Monta tapaa asua

Oma koti ja asuinalue ovat tärkeitä paikkoja. Niissä vietetään paljon aikaa. Siksi on tärkeää, että omassa kodissa on hyvä olla.

Tällä sivulla on tietoa erilaisista tavoista asua. Sivulla on myös kysymyksiä, joiden avulla voit pohtia, miten sinä haluat asua.

Kenen kanssa haluat asua?

Ihmiset viihtyvät erilaisissa kodeissa ja haluavat asua eri tavoin.

Joku haluaa asua yksin omassa asunnossa. Joku haluaa asua yhdessä kaverin, kumppanin tai perheenjäsenen kanssa. Joku viihtyy asuntolassa tai ryhmäkodissa yhdessä muiden kanssa.

Eri kunnissa on tarjolla erilaisia asumisen vaihtoehtoja.

Oma asunto voi olla esimerkiksi vuokra-asunto tai omistusasunto. Asunto voi olla myös osa asuntoryhmää, ryhmäkotia tai palvelutaloa.

On tärkeää, että saat riittävästi tietoa siitä, millaisia asumisen vaihtoehtoja sinulla on. Voit kysyä vaihtoehdoista esimerkiksi läheiseltä ihmiseltä, ohjaajalta tai sosiaalityöntekijältä.

Pohdi:

  • Kenen kanssa haluat asua?
  • Haluatko asua yksin vai yhdessä jonkun kanssa?
  • Millaisessa kodissa haluat asua?

Millaisella alueella haluat asua?

Moni viettää paljon aikaa kodin lähellä, omalla asuinalueella. Siksi on tärkeää, että oma koti on alueella, jossa viihtyy.

Joku tykkää asua kaupungissa lähellä palveluita. Joku toinen viihtyy luonnon rauhassa.

Omalla asuinalueella voit esimerkiksi

  • tutustua ihmisiin
  • tavata naapureita ja tuttuja
  • käydä kaupassa, kahvilla ja syömässä
  • ulkoilla
  • harrastaa.

On tärkeää, että saat tietoa siitä, missä voit asua. Voit jutella vaihtoehdoista esimerkiksi läheisen ihmisen, ohjaajan tai sosiaalityöntekijän kanssa.

Pohdi:

  • Millaisella alueella haluat asua? Viihdytkö esimerkiksi kaupungin keskustassa vai lähellä luontoa?
  • Mitä haluat tehdä kotisi lähellä? Haluatko käydä esimerkiksi elokuvissa, kahviloissa tai kävelyllä luonnossa?
  • Mitä haluat harrastaa kotisi lähellä?
  • Keiden kanssa haluat viettää aikaa?

Millaista tukea tarvitset?

Omien asioiden hoitaminen ei ole aina helppoa. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettet voi asua niin kuin itse haluat.

Voit saada asumiseen ja asioiden hoitamiseen monenlaista tukea.

Voit saada tukea esimerkiksi

  • asioista päättämiseen
  • raha-asioihin
  • ruuanlaittoon
  • siivoamiseen
  • kaupassa käyntiin
  • liikkumiseen
  • ihmissuhteisiin
  • harrastuksiin.

Voit saada tukea monilta eri ihmisiltä ja monista eri paikoista.

Voit saada tukea esimerkiksi

  • kavereilta
  • naapureilta
  • kumppanilta
  • perheenjäseniltä
  • tukihenkilöltä
  • ohjaajilta.

Voit saada tukea myös järjestöistä, työpaikalta ja harrastuspaikoista.

Lisäksi hyvinvointialue voi järjestää sinulle asumisen tukea, joka on tarkoitettu erityistä tukea tarvitsevilla ihmisille.

Voit saada asumisen tukea esimerkiksi kotitöihin, omien asioiden hoitamiseen ja ihmissuhteisiin. Asumisen tuki suunnitellaan yhdessä sosiaalityöntekijän kanssa. Suunnitelma tuesta ja sen järjestämisestä kirjataan asiakassuunnitelmaasi.

Jos tarvitset lisää tukea, juttele asiasta esimerkiksi läheisen ihmisen, ohjaajan tai sosiaalityöntekijän kanssa.

Pohdi:

  • Mihin tarvitset tukea kotona tai kodin lähellä?
  • Tarvitsetko tukea esimerkiksi kaupassa käyntiin, kotitöihin tai työmatkoihin?
  • Kuka voi auttaa ja tukea sinua?
  • Ketä sinä voit tukea?

Kerro toiveistasi

On tärkeää, että saat riittävästi tietoa siitä, millaisia asumisen vaihtoehtoja sinulla on. On myös tärkeää, että saat vaikuttaa siihen, missä ja miten asut.

Kun saat riittävästi tietoa asumisen vaihtoehdoista ja sinulle sopivaa tukea, voit asua ja elää, niin kuin itse haluat.

Juttele omista toiveistasi sellaisen ihmisen kanssa, joka kuuntelee sinua ja johon voit luottaa. Tällainen ihminen voi olla vaikkapa perheenjäsen, ystävä tai ohjaaja.

Jos asut asuntolassa tai ryhmäkodissa, voit ottaa yhteyttä myös asuntolan tai ryhmäkodin esimieheen. Asumiseen liittyvissä palveluissa sinua auttaa sosiaalityöntekijä.

Kun pohdit omaa asumista, voit käyttää apuna seuraavia aineistoja:

Voit jutella asumisesta myös Facebookin Oma koti -ryhmässä. Ryhmä on tarkoitettu ihmisille, jotka tarvitsevat erityistä tukea. Ryhmää ylläpitää Poljento-hanke.

Pääset Oma koti -ryhmään tästä linkistä (facebook.com)

Teksti: Jenni Sipilä, 2023

Lue lisää selkosivuilta: