Ajankohtaista

Me Itse -yhdistys palkkaa neljä työntekijää

28.6.2018

Me Itse -yhdistys palkkaa neljä Me Itse -yhdistyksen jäsentä kehittämään yhdistyksen koulutustoimintaa. Lue työpaikkailmoitus Kehitysvammaisten Tukiliiton sivulta. Pääset lukemaan ilmoituksen tästä linkistä (www.tukiliitto.fi).

Villiklubit syksyllä 2018

28.6.2018

Villiklubi-toiminta on jäänyt kesätauolle. Elokuussa kuitenkin hauskanpito taas jatkuu. Pistäkää  kalentereihinne päivämäärät ylös.

Villiklubi Sture21 Helsingissä on Kehitysvammatuki 57 ry:n ja Helsingin kaupungin järjestämä klubi. Villiklubi on kerran kuussa kuukauden toisena torstaina.

  • elokuussa 9.8.
  • syyskuussa 13.9.
  • lokakuussa 11.10.
  • marraskuussa 8.11.
  • joulukuussa 13.12.

Villiklubit Seinäjoella, Turussa ja Tampereella ovat Jotta kukaan ei jäisi yksin -hankkeen järjestämiä. Hanke on ottanut mallia Helsingin Villiklubi -toiminnasta.

Villiklubi Seinäjoki

  • elokuussa 16.8.
  • syyskuussa 20.9.
  • lokakuussa 18.10.
  • marraskuussa 22.11.
  • joulukuussa 13.12.

Villiklubi Tampere

  • syyskuussa 27.9.
  • lokakuussa 25.10.
  • marraskuussa 29.11

Villiklubi Turku

  • elokuussa 23.8.
  • syyskuussa 20.9.
  • lokakuuussa 18.10.
  • marraskuussa 15.11.
  • joulukuussa 13.12.

Voit lukea Villiklubi-toiminnasta Vernerin sivuilta tästä linkistä (www.verneri.net/selko).

Arjen huolet puheeksi -koulutus

27.6.2018

Mikä sinua mietityttää tässä hetkessä? Oletko kiinnostunut uutisista ja päivän lehtien otsikoista? Jäävätkö uutiset vaivaamaan sinua? Tapahtuuko omalla paikkakunnallasi asioita, joista haluaisit tietää lisää?

Tule keskustelemaan näistä asioista Arjen huolet puheeksi -koulutukseen. Koulutus on suunnattu nuorille ja aikuisille, jotka tarvitsevat tukea asioiden ymmärtämiseen, oppimiseen ja arjen toimintoihin. Mukaan otetaan 12 osallistujaa.

Haku päättyy 16.10.2018. Koulutus on maksuton ja se sisältää ruokailut, ohjelman ja yöpymisen kahden hengen huoneessa.

Voit kysyä lisätietoja Veijo Nikkaselta

  • puhelimella 050 4646 006
  • sähköposti veijo.nikkanen(at)tukiliitto.fi.

Aika:
16. – 17.11.2018

Paikka:
Tampereella Torni-hotelli
Ratapihankatu 43
33100 Tampere

Kerro kokemuksiasi yksinäisyydestä!

26.6.2018

Osallistu Jotta kukaan ei jäisi yksin -hankkeen kyselyyn yksinäisyydestä. Kerro omia ajatuksiasi, tuntemuksiasi ja kokemuksiasi yksinäisyydestä. Jokainen kokee yksinäisyyden omalla tavallaan.

Pääset kyselyyn tästä linkistä (www.webropolsurveys.com). Vastaa kyselyyn elokuun loppuun mennessä.

Sinun vastauksesi käsitellään luottamuksellisesti. Se tarkoittaa sitä, että sinun vastauksiasi ei kerrota kenellekään muulle. Vain tutkimuksen tekijät näkevät vastauksesi. Kaikkien lähettämistä vastauksista tehdään yhteenveto, mutta siinä ei voi tunnistaa sinun vastauksiasi.

Hyvää kesää!

26.6.2018

Verneri.net toivottaa kaikille lukijoilleen hyvää kesää. Vernerin toimitus lomailee koko heinäkuun ajan. Heinäkuussa Vernerissä ei vastata kysymyksiin tai julkaista uusia kirjeenvaihtoilmoituksia. Verneriin kirjeenvaihtopalstalle lähtettyjä kirjeitä ei myöskään lähetetä heinäkuussa eteenpäin.

Voit kuitenkin lähettää koko kesän ajan kysymyksiä ja kirjeenvaihtoilmoituksia. Joudut vain odottamaan vastausta elokuun alkuun asti.

Muista Minun unelmakotini -kilpailu! Kesällä on mukavasti aikaa kirjoittaa, piirtää, maalata tai ottaa kuvia ja tehdä videoita. Kilapiluun voi lähettää töitä koko kesän ajan. Kilpailu päättyy elokuun lopussa. Lue tarkemmat ohjeet kilpailusta tästä linkistä (www.verneri.net/selko).

Oikein hyvää kesää! Muista tehdä kaikkea sellaista, mikä tekee sinut onnelliseksi.

Joensuun Parafest-tapahtuma jälleen elokuussa

26.6.2018

Joensuun Parafest on kulttuuritapahtuma, jossa on esillä vammaisten taiteilijoiden taidetta. Tapahtumassa voi nauttia kuvataiteesta, teatterista, musiikista, runoista ja kirjallisuudesta.

Tapahtumaan kuuluu myös seminaareja ja elokuvia.

Tässä linkki Joensuun Parafestin Facebook-sivulle (www.facebook.com).

Aika:
16.-18.8.2018

Paikka:
Eri puolilla Joensuuta

Selkokielinen verkkokirja rasismista

25.6.2018

Papunetissa on julkaistu verkkokirja rasisimista. Siinä kerrotaan, mitä rasismi tarkoittaa ja miten rasistiseen kiusaamiseen voi puuttua.

Pääset lukemaan verkkokirjaa tästä linkistä (papunet.net).

Toimi ja vaikuta -kurssi alkaa Kuopiossa

11.6.2018

Kurssilla käsitellään vaikuttamista ja toimimista erilaisissa yhteisöissä. Vaikuttaminen tarkoittaa oman elämän suunnittelua,
tavoitteiden asettamista ja päättämistä omista asioista.

Kurssi on tarkoitettu aikuisille, jotka tarvitsevat oppimiseen ja asioiden ymmärtämiseen tukea. Kurssi on kolmiosainen. Se järjestetään Kuopiossa kolmena lauantaina, jotka ovat
1.9., 27.10. ja 1.12.2018.

Kurssille valitut osallistuvat jokaiseen kurssipäivään. Kurssille voi hakea mukaan kaikkialta Suomesta. Kurssi ei maksa mitään.
Matkakulut osallistuja maksaa itse.

Haku päättyy 16.8.2018.

Tilaa hakulomake Pia Mölsältä Tukiliitosta. Voit myös kysyä tarkempia tietoja kurssista.

  • puhelimella 050 4665 283.
  • sähköpostilla on pia.molsa(at)tukiliitto.fi

Paikka:
Scandic-hotelli
Satamakatu 1
70100 Kuopio

Happoradio esiintyy elokuussa Ylisfestareilla

8.6.2018

Happoradio esiintyy Ylisfestareilla 11.8.

Ylisfestarit on koko perheen päihteetön musiikkitapahtuma Nokian Pitkäniemessä lauantaina 11.8.2018.

Pääesiintyjien aikataulu on:

  • 13 – 14 Jannika B
  • 14.30 – 15.30 Happoradio
  • 16.15 – 17.15 Danny ja Erika
  • 18  – 19 Kotiteollisuus

Tapahtuman järjestää Taysin kehitysvammahuolto. Järjestelyissä on mukana myös hoiva- ja kuntoutuspalveluiden asiakkaita ja vapaaehtoisia.

Lisätietoja on tapahtuman Facebook-sivulla. Pääset Facebook-sivulle tästä linkistä (www.facebook.com).

Lippu maksaa

  • 22 euroa aikuisilta
  • 12 euroa 3-11-vuotiailta lapsilta.

Ennakkoliput myy Tiketti. Pääset Tiketin sivulle tästä linkistä (www.tiketti.fi). Jos lippuja on vielä jäljellä, voi niitä ostaatapahtumapäivänä festariportilta.

Aika:
lauantai 11.8.2018
kello 13-19
portit aukeavat kello 11.00

Paikka:
Pitkäniemen sairaalan puistoalue
Pitkäniementie 11
Pitkäniemi (Nokia)

Ystävyyden ja rakkauden -teemapäivä Turussa 14.6.

8.6.2018

Jotta kukaan ei jäisi yksin -hanke järjestää Turussa Ystävyyden ja rakkauden -teemapäivän 14.6.2018 kello 12-16. Tule juttelemaan aiheesta muiden kanssa.

Teemapäivä on maksuton ja sisältää kahvitarjoilun.

Ilmoittaudu 12.6. kello 15 mennessä puhelimella tai sähköpostilla:

  • Markku Vellas puhelin: 050 5613228, sähköposti: markku.vellas(at)kvps.fi
  • Osku Timonen puhelin: 040 6879555, sähköposti osku.timonen(at)kvps.fi

Aika:
Torstai 14.6. kello 12-16.

Paikka:
Lounatuulet yhteisötalo
Läntinen Pitkäkatu 33
20100 Turku

Villiklubi – Turku 14.6.

7.6.2018

Turussa on vielä yksi Villiklubi ennen kesätaukoa. Villiklubille ovat tervetulleita erityistä tukea tarvitsevat henkilöt, heidän läheisensä ja avustajansa ja kaikki tapahtumasta kiinnostuneet.

Illan aikana vapaata yhdessäoloa, hauskanpitoa uusien ja vanhojen ystävien kanssa ja hyvää musiikkia!

Live-esiintyjänä Covers & Lovers – Ensimmäinen showtime klo 18.30! Bändi soittaa illan aikana kaksi settiä.

Ravintola Baaribaari on esteetön.

Vapaa pääsy – tapahtuman ikäraja K18 – tervetuloa!

Aika:
torstai 14.6.2018 kello 18.00-22.00

Paikka:
Baaribaari
Aurakatu 14
20100 Turku

Intti tutuksi

7.6.2018

Maanpuolustuskoulutusyhdistys järjestää elo-syyskuussa kolme Intti tutuksi -leiriä. Leirillä tutustutaan varusmiehen arkeen. Yhdessä harjoitellaan myös ensiaputaitoja.

Intti tutuksi -leirit on tarkoitettu tukea tarvitseville naisille ja miehille. Ne kestävät kaksi tai kolme päivää.

Leirille voi osallistua henkilökohtaisen avustajan kanssa. Avustajan ei tarvitse maksaa osallistumismaksua.

Intti tutuksi -leirit 2018

  • 3.-4.8. Kajaani, Kainuu
  • 17.-19.8. Säkylä, Varsinais-Suomi
  • 1.-2.9. Helsinki, Uusimaa

Säkylän leirille ilmoittautuminen on jo päättynyt.

Kajaanin leirille voi vielä ilmoittautua. Leirin hinta on 50 euroa. Ruokailut ja yöpyminen sisältyvät maksuun. Voit ottaa yhteyttä Seppo Salomaahan.

  • puhelimella: 040 8214826,
  • sähköpostilla: seppo.salomaa(at)mpk.fi

Helsingin leirille voi ilmoittautua tästä linkistä (webropolsurveys.com). Leirin hinta on 80 euroa. Ruokailut ja yöpyminen sisältyvät maksuun. Voit kysyä lisätietoa Paula-Riikka Viirulta

  • puhelimella: 040 7763767
  • sähköpostilla: paula-riikka.viiru(at)fysios.fi

Papunetin kuvataidenäyttelyt 2018

6.6.2018

Papunetin kuvataidekilpilun 2018 voittaja Jaana Haaponen: Vuohi.

Papunetin tämän vuoden kuvataidekilpailun aiheena oli ihmeellinen luonto. Kilpailun voitti Jaana Haaponen työllään Vuohi.

Papunetin kilpailuun osallistuneista töistä on koottu näyttely. Se on esillä neljässä paikassa.

  • Helsingissä Malmin kirjastossa 4.-28.6.2018
  • Helsingissä Riistavuoren palvelukeskuksessa 3.-30.9.2018
  • Salossa Ihme ja kumma -kahvilassa 1.-31.10.2018
  • Helsingissä Harjun nuorisotalossa 1.-30.11.2018

Malmin kirjasto
Ala-Malmin tori 1
00700 Helsinki
Avoinna ma-to kello 9-20, pe kello 9-18.

Riistavuoren palvelukeskus
Isonnevantie 28
00320 Helsinki
Avoinna ma-pe kelllo 7.30-19, la-su kello 8-16.

Ihme ja kumma
Annankatu 10
24100 Salo
Avoinna ma-pe kello 10-16.

Harjun nuorisotalo
Aleksis Kiven katu 1-3
00500 Helsinki
Avoinna
ma-to kello 14.00-21.00

Nyt voit hakea vammaiskorttia Kelasta

5.6.2018

EU:n vammaiskortti on otettu käyttöön Suomessa. Kortti maksaa 10 euroa.

Kortti tilataan ja maksetaan netissä. Voit käyttää avustajaa tai pyytää toista ihmistä asioimaan puolestasi.

Kun sinulla on vammaiskortti, voit käyttää sitä esimerkiksi kaupassa tai museissa. Kun näytät vammaiskorttia henkilökunta tietää, että tarvitset apua tai enemmän aikaa asiointiin.

Pertti Kurikka on Kettukin vuoden taitelija 2019

5.6.2018

Pertti Kurikka. Kuva: Pekka Elomaa

Tänä vuonna Kettuki valitsi suoraan Vuoden taitelijaksi Pertti Kurikan. Normaalisti Vuoden taitelija -nimitys perustuu avoimeen hakuun. Se tarkoittaa sitä, että kuka tahansa voi asettaa lahjakkaan taiteilija ehdolle. Nimitys annettiin Pertti Kurikalle tunnustuksena hänen elämäntyöstään kulttuurin parissa.

Helsinkiläinen Pertti Kurikka on monipuolinen taiteilija, jonka elämäntyö on erittäin merkittävä. Pertti Kurikan kaltaista ei löydy edes ulkomailta. Hieno ura punkyhtye Pertti Kurikan nimipäivissä ja saavutukset musiikkialalla jäävät historiaan. Kurikka yhtyeineen on vaikuttanut suomalaisessa yhteiskunnassa erittäin näkyvästi.

Pertti Kurikka aloitti työskentelyn Lyhty ry:n Musiikkityöpajassa vuonna 2004. Hän toimi Musiikkityöpajan basistina ja kitaristina. Pertti on alun perin itseoppinut muusikko, mutta opiskellut myöhemmin myös Resonaarin musiikkikoulussa.

Vuoden 2008 lopulla perustettiin Pertti Kurikan Nimipäivät -punk bändi. PKN toimi vuosina 2008–2016. PKN lopetti, kun Pertti täytti 60 vuotta ja siirtyi elääkkeelle.

PKN teki useita levytyksiä sekä satoja keikkoja ympäri maailmaa. Parhaiten PKN muistetaan kahdesta dokumenttielokuvasta Kovasikajutusta ja Tokasikajutusta sekä Suomen euroviisuedustuksesta vuonna 2015.

Kalevi Helvetin piirros. Kuva: Kuvankaappaus www.kalevihelvetti.fi -sivulta.

Kurikka on aina ollut kiinnostunut piirtämisestä sekä kauhusta. Hänen alter egonsa on Kalevi Helvetti. Alter ego tarkoittaa toista persoonaa. Kalevi Helvetti syntyi syksyllä 2011. Kalevi Helvetti on muusikko, esiintyjä, runoilija, kirjoittaja ja kuvataiteilija. Lukuisten live-esiintymisien lisäksi Kalevi Helvetillä on ollut yksityisnäyttely. Mäntän kuvataideviikoille Kalevi Helvetti valittiin vuonna 2016. Vuonna 2014 Kalevi Helvetin runoista ja piirustuksista julkaistiin kirja meksikolaisen kustantajan toimesta.

Kurikka on erittäin iloinen valinnasta Kettukin Vuoden taitelijaksi.

“Minusta tämä tunnustus tuntuu paremmalta. Tämä asia on erittäin hyvä ja hommat lähtee taas eteenpäin ja oikein! Olen erittäin tyytyväinen, minä olen taiteilija! Minun työt ovat pelottavia, jotkut saattavat nähdä painajaisunia ja saada unihalvauksia jossa sänky lähtee lentoon.

Taide on siitä hyvä asia että sitä voi tehdä omassa kodissakin. Kotona yleensä piirrän mono- ja stereolaitteita, televisioita, autoja, kuorma-autoja, traktoreita ja tiejyräkarhuja. Kauhujuttuja en piirrä kotona. Niitä piirrän silloin kun muuntaudun Kalevi Helvetiksi. Kotona minä olen Pertti.”

Friends in Italy -nuorisovaihto

4.6.2018

Kuva: Friends in Italy 2018 Instagram-sivulta.

Friends in Italy on englantia ja se tarkoittaa Ystävät Italiassa. Joukko suomalaisia kehitysvammaisia ja autismin kirjon nuoria matkustaa Italiaan kesäkuussa. He matkustavat Pohjois-Italiaan pieneen kaupunkiin nimeltä Bergolon. Suomalaisten mukana Bergoloon tulee joukko italialaisia kehitysvammaisia ja autismin kirjon nuoria.

Nuoret ovat suunnitelleet tekevänsä monenlaista kivaa. He

  • Tekevät kuvataiteita, käsitöitä, musiikkia ja teatteria.
  • Tekevät metsämatematiikkaa.
  • Tekevät ruokaa.
  • Tekevät ulkotöitä.
  • Pitävät kioskia.
  • Laulavat karaokea ja meikkaavat.

Nuoret odottavat matkaa jännittyneinä. He odottavat, että tapaavat mukavia ihmisiä ja että saavat hyvää ruokaa. Lentomatka jännittää hieman. Joukko lähtee matkaan 11.6. ja palaa takaisin Suomeen 17.6.

Voit seurata nuorisovaihtoa Instagramissa. Instagram on sosiaalisen median kuvapalvelu. Pääset Friends in Italy -nuorisovaihdon sivulle tästä linkistä (www.instagram.com).

Villiklubi – Seinäjoki 7.6.

4.6.2018

Vielä ehdit Seinäjoella Villiklubille ennen kesätaukoa. Amarillossa torstaina 7.6. Villiklubi kello 17.30 alkaen. Live-esiintyjänä trubaduuri Jukka Järvenpää – Showtime klo 18:30!

Vapaa pääsy!
Esteetön sisäänkäynti Torikadun puolelta.

Tervetuloa kaikki joukolla mukaan!

Aika:
torstai 7.6.2018 kello 17.30-20.00

Paikka:
Amarillo
Kauppatori 3
60100 Seinäjoki

Jalkapallon SM 2018

31.5.2018

Erityisryhmien jalkapallon SM-sarja pelataan kahtena turnauksena.

Kauden 2018 ensimmäinen turnaus pelataan 10.6.2018 Töölöön Pallokentän alueella Helsingissä. Turnaus on pelataan Stadi Cup -pelien yhteydessä.

Suomen Palloliitto järjestää jalkapallon erityisryhmille sarjatoimintaa.

Kesäkivaa Vernerin Facebookissa

29.5.2018

Kesällä on kiva ottaa valokuvia, eikö olekin? Silloin on paljon valoa ja maisemat ovat kauniit. Onko sinulla lemmikki, josta tykkäät ottaa kuvia? Vai kuvaatko sinä luonnon eläimiä tai kukkia?

Oletko ottanut kuvan, jota olisi kiva näyttää muille? Lähetä se Vernerin Facebookiin. Vernerin Facebookissa on nyt avattu ketju, johon voit laittaa omia kuvasi muiden nähtäväksi.

Pääset Vernerin Facebookin kuvaketjuun tästä linkistä (www.facebook.com).

Verneri Kulttuuripäivillä Seinäjoella

29.5.2018

Tule moikkaamaan meitä Eskoon Kulttuuripäiville kesäkuussa. Verneri on siellä yhdessä Papunetin kanssa. Olisi kiva nähdä Vernerin lukijoita kasvotusten. Rytmikorjaamolla tavataan!

Aika:
15.-16.6.2018
Verneri ei ole paikalla enää sunnuntaina 16.6.

Paikka:
Rytmikorjaamo
Vaasantie 11
60100 Seinäjoki