Ajankohtaista

Lauluja Suomesta -konsertti

20.2.2017

Kalevalakonsertissa esiintyvät Kaarisillan opiskelijat ja päivätoimintaryhmät.

Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Aika:
23.2.2017 kello 14

Paikka:
Kaarisillan taide- ja toimintakeskuksen monitoimitalo
Villähteentie 458
15540 Villähde

Minä luen sinulle -kampanja oli menestys

20.2.2017

Kansanedustaja Nasima Razmyar kävi lukemassa Tilkan ryhmäkodissa.

Helmikuussa viikolla 7 vietettiin Minä luen sinulle -kampanjaa. Ympäri Suomea maahanmuuttajia kävi lukemassa selkokirjoja kehitysvammaisille ja vanhuksille.

Mukana oli myös kaksi kansanedustajaa. Nasima Razmyar kävi lukemassa Tilkan ryhmäkodissa Helsingissä. Hän luki Pertti Rajalan Sata totuutta Suomesta -kirjaa. Tilaisuudessa keskusteltiin Suomesta ja siitä, kuka on suomalainen.

Kansanedustaja Ozan Yanar kävi lukemassa ikäihmisille palvelutalo Wilhelmiinassa Helsingissä. Hän luki Jäähyväiset Viipurille -kirjaa. Sen on kirjoittanut Marja Simola.

Mukana oli paljon oppilaitoksia, joissa on suomea opiskelevia maahanmuuttajia. Opiskelijoita kävi lukemassa muun muassa Mikkelissä ja Kajaanissa. Lukutilaisuudet olivat iloisia tapahtumia.

Moni oppilaitos aikoo jatkaa lukutuokioiden järjestämistä.

Teatteri Telmi Kuopiossa esittää: Rapparista räppäriksi

13.2.2017

Teatteri Telmi on kuopiolainen erityistä tukea tarvitsevien ihmisten teatteri.

Tänäkin keväänä Kuopiossa on tarjolla Telmin viihdyttävää teatteritaidetta: Teatteri Telmi esittää huhtikuussa näytelmän Rapparista räppäriksi.

Näytelmä on historiallinen katsaus Kuopion lähiajan historiaan. Rapparista räppäriksi -näytelmä on osa Suomi 100 -juhlaohjelmaa Pohjois-Savossa.

Ryhmävaraukset puhelinnumerosta: 040 0573 191.

Aika:

  • ma 3.4. klo 18 kenraali
  • ti 4.4. klo 18 ensi-ilta
  • ke 5.4. klo 10 esitys
  • ke 5.4. klo 13 esitys
  • to 6.4. klo 10 esitys
  • to 6.4. klo 13 esitys
  • pe 7.4. klo 18 viimeinen esitys

Paikka:
Kuopion Kulttuuriareena 44
Kauppakatu 44
70110 Kuopio

Kuntokuu, videoita kuntoiluun

7.2.2017

Helmikuu on Kuntokuu. Suomen vammaisurheilu- ja liikunta VAU ry. julkaisee sen kunniaksi joka päivä kuntoiluvideon.

Videoissa jumpataan Marjo Remeksen ja Risto Korhosen tahdissa kuminauhalla. Videoissa käytetään vastuskuminauhaa. Monelle tuttu kaksilenkkinen kuminauha soveltuu liikkeisiin yhtä hyvin. Videoissa on liikkeistä pystyssä ja istuen tehtävät versiot.

Videoiden avulla voit liikkua helmikuun jokaisena päivänä. Sisällä voi jumpata, vaikka ulkona on liukasta.

Videoita voi käydä katsomassa Kuntokuun nettisivuilla. Videot löytyvät helposti sivulta Ajankohtaista-otsikon alta. Uusin video on ylimpänä sivulla.

Pääset Kuntokuun nettisivuille tästä linkistä (www.kuntokuu.fi).

Selkoesite kehitysvammalain muutoksista

6.2.2017

Sosiaali- ja terveysministeriö on julkaissut selkokielisen esitteen kehitysvammalain muutoksista.

Kehitysvammalaissa säädetään kehitysvammaisten ihmisten palveluista. Virallisesti lain nimi on Laki kehitysvammaisten erityishuollosta.

Kehitysvammalain muutokset vahvistavat kehitysvammaisten ihmisten oikeutta määrätä itse omista asioistaan.

Muutosten jälkeen kehitysvammaisilla on entistä paremmat mahdollisuudet päättää oman elämänsä asioista ja toimia itsenäisesti.

Muutokset vähentävät myös rajoitustoimenpiteiden käyttöä kehitysvammaisten erityishuollossa.

Kehitysvammalain muutokset tulivat voimaan 10.6.2016. Samaan aikaan Suomi vahvisti YK:n vammaissopimuksen, jossa määritellään vammaisten ihmisten oikeudet.

Lataa kehitysvammalain muutokset -esite tästä linkistä:

Kehitysvammalain muutokset (pdf-tiedosto).

Kuntavaalit 2017 -esite

6.2.2017

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet uuden Kuntavaalit 2017 -esitteen.

Esitteessä kerrotaan, miksi kannattaa äänestää. Esitteessä kerrotaan myös kuka saa äänestää ja ketä voi äänestää. Siitä saa myös tietoa, miten äänestät. Esite kertoo myös, keneltä saat tarvittaessa apua äänestyspaikalla.

Käy tutustumassa uuteen selkokieliseen Kuntavaalit 2017 -esitteeseen.

Pääset lukemaan opasta tästä linkistä (selkokeskus.fi).

Special Olympics -talvimaailmankisat Itävallassa

6.2.2017

Kehitysvammaisten Special Olympics -talvimaailmankisat järjestetään maaliskuussa Itävallassa. Suomesta kisoihin lähtee 34 urheilijan joukkue. Kyseessä on Suomen Special Olympics -historian suurin talvimaailmankisajoukkue.

Kisapäivät ovat 14.–25.3.

Suomalaisurheilijoita on mukana kuudessa lajissa:

  • lumilautailussa
  • alppihiihdossa
  • maastohiihdossa
  • lumikenkäilyssä
  • taitoluistelussa
  • salibandyssa.

Special Olympics -talvimaailmankisoihin saapuu noin 3 000 urheilijaa. He edustava yli 100 maata.

Kisat yhdistävät eri lajien kehitysvammaisia urheilijoita ympäri maailmaa.

Lue Leija-lehden juttu Special Olympics -kisoista tästä linkistä (www.issuu.com).

Minun mielestäni! -palsta avattu

3.2.2017

Verneri.net on saanut uuden osion. Se on Minun mielestäni! -mielipidepalsta. Mielipidepalstalle voivat kaikki Verneri.netin lukijat lähettää kirjoituksia itselleen tärkeistä asioista.

Muut lukijat voivat kommentoida kirjoituksia. Tavoitteena onkin, että palstalle syntyisi mielenkiintoista keskustelua. Mutta tärkeintä on, että voit kertoa meille, jos sinulla on jokin asia, josta haluat kertoa.

Voit esimerkiksi kysyä muiden lukijoiden mielipidettä johonkin asiaan. Voit kertoa, miksi olet tietystä asiasta jotakin mieltä.

Tärkeää on, että perustelet mielipiteesi. Perusteleminen tarkoittaa sitä, että kerrot, miksi olet asiasta sitä mieltä, mitä olet.

Sana on vapaa! Tervetuloa keskustelemaan!

Pääset Minun mielestäni! -palstalle tästä linkistä (verneri.net/selko).

Osallistu Kaikki kuvaa -elokuvakilpailuun

2.2.2017

Kaikki kuvaa -kilpailu on Suomen suurin lapsille ja nuorille järjestettävä elokuvakilpailu.

Tämän vuoden teema on yhdenvertaisuus. Yhdenvertaisuus tarkoittaa, että kaikki ihmiset ovat yhtä arvokkaita.

Kaikki kuvaa -kilpailussa on tänä vuonna oma sarja 8-19-vuotiaille. Sarjan nimi on Mitä välii?. Siihen toivotaan elokuvia, jotka kertovat vammaisuudesta ja yhdenvertaisuudesta.

Kaikki me olemme erilaisia, mutta samanarvoisia. Erilaisuus on hienoa! Jos halutaan, niin kaikki voivat osallistua ja olla mukana yhteisissä jutuissa.

Mitä pitää tehdä, että kaikki pääsevät mukaan eikä ketään jätetä ulkopuolelle?

Millainen elokuva voi olla?

Elokuva voi kertoa tositapahtumista tai olla mielikuvitusta. Se voi olla liikkuvaa kuvaa, animaatiota, musiikkivideo tai vaikka dokumentti.

Elokuva saa olla vakava tai hauska, se saa olla herkkä tai rankka. Pääasia on, että se herättää tunteita. Se haastaa katsojan ajattelemaan.

Mitä välii? on Kehitysvammaliiton sponsorioma kilpailusarja. Kilpailusarjan voittajalle on luvassa 500 euron palkinto ja yleisön suosikille sata euroa.

Lisätietoa

Kilpailun nettisivuille pääset tästä linkistä (kaikkikuvaa.fi). Sivusto ei ole selkokielinen ja siitä voi olla hankala saada selvää. Sivuja kannattaakin katsoa yhdessä vaikka vanhemman tai opettajan kanssa. Kilpailuun pitää myös ilmoittautua. Siitä on myös tarkempaa tietoa Kaikki kuvaa -nettisivuilla.

Kilpailu on alkanut 1.2. ja se päättyy 31.3.2017.

Lisätietoa Mitä välii? -kilpailusta Kehitysvammaliiton viestintäpäälliköltä Anneli Puhakalta

  • puhelimella (09) 3480 9217
  • sähköpostilla anneli.puhakka(at)kvl.fi

Hyytävää kauhua nyt ensimmäistä kertaa selkosuomeksi!

31.1.2017

Oppimateriaalikeskus on julkaissut selkosuomeksi kirjan kreivi Dracula.

Kirjassa Jonathan matkustaa Lontoosta kauas Transilvaniaan. Hän aikoo myydä talon eräälle kreivi Draculalle. Pian Jonathan huomaa, että Dracula ei ole mikä tahansa kreivi. Transilvaniassa Jonathan kokee Draculan koko kauheuden.

Pian vaarassa ovat myös Jonathanin lähimmät ystävät.
Yhdessä he ryhtyvät taistelemaan kreivi Draculan pahuutta vastaan.

Kirja ei sovi herkimmille lukijoillek.

Kirjaa voi tilata tästä linkistä (www.opike.fi).

Muotokuvia-näyttely Galleria Art Kaarisillassa

31.1.2017

Kuvankaappaus ja rajaus Aleksi Pietikäisen maalauksesta Kruununprinsessa Victoria ja Estelle.

Galleria Art Kaarisillassa aukeaa uusi näyttely Muotokuvia. Näyttelyssä on esillä usean Kaarisillan taiteilijan tekemiä muotokuvia. Kuvien kohteina on muun muassa sukulaisia, lähipiiriin kuuluvia henkilöitä sekä oma itse.

Muotokuva pyrkii kertomaan kohteestaan ja tuomaan esille sen merkittäviä ominaisuuksia. Muotokuva onkin aina tulkintaa toisesta.

Aika:
8.2.-5.3.2017
tiistai-perjantai kello 11-18,
lauantai-sunnuntai kello 12-16.

Paikka:
Galleria Art Kaarisilta
Sanomatalo, 1.krs
Elielinaukio 2,
00100 Helsinki

Lähde leirille! Kehitysvammaisten Palvelusäätiön kesäleirit

30.1.2017

Kehitysvammaisten Palvelusäätiö järjestää kesällä leirejä ja kursseja. Kesäleirien tuttuja teemoja ovat luonto, liikunta, seikkailu, elämykset, musiikki ja tanssi. Vapaa-ajan ohjelmassa on paljon musiikkia.

Ensi kesänä leirejä järjestetään Kainuussa, Kymenlaaksossa, Pirkanmaalla ja Uudellamaalla. Tarjolla on myös päiväleirejä eri paikoissa Tampereella.

Kesäleirit ovat täynnä mukavaa yhteistä tekemistä ja toimintaa. Leireiltä voi löytää uusia ystäviä ja kokeilla erilaisia harrastuksia.

Leiritarjonta kesällä 2017:

Aitoon koulutuskeskuksessa Pälkäneellä järjestetään kesäkuussa kaksi leiriä:

  • Tallin tuoksua ja luontoelämyksiä 12.–16.6.2017
  • Hitit soikoon keskikesän valossa 26.–30.6.2017

Heinäkuussa järjestetään leirit:

  • Paikoillanne, valmiina, hep! 3.–7.7.2017
  • Suven sävelet – tanssin ja taiteilen tavallani 10.–14.7.2017
  • Oman elämän oloneuvos – rentoa menoa 17.–21.7.2017
  • Mä suihkulaulaja oon – iskelmä ja pop on heviä 24.–28.7.2017

Kainuun Opistossa Mieslahdessa järjestetään heinäkuussa neljä leiriä:

  • Hitit soikoon keskikesän valossa 3.–7.7.2017
  • Oman elämän oloneuvos – rentoa menoa 10.–14.7.2017
  • Jumppaa ja jatsia – liikunta- ja musiikkikärpäsen puremaa 17.–21.7.2017
  • Mä suihkulaulaja oon – iskelmä ja pop on heviä 24.–28.7.2017

Leirikeskus Leiriniemessä Mäntsälässä järjestään heinäkuussa yksi leiri:

  • Mä suihkulaulaja oon – iskelmä ja pop on heviä 10.–14.7.2017

Valkealan Opistossa on heinäkuussa kaksi leiriä:

  • Mä suihkulaulaja oon – iskelmä ja pop on heviä 3.–7.7.2017
  • Rokkaavat kokit – musiikkielämyksiä ja silmänruokaa 10.–14.7.2017

Tampereella järjestetään päiväleirejä. Silloin voi yöpyä kotona ja osallistua vain päiväohjelmaan. Kesäkuussa on kolme leiriä:

  • Lyhyestä kuva kaunis -elokuvaleiri 5.–9.6.2017
  • Rokkia ja poppia -musiikkileiri 12.–16.6.2017
  • Aarteen etsintää -seikkailuleiri 19.–22.6.2017

Elokuussa on yksi leiri:

  • Verkkarit paukkuu -liikuntaleiri. 31.7.–4.8.2017

Voit hakea kesäleirille 15.3.2017 asti.

Leirin maksua kannattaa kysyä omasta kotikunnasta.

Lähde mukaan virkistymään ja viettämään lomaa hyvässä seurassa!

Kysy lisätietoja leireistä ja ilmoittautumisesta Helena Markukselta:

  • puhelin 0207 713 417
  • sähköposti helena.markus(at)kvps.fi

Tule mukaan Vekkari-toimintaan!

24.1.2017

Helsingin kehitysvammatuki 57 ylläpitää kehitysvammaisten Vekkari-toimintaa. Se on vertaisryhmätoimintaa, jossa toiminnan suunnittelee, toteuttaa ja arvioi vertaisryhmän vetäjä. Vekkari-toimintaa on Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla.

Esimerkkejä erilaisista ryhmistä:

  • Taidetta iloiten kuvataidekurssi
  • Kirjapiiri
  • Kahvitteluryhmä
  • Karaokeryhmä
  • Perhosryhmä (luontoretkiä).

Vetäjät käyvät koulutuksen, jonka jälkeen he perustavat oman vertaisryhmän. Maaliskuussa alkaa uusi vertaisryhmien vetäjien koulutus ja uudet vertaisryhmät alkavat syksyllä 2017.

Perustiedot koulutuksesta:

  • Järjestetään Helsingissä
  • Alkaa 6.3.
  • Päättyy 15.5.
  • Yhteensä yhdeksän koutusiltaa
  • Maanantai-iltaisin
  • On osallistujille maksuton.

Hae mukaan koulutukseen 12. helmikuuta mennessä ottamalla yhteyttä Tiina Herttuaiseen

  • sähköpostilla tiina.herttuainen(at)kvtuki57.fi
  • soittamalla 040 837 6273 (maanantai – perjantai 9-15)

Tai

Klikkaa itsesi mukaan myös facebookissa (www.facebook.com).

Tule kuulemaan lisää Ystävätuvalle, jossa kerrotaan koulutuksesta tarkemmin.

Infotilaisuuden aika:
1.2 kello 17

Paikka:
Ystävätupa
Läntinen Brahenkatu 2, 4. krs
00510 Helsinki

Pöytälätkän erityisryhmien SM-kisat, ilmoittautuminen 17.2 mennessä

19.1.2017

Pöytäjääkiekon erityisryhmien SM-kisat järjestetään Lohjalla perjantaina 17.3.2017. Suomenmestaruudesta kisataan nyt neljättä kertaa.

Pelivälineenä toimii perinteinen Stiga. Aikaisempaa kokemusta lajista ei vaadita. Kisoihin täytyy ilmoittautua 17.2.2017 mennessä. Kaikille määrääaikaan mennessä ilmoittautuneille luvataan varma kisapaikka. Tämän jälkeen ilmoittautumisia otetaan vastaan mahdollisuuksien mukaan.

Osallistumismaksu on 13 euroa. Ruokailu järjestyy pelipaikan alakerran lounasravintolassa. Ruokailu maksaa 7 euroa. Kisapaikalla palvelee myös kioski, josta saa syötävää ja virvokkeita.

Kisasivut löytyvät Facebookista sivulta Pöytäjääkiekon erityisryhmien SM-kisat 2017.

Lisätiedot ja ilmoittautumiset:

Santtu Sainio

  • sähköposti: santtu.sainio(at)hotmail.com
  • puhelin: 040 5387 527

Aika:
17.3.2017
kello 8.30 – 17.00

Paikka:
Sporttibaari Happy Joes´s
Suurlohjankatu 4
08100 Lohja

Opiskelua Kaarisillassa, näyttely esittelee koulutusaloja

18.1.2017

Opiskelua Kaarisillassa on tapahtuma, joka esittelee Kaarisillan Taide- ja Toimintakeskuksessa opiskelua. Tapahtumassa saa tietoa kulttuurialan ammatillisen peruskoulutuksen koulutusaloista.

Kaarisillan opettajat ja opiskelijat ovat paikalla kertomassa koulutuksesta ja opiskelusta. Esillä on myös kuvataidealan opinnoissa tehtyjä teoksia. Tapahtumaan osallistujat voivat osallistua työpajoihin ja konsertteihin.

Kaarisillassa on kaksi kulttuurialan ammatillsta peruskoulutusta:

  • Kuvallisen ilmaisun perustutkinto 180 osp, kuva-artesaani / kuva- ja mediataiteen osaamisala, erityisopetus
  • Musiikkialan perustutkinto 180 osp, muusikko /  musiikin osaamisala, erityisopetus

osp tarkoittaa osaamispistettä.

Tapahtuman aikataulut:

  • Tiistai 31.1. Kuvataiteen opiskelijat ja opettajat paikalla kello 11 – 14  / Osallistavaa taidetoimintaa
  • Keskiviikkoello 1.2. Musiikin opiskelijat ja opettajat paikalla klo 11 – 14 / Konsertit kello 12 ja klo 13
  • Torstai 2.2. Kuvataiteen opiskelijat ja opettajat paikalla kello 11 – 14   / Osallistavaa taidetoimintaa
  • Perjantai 3.2. Musiikin opiskelijat ja opettajat paikalla kello 11 – 14 / Konsertit kello 12 ja klo 13

Muina aikoina esittelyviikolla paikalla on koulutuksien esittelijä Kaarisillasta.

Paikka:
Galleria Art Kaarisilta
Sanomatalo 1. krs
Elielinaukio 2
00100 Helsinki