Uusimmat vastaukset

Seksuaalinen hyväksikäyttö

19.4.2018

Miksi nykyään puhutaan vain naisiin kohdistuvasta seksuaalisesta arvostelusta, johon syyllistyvät miehet? Siihen voi kuitenkin syyllistyä myös nainen ja uhrina voi olla mies tai vaikka lapsi?

Vastaus:

Naisiin kohdistuvasta seksuaalisesta hyväksikäytöstä puhutaan eniten, koska naiset kohtaavat sitä eniten. Mutta olet oikeassa, uhrina voi olla myös mies ja lapsi.

Mikä kaikki on seksuaalista häirintää?

19.4.2018

Nyt on puhuttu ja kirjoitettu paljon seksuaalisesta häirinnästä julkisuudessa. Minulle on sanottu, että kaikki mitä mies tekee tai sanoo voi olla seksuaalista häirintää, jos nainen kokee niin. Onko asia todella niin?

Mitä nykyään uskaltaa sanoa ja tehdä, jos kaikki on seksuaalista häirintää? Miten minä estän, etteivät vaikka päivätoimintapaikan ohjaajat, asuntolan ohjaajat tai minun tuetun asumisen ohjaaja syytä minua seksuaalisesta häirinnästä? Olen esimerkiksi tuetun asumisen ohjaajan kanssa aina kaksin kotonani. Mitä jos hän vaikka syyttää minua häirinnästä, niin kumpaa oikeudessa uskotaan, minua vai häntä jos minä olen syytön? Uskaltaako naisille enää edes puhua, jos sekin on häirintää?

Vastaus:

Ymmärrän pelkosi. Seksuaalisesta häirinnästä on puhuttu paljon. Näistä puheista voi ymmärtää, että mikä vain voi olla seksuaalista häirintää. Mutta näin ei ole.

Kyllä sinä uskallat puhua naisille. Seksuaalinen häirintä on sellaista, että sanoisit jotain ikävää naisen sukupuoleen liittyen. Sanoisit jotain vaikkapa hänen takapuolestaan tai rinnoistaan. Kertoisit seksuaalisia juttua tai vitsejä, joita nainen ei halua kuulla. Tekisit seksuaalisia vihjailuja ja eleitä. Koskettaisit naista, vaikka hän ei halua. En usko, että sinä teet mitään tällaista.

Mitä on seksuaalinen häirintä? Lue aiheesta Seksuaalisuudesta selkokielellä -sivulta. Pääset lukemaan sivua tästä linkistä (www.seteke.fi).

Onko tämä pettämistä?

3.4.2018

Jos kaksi ihmistä seurustelee keskenään ja sopivat, että kumpikin saa harrastaa seksiä muidenkin kanssa, niin eihän se ole silloin pettämistä, jos tekee niin?

Vastaus:

Jos seksi toisen kanssa sopii kummallekin, se ei ole pettämistä. Kaikista tärkeintä on olla rehellinen itselleen. Haluanko, että toinen harrastaa seksiä toisten kanssa? Siihen ei pidä suostua vain toisen takia.

E-pillerin oireista

13.3.2018

Voiko Cemisiana pilleri aiheuttaa vauvakuumetta tai sen, että keho luulee olevansa raskaana. Kärsin välillä myös kuumista aalloista mikä johtuu pillereistä. Olen 32-vuotias, enkä normaalisti ole lainkaan kiinnostunut lapsista. Mulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta.

Vastaus:

Ehkäisypillerit voivat vaikuttaa mieleen. Varsin yleisiä oireita ovat mielialavaihtelut ja herkistyminen. On mahdollista, että sinun herkistynyt mieli alkaa kaihota vauvaa. Jos epäilet raskauden mahdollisuutta, tee raskaustesti. Niitä saa ostettua apteekeista.

Jos nämä oireet häiritsevät sinua, käy juttelemassa lääkärisi kanssa. Voitte miettiä sopisiko joku toinen ehkäisypilleri sinulle paremmin.

Naisystäväni näkee painajaisia liiasta seksistä

6.3.2018

Harrastammeko liikaa seksiä, kun naisystäväni näkee siitä painajaisia? Seksi on molemmista nautinnollista ja harrastamme sitä noin kuusi kertaa viikossa ja välillä kahdesti päivässä. Kysyy 42-vuotias mies ja 40-vuotias nainen.

Vastaus:

Mitä sinä itse ajattelet? Harrastatteko liikaa seksiä? Kysymyksesi otsikossa sanot, että te harrastatte liikaa seksiä. Mitä mieltä kumppanisi on asiasta? Voisiko olla mahdollista, että hän haluaisi vähemmän, mutta ei uskalla kieltäytyä? Kaikkein tärkeintä on nyt, että keskustelette rehellisesti asiasta keskenänne. Kumppanisi saattaa suostua seksiin, vaikka ei itse sitä itse aina haluaisi.

Käykää yhdessä juttelemassa paikallisen seksuaalineuvojan kanssa. Tällaiseen asiaan ei voi näin netin välityksellä tämän parempaa vastausta antaa.

Penisrengas

27.2.2018

Miten penisrengas vaikuttaa penikseen? Tuleeko silloin penis isommaksi ja kovaksi nopeammin kuin yhdyntäpillereillä? Mikä olisi parempi ja tehokaampi kuin yhdyntäpilleri peniksen kovenemmiseen ja isonemmiseen?

Vastaus:

En suosittele sinulle penisrengasta enkä pillereitä. Mitkään ihme keinot eivät saa penistä isommaksi. Kun olet kiihottunut, penis rupeaa seisomaan eli kovettuu. Se näyttää silloin myös isommalta.

Älä ole huolissasi, on normaalia, ettei penis ole kova koko ajan. Peniksen koko ei ole tärkeä, jokaisen oma penis on juuri sopivan kokoinen hänelle.

Yhdyntä onnistuu, kun miehellä on erektio ja naisen emätin on kostunut. Erektio on ohi siemensyöksyn jälkeen. On luonnollista, ettei aina tule erektiota, kaikille miehille on käynyt joskus niin.

Vaippa itsetyydytystä varten

27.2.2018

Onko se turvalista, jos pissi tulee vaippaan? Haluan pitää vaippoja. Sehän ei kuuluu hoitajille. Yöllä pissattaa kauheasti.
Yöllä tekee mieli itsetyydytää ja tehdä siemensyöksyt vaipaan.

Vastaus:

On ihan turvallista, jos pissa ja myös siemensyöksy tulee vaippaan. Jos sinusta tuntuu hyvältä tyydyttää itseäsi vaippaan öisin, se on ok.

On tärkeää huolehtia sängyn puhtaudesta. Itsetyydytyksen jälkeen, laita käytetty vaippa roskiin ja käy suihkussa. Pese penis suihkussa lämpimällä vedellä, myös esinahan alta.

Juttele vaikka omaohjaajan kanssa, voisiko vaippoja hankkia itsetyydytystä varten. Ohjaajista tämä tuntuu varmaan hassulta jollet muuten tarvitse vaippoja. Näytä tämä vastaus ohjaajallesi. Asiasta olisi hyvä sopia yhdessä, ettei tule väärinkäsityksiä. Sinä voit myös kysyä ohjaajalta, voisitko päästä juttelemaan vaikka seksuaalineuvojan vastaanotolle.

Rintojen tuijottaminen

27.2.2018

Miksi jotkut miehet tuijottavat naisten rintoja? Minusta se on epäkohteliasta. En minäkään tuijota miesten alapäitä.

Vastaus:

Miehet, jotka tuijottavat naisten rintoja, käyttäytyvät tyhmästi. Kuten sanoit, se on todella epäkohteliasta. Ehkä heille ei ole kukaan opettanut, että naisten rintojen tuijoittaminen on huonoa käytöstä. Tosin jokaisen pitäisi kyllä ymmärtää se ilman opettamistakin.

Sperman väristä

26.2.2018

Onko totta, että jos sperma ei ole maidon valkoista väriltään, niin siinä ei ole silloin siittiöitä?

Vastaus:

Ei ole totta. Se miltä sperma näyttää, ei kerro sitä, onko siinä siittiöitä vai ei. Siittiöiden tutkimiseen tarvitaan mikroskooppi.

Minä ja seksi

19.2.2018

Voiko yksin harrastaa seksiä?

Vastaus:

Kyllä voit harrastaa seksiä yksin. Sitä kutsutaan itsetyydytykseksi. Voit lukea itsetyydytyksestä selkokielellä tästä linkistä (www.seteke.fi).

kondomin käytöstä kysymys

12.2.2018

Onko yhdynnässä pakko käyttää kondomia, jos ei halua ja pelkää, että se jää emäntimen sisään. Jos itsetyydytyksessä haluaa kokeilla kondomia, niin miten sitä oppii ja osaa käyttää.

Vastaus:

Kannattaa lukea seksuaalineuvojan aikaisemmin antamia vastauksia. Kondomin käytöstä on kysytty monesti. Kondomia ei ole pakko käyttää, mutta se on suositeltavaa aina uuden seksikumppanin kanssa. Kondomi on ainoa ehkäisyväline, joka suojaa seksitaudeilta. Esimerkiksi ehkäisypillerit eivät suojaa seksitaudeilta. Jos seksikumppani haluaa, että käytät kondomia, et voi vaatia häntä seksiin ilman kondomia.

Voit harjoitella kondomin käyttöä tämän sivun avulla (www.seteke.fi).

Seksuaalineuvojan vastauksia voit lukea tästä linkistä ja tästä linkistä.

Rasvaiset ruuat

8.2.2018

Vaikuttavatko kaikki rasvaiset ruuat erektioon?

Vastaus:

Ei voida sanoa, että pelkästään rasvaiset ruuat vaikuttavat erektioon. Ruokavalion kokonaisuus on tärkeä. Ihmisen on myös tärkeä saada rasvoja voidakseen hyvin. Syö terveellisesti niin voit hyvin. Kun voit hyvin, seksi sujuu myös paremmin.

Miten kondomia käytetään?

6.2.2018

Täytyykö peniksen olla kovana? Miten nainen voi asettaa kondomin miehen penikseen?

Vastaus:

Liitän tähän linkin nettisivulle, jossa kerrotaan selkokielellä, miten kondomia käytetään. Sama ohje käy myös, jos nainen laittaa miehelle kondomin.

Pääset sivulle tästä linkistä (www.seteke.fi).

Outo sekifantasia

6.2.2018

Tahtoisin jonkun naisen kanssa keskustella omista sekifantsioistani. En ole puhunut niistä koskaan kenenkään kanssa. Tykkään katsoa, kun naiset pissaavat erilaisiin housuihin sekä haistella naista tämän housujen läpi. Tahtoisin kuulla jonkun naispuolisen ajatuksia asiasta. Onko se seksikästä vai ei ja ideoita missä tätä pääsisi toteuttamaan. Olenko yksi harvoista, joita tällainen kiinnostaa? Ovatko tällaiset fantasiat yleisiä?

Vastaus:

Seksiin voi liittyä paljon erilaisia fantasioita, joita ei tarvitse edes toteuttaa. Fantasiat voivat jo ajatuksissa tuottaa seksuaalista mielihyvää. Sinun fantasiaasi voi olla vaikeaa toteuttaa toisen ihmisen kanssa. Silloin voi itsetyydytyksen avulla fantasioida.

Ihmisistä voi olla kiusallista puhua tai kuunnella seksifantasioista. Ne ovatkin yksityisasioita, joista ei yleensä puhuta muille. Sinun taitaa myös olla vaikea löytää naispuolista kumppania, joka haluaisi puhua tai toteuttaa näitä asioita. Ketään toista ei voi pakottaa toteuttamaan omia fantasioitaan. Pitää olla aivan varma, että kummallakin on samanlaiset toiveet toteuttaa seksuaalisia halujaan.

Naisten pissaamista ei saa katsella salaa. Se on loukkaavaa toista ihmistä kohtaan. Sitä sanotaan seksuaaliseksi häirinnäksi. Seksuaalista häirintää ovat myös seksuaaliset puheet ja koskettelu. Suomen rikoslaissa sanotaan salakatselusta, että siitä voi saada sakkoa tai jopa vankeutta.

Tekovagina

6.2.2018

Onko sellaisia tekovaginoita olemassa, jotka olisivat naisen emätimen näköisiä ja mallisia, joissa olisi joko leveät tai kapeat häpyhuulet, karvaton tai karvallinen ja sellainen, jossa saa häpuhuulet auki ja levennettyä.

Vastaus:

Seksikaupoissa on paljon erilaisia tekovaginoita. Voit tutustua tekovaginoihin jonkun seksikaupan nettisivuilla. Jos sinun on vaikea yksin valita tai ostaa netistä, pyydä apua. Laitan tähän kaksi nettiosoitetta.

https://www.sincity.fi
https://keltainenruusu.fi

Voit netistä katsella kuvia ja miettiä mikä sinua miellyttää ja miten paljon voit siitä maksaa. Varmempaa on mennä seksikauppaan itse, tekovaginat voivat näyttää erilaisilta kuvissa kuin luonnossa. Kaupassa voit myös kertoa myyjälle omista toiveistasi. Tekovaginoita on eri hintaisia ja näköisiä. Löydät varmasti itsellesi sieltä sopivan tekovaginan.

Kondomin käyttö

29.1.2018

Onko kondomin käyttö pakollista nykyään?

Vastaus:

Kondomin käyttö ei ole nykyään pakollista. Mutta se on suositeltavaa aina uuden seksikumppanin kanssa. Kondomi on ainoa ehkäisyväline, joka suojaa seksitaudeilta. Esimerkiksi ehkäisypillerit eivät suojaa seksitaudeilta.

Onko ohjaajien pakko tietää?

22.1.2018

Onko palvelukodin ohjaajien pakko tietää, jos haluaa kokeilla miltä tuntuu pitää vaippoja?

Vastaus:

Ei ole pakko tietää. Sinulla on oikeus yksityisyyteen.

Kysymys anaaliseksistä

22.1.2018

Voiko penistä työnnellä peräaukkoon ja sen jälkeen työntää peniksen suuhun tai vaginaan?

Vastaus:
Ei voi ennen kuin penis on puhdistettu kunnolla. Peräaukossa on suolistobakteereja, joita ei saa siirtää muualle kehoon.

Prostituoidun luona käyminen

18.1.2018

Voiko prostituoitu nainen kieltäytyä seksistä asiakkaan kanssa, jos tämä ei miellytä häntä? Jos asiakas on esimerkiksi vastenmielisen näköinen tai siksi, että tämä on jollain tapaa vammainen. Entä jos asiakas maksaa yhdynnästä, mutta se ei jostain syystä onnistu, niin saako asiakas osan maksusta takaisin?

Vastaus:

Suosittelen, ettet käytä prostituoitua hyväksi seksin harrastamiseen. Prostituutioon liittyy aina riskejä, kuten itsekin ajattelit, että voi menettää rahansa. Prostituutio saattaa liittyä rikollisuuteen, jolloin naiset eivät ole vapaaehtoisesti prostituoituina. Silloin puhutaan ihmiskaupasta, johon liittyy parittajat. Parituksella tarkoitetaan, että joku kolmas henkilö hyötyy seksin myynnistä. Suomessa ihmiskauppa on rikollista toimintaa.

Missään tilanteissa vammaisia ihmisiä ei saa syrjiä. Seksin ostaminen ei kuitenkaan ole tavallista kaupassa käyntiä. Tämän kaltaisessa tilanteessa rahoja tuskin saa takaisin, vaikka asiakas ei ole tyytyväinen.

Mistä saa aikuisten vaippoja

16.1.2018

Haluaisin tietää, mistä saisin salaa ostettua aikuisten vaippoja. Olisi ihanaa pitää niitä yöllä. Yöllä on vaikea nousta ja juosta wc:hen.

Vastaus:

Aikuisten vaippoja voi ostaa kaupoista, apteekeista ja verkkokaupoista.

Aikuisena ihmisenä saat ostaa itsellesi vaippoja, jos haluat. Ei sinun tarvitse asiaa salata.