Ajankohtaista

Tule mukaan kehitysvammaisten sirkus- ja teatteriryhmään!

19.2.2018

Sirkus Magenta etsii kehitysvammaisia aikuisia mukaan sirkus- ja teatteriryhmään, joka kokoontuu keväällä 2018. Ryhmä on osallistujille maksuton.

Kevään ja alkukesän aikana on:

  • 11 harjoituskertaa
  • viiden päivän mittainen esitysleiri
  • kenraaliharjoitukset
  • kaksi esitystä

Osallistuijan täytyy olla mukana näissä kaikissa tilaisuuksissa.

Harjoituskerrat ovat perjantaisin 23.3.–1.6. perjantaisin kello 13–15.30 Kinaporin palvelukeskuksessa Sörnäisissä. Tunneilla harjoitellaan eri sirkuslajeja, luovaa ilmaisua ja soveltavaa teatteria

Viiden päivän esitysleirin Cirko-keskuksessa Suvilahdessa. Esitysleirit ovat kello 15.30-18

  • maanantai 4.6.
  • tiistai 5.6.
  • torstai 7.6.
  • maanantai 11.6.
  • tiista 12.6.

Kenraaliharjoitus pidetään torstaina 14.6. kello 12.30–15.

Lopuksi järjestetään kaksi esitystä. Esitykset ovat yleisölle avoimia. Osallistujat tekevät esityksen itse yhdessä ohaajien kanssa. Esitykset ovat Opistotalolla Kalliossa:

  • perjantaina 15.6.
  • lauantaina 16.6.

Ryhmään mahtuu 10 osallistujaa. Osallistujien tulee olla yli 18-vuotiaita. Kokemusta sirkuksesta tai teatterista ei tarvita. Toiminta sopii myös liikuntarajoitteisille ja avustajat ovat tervetulleita mukaan. Löydämme kaikille sopivan tavan osallistua. Kaikki tilat ovat esteettömiä. Ainoa edellytys on sitoutuminen toimintaan koko kauden ajaksi.

Kiinnostuitko tai tiedätkö jonkun, joka haluaisi tulla mukaan? Ilmoittaudu sähköpostitse mahdollisimman pian, viimeistään perjantaina 2.3.2018 osoitteeseen:

  • maija.iltanen(at)sirkusmagenta.fi.

Mukaan valituille ilmoitamme perjantaihin 9.3. mennessä. Muista: Valittujen tulee sitoutua toimintaan koko kauden ajaksi.

Kerro sähköpostissa lyhyesti seuraavat asiat:

  • Nimi, ikä ja yhteystiedot
  • Miksi haluat mukaan?
  • Onko sinulla kokemusta teatterista tai sirkuksesta? Entä muista taiteista, esiintymisestä tai liikunnasta?
  • Millaista tukea tai apua tarvitset tekemisessä? Onko sinulla avustajaa?
    Käytätkö apuvälineitä? Mitä?

Pilke Stay Up Late -kosertti

12.2.2018

Tampereen Pakkahuoneella järjestetään toukokuussa Pilke Stay Up Late -konsertti. Konsertissa ewsiintyvät mm. Sari Saari ja Petra. Tapahtuman ikäraja on 18 vuotta.

Ennakkoliput maksavat 26,50 euroa. Lippuja voi myy netissä tiketti.fi. Pääset tiketti.fi-sivulle tästä linkistä.

Tapahtuman järjestävät opiskelijat tampereen ammattikorkeakoulun Proakatemiasta. Tuotto lahjoitetaan kehitysvammaisten ihmisten oman toiminnan tukemiseen.

Aika:
2.5.2018

Paikka:
Pakkahuone
Tullikamarin aukio 2
33100 Tampere

Kehitysvammaisten Tukiliiton tuetut lomat

12.2.2018

Kehitysvammaisten Tukiliitto järjestää aikuisille lomia yhteistyössä lomajärjestöjen kanssa. Lomat toteutetaan täysihoidolla, johon sisältyvät ruuat ja lomaohjelma. Matkakulut, välipalat ja mahdolliset retket jokainen maksaa itse.

Lomat toteutetaan STEA:n tuella ja yhtestyössä MTLH ry: kanssa.

Voit lukea lisätietoa lomista netistä tästä linkistä (www.tukiliitto.fi).

Lisätietoa voi kysellä Veijo Nikkaselta

  • puhelimella 050 4646006
  • sähköppostilla veijo.nikkanen@tukiliitto.fi

Me Itse ry:n vuosikokous

12.2.2018

Me Itse ry:n vuosikokous pidetään 17.-18.3. Tampereella. Vuosikokous on sunnuntaina. Yhdistyksen jäsenet saavat tietoa kokouksesta Meikäläiset-jäsentiedotteessa. Ilmoittautua voi 23.2.2018 asti.

Antero Laine on Kettukin vuoden taiteilija

2.2.2018

Lahtelainen Antero Laine on valittu Kettukin Vuoden 2018 taiteilijaksi. Kettuki ry. valitsee vuosittain Kettukin Vuoden taiteilijan. Se on tehnyt sitä vuodesta 2004 alkaen.

Antero Laineen valitsi Vuoden taiteilijaksi ruotsalainen kuvataiteilija Lotte Nilsson-Välimaa.

Antero Laine on vuonna 2006 Kaarisillasta valmistunut kuva-artesaani. Vuodesta 2006 asti Laine on työskennellyt Kaarisillassa kokopäiväisenä taiteilijana. Laine tekee pääasiassa akryylimaalauksia ja keramiikkatöitä.

Töissään Laine on luonut oman maailman, joka katsojan silmissä herää eloon. Hänellä on ollut kaksi yksityisnäyttelyä. Hän on myös osallistunut kymmeniin yhteisnäyttelyihin sekä Suomessa että ulkomailla.

”Tuntuu tosi hyvältä saada tunnustusta, kun on pitkään ja ahkerasti tehnyt töitä. Haluan kiittää taideohjaaja Outia siitä, että hän on jaksanut auttaa ja kannustaa minua,” kertoo Laine.

”Onnea Anterolle! Hänen työnsä ja niiden erityinen sävy koskettavat  varmasti ihmisiä. En malta odottaa näyttelyn rakentamista yhdessä Anteron kanssa. Näen jo mielessäni kuvan siitä, mitä se voisi olla.” Iloitsee näyttelyn kuraattori Nilsson-Välimaa.

Antero Laineen yksityisnäyttely nähdään Galleria Arxissa Hämeenlinnassa 10.10.-8.11.2018. Laine saa lisäksi tuhannen euron stipendin.

Voit katsoa Antero Laineen teoskuvia tästä linkistä (www.dropbox.com).

Helsingin rautatieaseman kohtaamispaikka muuttuu

23.1.2018

VR järjestää vammaisten asiakkaiden avustamispalvelua rautatieasemalla, jossa avustamista voi saada junaan nousuun tai poistumiseen. Tilauksen voi tehdä

  • maksuttomasta vammaispalvelunumerosta 0800 166 888,
  • aseman lipunmyynnistä.

Helsingissä rautatieaseman kohtauspaikka sijaitsee tällä hetkellä Elielinaukiolla vilkkaan kulkuväylän vieressä. Odotuspaikassa ei ole katosta. Kohtaamispaikka siirretään katetulle laiturialueelle laiturin 11 asemanpuoleiseen päätyyn.

Kohtaamispaikan yhteyteen sijoitetaan myös äänimajakka, joka helpottaa paikan löytämistä näkövammaisten asiakkaiden kohdalla.

Uusi kohtaamispaikka otetaan käyttöön helmikuun ensimmäisenä päivänä.

Vanha kohtaamispaikka.

 

Uusi kohtaamispaikka on laiturin numero 11 alussa.

Päiväkirjamerkinnät valokuvin -projekti alkaa 29.1.

22.1.2018

Päiväkirjamerkinnät valokuvin -projekti on päiväkirja ilman sanoja, jossa kuvat kertovat omaan elämään liittyviä merkityksellisiä asioita.

Projekti pohjautuu voimaannuttavan valokuvauksen menetelmiin, jossa tuodaan esiin omaa itseämme ja arkielämäämme.

Lähde mukaan erityistä tukea tarvitseva nuori tai aikuinen tutun lähityöntekijän, läheisen tai kaverin kanssa. Haemme projektiin ensisijaisesti työpareja, mutta mukaan voi tulla myös 3-4 hengen ryhmällä. Projektiin mahtuu mukaan enintään 10 työparia ja ryhmää.

Osallistumismaksua ei ole, päivän aikana tarjoamme kevytlounaan ja kahvit.

Projekti kestää vuoden. Työparien/ryhmien tapaamisia on vuoden aikana 4-8 kertaa. Sovittaessa työparien tapaamisia voi olla tiheämpääkin, vaikka kerran kuukaudessa.

Projektin vetäjänä toimii Omnia-opistosta menetelmäohjaaja-opiskelija Kati Leppänen sekä Kehitysvammaisten Palvelusäätiöstä Markku Vellas ja Osku Timonen.

Ilmoittautumiset Päiväkirjamerkinnät valokuviin -projektiin torstaihin 25.1.2018 mennessä. Pääset ilmoittautumaan tästä linkistä (www.webropolsurveys.com).

Lisätietoja:

  • Markku Vellas, p. 0207 713 544, markku.vellas(at)kvps.fi
  • Osku Timonen, p. 0207 71 3545, osku.timonen(at)kvps.fi
  • Kati Leppäseltä, kati@articamera.com

Aika:
29.1.2018 Kello 11-16

Paikka:
Tulppaanitalo
Pinninkatu 51
33100 Tampere

Galleria Art Kaarisilta: Maalaiselämää

22.1.2018

Sari Koivunen: Lehmä.

Seuraava näyttely Galleria Art Kaarisillassa esittelee maalaiselämää. Esillä on on Kaarisillan taiteilijoiden keramiikkaa ja taidekäsityötä.

Tervetuloa avajaisiin tiistaina 30.1. klo 16-18!

Aika:
31.1.-25.2.2018
tiistai-perjantai kello 11-18
lauantai-sunnuntai kello 12-16

Paikka:
Galleria Art Kaarisilta
Sanomatalo, 1.krs
Elielinaukio 2
00100 Helsinki

Presidenttiehdokkaat vastasivat selkomedian kysymyksiin

22.1.2018

Presidentinvaaleissa YLE Uutiset selkosuomeksi, Selkosanomat ja selkolehti Leija lähettivät vaalin ehdokkaille yhteiset kysymykset.

Presidenttiehdokkailta kysyttiin:

  1. Miksi olet paras presidenttiehdokas?
  2. Miten aiot presidenttinä vaikuttaa siihen, että ketään ei kiusata työssä tai koulussa?
  3. Miten aiot ottaa maahanmuuttajat huomioon, jos sinusta tulee presidentti?
  4. Mitä aiot presidenttinä tehdä, että suomalaisten lukutaito pysyy hyvänä?
  5. Tuleeko Suomen presidentille selkokieliset nettisivut, jos sinusta tulee presidentti?
  6. Ja vielä yksi kysymys ruotsiksi: På vilket sätt vill du stödja svenska språket i Finland?

Vastaukset on julkaistu Selkosanomien sivulla. Pääset lukemaan vastauksia tästä linkistä (selkosanomat.fi).

Ylen Selkouutisten vaalisivulle pääset tästä linkistä (yle.fi).

Ylen selkotoimitus käsittelee vaaleja päivittäin.

Uutisia voi lukea netissä sivulla tästä linkistä (yle.fi).

Selkouutiset voi katsoa TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05
ja kuunnella Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.
Television selkouutiset löydät myös Yle Areenasta.

MAHTI-sopeutumisvalmennuskurssi aikuisille Tampereella

15.1.2018

Kurssi on tarkoitettu omatoimisille ja vähän tukea tarvitseville aikuisille. Kurssi sopii erityisesti nuorille aikuisille.

MAHTI-sopeutumisvalmennuskurssi on moniosainen. Siihen kuuluu aloituskurssi, kotikäynti ja jatkokurssi.

Kurssilla pohditaan omia vahvuuksia. Kurssilla pyritään vahvistamaan kurssilaisten itsetuntemusta ja omia kykyjä.

Kurssi on maksuton. Matkakulut maksetaan itse.

Kurssille voit hakea ympäri Suomea.

Lue tarkempaa tietoa MAHTI-kurssista tästä linkistä (www.tukiliitto.fi).

Kurssille haetaan lomakkeella.

Lomakkeen löydät tästä linkistä (www.webropolsurveys.com.

Hakuaikaa on 6.3.2018 saakka.

Lisätietoja Minni Haveri:

  • puhelin 040 1841 240
  • sähköposti minni.haveri(at)tukiliitto.fi

Aika:
9.-12.4.2018 ja 21.-23.9.2018.

Paikka:
Tulppaanitalo
Pinninkatu 51
33100 Tampere

Majoitus Tulppaanitalon vieressä olevassa hotellissa.

Lauran bileet -verkkokirja

11.1.2018

Papunetin sivuilla on julkaistu uusi verkkokirja nimeltä Lauran bileet. Lauran bileet on selkokielinen nuorten tarina, jossa 15-vuotiaan Lauran tylsään kesään tulee kiinnostava käänne, kun vanhemmat lähtevät mökille. Kirjan on kirjoittanut Johanna Kartio ja kuvittanut Pekka Rahkonen. Kirjan voi myös kuunnella.

Pääset lukemaan verkkokirjaa tästä linkistä (papuri.papunet.net).

Äänestä viime vuoden paras uutinen

8.1.2018

Mikä oli sinun mielestä viime vuoden paras uutinen? Käy äänestämässä Selkosanomien kyselyssä. Tulokset julkaistaan seuraavassa Selkosanomien numerossa 17.1.

Pääset äänestämään tästä linkistä (www.selkosanomat.fi).

Papunetin kuvataidekilpailu 2018

8.1.2018

Marita Sipposen teos Ystävät ja viholliset. Teos osallistui Papunetin kuvaitadekilpailuun 2017.

Tämän vuoden Papunetin kuvataidekilpailun aiheena on ihana luonto.

Voit kuvata ihmeellistä luontoa vapaasti haluamallasi tavalla. Voit kuvata teoksessasi esimerkiksi luontoaiheita, kuten

  • eläimiä,
  • kasveja,
  • luonnon tai sään ilmiöitä,
  • vuodenaikoja tai
  • luonnossa liikkumista.

Kilpailussa on yksi kaikille avoin sarja, jossa palkitaan kolme teosta. Voittaja saa palkinnoksi 150 euroa ja kaksi seuraavaa 75 euroa. Lisäksi kaikille kilpailuun osallistuneille lähetetään kunniakirja.

Osa kilpailuun osallistuneista teoksista pääsee mukaan taidenäyttelyyn, joka kiertää eri puolilla Suomea. Lisäksi teosten kuvia julkaistaan Papunetin verkkogalleriassa ja sosiaalisen median kanavissa. Papunetillä on kuviin vapaa julkaisuoikeus.

Kilpailun osallistumisaika päättyy perjantaina 31.3.2017. Lähetä kilpailuteos ja yhteystietolomake siihen mennessä Papunetin postiosoitteeseen:

Kuvataidekilpailu
Kehitysvammaliitto ry / Papunet
Viljatie 4 A
00700 Helsinki

Voit printata yhteystietolomakkeen tästä linkistä (papunet.net).

Muista merkitä lomakkeeseen myös oman teoksesi nimi. Lisäksi voit kertoa lomakkeessa tarkemmin teoksestasi ja sen taustoista.

Samassa kuoressa voi lähettää monta teosta, mutta jokaisesta teoksesta tulee täyttää erillinen yhteystietolomake.

Art Galleria Kaarisilta: Viidakossa tarkkaillaan

2.1.2018

Karita Hohti: Apina on ihmisen serkku.

Viidakossa tarkkaillaan on Taidekeskus Into ry:n ryhmänäyttely. Se on näyttely, joka kertoo aikamme ihmisistä. Millaisia me olemme ja miltä näytämme? Joukkoon mahtuvat myös ihmisten seuralaisina aikojen saatossa eläneet eläimet. Näyttely kertoo evoluutiosta, siitä, miten me olemme kehittyneet sellaisiksi kuin olemme. Ja millaisiksi olemme kehittymässä?

Teokset on toteutettu Turun suomenkielisen työväenopiston erityistaiteen kuvataideryhmissä.

Aika:
20-28.1.2018
tiistai-perjantai kello 11-18
lauantai-sunnuntai kello 12-16

Paikka:
Galleria Art Kaarisilta
Sanomatalo, 1.krs
Elielinaukio 2
00100 Helsinki

Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta!

19.12.2017

Verneri.net toivottaa kaikille hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta!

Tänä vuonna olemme juhlineet Suomen 100-vuotista itsenäisyyttä. Kiitos kaikille teille, jotka osallistuitte juhlavuoteen ja kerroitte meille millainen Suomi on. Te kerroitte muun muassa, että

  • Suomi on rakas isänmaa.
  • Suomessa on kaunis luonto.
  • Suomen kesä on ihana.
  • Suomessa on hyvä presidentti.
  • Suomessa on hyvä terveydenhuolto.
  • Suomi on turvallinen maa.

Kiitos myös kaikista kysymyksistä, joita olette lähettäneet Verkko-Kertulle ja seksuaalineuvojalle. Olette kysyneet paljon hyviä ja tärkeitä kysymyksiä. Jatkakaa ensi vuonna samaan malliin! Kiitos myös kirjeenvaihtoilmoituksista. Me Vernerissä toivomme, että moni on löytänyt niiden avulla itselleen ystävän.

Me Vernerissä olemme sitä mieltä, että Verneri on aika hyvä verkkopalvelu. Mutta se voi olla vielä parempi. Auta meitä kehittämään Verneri.net -palvelua vielä paremmaksi. Vastaa kävijäkyselyyn ja anna palautetta. Pääset kävijäkyselyyn tästä linkistä (www.webropolsurveys.com).

Oikein rauhallista joulua kaikille!

Kaarisillan Lucia-päivän joulukonsertti Lahdessa

12.12.2017

Kaarisillan perinteinen Lucia-päivän joulukonsertti järjestetään keskiviikkona 13.12.2017 kello 18 Lahden Ristinkirkossa.

Konsertin alussa Lucia–kulkueena saapuva Kaarisillan kuoro esittää kolme Lucia-konsertin perinteisiin kuuluvaa joululaulua:

  • Pyhä Lucia,
  • Varpunen jouluaamuna,
  • Heinillä härkien kaukalon.

Juhlavuoden konsertissa esiintyvät solistina baritoni Esa Ruuttunen ja pianisti Risto Lauriala. He esittävät konsertissa sekä perinteisiä että vieraampia lauluja.

Tervetuloa virittäytymään joulun tunnelmaan Kaarisillan joulukonserttiin.

Liput: 15 euroa, tuntia ennen ovelta.

Lisätietoja saa Kaarisillan toiminnanjohtaja Marianne Heikkilältä

  • sähköpostilla marianne.heikkila(at)kaarisilta.fi
  • puhelimella 044-7744 025.

Aika:
13.12.2017
kello 18

Paikka:
Lahden Ristinkirkko
Kirkkokatu 4
15110 Lahti

Nyt vietetään Kehitysvammaisten viikkoa

4.12.2017

Tällä viikolla vietetään Kehitysvammaisten viikkoa. Tämän vuoden teemana on asuminen. “Oma elämä, oma koti” on viikon tunnuslause.

Viikon aikana järjestetään monenlaisia tapahtumia ympäri Suomea. Kehitysvammaisten Tukiliiton nettisivuilta löytyy kattava lista tapahtumista. Voit käydä katsomassa listaa tapahtumista tästä linkistä (www.tukiliitto.fi).

Kehitysvammaisten viikko on Me Itse ry:n ja Kehitysvammaisten Tukiliiton paikallisyhdistysten teemaviikko.

Katso teemaviikon julkilausuma:

Joululahjaksi selkokirja?

22.11.2017

Oletko kova lukemaan? Onko sinulla ystävä, joka tykkää lukea? Anna ystävällesi joululahjaksi selkokirja.

Selkokeskus on julkaissut uuden Selkokirjat-esitteen. Siinä kerrotaan uusista selkokirjoista. Voit lukea tästä jutusta ehdotuksia joululahjaksi. Jutun lopussa on linkki Selkokirjat-esitteeseen ja Selkokeskuksen kirjakauppaan.

Uusia selkokirjoja on ilmestynyt ennätysmäärä. Mukana on esimerkiksi suosittujen suomalaisten kirjailijoiden kirjoja:

  • Eppu Nuotio: Peiton paikka
  • Leena Lehtolainen: Tuulen puolella
  • Reijo Mäki: Pimeyden tango.

Salla Simukka kirjoittaa suosittuja nuorten kirjoja. Niitä on käännetty myös monelle vieraalle kielelle. Selkokirjoina on julkaistu kaksi Lumikki Andersson -kirjaa:

  • Punainen kuin veri
  • Valkea kuin lumi.

Kauhun ystävälle kirjakaupasta löytyy Bram Sockerin Dracula. Seikkailuista pitävä haluaa varmasti lukea Jules Vernen Maailman ympäri 80 päivässä.

Onko ystäväsi eläinrakas? Hän voi pitää Mervi Heikkilän kirjasta Kissatalon asukkaat. Kirjassa on kymmenen kodittoman kissan tarina. Kissoilla on myös omat esikuvansa elävässä elämässä. Lopulta kissat ovat löytäneet rakastavan kodin.

Suomen historiasta kiinnostuneelle sopii lahjaksi Sanna-Leena Knuuttilan Ne lensivät tästä yli. Kirja kertoo talvisodasta vuonna 1939. Päähenkilönä on 19-vuotias Hilkka.

Suomi-fanille sopii Pertti Rajalan 100 totuutta Suomesta. Kirja kertoo Suomesta ja suomalaisista hauskoja juttuja ja tiukkaa asiaa.

Teknologiasta kiinnostunut innostuu varmasti kirjasta, joka kertoo roboteista. Seija Niinistö-Samelan Robotti ihmisen apuna -kirja kertoo roboteista, jotka työskentelevät ihmisten apuna. Millaisia ovat tulevaisuuden robotit?

Selkokirjat-esitteessä on paljon lisää kirjoja. Pääset selaamaan Selkokirjat-esitettä tästä linkistä (www.selkokeskus.fi).

Haluatko lukea Selkokirjat-esitteen paperiversiona? Esitteen mukana on myös tilauslomake. Voit tilata esitteen sähköpostilla osoitteesta selkokeskus(at)kvl.fi.

Voit selata kirjoja myös Selkokeskuksen kirjapaukassa netissä. Sieltä voit myös tilata kirjoja. Pääset Selkokeskuksen kirjakauppaan tästä linkistä (www.selkokeskus.fi).

Toimi pian! Joulu on jo kohta.

Tasavallan presidentin vaali -selkoesite ilmestynyt

22.11.2017

Ensi tammikuussa on tasavallan presidentin vaali. Kaikilla Suomen kansalaisilla, jotka ovat täyttäneet 18 vuotta, on oikeus äänestää.

Selkokeskus on julkaissut selkoesitteen Tasavallan presidentin vaali 2018. Vernerin sivuilla on myös julkaistu sivu presidentin vaalista.

Pääset Selkokeskuksen Tasavallan presidentin vaali 2018 -selkoesitteeseen tästä linkistä (www.selkokeskus.fi)

Pääset Vernerin Tasavallan presidentin vaali -sivulle tästä linkistä (www.verneri.net/selko).

Lähde messiin 30.11.2017

21.11.2017

Ravintola Zetorissa Helsingissä on 30.11. Lähde messiin -tapahtuma. Tilaisuuden järjestää Jotta kukaan ei jäisi yksin -hanke.

Tule mukaan tapaamaan uusia ihmisiä, nauttimaan herkullisia ruokia ja makeita juomia.

Illan teema on kohtaaminen. Illan aikana muun muassa

  • tanssitaiteilija Noora Västinen puhuu kohtaamisesta kello 16.30
  • live-esiintyjä Olli Helenius ottaa lavan haltuun kello 18.00.

Tilaisuus on tarkoitettu 18 vuotta täyttäneille ja sitä vanhemmille. Vapaa pääsy. Tilaisuudessa on kahvitarjoilu pienen suolapalan kera.

Ilmoittaudu Markku Vellakselle 29.11 mennessä

  • sähköpostilla markku.vellas(at)kvps.fi
  • tekstiviestillä puhelinnumeroon 050 5613228

Lisätietoa tapahtumasta Osku Timoselta

  • sähköpostilla osku.timonen@kvps.fi
  • puhelimella 0207 713 545

Aika:
torstaina 30.11. kello 16.00-20.00

Paikka:
Ravintola Zetori
Mannerheimintie 3-5
00100 Helsinki