Uusimmat vastaukset

Penispumppu ja penisrengas

16.4.2024

Hei

Miksi penispumpun kanssa tarvitsee käyttää penisrengasta?

Vastaus

Hei

Penisrengas voimistaa erektiota ja lisää erektion kestoa, siksi sitä käytetään usein yhdessä penispumpun kanssa.

Myös penispumppua käytetään erektion vahvistamiseen.

Peppuseksi

16.4.2024

Menettääkö mies peppuneitsyyden, jos nainen panee miestä Strap-onilla peräaukkoon?

Voiko nainen samalla runkata miestä niin, että hän laukeaa?

Vastaus

Hei

Strap-on tarkoittaa päälle puettavaa dildoa.

Mies voi itse määritellä, menettääkö hän tuosta peppuneitsyyden.

Mies voi ehdottaa naiselle runkkaamista samalla. Nainen päättää itse, haluaako hän tehdä niin.

Kummi

15.4.2024

Voiko kummiksi pyytää ystävää?

Vastaus

Hei

Kyllä lapsen kummiksi voi pyytää ystävää. Yleensä lapsen kummi on vanhempien ystävä tai sukulainen.

Kummin tehtävä on olla lapsen tukena.

Tyttöystävä ja pikkuhousut

12.4.2024

Onko normaalia parisuhteessa vai ei, että tyttöystävä katsoo vierestä, kun nuuhkin hänen pikkuhousuja ja runkkaan?

Ja onko runkkaaminen kiihottavampaa, kun haistelee tuoksuja?

Vastaus

Hei

Ihmiset nauttivat monenlaisista asioista seksissä. On tavallista, että alushousujen tuoksut kiihottavat.

Voit hyvin haistella tyttöystäväsi alushousuja ja tyydyttää itseäsi, jos se sopii tyttöystävällesi.

Voit kysyä tyttöystävältäsi, miltä tämä hänestä tuntuu.

Tärkeintä on, että seksissä tehnyt asiat tuntuvat molemmista hyvältä.

Itsetyydytyksen määrä

12.4.2024

Moikka

Montako kertaa on hyvä päivässä saada kikkelipussit tyhjiksi?

Minulla aamusta tekee kauheasti mieli istua wc-pyttylle ja hieroa kikkeliä. Tosi iso siemensyöksy joka aamu.

Vastaus

Hei

Itsetyydytykseen ei ole mitään oikeaa määrää.

Itseään voi tyydyttää vaikka joka päivä, kunhan se ei aiheuta kipua tai häiritse päivittäisiä toimia.

Kummisetä ja seksi

12.4.2024

Voiko silloin harrastaa seksiä, jos kummisetä ei ole läheinen.

Vastaus

Hei

Kummisuhteeseen ei kuulu seksi. Kummin tehtävä on tukea. Kummisuhde perustuu luottamukseen.

Kummisedän kanssa ei voi harrastaa seksiä.

Jos kummisetä ehdottaa seksiä, asiasta pitää kertoa luotettavalle ihmiselle.

Suihinotto yleisessä vessassa

12.4.2024

Voiko seksityöntekijän kanssa sopia suihinoton yleiseen vessaan, jossa on lukollinen ovi? Ja voinko pyytää häntä olemaan tissit paljaana, kun hän imee penistäni?

Vastaus

Yleinen vessa ei ole seksiä varten.

Seksiä voi tehdä yksityisessä ja turvallisessa paikassa, kuten kotona tai hotellihuoneessa.

Voit pyytää seksityöntekijää riisumaan paidan seksin aikana. Hän päättää itse, tekeekö hän niin.

Seksissä pitää aina kunnioittaa toisen ihmisen rajoja ja toiveita.

Seksi kummisedän kanssa

12.4.2024

Haluan tietää, voiko kummisedän kanssa harrastaa seksiä?

Vastaus

Kummisedän kanssa ei voi harrastaa seksiä.

Kummi on läheinen ihminen, jonka tehtävä on tukea.

Kummisuhteeseen ei kuulu seksi.

Seksin eritteet

11.4.2024

Mitä eritteitä kuuluu seksiin? Onko ne samanlaisia miehellä ja naisella? Vaikuttaako seksitapa niihin?

Vastaus

Hei

Seksiin voi liittyä monia eritteitä, kuten sylkeä, valkovuotoa ja spermaa.

Sylki on suun nestettä. Sylki liittyy esimerkiksi suuteluun ja suuseksiin.

Valkovuoto on naisen emättimen eritettä. Valkovuoto kosteuttaa ja puhdistaa emätintä. Usein valkovuoto on lähes väritöntä tai hieman valkoista.

Sperma eli siemenneste syntyy miehen sukuelimissä. Spermassa on siittiöitä eli miehen sukusoluja.

Sperma voi olla esimerkiksi valkoista, läpinäkyvää tai kellertävää. Sperma voi olla ohutta, tahmeaa ja kokkareista.

Kun mies saa siemensyöksyn, peniksen päästä valuu ulos siemennestettä.

Siemensyöksy voi tulla seksin aikana.

Suuseksisuoja kondomista

11.4.2024

Kannattaako käyttää ohutta vai paksua kondomista tehtyä suuseksisuojaa?

Millä tavoin pillua voi nuolla?

Vastaus

Hei

Suuseksisuojat ovat yleensä ohuita, joten ohuesta kondomista tehty suoja voi olla hyvä vaihtoehto.

Suuseksisuoja on isompi kuin kondomista itse tehty suoja. Sen takia suuseksisuoja voi suojata vähän paremmin ja sitä voi olla helpompi käyttää.

Emätintä voi nuolla miten itse haluaa ja miten kumppani haluaa. Kokeilemalla oppii, millaisesta nuolemisesta kumppani nauttii. Kumppanilta voi myös kysyä, millaista suuseksiä hän toivoo.

Peseytyminen

11.4.2024

Vaippaan tulee kunnon pissat. Litimärkä vaippa virtsankarkailusta. Minusta on kiva mennä pesemään kikkeli kunnolla.

Vastaus

Hyvä juttu, että tykkäät pesusta!

Pyllytulppa

10.4.2024

Onko seksileluissa sellaisia pyllytulppia, että jos sen laittaa pyllyyn, nainen ei voisi pieraista seksin aikana? Onko sen käyttö turvallista?

Vastaus

Hei

Anustappi on seksiväline, jolla voi hyväillä peräaukon aluetta.

Anustapin voi myös työntää peräaukkoon, jolloin anustappi antaa seksuaalista mielihyvää.

Anustapilla voi myös rentouttaa peräaukon lihasta ennen anaaliyhdyntää.

Anustappeja on erikokoisia.

Pienet anustapit sopivat heille, jotka kokeilevat anustappia ensimmäistä kertaa.

Suurempien anustappien käyttöä kannattaa opetella vähitellen.

En ole kuullut, että anustapilla estettäisiin pierun tuloa.

Joskus seksin aikana voi päästä pieru. Se ei haittaa, eikä siitä ei tarvitse välittää.

Lue lisää seksivälineistä: Nauti Seksistä -opas (pdf)

Pissan maistaminen

10.4.2024

Voinko dominasessiossa kokeilla pissan maistamista ja onko normaalia käydä maistamassa pissaa?

Haluaisin kokeilla, että minun suuhuni pissattaan ja nielen kaiken. Onko yhdestä kerrasta haittaa, vaikka sitä tulisi suuhun paljon?

Vastaus

Hei

Kyllä seksissä voi kokeilla pissan maistamista.

Suuhun pissaaminen ei ole muuten terveydelle haitallista, mutta jos pissaa nielee paljon, se voi rasittaa munuaisia. Siksi pissaa ei kannata niellä paljon.

Penispumpun käyttäminen

9.4.2024

Hei

Mikä on penispumppu, miten sitä käytetään?

Haluaisin kokeilla sitä.

Vastaus

Hei

Penispumpulla lisätään peniksen jäykistymistä.

Penispumppua voi käyttää penisrenkaan kanssa. Penisrengas kannattaa laittaa peniksen juureen ennen penispumpun käyttöä.

Penispumpussa on putki, johon penis laitetaan. Putkeen pumpataan painetta, joka pumppaa verta penikseen. Tämä saa peniksen jäykistymään.

Penispumppuja on erilaisia.

Joitain pumppuja pumpataan käsin.

Joissain pumpuissa on moottori. Silloin laite toimii, kun painetaan nappia.

Joissain pumpuissa on myös vibraattori eli se värisee.

Nauta seksistä oppaassa on lisää tietoa seksivälineistä (pdf)

Pippelistä puhuminen

9.4.2024

Voiko seksuaalineuvojan kanssa puhua pippelistä?

Haluaisin tietää mahdollisimman paljon siitä, miten pippelistä voi saada nautintoa.

Vastaus

Hei

Kyllä seksuaalineuvojan kanssa voi puhua pippelistä.

Myös itsetyydytys on hyvä tapa tutustua omaan pippeliin ja nautintoon.

Lue lisää seksistä ja nautinnosta: Seksi tuottaa nautintoa

Kasvaminen

9.4.2024

Mitä tarkoittaa kasvaa?

Vastaus

Hei

Kasvaminen voi tarkoittaa monia asioita.

Kun jokin asia kasvaa, siitä tulee suurempi.

Monet asiat voivat kasvaa, kuten ihmiset, eläimet tai kasvit.

Kierukka ja seksi

8.4.2024

Sattuuko seksi, jos naisella on kierukka?

Vastaus

Hei

Yleensä seksi ei satu, jos naisella on kierukka. Usein kierukkaa ei huomaa seksin aikana ollenkaan.

Joskus kierukka voi kuitenkin tuntua esimerkiksi yhdynnän aikana.

Jos kierukka häiritsee seksiä, siitä kannattaa jutella gynekologin kanssa.

Pikkuvauva ja vaipat

8.4.2024

Moikka

Onko 44-vuotias täysin pikkuvauva, jos pitää vaippaa joka päivä.

Minulla on vauvaolotilla jatkuvasti.

Vastaus

Moikka

Ei 44-vuotias ole pikkuvauva, vaikka pitää vaippaa. Moni aikuinen tarvitsee vaippaa.

Jos haluat tuntea olosi vauvaksi ja nautit vaipan pitämisestä, se on ihan ok.

Hyvä olo

8.4.2024

Miksi pillu tuntuu hyvältä pojista? Aina puhuvat siitä.

Vastaus

Hei

Seksi tuottaa usein seksuaalista mielihyvää. Mielihyvään vaikuttavat monet asiat, kuten läheisyys ja kosketus.

Jokainen kokee seksin ja seksuaalisen mielihyvän omalla tavallaan.

Vaipanvaihto sairaalassa

8.4.2024

Jouduin käyttämään vaippoja selkäleikkauksen jälkeen ja vaipan vaihtoi osaston hoitaja. Tämä nolotti todella paljon, mutta samalla tuntui hyvältä.

Sairaalassa tuntui väärältä pyytää sen jälkeen vaipanvaihtoa, koska asia kiihotti, vaikka yritin olla ajattelematta sitä. Mutta en myöskään pystynyt itse vaihtamaan vaippaa.

En tiedä miksi asia kiihotti. Onko se outoa tai väärin, että vaipan vaihto tuntui tältä?

Vastaus

Hei

Ei ole outoa, eikä väärin, että vaipanvaihto kiihotti. Se on ihan ymmärrettävää, eikä siitä tarvitse tuntea syyllisyyttä tai häpeää.