Uusimmat vastaukset

Miksi en laukea?

29.6.2018

Kun joskus harrastan itsetyydyttää, olen kiihottunut ja lähellä laukeamista, niin miksi en kuitenkaan pysty laukeamaan? Entä onko vaarallista, jos penikseen sattuu kun tyydyttää itseään? Jos se sattuu, niin silloin en jatka sitä.

Vastaus:

Itsetyydytys ei aina johta laukeamiseen. Syitä voi olla monia. Oma rauha on hyvin tärkeä asia. On myös tärkeää, että itsetyydytys tuntuu hyvältä.

Onko peniksesi kipeä, kun itsetyydytät vai sattuuko siihen muutenkin? Jos penis kipeytyy itsetyydytyksen aikana, voi olla mahdollista, että olet liian kovakourainen. Jos kipua on muutenkin, voi peniksessä olla tulehdus. On hyvä käydä lääkärissä, jos epäilet tulehdusta.

Voit lukea lisää itsetyydytyksestä tästä linkistä (www.seteke.fi).

Suihinotto

28.6.2018

Miten nainen ottaa suihin?

Vastaus:

Voit lukea seksistä ja suihinotosta Seksuaalisuudesta selkokielellä -sivulta.

Pääset sivulle tästä linkistä (www.seteke.fi).

Moikka

26.6.2018

Tarviiko vaippaan tekemistä pelätä, jos on rakkovaiva? Saako sillon antaa tulla kaikki vaippaan? Tarviiko pidätellä? Tekee mieli tehdä vaippaan myös kakat.

Vastaus:

Sinun ei tarvitse pelätä vaippaan pissaamista tai kakkaamista. Jos asia sinua huolestuttaa, keskustele siitä vaikka oman ohjaajasi kanssa. Oma ohjaaja osaa varmasti auttaa sinua tässä asiassa parhaiten.

Housuvaippa

12.6.2018

Onko yleenssä hyvä käyttää housuvaippoja, jos miehellä on virtsarakko vaiva? Minulla iän myötä rakko suurenee ja joudun tekemään pissat vaippaan.

Vastaus:

On hyvä asia käyttää vaippoja, jos sinä niitä tarvitset.

 

Mistä löytäisin tyttökaverin?

12.6.2018

Minä haluaisin semmosen tyttöystävän, kenen kanssa saisin jakaa ilot ja surut. Tahtoisin, että hänkin käytäisi housuvaippoja. Minä joudun koko ajan pitämään. Itse huolehdin pesuista, hoitavat eivät auta vaipan vaihdossa.

Vastaus:

Sinä voit löytää itsellesi tyttöystävän, kun tapaat ihmisiä. Käytkö sinä erilaisissa tapahtumissa ja tilaisuuksissa? Harrastatko jotain, missä tapaat ihmisiä?

Nyt kesällä on paljon erilaisia tapahtumia, joissa kannattaa käydä. Kun käyt tekemässä asioita, joista sinä itse pidät, voit tavata ihmisen, joka pitää samoista asioista. Kun tutustutte toisiinne ja mahdollisesti ihastutte, sillä ei ole väliä, että käytät vaippoja.

Onko Vernerin kirjeenvaihtopalsta sinulle tuttu? Siellä on ilmoituksia, joista voit löytää sellaisen, johon haluat vastata. Voit myös laittaa palstalle oman ilmoituksen.

Pääset Vernerin kirjeenvaihtopalstalle tästä linkistä (www.verneri.net/selko).

Vaipasta mieli paremmaksi

11.6.2018

Voiko mieliala pysyä parempana, jos on vaipat ihmisellä käytössä. Ihminen tarvitsee pitää vaippoja. Minä olen huomanut itse, että kulkeminen helpompaa, kun pissat tulee vaipaan. Ennen käytin pelkkiä ingotenssisuojia.

Vastaus:

Aivan varmasti sinulla voi olla parempi mieli, kun käytät vaippaa. Kerroit itse, että kulkeminen on helpompaa, kun sinulla on vaippa. Ei tarvitse pelätä, että suoja pettää.

Tulee tyhmiä ajatuksia mieleen

11.6.2018

Miksi minulle tulee usein kaikenlaisia seksiin liittyviä tyhmiä asioita ja fantasioita mieleen? Joskus tulee mieleen, vaikka että haluaisin nähdä minkälaisia erilaisten nisäkkäiden sukuelimet ovat. Tai miltä tuntuisi seksi vaikka naarassimpanssin kanssa. Joskus fantasioin esimerkiksi sukulaisten välisestä seksistä tai roolileikeistä, jossa minä olisin lapsi, joka leikkisi vauvaa ja jota kaksi minua vanhempaa ihmistä hoitaisi vanhempina ja jotka sitten harrastaisivat seksiä “vauvan” eli minun kanssa.

Pelkään, että olen mielisairas tai seksuaalisesti poikkeava. Pelkään, että minut suljetaan sairaalaan tai laitokseen, jos joku saa tietää ajatuksistani. Tietenkään minä en harrastaisi seksiä sukulaisten, eläinten tai lasten kanssa, vaikka joskus niitä ajattelen.

Vastaus:

Et ole mieleltäsi sairas. Fantasiat ovat normaali osa ihmisenä oloa. Usein fantasioissa on kiellettyjä asioita, koska ne ovat jännittäviä ja kiihottavat ihmisiä. Kuten sanoit, et fantasioitasi kuitenkaan toteuta. Ne ovat vain sinun pääsäsi eivätkä silloin satuta sinua tai ketään toista. Älä ole huolissasi ajatuksistasi ja fantasioistasi.

Lapsen teko

11.6.2018

Jos on pieni siitin ja pienet kivekset, voiko saada lapsia?

Vastaus:

Kyllä voi saada lapsia, jos on pieni penis ja pienet kivekset. Asia riippuu siitä, mistä johtuu, että miehellä on pienet kivekset. Joskus pienet kivekset voivat johtua esimerkiksi kromosomipoikkeavuudesta, joka aiheuttaa lapsettomuutta.

Jos asia pohdituttaa sinua, kannattaa käydä juttelemassa lääkärin kanssa.

Mistä lesbo löytää seurustelukumppanin?

4.6.2018

Mä olen lievästi kehitysvammanen lesbonainen. Mistä lesbot löytää seurustelukumpaneita, kun en ole tavannut ketään lesboa joka olisi kiinnostunut musta.

Vastaus:

Vastasin juuri kysymykseen, mistä mies voi löytää miespuolisen kumppanin. Sama vastaus käy myös sinun kysymykseesi. Tärkeintä on lähteä kotoa ja tavata uusia ihmisiä. Käydä tapahtumissa ja harrastuksissa, jotka kiinnostavat itseäsi.

Käy lukemassa vastaus tästä linkistä.

Mistä löytää kumppanin?

4.6.2018

Mistä mies voi löytää itselleen miespuoleisen kumppanin, joka on luotettava ja uskollinen? Asun pienessä kapungissa, eikä täällä ole homojen omia tapaamispaikkoja. Lisäksi, kun olen vammainen, niin tuntuu, että siksikään miehet eivät kiinnostu minusta varsinkin koska olen ruma. Monet homot netissä etsivät vain komeita miehiä ja vain seksiseuraa.

Vastaus:

Pienellä paikkakunnalla voi kenen tahansa olla vaikeaa löytää seurustelukumppania. Monet etsivät tosiaan suhdetta netistä. Mutta eivät kaikki etsi vain komeita miehiä ja seksiseuraa. Voisitko kokeilla netin deittipalveluja? Ovatko ne sinulle tuttuja?

Kerroit, että kotipaikkakunnallasi ei ole homojen omia kohtaamispaikkoja. Onko Seta:n toiminta sinulle tuttua? Seta on järjestö, joka puolustaa seksuaalista tasa-arvoa. Setalla on Suomessa useita jäsenjärjestöjä. Olisiko näistä kaupungeista jokin melko lähellä sinua:

  • Helsinki
  • Jyväskylä
  • Kajaani
  • Kotka-Kouvola
  • Lahti
  • Kemi-Tornio
  • Oulu
  • Tampere
  • Marienhamn
  • Rovaniemi
  • Lappeenranta
  • Pori
  • Kuopio
  • Turku
  • Vaasa?

Seta järjestää erilaista toimintaa. Sen kautta voisit tutustua uusiin ihmisiin. Toiminta on kaikille avointa. Jos omalla paikkakunnalla ei ole toimintaa, niin silloin on lähdettävä kauemmaksi.

Voit soittaa Setaan, jos haluat kysyä vammaisille suunnatusta toiminnasta. Helsingin Setan toiminnanjohtaja Aaro vastaa puhelimeen tiistaisin kello 14-15. Puhelinnumero on 0451210026.

Itsetyydytys kortsulla vai ilman

31.5.2018

Kumpi on parempi itsetyydytys kortsulla vai ilman.

Vastaus:

Miksi käyttäisit kondomia itsetyydytyksessä? Kondomia käytetään yhdynnässä, kun halutaan suojautua seksitaudeilta. Kondomi on myös tehokas ehkäisyväline.

Mutta, jos haluat käyttää kondomia itsetyydytyksessä, niin totta kai voit käyttää. Vain sinä voit tietää, kumpi sopii sinulle paremmin.

Suihinottaminen

21.5.2018

Voiko nainen ottaa suihin ilman kortsua? Mä olen harrastanut seksiä ilman kortsua.

Vastaus:

Suuseksissä kannattaa käyttää kondomia tai suuseksisuojaa. Seksitaudit tarttuvat myös suuseksissä. Kondomi suojaa seksitaudeilta.

Mitä on fistaaminen?

11.5.2018

Mitä se oikein tarkoittaa, kun monet miehet kyselevät minulta esimerkiksi, että fistaanko minä? Jotenkin se kai liittyy seksiin. Minä en ymmärrä sitä, koska en minä tykkää seksistä miesten kanssa, mutta silti miehet yrittävät saada minua siihen.

Vastaus:

Fistaaminen tarkoittaa nyrkin laittamista emättimeen tai peräaukkoon. Miehet käyttäytyvät hyvin huonosti, jos kyselevät sinulta tämmöisiä. Näiden miesten kanssa ei kannata olla missään tekemisissä. Sano ei, lähde pois ja kerro jollekin turvalliselle ihmiselle asiasta.

Kuten itse kerroit, et tykkää seksistä miesten kanssa. Mihinkään seksiin liittyvään ei tarvitse, eikä pidä suostua. Fistaaminen voi olla vaarallista terveydelle. Se voi sattua ja alapäähän voi tulla repeämiä. Muista, että oma kehosi on hyvin tärkeä, eikä kukaan saa koskea sinuun huonosti.

Peniksen esinahka

11.5.2018

Pitääkö peniksen esinahka olla edessä vaiko takana yhdynnässä? Mun kihlattu on sanonut, että sen pitäisi olla takana mutta en tiedä että kummin se on.

Vastaus:

Sinun ei tarvitse olla huolissasi esinahasta yhdynnän aikana. Kun penis työntyy emättimeen, esinahka yleensä menee taakse. Yhdynnän aikana sitä ei välttämättä huomaa. Joskus voi olla, että esinahka on niin tiukka, ettei se liiku, silloin on hyvä käydä näyttämässä penistä lääkärille.

On tärkeää, että esinahka liikkuu hyvin taakse, jotta peniksen saa pestyä myös esinahan alta. Se on paikka, johon helposti kerääntyy pöpöjä. Pese penis päivittäin lämpimällä vedellä. Pelkkä vesi riittää, älä käytä pesuaineita. Muistathan käyttää aina kondomia, kun olet yhdynnässä.

Vaippa aikuisiällä

11.5.2018

Onko se paha asia, jos on aikuisiällä kiinostunut vaippoista vaikka osaisi käydä wc:ssä. Minun tekisi mieli ruveta pitämään housuvaippoja yöllä. Minulla on hiivatulehdus alapäässä, syön siihen hiivakapseleita.

Vastaus:

Käsitin, että haluaisit pitää öisin vaippoja, vaikka osaat käydä vessassa. Joskus aikuisia ihmisiä saattaa kiinnostaa vaipat, jolloin vaippaan pissaamisesta voi saada seksuaalisen nautinnon. Ei ole paha asia, jos se sinusta tuntuu kivalta.

Muista ihmisistä saattaa kuitenkin tuntua erikoiselta, että haluat pitää vaippaa. Siitä onkin hyvä jutella semmoisen ihmisen kanssa, johon luotat. Voisitte yhdessä tilata ajan, vaikka seksuaalineuvojan vastaanotolle.

Hienoa, että olet saanut lääkkeet hiivatulehdukseen ja otat ne säännöllisesti. On tärkeää pitää hyvää huolta omasta alapäästään. Muista pestä alapää päivittäin vedellä, älä käytä pesuaineita.

Asesekuali

3.5.2018

Aseksuaaliksi mitä se niinku tarkotta?

Vastaus:

Aseksuaali on ihminen, joka ei halua seksiä itsensä tai toisen ihmisen kanssa.

Voiko näin tapahtua?

3.5.2018

Minua on alkanut pelottamaan, että joku nainen tekee minusta perättömän ilmiannon seksuaalisen hyväksikäytön vuoksi, kun siitä puhutaan ja kirjoitetaan niin paljon. Tuntuu, että melkein mikä tahansa voi olla seksuaalista hyväksikäyttöä ja että melkein kaikki naiset ovat kokeneet sellaista. Mutta minua mietityttää, että voiko joku nainen tehdä tahallaan niin, että valehtelee tahallaan poliisille, että joku mies on häntä hyväksikäyttänyt ja mies tuomitaan vaikka sakkoihin, vaikka hän ei olisi tehnyt mitään?

Minä olen joka viikko minun tuetun asumisen ohjaajan kanssa kaksin minun kotona ja olen itse mies. En usko, että hän tekisi niin mutta hänhän voisi väittää vaikka poliiseille ja työnantajalleen, että minä lähentelin häntä ja puhun sopimattomia ja yritin pakottaa häntä seksiin eikä kukaan usko kun sanon, että en tehnyt sitä. Kumpaa poliisit uskovat siinä jos toinen sanoo toista ja toinen toista? En minä tietenkään tee mitään sopimatonta toisille ja olen itse asiassa kiinnostunut vain miehistä seksuaalisesti ja en ole heistäkään kovin kiinnostunut, koska en ole kovin seksuaalinen ihminen.

Vastaus:

Olen vastannut samanlaisiin kysymyksiin aikaisemminkin. En taida osata vastata niin, että pääsisit pelostasi pois. Olet oikeassa, että seksuaalisesta häirinnästä on keskusteltu paljon. Keskustelu on tuonnut esille, että hyvin moni nainen on kokenut seksuaalista häirintää. Mutta myös miehet ovat kokeneet seksuaalista häirintää, eivät vain yhtä paljon. Mutta se, että seksuaalisesta häirinnästä puhutaan paljon, ei tarkoita sitä, että mikä vaan voi olla seksuaalista häirintään.

Väärin syyttäminen on rikos. Kuten itsekin sanoit, että et usko, että tuetun asumisen ohjaaja tekisi ilmoitusta, joka ei ole totta. Ja olet siinä varmasti oikeassa.

Joskus väärin syyttämistä tapahtuu, mutta yleensä totuus tulee kyllä esille.

Olenko normaali jatkoa

25.4.2018

En tarkoittanut seksiä, tätä juttua on hyvin vaikea selittää. En pysty seurustelemaan miehen tai naisen kanssa tai rakastumaan heihin. En koe miehiä tai naisia kohtaan mitään vetoa. En pysty sitoutumaan heihin sillä tavalla kuin he haluaisivat. Pelkään sitoutumista kummankin sukupuolen kanssa. Olen yrittänyt puhua tästä asiasta terapeutin kanssa mutta se ei tunnu ymmärtävän koko juttua.

Vastaus:

Koska kysyt asiaa seksuaalineuvojalta, asiassa lienee kyse myös seksistä. Mitä seksi sinulle merkitsee? Nautitko seksistä? Haluaisitko parisuhteen, jossa ei ole seksiä? Mitä rakastuminen sinun mielestäsi on?

Ihmistä, joka ei tunne seksuaalista vetoa toiseen ihmiseen eikä ihastu, kutsutaan aseksuaaliksi. Tämä on normaali osa ihmisen seksuaalisuutta. Kaikki ihmiset eivät ihastu ja rakastu toisiin ihmisiin. Onko sinusta ok, että et ihastu tai rakastu? Haluaisitko ihastua ja rakastua?

Kerrot, että pelkäät sitoutumista. Mitä parisuhteeseen sitoutuminen sinun mielestä tarkoittaa? Mikä sitoutumisessa sinua pelottaa? Miten voisit päästä näistä peloista eroon? Haluaisitko päästä peloista eroon? Haluaisitko sitoutua?

En voi antaa sinulle vastauksia, mutta kysyin kysymyksiä. Sinun ei tarvitse vastata minulle, mutta voit miettiä niitä itseksesi. Voisiko niistä olla sinulle apua, kun mietit asiaa? Olisiko sinulla mahdollisuus vaihtaa terapeuttia, jos nykyinen ei ymmärrä sinua?

Avoin suhde

24.4.2018

Mitä tarkoittaa avoin suhde, polyamoria ja vapaa parisuhde? Olen näistä hyvin kiinnostunut.

Vastaus:

Avoin suhde ja polyamoria liittyvät molemmat seurusteluun. Niille on yhteistä se, että seurustelevat kumppanit hyväksyvät että he eivät ole kumppaninsa ainoa kumppani, vaan samaan aikaan voi olla muitakin kumppaneita.

Nämä ovat käsitteitä, joiden merkitys riippuu usein siitä, miten ihmiset ne itse ajattelevat olevan. Mutta jotain yleistä voi sanoa.

Avoin suhde tarkoittaa seurustelusuhdetta, jossa on sovittu, että mukaan saa ottaa uusia ihmisiä. Usein tämä tarkoittaa, että on lupa harrastaa seksiä muidenkin kuin oman kumppanin kanssa.

Polyamorialla tarkoitetaan sitä, että rakastaa useampaa ihmistä ja seurustelee useamman kuin yhden ihmisen kanssa samaan aikaan. Polyamoriassa on tärkeää, että kaikki seurustelukumppanit tietävät olevansa polyamorisessa suhteessa ja että he hyväksyvät sen. On tärkeää että säännöt sovitaan yhdessä ja niitä noudatetaan. On hyvin tärkeää olla rehellinen kaikille seurustelukumppaneille. Kunkin kumppanin tarpeita pitää kuunnella ja kumppaneita pitää tukea esimerkiksi silloin jos heille tulee mustasukkainen olo.

Kun pariskunta miettii avointa suhdetta, on tärkeää, että se sopii kummallekin. Avoimet parishteet voivat toimia vain, jos ne perustuvat luottamukselle ja rehellisyydelle.

Housuvaippa aikuisiällä

23.4.2018

Onko aikuisiällä nolloa pitää housuvaippoja? Minulla on tunne että pissat tulee housuun jatkuvasti. Minulla ollut 3 viikoa käydä lääkärissä tutkituttamassa ultraäänikuvauksessa mikä on. En pysty olemaan ilman housuvaipaa yöllä eikä päivällä.

Vastaus:

Ei ole noloa pitää housuvaippaa, jos pissa karkailee. En ihan ymmärtänyt, mitä kirjoitit. Oletko menossa lääkärille vai onko sinut jo tutkittu? Tärkeintä on, että lääkäri tutkii, mistä jatkuva pissahädän tunne johtuu.