Suomen itsenäisyys

Minulle Suomen itsenäisyys tarkoittaa sanan- ja mielipiteenvapautta ja rauhaa. Sitä, että kaduilla on turvallista kulkea. Sitä, että luonto on puhas. Sitä, että meillä on oma lippu ja oma rauha. Sitä, että naiset ja miehet ovat tasa-arvoisia politiikassa. Sitä, että Suomessa on toimiva terveydenhuolto. Suomen itsenäisyyttä ei voi mitata rahassa.

Ihanaa on myös se, että Suomi pysyy ajan hermolla. Tarkoitan tällä sitä, että 1945-1952 Suomi maksoi sotakorvauksia Neuvostoliittoon. Tällä hetkellä Suomessa hyödynnetään hyvin teknologiaa muun muassa tietokonetta, internettiä ja sitä kautta sosiaalista mediaa. Suomi on vaikuttamassa Euroopan yhteisiin asioihin. Suuri kiitos ja hatunnosto heille, jotka taistelivat itsenäisyytemme puolesta.

Kommentit

Kirjoittanut Anne Pohjois- Pohjanmaalta
16.12.2017 klo 10:36
Kyllä, olet oikeassa siinä, että tästä Suomen itsenäisyydestä maksettiin kallis hinta. Minun toinen pappa osallistui Suomen vapaussotaan 1917-1918, toiseen maailmansotaan ja talvisotaan. Toinen pappani oli paleltua talvisodassa. Molemmat ovat jo kuolleet. Olen työskennellyt sotaveteraanien, sotainvalidien, rintamanaisten ja leskien parissa yli 10 vuotta avustajana. Olen kuullut paljon millaista oli siellä jossakin, missä taisteltiin. "Siellä Jossakin " oli laittanut kirjeeseen äitini isä, kun lähetti rintamalta kenttäpostia kotiin. Meidän pitäisi muistaa miksi itsenäisyyspäivää vietetään. Tämän olisi pitänyt muistaa myös presidentinlinnan juhlissa, että sotaveteraani on jo vanha ja paljon kärsinyt. Myös hänen vaimonsa on yhtä arvokas. Häntä kohdeltiin huonosti siellä Linnan juhlissa. Se, että terveydenhuolto on menossa huonompaan suuntaan joka alueella. Mutta kaikesta huolimatta toivotan teille kaikkea hyvää ja rauhallista joulua ja onnea uudelle vuodelle. Eihän Suomi 100 prosenttisesti ole itsenäinen, jos tarkkaan ajatelee, kun olemme EU:ssa. Mutta vietämme itsenäisyyspäivää ja meillä on kaunis siniristilippumme.

Kommentoi

Jos haluat kertoa mielipiteesi kirjoituksesta, kirjoita se kommentti-kenttään ja paina lähetä-nappia.

Kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.