Uusimmat vastaukset

Hyväksi käyttäminen

18.9.2018

Mitä mieltä olet seksuaalisesta hyväksikäytöstä? Minusta se on väärin.

Vastaus:

Seksuaalinen hyväksikäyttö on toimintaa, jossa toista kiusataan tai satutetaan seksuaalisesti. Se on ehdottoomasti väärin. Laki myös kieltää seksuaalisen hyväksikäytön. Toisen ihmisen seksuaalinen vahingoittaminen on rikos.

Ihmiset ja seksi

10.9.2018

Miksi ihmisillä ei ole kiima-aikoja kuten eläimillä? Erittäin harvat eläimet parittelevat vain huvikseen, sen sijaan ihminen voi harrastaa seksiä melkein milloin vain. Eikä eläimet varmastikaan harrasta itsetyydytystä tai ainakaan suuseksiä tai anaaliseksi kuten ihmiset.

Vastaus:

Ihmisellä ei ole yhtä selkeitä merkkejä kiima-ajasta kuin monilla eläimillä on. Nainen voi tulla raskaaksi vain, kun hänellä on ovulaatio. Ovulaatio tarkoittaa munasolun irtoamista kuukautiskierron aikana. Uusin tutkimus on todennut, että nainen tuoksuu miehestä paremmalta, kun naisella on ovulaatio. Seksillä on tärkeä rooli ihmisten parisuhteessa. Seksi pitää ihmisiä yhdessä.

Eläimet itse asiassa harrastavat myös itsetyydytystä ja suuseksiä. Esimerkiksi elefantin ja delfiinin on todettu harrastavan itsetyydytystä. Simpanssit voivat harrastaa suuseksiä.

Tegovaginan käyttö

5.9.2018

Miten tekovaginaa oikein käytetään? Sen kanssa pitää käyttää liukuvoidetta, mutta laitetaanko sitä penikseen vai siihen emättimeen? Olen laittanut penikseen, mutta tekovaginan käyttö ei onnistu. Reikä on aina liian ahdas eikä penis mene sinne kunnolla edes sisälle, vaikka olen kokeillut monenlaista vaginaa.

Vastaus:

Tekovaginoita on monenlaisia. Joissakin on tiukka sisäänmenoaukko. Niitä kutsutaan Virgin-tekovaginoiksi. Tekovaginoita on myös isommilla sisääntuloaukoilla. Niitä kutsutaan Mature -tekovaginoiksi.

Liukuvoidetta voi laittaa sekä penikseen että keinovaginaan.
Oikea määrä löytyy vai kokeilemalla.

Keinovaginan voi myös lämmittää ennen käyttöä. Silloin sisäänmenoaukko on joustavampia. Lämmitä apuväline esimerkiksi lämpimässä vedessä. Keinovaginan lämmittämiseen on tarjolla myös omia lämmittimiä.

Lue aina tekovaginan käyttöohjeet tarkkaan. Jos keinovaginassa on moottoriosa, sitä ei saa laittaa veteen.

Lisätietoa seksiapuvälineistä selkokielellä saat tästä linkistä (www.seteke.fi).

Seksistä puhuminen

4.9.2018

Minusta lapselle ja aikuiselle ei pidä lainkaan puhua seksistä varsinkaan lapselle. Oletko samaa mieltä ja minusta on tyhmää,
jos olet eri mieltä asiasta.

Vastaus:

En ole samaa mieltä. Miksi sinä olet sitä mieltä, että seksistä ei saa puhua? Seksissä ei ole mitään pahaa. Päinvastoin: seksi on iloinen ja ihana asia, kun sitä tekee omasta halusta. Kenenkään ei tarvitse tehdä seksiä, jos ei sitä halua.

Seksuaalikasvatus on tärkeää jo pienestä lapsesta alkaen. Lapselle ei puhuta aikuisten välisestä seksistä, mutta asioista, jotka kuuluvat seksuaalisuuteen. Itsestä tykkäämisestä, omasta kehosta, tunteista ja niin edelleen. Lapset ovat usein myös uteliaita. Heille on kerrottava rehellisesti myös seksistä, jos he siitä kysyvät, mutta lapsen omilla sanoilla. Nuorille seksistä puhuminen on hyvin tärkeää, että he voivat toimia turvallisesti. Avoin puhe seksistä on kaikkien ihmisten etu. Seksi kuuluu kaikille.

Kummallinen seksiuni

3.9.2018

Näin unta, jossa istuin katsomossa katsomassa, kun vammaiset ihmiset rakastelivat keskenään jollain lavalla. Tuntemani mies työnteli penistä ilman kondomia toisen miehen peräreikään vaikka tämän takamus oli ulosteessa ja hänen peniskin oli ulosteessa. Sitten kehitysvammaisia hoitava aikuinen mies työnsi ison peniksen kehitysvammaisen pojan suoleen, vaikka tätä sattui. Uni oli ällöttävä ja sairas. Miksi näin tuollaisen inhottavan unen?

Vastaus:

Ihmiset näkevät usein unia, joita eivät ymmärrä tai eivät ymmärrä, miksi niitä näkevät. Minäkään en tiedä, miksi näit tuollaisen unen. Sinä et voi itse vaikuttaa siihen, millaisia unia näet. Sinun ei tarvitse olla huolissasi siitä, että näin tuollaisen unen.

Kysymys itsetyydytyksestä

20.8.2018

Saako mies itsetyydytää itseään, jos on virtsarakkovaiva?  Hieroa varovasti omaa penistään? Voisin sanoa kikulia, kikkeliä, kyrpää, mulkkuaan? Minulla on ihana alapää, tykään siitä, kun se seisoo paksuna.

Vastaus:

Kyllä voi mies itsetyydyttää itseään, vaikka on virtsarakkovaiva. On todella hieno juttu, että pidät omasta sukuelimestäsi. Sanonta kuuluu, että rakkalla lapsella on monta nimeä.

Penis ja tekovagina

14.8.2018

Meneekö penis tekovaginan sisään niin kun sen saa työnettyä oikeaankin vaginaan? Onko naisen alapäällä mitään muita nimiä kuin vagina, pimppi, pillu, emätin?

Vastaus:

Penis menee tekovaginan sisään samalla tavalla kuin oikeaan vaginaan. Tekovaginaa käytetään liukuvoiteen kanssa. Tekovaginan käytössä puhtaus on tärkeää. Se pitää pestä jokaisen käytön jälkeen. Voit etsiä netistä kuvia tekovaginasta, niin näet, millaisia ne ovat.

Oletko sinä kuullut muita nimiä? Luultavasti naisen sukuelimestä on todella paljon nimiä, sillä ihmisillä on tapana keksiä niitä itse. Itse käytän enimmäkseen nimiä vagina, pimppi tai emätin.

Onko seksi tärkeintä maailmassa?

14.8.2018

Minusta on alkanut tuntumaan, että niin on. Minusta vaikuttaa siltä, että melkein kaikki mitä ihmiset tekevät tähtää siihen, että miehen sperma pääsee naisen sisälle, että lapsi saa alkunsa ja syntyy seuraava sukupolvi maailmaan.

Vastaus:

Ilman seksiä ei synny seuraavaa sukupolvea. Siksi seksi on tärkeää. Mutta onko se tärkeintä maailmassa? Joillekin ihmisille se varmasti on, mutta ei kaikille. Mikä asia on sinulle tärkeintä?

Rakkovaiva ja itsetyydytys

7.8.2018

Voiko rakkovaiva viedä pitkäksi aikaa itsetyydytyshalut pois? Mulla ei ole tehnyt mieli hieroa alapäätä yhtään. On ihanaa, kun vaippaan saa tehdä pissat silloin kun haluaa. Oma tahto.

Vastaus:

Onko sinulla ollut rakkovaivoja kauan? Harmittaako rakkovaiva sinua? Usein halu itsetyydyttää häviää, jos jokin asia harmittaa. Onko sinulla usein pissahädän tunne? Se voi myös vaikuttaa siihen, ettei ole halua itsetyydyttää.

Haittaako sinua se, että et halua itsetyydyttää? Itsetyydytystä ei tarvitse tehdä, jos sitä ei halua tai ei tee mieli. Se on täysin ok.

Kerroit, että vaippaan pissaaminen tuntuu ihanalta. Onko tunne yhtä ihana kuin itsetyydytyksessä?

Onko rakkovaivan syytä tutkittu? Jos ei ole tutkittu, kannattaa sinun käydä lääkärissä.

Mitä seksuaalisuus tarkoittaa?

7.8.2018

Kuka haluaisi sellaisen tarinan kertoa?

Vastaus:

Tähän kysymykseen on vastattu aikaisemmin. Liitän vastauksen tähän.

Seksuaalisuus on ihmisenä olemista. Se on ihmisen elämää syntymästä kuolemaan asti. Seksuaalisuuteen kuuluvat ihmisen keho, käyttäytyminen, ajatukset ja tunteet.

Osa seksuaalisuudesta on sinun mielessäsi, kuten ajatuksesi ja tunteesi. Osa seksuaalisuudesta näkyy sinusta ulospäin eli miten käyttäydyt ja millainen keho sinulla on.

Seksuaalisuuteen kuuluvat myös suhteet muihin ihmisiin ja se, millainen olet ihmisten seurassa.

Voit lukea lisää seksuaalisuudesta tästä linkistä (www.seteke.fi).

Saako seksistä puhua?

7.8.2018

Onko kaikilla oikeus puhua seksiin liittyvistä asioista jonkun kanssa, jos vaikka tarvitsee siinä neuvoja? Minulla ei ainakaan ole oikeutta siihen. En tunne ketään, jonka kanssa voisin puhua siitä ja se on asia, joka aina ohitetaan hiljaisuudella. Ihan kuin en olisi lainkaan seksuaalinen. En voi kertoa muille esimerkiksi sitä, että olen muunsukupuolinen tai puhua seurustelusta. Muut ajattelevat minun olevan mies, eikä kukaan varmaan ole ajatellut, että olen aikuinen ja haluaisin seurustella miehen kanssa.

Vastaus:

Kaikilla on oikeus puhua seksiin ja sukupuoleen liittyvistä asioista. On ikävää, että et ole löytänyt keskustelukumppania, jonka kanssa jutella. Seksi on hyvin henkilökohtainen asia ja moni ei halua puhua seksistä. Ketään ei voi pakottaa puhumaan seksistä.

Jos tarvitset neuvoja, kannattaisi kääntyä ammattilaisen puoleen. Mitä jos soittaisit Sexpon neuvontapuhelimeen? Sexpo on järjestö, joka auttaa ihmisiä seksiin ja seksuaalisuuteen liittyvissä asioissa. Sexpoon voi soittaa kuka vaan, joka tarvitsee neuvoja seksuaalisuuteen liittyvissä asioissa.

Pääset Sexpon neuvontapuhelimeen tästä linkistä (www.sexpo.fi).

Aikuinen

31.7.2018

Minulle ei ikinä kerrottu, mitä seksi on. Ei lapsena, ei aikuisena, ei ikinä. Olenko jotenkin poikkeava tapaus?

Vastaus:

Jokaisella ihmisellä on oikeus seksuaalikasvatukseen. Se tarkoittaa sitä, että kaikille lapsille ja nuorille opetetaan koulussa seksuaalisuudesta ja seksistä. On myös vanhempien tehtävä kertoa lapsilleen seksistä. Mutta aina tämä oikeus ei toteudu. Et varmasti ole ainoa, jolle ei ole kerrottu seksistä. Mutta se on ehdottomasti väärin sinua kohtaan.

Miksi spermaa tuli paljon?

30.7.2018

Minä olen mies ja olin aika pitkään saamatta siemensyöksyä. Kun sitten sain sen, niin spermaa tuli enemmän kuin koskaan ennen muistan tulleen. Miksi sitä tuli tällä kertaa paljon, kun olen ennenkin ollut laukeamatta yhtä pitkään eikä silloin ole tullut yhtä paljon spermaa?

Vastaus:

Sperman määrään vaikuttaa moni asia esimerkiksi unenmäärä, liikunta ja ravinto. Riittävä uni, liikunta ja tereellinen ruoka lisäävät serman määrää. Mutta esimerkiksi alkoholi, epäterveellinen ruoka ja stressi vähentävät sperman määrää. Voisiko joku näistä olla syynä sperman määrän lisääntymiseen? On myös normaalia, että sperman määrä vaihtelee ilman mitään syytä.

Itsetyydytys

30.7.2018

Miten minun pitää tyydyttää itseäni? Olen tyttö. Laitanko sormen pimpiin?

Vastaus:

Voit lukea itsetyydytyksestä Seksuaalisuudesta selkokielellä -sivuilta. Pääset sivulle tästä linkistä (www.seteke.fi).

Mutta sinun ei ole pakko tyydyttää itseäsi, jos et halua. Kirjoitan tämän, koska kysyit, miten minun pitää tyydyttää itseäni. Sinun ei pidä, jos et halua.

Miksi en laukea?

29.6.2018

Kun joskus harrastan itsetyydyttää, olen kiihottunut ja lähellä laukeamista, niin miksi en kuitenkaan pysty laukeamaan? Entä onko vaarallista, jos penikseen sattuu kun tyydyttää itseään? Jos se sattuu, niin silloin en jatka sitä.

Vastaus:

Itsetyydytys ei aina johta laukeamiseen. Syitä voi olla monia. Oma rauha on hyvin tärkeä asia. On myös tärkeää, että itsetyydytys tuntuu hyvältä.

Onko peniksesi kipeä, kun itsetyydytät vai sattuuko siihen muutenkin? Jos penis kipeytyy itsetyydytyksen aikana, voi olla mahdollista, että olet liian kovakourainen. Jos kipua on muutenkin, voi peniksessä olla tulehdus. On hyvä käydä lääkärissä, jos epäilet tulehdusta.

Voit lukea lisää itsetyydytyksestä tästä linkistä (www.seteke.fi).

Suihinotto

28.6.2018

Miten nainen ottaa suihin?

Vastaus:

Voit lukea seksistä ja suihinotosta Seksuaalisuudesta selkokielellä -sivulta.

Pääset sivulle tästä linkistä (www.seteke.fi).

Moikka

26.6.2018

Tarviiko vaippaan tekemistä pelätä, jos on rakkovaiva? Saako sillon antaa tulla kaikki vaippaan? Tarviiko pidätellä? Tekee mieli tehdä vaippaan myös kakat.

Vastaus:

Sinun ei tarvitse pelätä vaippaan pissaamista tai kakkaamista. Jos asia sinua huolestuttaa, keskustele siitä vaikka oman ohjaajasi kanssa. Oma ohjaaja osaa varmasti auttaa sinua tässä asiassa parhaiten.

Housuvaippa

12.6.2018

Onko yleenssä hyvä käyttää housuvaippoja, jos miehellä on virtsarakko vaiva? Minulla iän myötä rakko suurenee ja joudun tekemään pissat vaippaan.

Vastaus:

On hyvä asia käyttää vaippoja, jos sinä niitä tarvitset.

 

Mistä löytäisin tyttökaverin?

12.6.2018

Minä haluaisin semmosen tyttöystävän, kenen kanssa saisin jakaa ilot ja surut. Tahtoisin, että hänkin käytäisi housuvaippoja. Minä joudun koko ajan pitämään. Itse huolehdin pesuista, hoitavat eivät auta vaipan vaihdossa.

Vastaus:

Sinä voit löytää itsellesi tyttöystävän, kun tapaat ihmisiä. Käytkö sinä erilaisissa tapahtumissa ja tilaisuuksissa? Harrastatko jotain, missä tapaat ihmisiä?

Nyt kesällä on paljon erilaisia tapahtumia, joissa kannattaa käydä. Kun käyt tekemässä asioita, joista sinä itse pidät, voit tavata ihmisen, joka pitää samoista asioista. Kun tutustutte toisiinne ja mahdollisesti ihastutte, sillä ei ole väliä, että käytät vaippoja.

Onko Vernerin kirjeenvaihtopalsta sinulle tuttu? Siellä on ilmoituksia, joista voit löytää sellaisen, johon haluat vastata. Voit myös laittaa palstalle oman ilmoituksen.

Pääset Vernerin kirjeenvaihtopalstalle tästä linkistä (www.verneri.net/selko).

Vaipasta mieli paremmaksi

11.6.2018

Voiko mieliala pysyä parempana, jos on vaipat ihmisellä käytössä. Ihminen tarvitsee pitää vaippoja. Minä olen huomanut itse, että kulkeminen helpompaa, kun pissat tulee vaipaan. Ennen käytin pelkkiä ingotenssisuojia.

Vastaus:

Aivan varmasti sinulla voi olla parempi mieli, kun käytät vaippaa. Kerroit itse, että kulkeminen on helpompaa, kun sinulla on vaippa. Ei tarvitse pelätä, että suoja pettää.