Ajankohtaista

Kaarisillan Lucia-päivän joulukonsertti Lahdessa

12.12.2017

Kaarisillan perinteinen Lucia-päivän joulukonsertti järjestetään keskiviikkona 13.12.2017 kello 18 Lahden Ristinkirkossa.

Konsertin alussa Lucia–kulkueena saapuva Kaarisillan kuoro esittää kolme Lucia-konsertin perinteisiin kuuluvaa joululaulua:

  • Pyhä Lucia,
  • Varpunen jouluaamuna,
  • Heinillä härkien kaukalon.

Juhlavuoden konsertissa esiintyvät solistina baritoni Esa Ruuttunen ja pianisti Risto Lauriala. He esittävät konsertissa sekä perinteisiä että vieraampia lauluja.

Tervetuloa virittäytymään joulun tunnelmaan Kaarisillan joulukonserttiin.

Liput: 15 euroa, tuntia ennen ovelta.

Lisätietoja saa Kaarisillan toiminnanjohtaja Marianne Heikkilältä

  • sähköpostilla marianne.heikkila(at)kaarisilta.fi
  • puhelimella 044-7744 025.

Aika:
13.12.2017
kello 18

Paikka:
Lahden Ristinkirkko
Kirkkokatu 4
15110 Lahti

Nyt vietetään Kehitysvammaisten viikkoa

4.12.2017

Tällä viikolla vietetään Kehitysvammaisten viikkoa. Tämän vuoden teemana on asuminen. “Oma elämä, oma koti” on viikon tunnuslause.

Viikon aikana järjestetään monenlaisia tapahtumia ympäri Suomea. Kehitysvammaisten Tukiliiton nettisivuilta löytyy kattava lista tapahtumista. Voit käydä katsomassa listaa tapahtumista tästä linkistä (www.tukiliitto.fi).

Kehitysvammaisten viikko on Me Itse ry:n ja Kehitysvammaisten Tukiliiton paikallisyhdistysten teemaviikko.

Katso teemaviikon julkilausuma:

Joululahjaksi selkokirja?

22.11.2017

Oletko kova lukemaan? Onko sinulla ystävä, joka tykkää lukea? Anna ystävällesi joululahjaksi selkokirja.

Selkokeskus on julkaissut uuden Selkokirjat-esitteen. Siinä kerrotaan uusista selkokirjoista. Voit lukea tästä jutusta ehdotuksia joululahjaksi. Jutun lopussa on linkki Selkokirjat-esitteeseen ja Selkokeskuksen kirjakauppaan.

Uusia selkokirjoja on ilmestynyt ennätysmäärä. Mukana on esimerkiksi suosittujen suomalaisten kirjailijoiden kirjoja:

  • Eppu Nuotio: Peiton paikka
  • Leena Lehtolainen: Tuulen puolella
  • Reijo Mäki: Pimeyden tango.

Salla Simukka kirjoittaa suosittuja nuorten kirjoja. Niitä on käännetty myös monelle vieraalle kielelle. Selkokirjoina on julkaistu kaksi Lumikki Andersson -kirjaa:

  • Punainen kuin veri
  • Valkea kuin lumi.

Kauhun ystävälle kirjakaupasta löytyy Bram Sockerin Dracula. Seikkailuista pitävä haluaa varmasti lukea Jules Vernen Maailman ympäri 80 päivässä.

Onko ystäväsi eläinrakas? Hän voi pitää Mervi Heikkilän kirjasta Kissatalon asukkaat. Kirjassa on kymmenen kodittoman kissan tarina. Kissoilla on myös omat esikuvansa elävässä elämässä. Lopulta kissat ovat löytäneet rakastavan kodin.

Suomen historiasta kiinnostuneelle sopii lahjaksi Sanna-Leena Knuuttilan Ne lensivät tästä yli. Kirja kertoo talvisodasta vuonna 1939. Päähenkilönä on 19-vuotias Hilkka.

Suomi-fanille sopii Pertti Rajalan 100 totuutta Suomesta. Kirja kertoo Suomesta ja suomalaisista hauskoja juttuja ja tiukkaa asiaa.

Teknologiasta kiinnostunut innostuu varmasti kirjasta, joka kertoo roboteista. Seija Niinistö-Samelan Robotti ihmisen apuna -kirja kertoo roboteista, jotka työskentelevät ihmisten apuna. Millaisia ovat tulevaisuuden robotit?

Selkokirjat-esitteessä on paljon lisää kirjoja. Pääset selaamaan Selkokirjat-esitettä tästä linkistä (www.selkokeskus.fi).

Haluatko lukea Selkokirjat-esitteen paperiversiona? Esitteen mukana on myös tilauslomake. Voit tilata esitteen sähköpostilla osoitteesta selkokeskus(at)kvl.fi.

Voit selata kirjoja myös Selkokeskuksen kirjapaukassa netissä. Sieltä voit myös tilata kirjoja. Pääset Selkokeskuksen kirjakauppaan tästä linkistä (www.selkokeskus.fi).

Toimi pian! Joulu on jo kohta.

Tasavallan presidentin vaali -selkoesite ilmestynyt

22.11.2017

Ensi tammikuussa on tasavallan presidentin vaali. Kaikilla Suomen kansalaisilla, jotka ovat täyttäneet 18 vuotta, on oikeus äänestää.

Selkokeskus on julkaissut selkoesitteen Tasavallan presidentin vaali 2018. Vernerin sivuilla on myös julkaistu sivu presidentin vaalista.

Pääset Selkokeskuksen Tasavallan presidentin vaali 2018 -selkoesitteeseen tästä linkistä (www.selkokeskus.fi)

Pääset Vernerin Tasavallan presidentin vaali -sivulle tästä linkistä (www.verneri.net/selko).

Lähde messiin 30.11.2017

21.11.2017

Ravintola Zetorissa Helsingissä on 30.11. Lähde messiin -tapahtuma. Tilaisuuden järjestää Jotta kukaan ei jäisi yksin -hanke.

Tule mukaan tapaamaan uusia ihmisiä, nauttimaan herkullisia ruokia ja makeita juomia.

Illan teema on kohtaaminen. Illan aikana muun muassa

  • tanssitaiteilija Noora Västinen puhuu kohtaamisesta kello 16.30
  • live-esiintyjä Olli Helenius ottaa lavan haltuun kello 18.00.

Tilaisuus on tarkoitettu 18 vuotta täyttäneille ja sitä vanhemmille. Vapaa pääsy. Tilaisuudessa on kahvitarjoilu pienen suolapalan kera.

Ilmoittaudu Markku Vellakselle 29.11 mennessä

  • sähköpostilla markku.vellas(at)kvps.fi
  • tekstiviestillä puhelinnumeroon 050 5613228

Lisätietoa tapahtumasta Osku Timoselta

  • sähköpostilla osku.timonen@kvps.fi
  • puhelimella 0207 713 545

Aika:
torstaina 30.11. kello 16.00-20.00

Paikka:
Ravintola Zetori
Mannerheimintie 3-5
00100 Helsinki

KeMuT-kulttuuritapahtuman lipunmyynti on alkanut

15.11.2017

KeMuT on valtakunnallinen kehitysvammaisten muusikoiden ja taiteilijoiden kulttuuritapahtuma. Se järjestetään joka vuosi tammikuun viimeisenä lauantaina. Vuonna 2018 päivä on 27.1. Lippujen myynti on nyt alkanut. Pääsylipun hinta on 29,50 euroa. Lippuja voi osaa lippu.fi-palvelusta:

  • internetistä osoitteesta www.lippu.fi
  • soittamalla numeroon 0600 900 900 (1,98 euroa minuutti + paikallisverkkomaksu)

Verneri.netin sivuilla kerrotaan Kemuista. Uudella sivulla on videoita sekä kuvakirja viime vuoden Kemuista. Pääset Vernerin KeMuT-sivulle tästä linkistä (www.verneri.net/selko).

Aika:
27.1.2018
Kello 14-17

Paikka:
Kultturitalo
Sturenkatu 4
00510 Helsinki

Galleria Art Kaarisilta: muotokuva lennossa

13.11.2017

Nyt voit teettää itsestäsi muotokuvan, kun Kaarisillan taiteilijat piirtävät halukkaista muotokuvia. Saat muotokuvan itsellesi mukaan, tai voit lahjoittaa sen osaksi kuvakollaasia.

Tapahtuma on ilmainen.

Aika:
torstai 30.11. kello 12-14.

Paikka:
Galleria Art Kaarisilta
Sanomatalo, 1.krs
Elielinaukio 2
00100 Helsinki

Galleria Art Kaarisilta: No onko tullut kesä

13.11.2017

Ari Koivunen: Ilves kuva: Kaarisilta ry.

No onkos tullut kesä -näyttely tuo väriä talven kaamokseen. Näyttelyssä on esillä teoksia Kaarisillan taiteilijoilta:

  • Anna-Maija Laukkaselta
  • Saija Seppälältä
  • Matias Warikselta
  • Sari Koivuselta
  • Raija Raitiolta
  • Anni Lindbergiltä.

Lisäksi myynnissä on monipuolinen valikoima Kaarisillan käsityötä ja keramiikkaa sekä joulukortteja.

Aika:
21.11.2017 – 7.1.2018
tiistai-perjantai kello 11-18
lauantai-sunnuntai kello 12-16

Paikka:
Galleria Art Kaarisilta
Sanomatalo, 1.krs
Elielinaukio 2
00100 Helsinki

TallennaTallenna

Suomi 100 bileet Espoossa

6.11.2017

Me Itse Espoo järjestää Suomi 100 bileet. Nyt sinulla on tilaisuus pistää parasta päälle, syödä hyvin, tavata kavereita ja tanssia.

Illalliskortin hinta 25 euroa. Ilmoittautuminen on sitova.

Voit kysyä lisätietoa juhlasta:

  • Arja Haapiolta sähköposti: arja.haapio(at)kvps.fi puhelin 0207 713 493
  • Henrik Särkältä sähköposti: henrik.sarkka1(at)gmail.com

Aika:
2.12.2017
kello 14.00-17.30

Paikka:
O’learys ravintola
Kauppakeskus Sello
Leppävaarantie 3-9
02600 Espoo

Ilmoittaudu tilaisuuteen tästä linkistä (webropolsurvey.com).

Eppu Nuotion Peiton paikka selkokirjana

30.10.2017

Annukka Lehmus on perheen ainoa lapsi. Isä on kiireinen paperitehtaan insinööri, äiti hoitaa Annukkaa kotona.
Perheen asioista ei puhuta muille, vaikka kaupungilla juorutaan kaikenlaista.

Miksi Annukan isä käy niin usein Helsingissä? Miksi Annukan äiti on aina väsynyt? Annukka ei tiedä vastausta. Hän vain leikkii kauppaa ja tehdasta naapurin Sinikan kanssa.

Eppu Nuotion Peiton paikka vie lukijan 1960-luvun Varkauteen, jossa paperitehdas tupruttaa savua ja televisiosta näkyy Peyton Place.

Eppu Nuotio on Selkokeskuksen selkokirjakummi. Kirjakummi on tunnettu suomalainen kirjailija, joka myöntää oikeuden mukauttaa yhden kirjoistaan selkokielelle. Peiton paikka on ensimmäinen Eppu Nuotion kirjasta tehty selkomukautus.

Voit tilata kirjan tästä linkistä (www.opike.fi).

Galleria Art Kaarisilta: Luonnosta

25.10.2017

Marraskuussa Galleria Art Kaarisillassa on esillä näkövammaisten tekemää taidetta. Näyttelyssä voi nähdä monenlaisia asioita luonnosta: kukkia, kaloja, käpyjä, sisilisko, palokärki ja sammakko. Työt ovat kaikki keraamisia.

Tervetuloa näyttelyn avajaisiin 7.11.2017 klo 17-19

Aika:
7.11. – 19.11.2017
tiistai-perjantai kello 11-18
lauantai-sunnuntai kello 12-16

Paikka:
Galleria Art Kaarisilta
Sanomatalo, 1.krs
Elielinaukio 2
00100 Helsinki

Vernerin selkosivujen kävijäkysely

16.10.2017

Vernerin toimitus haluaa taas kuulla lukijoidensa mielipiteitä verkkopalvelusta. Vastaa kyselyyn ja osallistu kahden S-ryhmän lahjakortin arvontaan.

Kun vastaat kyselyyn, annat meille arvokasta tietoa. Kerro meille, mitkä sivut ovat mielestäsi hyviä. Mitä sisältöä toivoisit Verneriin? Mikä Vernerissä on hyvää? Mikä huonoa?

Vastausaikaa on tämän vuoden loppuun asti.

Pääset vastaamaan kysymyksiin tästä linkistä (link.webropolsurveys.com).

Suomalaisviisikko lähtee down-yleisurheilun mestaruuskisoihin

5.10.2017

Suomesta lähtee viisi yleisurheilijaa Down-urheilijoiden kansainvälisiin mestaruuskilpailuihin. Kisat järjestetään Portugalissa 11.-16.10.

Mestaruuskilpailuissa urheillaan neljässä lajissa:

  • pöytätenniksessä
  • judossa
  • 3-vs-3 -koripallossa
  • yleisurheilussa.

Suomalaisurheilijat Joonas Elo, Jani Töyrylä, Juho Oksman, Eliel Nikkola ja Veeti Mustalahti kisaavat kaikki yleisurheilussa.

Suomalaisviisikon valmentajaksi kisoihin lähtee Jukka Lahti. Mukana reissussa on myös paljon perheenjäseniä ja läheisiä, kaikkiaan Portugaliin lähtee 17 suomalaista.

Suomalaisten edesottamuksia voi seurata Facebook-sivulla. (www.facebook.com).

Aika aukeaa -musikaali Rovaniemellä joulukuussa

5.10.2017

Rovaniemen kehitysvammaisten tuki ry ja Lapin Metkat -ryhmä toteuttavat Aika aukeaa -musikaalin.

Mukana esityksessä ovat tanssi taikaa -ryhmä ja seurakunnan musiikkiryhmä.

Liput maksavat 15 euroa.

Aika:
Sunnuntai 3.12.2017
kello 14

Paikka:
Kulttuuritalo Korundi
Lapinkävijäntie 4
96100 Rovaniemi

Olen suomalainen -konsertti Imatralla

5.10.2017

Imatran Seudun Kehitysvammaisten tuki ry on toiminut 50 vuotta. Yhdistys järjestää juhlavuonna monenlaisia tapahtumia. Juhlakosnertti on 30.11.2017.

Konsertin nimi on “Olen suomalainen”. Konsertissa esiintyvät

  • tangokuningas Saska Helmikallio
  • Veera Vento & Roulette-orkesteri

Liput maksavat 27,50 euroa, hinta sisältää palvelumaksun. Lippuja myy Ticketmaster, sen numero on 060010800 tai 0206176647.

Aika:
torstai 30.11.2017
kello 19

Paikka:
Kulttuuritalo Virta, Karelia-sali
Virastokatu 1
55120 Imatra

Voit hakea apurahaa harrastukseesi

5.10.2017

Kehitysvammaisten Tukiliitto myöntää kaksi kertaa vuodessa apurahoja koulutuksiin, harrastuksiin ja tapahtumiin osallistumiseen. Hakuajat päättyvät huhtikuun viimeinen päivä ja lokakuun viimeinen päivä.

Apurahoja voivat hakea kehitysvammaiset 16 vuotta täyttäneet nuoret ja aikuiset. Apurahaa voivat hakea myös kehitysvammaisten ihmisten erilaiset harrastusryhmät ja paikalliset Me Itse -ryhmät.

Lisätietoa apurahoista antaa Wilma Karikko Kehitysvammaisten Tukiliitosta. Hänen puhelinnumeronsa on 040 6743631 ja sähköpostinsa wilma.karikko(at)kvtl.fi.

Ei myytävänä -kansalaisaloite palvelujen puolesta

5.10.2017

Palvelujen kilpailuttaminen voi heikentää vammaisten ihmisten saamia palveluja. Siksi vammaisjärjestöt haluavat muuttaa kilpailutuksen hankintalakia. Järjestöt, kuten kehitysvammaliitto ja Kehitysvammaisten Tukiliitto keräävät kansalaisten nimiä Ei myytävänä -kansalaisaloitteeseen.

Katso video Ei myytävänä -kansalaisaloitteesta

Blogistimme Tommi Kivimäki on kirjoittanut kilpailutuksesta. Lue kirjoitus Kivenheittoja-blogista.

Galleria Art Kaarisilta: Paul Gustafsson Teoksia

5.10.2017

Paul Gustafsson on monipuolinen taiteentekijä. Art Kaarisillan näyttelyssä on esillä grafiikkaa, maalauksia ja keramiikkaa. Grafiikan ja keramiikan aihemaailmat nousevat luonnosta. Maalaukset ovat abstrakteja. Abstrakti tarkoittaa sitä, että kuva ei esitä mitään tiettyä hahmoa tai asiaa. Katsoja voi itse päättää, mitä taideteos esittää. Paul Gustafssonin työt ovat hyvin värikkäitä.

Paul Gustafsson työskentelee Kaarisillan Taide- ja Toimintakeskuksen Taidestudiossa. Hän valmistui kuva-artesaaniksi vuonna 2006. Tämä on Gustafssonin viiden yksityisnäyttely.

Avajaiset tiistaina 17.10. klo 16-18. Tervetuloa!

Aika:
18.10. – 5.11.2017
tiistai-perjantai kello 11-18
lauantai-sunnuntai kello 12-16

Paikka:
Galleria Art Kaarisilta
Sanomatalo, 1.krs
Elielinaukio 2
00100 Helsinki

Kettuki kutsuu teidät Valojuhlaan

2.10.2017

Kettuki järjestää Hämeenlinnssa Valojuhlan. Juhla tuo valoa pimenevään syksyyn. Tule mukaan nauttimaan taiteesta yhdessä ystävien kanssa.

Valojuhlanäyttelyn avajaiset
Kettukin Vuoden taiteilijat eri vuosilta: Hanna Keynäs, Kirsi Mikkonen ja Matti Rauhaniemi yhteisnäyttelyssä

Juhlapöytä-teoksen julkistus
TaideOlkkari, Kettukin taidekurssilaiset ja Myllymäen koulu

Lahjakas Suomi – taidetta meille kaikille
Kiipulan ammattiopiston ja Saaristen koulun oppilaat

Asu vapaa, myös juhlapuvut sallittu. Tilaisuuteen pitää ilmoittautua. Ilmoittaudu 9.10.2017 mennessä

  • sähköpostilla: taidekeskus(at)kettuki.fi
  • puhelimella: 044 040 5107

Ohjelma:

  • Tervetuloa: Päivi Lilja, Kettukin toiminnanjohtaja
  • Musiikkiesitys: Sibelius-opiston oppilaat
  • Näyttelyn avaus: Päivi Raukko, sivistys- ja hyvinvointijohtaja, Hämeenlinnan Kaupunki
  • Kuraattorin sanat: Minna Haveri, Kettukin varapuheenjohtaja
  • Mahlamaljat
  • Juhlapöydän esittely: Kati Lehtonen, TaideOlkkarin ohjaaja
  • Lahjakas Suomi – Taidetta meille kaikille Sirpa Haapaoja, projektikoordinaattori

Aika:
Tiistaina 10.10.2017 kello 18-20

Paikka:
Galleria Arx
Verkatehdas
Keinusaarentie 1
13200 Hämeenlinna

Mahdollista! Pieni työkirja työnhakijalle

26.9.2017

Työelämän tuoreet tuulet -hanke on julkaissut työkirjan avuksi työnhakuun. Kirjan nimi on Mahdollista! Pieni työkirja työnhakijalle. Se on suunniteltu kehitysvammaisille työnhakijoille.

Kirjassa voit muun muassa

  • Miettiä millainen on hyvä työntekijä.
  • Miettiä mitä minä osaan.
  • Tehdä itsellesi ansioluettelon
  • Miettiä millaista työtä haluaisit tehdä
  • Miettiä millaista tukea työnteossa tarvitset.
  • Tehdä työhakemuksen.

Pääset lukemaan kirjaa tästä linkistä (www.aula-tyokoti.fi).

Tutustu samalla Vernerin työ-osioon, jos se ei ole sinulle vielä tuttu. Pääset työ-osioon tästä linkistä (www.verneri.net/selko).