Henkilökohtaisen avun hakeminen

Kun haet kotikunnaltasi henkilökohtaista apua, mieti ensin yksin tai läheistesi kanssa, missä asioissa tarvitset apua.

Seuraava lista voi auttaa sinua miettimään, missä tarvitset apua.

Tiskaamassa astioita.

Henkilökohtaista apua voi saada esimerkiksi siivoamiseen. Kuva: www.pixmac.com.

Apua voi saada esimerkiksi näihin toimiin:

  • ruuanlaitto
  • asiointi
  • kaupassa käynti
  • vaatehuolto
  • siivous
  • peseytyminen
  • syöminen
  • harrastaminen
  • yhdistystoimintaan osallistuminen
  • kavereiden sekä sukulaisten tapaaminen.

Mieti, kuinka paljon tarvitset apua. Montako tuntia tarvitset apua viikossa? Kävelyretkeen riittää ehkä kaksi tuntia viikossa, mutta uimahallimatka voi viedä koko päivän.

Mieti myös, mihin aikaan vuorokaudesta tarvitset apua. Jos tarvitset apua kaupassa, mihin aikaan päivästä haluat käydä kaupassa?

Kun mietit näitä asioita etukäteen, kunnan on helpompi järjestää sinulle apua.

Voit myös miettiä, miten haluat, että apu järjestetään. Onko tuttavapiirissäsi joku henkilö, joka voi toimia avustajana? Tiedätkö, onko kotikuntasi palkannut henkilökohtaisia avustajia? Voit kysyä asiaa kunnan sosiaalityöntekijältä.

Avustajia voi olla useita. Yhden avustajan kanssa voit käydä kaupassa, toisen avustajan kanssa voit mennä harrastamaan vaikka uintia.

Tapaaminen kotikunnan sosiaalityöntekijän kanssa

Kun olet kirjannut ylös, missä tarvitset apua, sovi tapaaminen kunnan sosiaalityöntekijän kanssa.

Jos sinulla on edunvalvoja, hän voi lähteä mukaan, mutta se ei ole välttämätöntä. Jos edunvalvoja tuntee sinut hyvin, hänen läsnäolostaan voi olla hyötyä, kun kerrot toiveistasi.

Voit ottaa mukaan myös jonkun läheisen ihmisen, joka tuntee sinut hyvin.

Kun haet henkilökohtaista apua, ensimmäiseksi kunnan sosiaalityöntekijä tarkistaa, onko sinulla jo palvelusuunnitelma.

Jos sinulla on palvelusuunnitelma, se on hyvä tarkistaa nyt. Jos sinulla ei ole palvelusuunnitelmaa, pyydä, että sinulle tehdään sellainen.

Kunta laatii asiakkaalle palvelusuunnitelman. Jos sinulla ei ole palvelusuunnitelmaa, voit pyytää sitä.

Kun palvelusuunnitelma on valmis, kunnan sosiaalityöntekijä tietää jo monta asiaa, jossa sinä saatat tarvita apua.

Kerro vielä tarkasti, mitä toivot. Jätä hakemuksesi sosiaaliviranomaiselle.

Näin olet hakenut itsellesi henkilökohtaista apua. Kunta ottaa asian käsittelyyn ja miettii, myönnetäänkö sinulle henkilökohtaista apua. Lain mukaan kunnan on tehtävä päätös kolmen kuukauden kuluessa.

Teksti: Lakimies Minna Kaipinen, Kehitysvammaisten Tukiliitto ry, Leija-lehti 7.8.2009

Henkilökohtainen apu -hakemuslomake (pdf, 395 kt)

Kehitysvammaisten Palvelusäätiön selkokielinen esite ja Henkilökohtaisen avun kortti