Ajankohtaista

Suomalaisesta urheilusta selkokielellä

14.9.2018

Urheilumuseo on julkaissut hienot selkokieliset sivut suomalaisesta urheilusta.

Esityksen aiheita ovat esimerkiksi

  • Helsingin olympialaiset 1952
  • pesäpallo
  • keihäänheitto
  • liikunta luonnossa.

Yhteensä 16 urheilulajin esittelyt sisältävät selkosuomeksi luettuja ja tekstitettyjä videoita.

Pääset Suomi urheilee -verkkosivuille tästä linkistä (tarinasuomi.fi).

Villiklubit syksyllä 2018

3.9.2018

Syksyn ensimmäiset Villikluit on jo ehditty järjestää. Hauskanpito jatkuu pitkin syksyä Helsingissä, Turussa, Seinäjoella ja Tampereella. Alla Villiklubien syksyn päivämmäärät. Pistäkää päivämäärät kalentereihinne ylös.

Villiklubi Sture21 Helsingissä on Kehitysvammatuki 57 ry:n ja Helsingin kaupungin järjestämä klubi. Villiklubi on kerran kuussa kuukauden toisena torstaina.

  • syyskuussa 13.9.
  • lokakuussa 11.10.
  • marraskuussa 8.11.
  • joulukuussa 13.12.

Villiklubit Seinäjoella, Turussa ja Tampereella ovat Jotta kukaan ei jäisi yksin -hankkeen järjestämiä. Hanke on ottanut mallia Helsingin Villiklubi -toiminnasta.

Villiklubi Seinäjoki

  • syyskuussa 20.9.
  • lokakuussa 18.10.
  • marraskuussa 22.11.
  • joulukuussa 13.12.

Villiklubi Tampere

  • syyskuussa 27.9.
  • lokakuussa 25.10.
  • marraskuussa 29.11

Villiklubi Turku

  • syyskuussa 20.9.
  • lokakuuussa 18.10.
  • marraskuussa 15.11.
  • joulukuussa 13.12.

Voit lukea Villiklubi-toiminnasta Vernerin sivuilta tästä linkistä (www.verneri.net/selko).

Uusi selkokirja: Satu Leiskolan Unohtunut kansa

29.8.2018

Satu Leiskon nuorten fantasiakirja Unohtunut kansa on julkaistu. Kirja on Unohtuneen maan trilogian viimeinen osa.

Unohtunut kansa kertoo Matildasta, joka ei uskalla pitää puoliaan. Kun Matilda päätyy Harsomaailmaan, hän tapaa siellä minoalaisten kansan. Melkein kaikki ovat unohtaneet, että minoalaisia on olemassa. Matilda auttaa heitä. Samalla hän saa selville, mikä on minoalaisten salainen aarre.

Trilogian osat voi lukea myös itsenäisinä teoksina.

Tästä linkistä pääset tilaamaan kirjan (www.opike.fi).

Vipinän jumppavideo: jumpataan kahvakuulalla

29.8.2018

Nyt on ensimmäinen Vipinän jumppavideo julkaistu. Videossa Sanna ja Jukka antavat kahvakuulalle kyytiä. Jos sinulla ei ole kahvakuulaa, niin voit tehdä liikkeet esimerkiksi vesipullolla tai ilman mitään.

Hiki pintaan!

Nuorten FASD-aikuisten tapaaminen 9.9.2018

28.8.2018

FASD Suomi -verkosto järjestää nuorten FASD-aikuisten tapaamisen 9.9.2018 Helsingin Pasilassa. Rennossa tapaamisessa lounastetaan yhdessä, tutustutaan ja vaihdetaan kuulumisia. Tapahtuma ja ruokailu on maksuton. Osallistujien matkat korvataan.

Kun ilmoittaudut tapahtumaan, muista kertoa mistä päin tulet ja millä kulkuneuvolla. Tulemme sinua vastaan! Kerro myös, jos tulet suoraan paikan päälle. Ilmoittautumiset 31.8.2018 mennessä Katre Kauhaselle:

  • puhelin 050 313 5308
  • sähköposti katre.kauhanen(at)kvl.fi

Aika:
lauantai 9.9.2018
kello 11-14

Paikka:
Puutarharavintola Kääntöpöytä
Pasilan vanhat veturihallit
Veturitallinkuja
00520 Helsinki

Nuorten ja nuorten aikuisten FASD-vertaistukiryhmä

28.8.2018

Ryhmä on tarkoitettu nuorille ja nuorille aikuisille. Diagnoosia ei tarvitse olla, epäily riittää. Ryhmässä osallistujat saavat mahdollisuuden jakaa lastensuojelupolkunsa ja FASD-diagnoosiin liittyviä asioita muiden samaa kokeneiden ja saman diagnoosin omaavien kanssa. Osallistumalla nuori voi saada kokemuksen, ettei hän ole ainoa FASD-nuori/aikuinen.

Tapaamiskerrat:

  • lauantai 29.9. kello 10 – 16
  • lauantai 13.10. kello 10 – 16
  • lauantai 27.10. kello 10 – 16
  • lauantai 17.11. kello 10 – 16
  • lauantai 1.12. kello 10 – 16

Osallistuminen on maksutonta. Osallistujille tarjotaan lounas sekä päiväkahvit.

Tukiliitto järjestää FASD-vertaistukiryhmän yhteistyössä Kehitysvammaliiton kanssa.

Lisätietoja tästä linkistä (www.tukiliitto.fi).

Paikka:
Tulppaanitalo
Pinninkatu 51
33100 Tampere

Treenaa kotona -videoita

27.8.2018

Nyt voit jumpata kotona. Katso Vipinä-hankkeen tuottamia videoita ja hanki hiki pintaan.

Linkitämme tänne Vernerin Ajankohtaista-palstalle videoita, kun ne on julkaistu. Nyt on julkaistu ensimmäinen video.

Klikkaa kuvaa ja katso video! (www.vimeo.com)

Galleria Art Kaarisilta: Sari Koivunen Eläintarha

27.8.2018

Kuvankaappaus Sari Koivusen työstä Flamingot (2017).

Sari Koivusen taide on hänen omien sanojensa mukaan ”kunnianosoitus luonnon kauneudelle”. Se on uljaiden, söpöjen, pehmeiden, untuvaisten eläinten ihastelua ja elämän hyvien ja kauniiden asioiden kuvaamista.

“Kun maalaan, mielessäni soi musiikki. Luonto innostaa minua, haluan kuvata sen taikaa”.

Taiteilija paljastaa aina työssään tietoisesti tai tiedostamattaan palan sisintään. Sari Koivusen näyttely kutsuu tutustumaan hänen värikkääseen ja lempeään maailmaansa.

Sari Koivunen on valmistunut 2012 kuva-artesaaniksi ja työskentelee kuvataiteilijana Kaarisillan Taide- ja Toimintakeskuksen Taidestudiossa.

Avajaiset tiistaina 4.9. kello 16-18. Tervetuloa!

Auki:
5.-23.9.2018
tiistai-perjantai kello 11-18
lauantai-sunnuntai kello 12-16
maanantaisin suljettu

Paikka:
Galleria Art Kaarisilta
Sanomatalo, 1.krs
Elielinaukio 2
00100 Helsinki

Osallistu asumisen ja osallisuuden ideakilpailuun Kouvolassa

20.8.2018

Kehitysvammaliitto järjestää Porukoissa-hackathonin eli ideakilpailun Kouvolassa lokakuussa. Kilpailussa keksitään uusia ideoita asumiseen ja osallisuuteen.

Kilpailussa on yksi tehtävä: keksiä uusi tapa, jotta kehitysvammaiset ihmiset voivat olla mukana porukoissa. Ilman tukea osa ihmisistä jää omaan kotiin yksin. Ratkaisu voi olla mikä vain!

Kilpailu on avoin kaikille. Voit ilmoittautua mukaan yksin, kaverin kanssa tai kerätä mukaasi 4 hengen joukkueen. Voittajat palkitaan hienolla palkinnolla!

Kilpailu kestää kaksi päivää. Osallistuminen on maksutonta ja kilpailijoille tarjotaan ruokailut. Kehitysvammaisille henkilöille maksetaan matkaliput junalla tai bussilla. Yöpyminen pitää maksaa itse.

Lisätietoja saat soittamalla:

  • Laura Päiväpurolle numeroon 050 353 7846
  • Susanna Riepolle numeroon 050 432 9050.

Tule mukaan, nyt saat unelmoida ja ideoida villisti!

Lisätietoja kilpailusta löydät Facebookista tästä linkistä  (www.facebook.com).

Voit ilmoittautua netissä tästä linkistä Ilmoittautua voit netissä (www.webropolsurveys.com).

Aika:
4.-5.10.2018

Paikka:
Viiraamo
Kauppalankatu 4
45100 Kouvola

Hae töihin Kehitysvammaliittoon

15.8.2018

Kehitysvammaliitto palkkaa kaksi kehitysvammaista henkilöä
koulutus- ja vaikuttamistoiminnan avustaviin tehtäviin. Työsuhde kestää vuoden ja työ on Helsingissä.

Oletko Sinä kiinnostunut vammaisten ihmisten hyvästä elämästä? Kehitysvammaliitto käynnistää Suomeen opintopiirejä,
joissa opiskellaan YK:n vammaisten oikeuksien sopimusta.
Kehitysvammaliitto hakee nyt tähän työhön kahta koulutusassistenttia.

Sinun päätehtäväsi on osallistua opintopiirien suunnitteluun
ja toteuttamiseen yhdessä Kehitysvammaliiton työntekijöiden kanssa.

Koulutusassistenttien tehtävät:

  • opintopiirien sisällön suunnittelu Kehitysvammaliiton työpajoissa
  • opintopiirien toteutus kahdessa yhteisössä, jotka valitaan yhteisesti
  • puheenvuorojen suunnittelu ja toteuttaminen yhdessä Kehitysvammaliiton työntekijän kanssa
  • osallistuminen työpajoihin yhteistyössä Me Itse -yhdistyksen kanssa
  • osallistuminen Kehitysvammaliiton työyhteisön yhteiseen toimintaan.

Tehtäviin haetaan henkilöitä kokoaikaiseen työsuhteeseen 12 kuukauden määräajaksi.
Työajasta voidaan neuvotella yksilöllisesti.
Työ alkaa lokakuussa 2018.
Palkkaus noudattaa järjestöjen työehtosopimusta.

Hae tehtävään täyttämällä alla oleva hakulomake.

Lähetä hakemuksesi viimeistään torstaina 30.8.2018.
Myöhemmin lähetettyjä hakemuksia emme ota huomioon.

Katariina Hakala antaa lisätietoja näistä työtehtävistä.
Hän toimii palkattavien henkilöiden ohjaajana.
Lisätietoja voit kysyä sähköpostitse osoitteesta katariina.hakala@kvl.fi

Katariina Hakala vastaa tehtäviä koskeviin kysymyksiin puhelimitse.

Puhelinnumero: 044 047 1797

torstaina 16.8.2018 kello 13-15
tiistaina 21.8.2018 kello 9-11
keskiviikkona 29.8.2018 kello 9-11

Pääset täyttämään hakulomakkeen tästä linkistä (www.webropolsurveys.com)

Tästä voit tulostaa ilmoituksen ja lomakkeen ja täyttää sen käsin

Kehitysvammaisten Special Olympics 2019: osallistu kampanjaan

13.8.2018

Special Olympics -urheiljat Sanna Sepponen, Tommi Tyynilä ja Matti Heino SuomiAreenassa #samassajengissä Kuva: Sari Sepponen

Maaliskuussa 2019 järjestetään Special Olympics-kisat Abu Dhabissa. Suomesta lähtee 71 urheilijan joukkue. Urheilijoita osallistuu 14 lajiin. Lajit ovat:

  • yleisurheilu
  • uinti
  • golf
  • keilailu
  • trialthon
  • melonta
  • rytminen voimistelu
  • unified-koripallo
  • unified-beach volley
  • unified-purjehdus
  • judo
  • tennis
  • ratsastus
  • unified-jalkapallo

Special Olympics Finland rohkaisee kaikkia mukaan kannustamaan urheilijoita. Kuka tahansa voi helposti osallistua #SamassaJengissä -kampanjaan. Kun tapaat Special Olympics -urheilijoita, ottakaa itsestänne kuva tai video. Kuvia voi jakaa netissä tunnisteella #SamassaJengissä.

Kampanja tuo esille, että olemme samaa jengiä, kun urheilemme. Me olemme samaa jengiä aina!

Galleria Art Kaarisilta: Näkemätön hetki – Roolipukujen taika Anna Kontekin luonnoksissa

9.8.2018

Anna Kontek 2010: Women of the Harem

Näyttely esittelee lavastaja-pukusuunnittelija Anna Kontekin pukuluonnoksia. Lisäksi Taiteiden yönä torstaina 23.8. kello 16–19 Kontek ohjaa näyttelytilassa Fantasia näkyväksi -työpajan. Anna Kontek suunnittelee pukuja ja lavasteita Suomen Kansallisoopperassa.

Työpajassa osallistujat saavat mahdollisuuden suunnitella omia roolipukuja. He voivat kokeilla luonnoksia mallinuken päällä ja nähdä, miltä ne näyttävät. Materiaaleina käytetään Kansallisoopperalta lainattuja pukukankaita ja -koristeita.

Avajaiset ti 21.8. klo 17–19. Tervetuloa!

Aika:
21.8.-2.9.2018
tiistai-perjantai kello 11-18
lauantai-sunnuntai kello 12-16
maanantaisin suljettu

Paikka:
Galleria Art Kaarisilta
Sanomatalo, 1.krs
Elielinaukio 2
00100 Helsinki

 

Vammaiskortti tutuksi -tilaisuuksia ympäri Suomea

6.8.2018

Ilmoittaudu mukaan Vammaiskortti tutuksi -tilaisuuksiin!
Vammaiskortti tutuksi -kiertue alkaa Helsingistä 4.9. Sen jälkeen tilaisuuksia järjestetään ympäri Suomea. Tilaisuuksissa kerromme EU:n Vammaiskortista alueen palveluntarjoajille ja yhdistyksille. Tarjoamme myös käytännön opastusta kortin hakemiseen. Tilaisuudet pidetään seuraavasti:

  • 4.9. Helsinki
  • 18.9. Joensuu
  • 5.10. Oulu
  • 22.10. Vaasa
  • 7.11. Tampere
  • 19.11. Jyväskylä
  • 17.1. Kuopio
  • 24.1. Kouvola
  • 31.1. Salo

Tilaisuudet on jaettu kahteen osaan:

  • Ensimmäinen osuus kello 13-15 on tietoisku paikallisille vapaa-ajan palveluiden tarjoajille, järjestöille ja yhdistyksille.
  • Toinen osuus kello 17-19 on tarkoitettu EU:n Vammaiskortin hakemisesta kiinnostuneille.

Molemmissa osuuksissa on kahvitarjoilu. Voit halutessasi osallistua joko vain toiseen tilaisuuksista tai olla mukana molemmissa.

Lisätietoja löydät tästä linkistä (www.vammaiskortti.fi).

Paikkoja on rajoitetusti, joten ilmoittaudu saman tien mukaan tästä linkistä (link.webropolsurveys.com).

Kerro kokemuksistasi EU:n Vammaiskortista!

6.8.2018

Onko sinulla uusi EU:n Vammaiskortti? Oletko ehtinyt käyttää sitä kesän aikana? Oletko saanut toivomaasi palvelua korttia näytettyäsi? Haluaisitko lähettää terveisiä Vammaiskorttikohteelle, jossa kaikki sujui mallikkaasti? Kerro kokemuksistasi kortin käytöstä Kehitysvammaisten Palvelusäätiölle. Lähetä sähköpostia elokuun aikana osoitteeseen vammaiskortti(at)kvps.fi. Vastanneiden kesken arvotaan ylltyspalkinto.

Lue EU:n Vammaiskortista Vernerin sivulta tästä linkistä (www.verneri.net/selko).

Uusi selkokielinen novellikokoelma: Tuija Takalan Hyvä päivä

6.8.2018

Syksy alkaa mukavasti uuden selkokirjan myötä. Tuija Takalan novellikokoelmassa Hyvä päivä on 28 lyhyttä novellia arkisista sattumuksista. Tekstit sopivat hyvin esimerkiksi ääneen luettaviksi ryhmässä, mutta myös itsenäiseen lukemiseen. Kirjan on kuvittanut Marika Patana. Tuija on tehnyt kirjaan myös tehtäviä, jotka ovat vapaasti tulostettavissa Opikkeen verkkokaupasta.

Lue lisätietoa kirjasta tästä linkistä (www.opike.fi).

Galleria Art Kaarisilta: Unen varjot -näyttely

30.7.2018

Kuvankaappaus Ismo Valtosen työstä Woods in the Midnight (2014).

Vielä on aikaa käydä Galleria Art Kaarisillan kesän näyttelyssä Unen varjot. Näyttely vie kävijän kesäyön metsiin, lukin kutomiin verkkoihin ja unen katkelmiin.

Näyttely on kokonaistaideteos, jonka maalaukset, veistokset ja paperiteokset rakentavat unien outoutta ja hämärän tunnelmaa.

Unen varjot on Kaarisilta ry:n taiteilijoiden teoksista koottu näyttely. Sen ovat toteuttaeet galleristit Maria Ollikainen ja Tuuli Rouhiainen.

Käy sisälle.

Aika:
11.7-19.8.2018
tiistai-perjantai kello 11-18
lauantai-sunnuntai kello 12-16
maanantaisin suljettu

Paikka:
Galleria Art Kaarisilta
Sanomatalo, 1.krs
Elielinaukio 2
00100 Helsinki

Me Itse -yhdistys palkkaa neljä työntekijää

28.6.2018

Me Itse -yhdistys palkkaa neljä Me Itse -yhdistyksen jäsentä kehittämään yhdistyksen koulutustoimintaa. Lue työpaikkailmoitus Kehitysvammaisten Tukiliiton sivulta. Pääset lukemaan ilmoituksen tästä linkistä (www.tukiliitto.fi).

Arjen huolet puheeksi -koulutus

27.6.2018

Mikä sinua mietityttää tässä hetkessä? Oletko kiinnostunut uutisista ja päivän lehtien otsikoista? Jäävätkö uutiset vaivaamaan sinua? Tapahtuuko omalla paikkakunnallasi asioita, joista haluaisit tietää lisää?

Tule keskustelemaan näistä asioista Arjen huolet puheeksi -koulutukseen. Koulutus on suunnattu nuorille ja aikuisille, jotka tarvitsevat tukea asioiden ymmärtämiseen, oppimiseen ja arjen toimintoihin. Mukaan otetaan 12 osallistujaa.

Haku päättyy 16.10.2018. Koulutus on maksuton ja se sisältää ruokailut, ohjelman ja yöpymisen kahden hengen huoneessa.

Voit kysyä lisätietoja Veijo Nikkaselta

  • puhelimella 050 4646 006
  • sähköposti veijo.nikkanen(at)tukiliitto.fi.

Aika:
16. – 17.11.2018

Paikka:
Tampereella Torni-hotelli
Ratapihankatu 43
33100 Tampere

Kerro kokemuksiasi yksinäisyydestä!

26.6.2018

Osallistu Jotta kukaan ei jäisi yksin -hankkeen kyselyyn yksinäisyydestä. Kerro omia ajatuksiasi, tuntemuksiasi ja kokemuksiasi yksinäisyydestä. Jokainen kokee yksinäisyyden omalla tavallaan.

Pääset kyselyyn tästä linkistä (www.webropolsurveys.com). Vastaa kyselyyn elokuun loppuun mennessä.

Sinun vastauksesi käsitellään luottamuksellisesti. Se tarkoittaa sitä, että sinun vastauksiasi ei kerrota kenellekään muulle. Vain tutkimuksen tekijät näkevät vastauksesi. Kaikkien lähettämistä vastauksista tehdään yhteenveto, mutta siinä ei voi tunnistaa sinun vastauksiasi.

Hyvää kesää!

26.6.2018

Verneri.net toivottaa kaikille lukijoilleen hyvää kesää. Vernerin toimitus lomailee koko heinäkuun ajan. Heinäkuussa Vernerissä ei vastata kysymyksiin tai julkaista uusia kirjeenvaihtoilmoituksia. Verneriin kirjeenvaihtopalstalle lähtettyjä kirjeitä ei myöskään lähetetä heinäkuussa eteenpäin.

Voit kuitenkin lähettää koko kesän ajan kysymyksiä ja kirjeenvaihtoilmoituksia. Joudut vain odottamaan vastausta elokuun alkuun asti.

Muista Minun unelmakotini -kilpailu! Kesällä on mukavasti aikaa kirjoittaa, piirtää, maalata tai ottaa kuvia ja tehdä videoita. Kilapiluun voi lähettää töitä koko kesän ajan. Kilpailu päättyy elokuun lopussa. Lue tarkemmat ohjeet kilpailusta tästä linkistä (www.verneri.net/selko).

Oikein hyvää kesää! Muista tehdä kaikkea sellaista, mikä tekee sinut onnelliseksi.