Suomen tasavallan presidentin vaali

Suomen ylin virka on tasavallan presidentin virka.

Kuuden vuoden välein toimitetaan Suomen tasavallan presidentin vaali. Vaali on järjestetty suoralla kansanvaalilla vuodesta 1994. Se tarkoittaa sitä, että suomalaiset äänioikeutut valitsevat suoraan Suomen presidentin. Aikaisemmin presidentin vaali käytiin valitsijamiesjärjestelmällä.

Suomen ensimmäinen presidentti oli K. J. Ståhlberg. Nykyinen presidentti on Sauli Niinistö, hän on Suomen 12. presidentti. Sauli Niinistö on ehdokkaana tässä kuussa järjestettävissä vaaleissa. Hänellä on mahdollisuus päästä toiselle kaudelle. Suomessa voi olla sama presidentti kaksi kautta eli yhteensä 12 vuotta. Ennen vuotta 1994 presidenttinä sai olla pidempään. Suomen pitkäaikaisin presidentti on Urho Kekkonen. Hän oli presidenttinä 25 vuotta.

Kun äänestät presidentinvaalissa, saat olla vaikuttamassa. Äänestäminen on yksi keino vaikuttaa, koska äänet ratkaisee kenestä tulee presidentti. Vaikka mielipidemittaukset povaavat nyt, että vaalit ratkeaa jo ensimmäisellä kierroksella, se saattaa venyä toiselle kierrokselle. Mielipidetutkimukset eivät ratkaise vaaleja, vaan annetut äänet.

Kommentit

Kukaan ei ole vielä kommentoinut kirjoitusta.

Kommentoi

Jos haluat kertoa mielipiteesi kirjoituksesta, kirjoita se kommentti-kenttään ja paina lähetä-nappia.

Kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.