Uusimmat vastaukset

Minä ja seksi

19.2.2018

Voiko yksin harrastaa seksiä?

Vastaus:

Kyllä voit harrastaa seksiä yksin. Sitä kutsutaan itsetyydytykseksi. Voit lukea itsetyydytyksestä selkokielellä tästä linkistä (www.seteke.fi).

kondomin käytöstä kysymys

12.2.2018

Onko yhdynnässä pakko käyttää kondomia, jos ei halua ja pelkää, että se jää emäntimen sisään. Jos itsetyydytyksessä haluaa kokeilla kondomia, niin miten sitä oppii ja osaa käyttää.

Vastaus:

Kannattaa lukea seksuaalineuvojan aikaisemmin antamia vastauksia. Kondomin käytöstä on kysytty monesti. Kondomia ei ole pakko käyttää, mutta se on suositeltavaa aina uuden seksikumppanin kanssa. Kondomi on ainoa ehkäisyväline, joka suojaa seksitaudeilta. Esimerkiksi ehkäisypillerit eivät suojaa seksitaudeilta. Jos seksikumppani haluaa, että käytät kondomia, et voi vaatia häntä seksiin ilman kondomia.

Voit harjoitella kondomin käyttöä tämän sivun avulla (www.seteke.fi).

Seksuaalineuvojan vastauksia voit lukea tästä linkistä ja tästä linkistä.

Rasvaiset ruuat

8.2.2018

Vaikuttavatko kaikki rasvaiset ruuat erektioon?

Vastaus:

Ei voida sanoa, että pelkästään rasvaiset ruuat vaikuttavat erektioon. Ruokavalion kokonaisuus on tärkeä. Ihmisen on myös tärkeä saada rasvoja voidakseen hyvin. Syö terveellisesti niin voit hyvin. Kun voit hyvin, seksi sujuu myös paremmin.

Miten kondomia käytetään?

6.2.2018

Täytyykö peniksen olla kovana? Miten nainen voi asettaa kondomin miehen penikseen?

Vastaus:

Liitän tähän linkin nettisivulle, jossa kerrotaan selkokielellä, miten kondomia käytetään. Sama ohje käy myös, jos nainen laittaa miehelle kondomin.

Pääset sivulle tästä linkistä (www.seteke.fi).

Outo sekifantasia

6.2.2018

Tahtoisin jonkun naisen kanssa keskustella omista sekifantsioistani. En ole puhunut niistä koskaan kenenkään kanssa. Tykkään katsoa, kun naiset pissaavat erilaisiin housuihin sekä haistella naista tämän housujen läpi. Tahtoisin kuulla jonkun naispuolisen ajatuksia asiasta. Onko se seksikästä vai ei ja ideoita missä tätä pääsisi toteuttamaan. Olenko yksi harvoista, joita tällainen kiinnostaa? Ovatko tällaiset fantasiat yleisiä?

Vastaus:

Seksiin voi liittyä paljon erilaisia fantasioita, joita ei tarvitse edes toteuttaa. Fantasiat voivat jo ajatuksissa tuottaa seksuaalista mielihyvää. Sinun fantasiaasi voi olla vaikeaa toteuttaa toisen ihmisen kanssa. Silloin voi itsetyydytyksen avulla fantasioida.

Ihmisistä voi olla kiusallista puhua tai kuunnella seksifantasioista. Ne ovatkin yksityisasioita, joista ei yleensä puhuta muille. Sinun taitaa myös olla vaikea löytää naispuolista kumppania, joka haluaisi puhua tai toteuttaa näitä asioita. Ketään toista ei voi pakottaa toteuttamaan omia fantasioitaan. Pitää olla aivan varma, että kummallakin on samanlaiset toiveet toteuttaa seksuaalisia halujaan.

Naisten pissaamista ei saa katsella salaa. Se on loukkaavaa toista ihmistä kohtaan. Sitä sanotaan seksuaaliseksi häirinnäksi. Seksuaalista häirintää ovat myös seksuaaliset puheet ja koskettelu. Suomen rikoslaissa sanotaan salakatselusta, että siitä voi saada sakkoa tai jopa vankeutta.

Tekovagina

6.2.2018

Onko sellaisia tekovaginoita olemassa, jotka olisivat naisen emätimen näköisiä ja mallisia, joissa olisi joko leveät tai kapeat häpyhuulet, karvaton tai karvallinen ja sellainen, jossa saa häpuhuulet auki ja levennettyä.

Vastaus:

Seksikaupoissa on paljon erilaisia tekovaginoita. Voit tutustua tekovaginoihin jonkun seksikaupan nettisivuilla. Jos sinun on vaikea yksin valita tai ostaa netistä, pyydä apua. Laitan tähän kaksi nettiosoitetta.

https://www.sincity.fi
https://keltainenruusu.fi

Voit netistä katsella kuvia ja miettiä mikä sinua miellyttää ja miten paljon voit siitä maksaa. Varmempaa on mennä seksikauppaan itse, tekovaginat voivat näyttää erilaisilta kuvissa kuin luonnossa. Kaupassa voit myös kertoa myyjälle omista toiveistasi. Tekovaginoita on eri hintaisia ja näköisiä. Löydät varmasti itsellesi sieltä sopivan tekovaginan.

Kondomin käyttö

29.1.2018

Onko kondomin käyttö pakollista nykyään?

Vastaus:

Kondomin käyttö ei ole nykyään pakollista. Mutta se on suositeltavaa aina uuden seksikumppanin kanssa. Kondomi on ainoa ehkäisyväline, joka suojaa seksitaudeilta. Esimerkiksi ehkäisypillerit eivät suojaa seksitaudeilta.

Onko ohjaajien pakko tietää?

22.1.2018

Onko palvelukodin ohjaajien pakko tietää, jos haluaa kokeilla miltä tuntuu pitää vaippoja?

Vastaus:

Ei ole pakko tietää. Sinulla on oikeus yksityisyyteen.

Kysymys anaaliseksistä

22.1.2018

Voiko penistä työnnellä peräaukkoon ja sen jälkeen työntää peniksen suuhun tai vaginaan?

Vastaus:
Ei voi ennen kuin penis on puhdistettu kunnolla. Peräaukossa on suolistobakteereja, joita ei saa siirtää muualle kehoon.

Prostituoidun luona käyminen

18.1.2018

Voiko prostituoitu nainen kieltäytyä seksistä asiakkaan kanssa, jos tämä ei miellytä häntä? Jos asiakas on esimerkiksi vastenmielisen näköinen tai siksi, että tämä on jollain tapaa vammainen. Entä jos asiakas maksaa yhdynnästä, mutta se ei jostain syystä onnistu, niin saako asiakas osan maksusta takaisin?

Vastaus:

Suosittelen, ettet käytä prostituoitua hyväksi seksin harrastamiseen. Prostituutioon liittyy aina riskejä, kuten itsekin ajattelit, että voi menettää rahansa. Prostituutio saattaa liittyä rikollisuuteen, jolloin naiset eivät ole vapaaehtoisesti prostituoituina. Silloin puhutaan ihmiskaupasta, johon liittyy parittajat. Parituksella tarkoitetaan, että joku kolmas henkilö hyötyy seksin myynnistä. Suomessa ihmiskauppa on rikollista toimintaa.

Missään tilanteissa vammaisia ihmisiä ei saa syrjiä. Seksin ostaminen ei kuitenkaan ole tavallista kaupassa käyntiä. Tämän kaltaisessa tilanteessa rahoja tuskin saa takaisin, vaikka asiakas ei ole tyytyväinen.

Mistä saa aikuisten vaippoja

16.1.2018

Haluaisin tietää, mistä saisin salaa ostettua aikuisten vaippoja. Olisi ihanaa pitää niitä yöllä. Yöllä on vaikea nousta ja juosta wc:hen.

Vastaus:

Aikuisten vaippoja voi ostaa kaupoista, apteekeista ja verkkokaupoista.

Aikuisena ihmisenä saat ostaa itsellesi vaippoja, jos haluat. Ei sinun tarvitse asiaa salata.

Oikeus seurustella

12.1.2018

Miten minä saisin mun vanhemat tajuamaan, että meillä lievästi kehitysvammaisilla on itsemäärämisoikeus seurustelusuhteissa? Mä olen tavanut aivan ihanan oman tasoisen miehen.

Vastaus:

Hienoa, että olet tavannut kumppanin, jonka kanssa olette päättäneet seurustella. Kun tykkää toisesta ja toinen tuntuu sopivalta kumppanilta, niin seurustelu on ok.

Vanhemmat joskus pitävät omaa lastaan nuorempana, kun tämä onkaan. He eivät aina huomaa, että aikaa on kulunut ja lapsesta on tullut aikuinen. Olisi hyvä jutella yhdessä vanhempien ja poikaystävän kanssa asiasta. Jos vanhempasi tutustuvat paremmin kumppaniisi, niin ehkä hekin huomaavat, että seurustelunne onkin ihan ok. Sinun sekä poikaystävän perheetkin voisivat tavata ja tutustua toisiinsa.

Vanhemmat haluavat varmasti sinun parastasi ja ovat huolissaan onko poikaystävä sinulle sopiva. Sopiva tarkoittaa sitä, että hän kohtelee sinua hyvin ja tykkää sinusta yhtä paljon, kun sinäkin hänestä. Mutta jos olet täysi-ikäinen, sinulla on oikeus päätää siitä, kenen kanssa seurustelet.

Miksi olemme erikokoisia?

11.1.2018

Mistä johtuu että toisilla on lyhyempi ja ohuempi penis kuin toisilla? Ja joillakin naisilla on leveämpi emätin ja joillakin kapeampi. Ja joillakin naisilla on pienet rinnat ja joillakin on suuret rinnat?

Vastaus:

Siksi, että me ihmiset olemme erilaisia. Me synnymme erilaisina ja me kehitymme erilaisiksi.

Yhdyntä

10.1.2018

Pystyykö yhdynnässä olemaan, jos penis ei kovetu?

Vastaus:

Yhdyntä ei onnistu, jos penis ei kovetu. Jos penis ei kovetu, puhutaan erekitiohäiriöstä. Erektiohäiriöihin on mahdollista saada apua esimerkiksi omalta lääkäriltäsi.

Raskaaksi suun kautta?

8.1.2018

Voiko nainen tulla raskaaksi jos se imee miehen spermat suun kauta sisään?

Vastaus:

Nainen ei voi tulla raskaaksi, jos nielee spermaa. Ainoastaan seksi, jota tehdään emättimen kautta, voi saada naisen raskaaksi.

Onko tämä seksiä?

4.1.2018

Onko se seksiä, jos kaksi pientä alle kouluikäistä lasta näyttävät toisilleen sukuelimensä ja tutkivat niitä keskenään? Tai onko se seksiä, jos lapsi koskettelee sukuelimiään, koska se tuntuu kivalta? Minä olen lukenut, että ei ole. Minulla on tuttu, joka väittää, että on se. Hänen mukaan kaikki, mihin liittyy sukuelimet on seksiä.

Vastaus:

Kahden lapsen välinen leikki ei ole seksiä. Ihminen on seksuaalinen olento syntymästään saakka. Sukuelimiin tutustuminen on osa luonnollista lapsen kehitystä. Lapset ovat kiinnostuneita myös toisten sukuelimistä. Koskettelemalla omia sukuelimiään, lapsi tutustuu omaan kehoonsa. Itsensä koskettelu tuntuu myös hyvältä. Aikuisten seksuaalisuus ja seksi eivät kuulu lasten maailmaan.

 

Penis ja kivekset

22.12.2017

Mikä on helpoin tapa saada isommat kivekset isompi ja paksumpi penis että yhdyntä onnistuis ilman lääkkeitä että penis menis paremmin emäntimeen ja kohtuun ja että me molemmat lauettaisiin?

Vastaus:

Voit olla täysin tyytyväinen sukupuolielimiisi, kivesten ja peniksen koolla ei ole merkitystä yhdynnän onnistumiseen. Tärkeintä yhdynnän onnistumiseen on, että olette kummatkin kiihottuneita. Kiihottuminen tarkoittaa, että penis on erektiossa. Erektio tarkoittaa, että penis on jäykistynyt kovaksi. Kumppanin on myös hyvä olla kiihottunut ja se taas tarkoittaa, että emätin on kostunut märäksi. Kun emätin on kostunut, niin jäykistynyt penis menee helpommin emättimeen. Kohtuun asti ei kenenkään penis ulotu eikä se ole tarkoituskaan.

On myös hyvä harrastaa kumppanin kanssa esileikkejä ennen yhdyntää. Esileikki tarkoittaa toistensa kehojen hyväilyjä. Hyväillä voi vaatteet päällä tai ilman vaatteita sängyn päällä maaten. Esileikkien aikana kummatkin kiihottuvat, penis jäykistyy ja emätin kostuu. Hyväillä voi käsillä, keholla tai suulla.

Rauhallinen ympäristö, jossa saatte olla kahden kesken rauhassa auttaa myös kiihottumiseen.

Seksuaalinen häirintä

18.12.2017

Olen sitä mieltä, että seksuaalisesta häirinnästä puhutaan jo liikaa. Se menee jo yli hilseen. Mitä jos vaikka esimerkiksi katsoo naista liian kauan silmiin niin onko se häirintää? Yleensä kun ihmisen kanssa puhuu niin silloin katsotaan toista silmiin eikä omia jalkoja. Entä jos kättelee, niin onko sekin häirintää?

Mun mielestäni tämä jo menee lapselliseksi touhuksi. Tuli mieleen vielä sellainen että, kuinka Linnan juhlissa kukaan uskalsi kätellä Jenniä ilman Saulin lupaa, ettei vaan saa syytöstä.

Vastaus:

Seksuaalisesta häirinnästä puhutaan nyt palon. Se aiheuttaa myös paljon hämmennystä. Mitä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä? Katsominen toista silmiin ei ole häirintää. Sen sijaan pitkään tuijottaminen voi sellaista jo olla. Kätteleminen ei myöskään ole häirintää. Mutta jos pitää kädestä kauan kiinni, eikä päästä irti, se voi jo olla häirintää.

Tämä on tärkeä aihe. Laitan tekstin Minun mielestäni -palstalle. Keskustelua voidaan jatkaa siellä. Mikä on sinusta seksuaalista häirintää?

Jatketaan keskustelua seksuaalisesta häirinnästä täällä (www.verneri.net/selko).

Itsetyydytys

18.12.2017

Voinko masturboida, jos asun rivitaloasunnossa? Mitä jos naapurit häiriintyy.

Vastaus:

Kyllä voit maturboida omassa rauhassa. Kun muistat, että itsetyydytys on yksityinen asia, naapurit eivät häiriinny.

Laukeaminen

11.12.2017

Vaikka me kihlatun kanssa kuinka harrastetaan seksiä ja ollaan yhdynnässä, vaikka penis on kuinka kova ja paksu, niin me ei kummatkaan laueta, eikä saada orgasmia.

Vastaus:

Kun harrastaa seksiä rakkaansa kanssa, on hyvä huomioida missä rakastelu tapahtuu ja onko rauhallista ympärillä, ettei äänet häiritse. Aina orgasmin saaminen ole se tärkein asia, on kiva olla lähekkäin ja nauttia toisesta.

Hyvä, että sinulla on erektio. On kuitenkin tärkeää, että kummatkin ovat kiihottuneita. Yhdyntä ei onnistu, jos nainen ei ole kiihottunut. Jos nainen ei ole kiihottunut, emätin ei ole kostunut ja yhdyntä voi sattua.

Yhdynnässä ei ole kiire mihinkään. Rakkaansa kanssa on kiva myös vaikka levätä alasti sängyssä ja kosketella toisiaan semmoisista paikoista, mistä toinen pitää. Joskus tämmöinen esileikki saattaa päättyä yhteiseen orgasmiin.

Ehkäisy on hyvä muistaa joka tilanteessa.