa paikan löytämistä näkövammaisten asiakkaiden kohdalla.

Uusi kohtaamispaikka otetaan käyttöön helmikuun ensimmäisenä päivänä.

Vanha kohtaamispaikka.

 

Uusi kohtaamispaikka on laiturin numero 11 alussa.