Seurustelu ja parisuhde

Tällä sivulla on tietoa parisuhteista ja vinkkejä tutustumiseen sekä seurusteluun.

Kaipaatko kumppania?

Seurustelukumppanit viettävät yleensä aikaa yhdessä.

Kumppanin kanssa voi käydä vaikkapa ravintolassa, kuunnella musiikkia ja olla lähekkäin. Kumppanin kanssa voi myös jutella ja jakaa tärkeitä asioita.

Jos etsit seurustelukumppania, pohdi seuraavia asioita:

  • Millaista kumppania etsit?
  • Mitä haluaisit tehdä kumppanin kanssa?
  • Kuinka usein haluaisit tavata?

Tutustuminen vaatii rohkeutta

Seurustelukumppanin voi löytää monista eri paikoista. Usein ihmisiin tutustuu paikoissa, joissa viettää itse paljon aikaa.

Voit tutustua ihmisiin esimerkiksi

  • harrastuksissa
  • tapahtumissa
  • opiskelupaikassa
  • järjestöissä
  • työpaikalla
  • ravintolassa ja kahvilassa
  • netissä.

Tutustuminen vaatii usein rohkeutta mennä juttelemaan. Jos tutustuminen jännittää sinua, ota mukaan vaikkapa kaveri tai tukihenkilö.

Pohdi, missä voit tavata ihmisiä:

  • Millaisissa paikoissa tykkäät käydä?
  • Mitä haluat tehdä vapaa-ajalla?
  • Millaiseen toimintaan tai tapahtumiin haluat osallistua?

Näin tutustut netissä

Nykyisin moni löytää seurustelukumppanin netistä.

Vernerin kirjepalstalta voit löytää kaverin kirjoittelemaan, soittelemaan tai tapailemaan.

Tinderissä voit etsiä seuraa treffeille. Tinderiin kannattaa pyytää apua luotettavalta ihmiseltä.

Muista turvallisuus

Jos etsit seurustelukumppania netissä, muista turvallisuus.

Netissä kohtaamasi ihminen ei välttämättä ole se, joka väittää olevansa. Netissä on helppo valehdella esimerkiksi nimi, ikä ja sukupuoli. Myös valokuva voi olla väärä.

Älä ikinä lähetä henkilötietoja tai rahaa nettitutulle. Jos nettituttu pyytää sinulta henkilötietoja tai rahaa, kerro asiasta luotettavalle ihmiselle.

Jos päätät tavata nettitutun, tutustukaa ensin kirjoittelemalla ja soittelemalla. Voitte lähettää myös ääniviestejä.

Ennen tapaamista voitte myös miettiä, onko teillä yhteisiä tuttuja. Yhteiset tutut ovat hyvä tapa varmistaa toisen henkilöllisyys.

Jos päätät tavata nettitutun:

  • Kerro tapaamisesta etukäteen luotettavalle ihmisille.
  • Sovi tapaaminen julkiselle paikalle, kuten kahvilaan.
  • Ota ensimmäiseen tapaamiseen mukaan luotettava henkilö.
  • Poistu paikalta heti, jos tapaamasi henkilö tai tilanne epäilyttää sinua.
  • Jos uusi nettituttu ehdottaa tapaamista salaisesti, älä suostu.

Ihmisiin tutustuu juttelemalla

Kun tapaat kiinnostavan ihmisen, voitte tutustua toisiinne juttelemalla.

Voit aloittaa juttelun jostain yleisestä aiheesta, kuten säästä tai paikasta, jossa olette. Voit myös sanoa jotain ystävällistä tai kohteliasta.

Jos viihdyt uuden tutun kanssa ja haluat tutustua häneen paremmin, voit ehdottaa hänelle uutta tapaamista. Ehdota tapaamista paikkaan, jossa sinun on mukava olla.

Kun tapaatte uudestaan, voitte jutella lisää ja tutustua toisiinne paremmin.

Voitte jutella vaikkapa siitä,

  • millaiset asiat teitä kiinnostavat
  • mitä tykkäätte tehdä
  • mikä teillä on elämässä tärkeää
  • millaisista asioista unelmoitte.

Jos viihdytte hyvin toistenne seurassa, voit ehdottaa seurustelua.

Sopikaa säännöistä

Ihmiset kaipaavat seurustelulta eri asioista.

Jos aloitat seurustelun, juttele kumppanisi kanssa siitä, mitä toivotte seurustelulta. Voitte myös sopia yhdessä seurustelun säännöistä.

Voitte sopia esimerkiksi

  • kuinka usein tapaatte
  • mitä teette yhdessä
  • mitä suhteessa ei saa tehdä.

Seurustellessa on tärkeä kunnioittaa kumppania. Toista ihmistä ei voi määräillä tai omistaa. Toiselle pitää antaa myös tilaa tehdä omia asioita ja tavata muita ihmisiä.

Seurusteluun liittyy usein läheisyys

Seurusteluun liittyy usein hellyys ja läheisyys. Toisiinsa ihastuneet ihmiset voivat suukotella ja pitää toisiaan kädestä kiinni.

Kumppanin kanssa kannattaa jutella siitä, harrastetaanko yhdessä seksiä vai ei.

Seksi voi olla monenlaisia asioita. Se voi olla suutelua, koskettelua ja hyväilyä. Seksi voi olla myös yhdyntää ja rakastelua.

Jokainen kokee seksin omalla tavallaan. Tärkeintä on, että kumppanit kuuntelevat omia ja toisen tunteita. Seksissä ei saa tehdä mitään sellaista, mitä toinen ei halua.

Seurusteluun ei tarvitse kuulua seksiä, eikä kumppania saa koskaan painostaa seksiin.

Ratkaise riidat puhumalla

Riidat kuuluvat läheisiin ihmissuhteisiin, kuten seurusteluun.

Riitely herättää monenlaisia tunteita, kuten vihaa, surua ja pelkoa. Kaikille tunteilla kannattaa antaa aikaa, ne menevät aina ohi.

Riitely ei ole väärin, mutta on tärkeää riidellä reilusti. Riidat ratkaistaan puhumalla ja kuuntelemalla.

Jos riitely on jatkuvaa, kannattaa pyytää apua luotettavalta ihmiseltä, kuten ohjaajalta, tukihenkilöltä tai perheenjäseneltä.

Esimerkki riidasta:

Matti ja Minna seurustelevat. Matti haluaa olla Minnan kanssa joka päivä. Minna haluaa tavata Mattia vain kerran viikossa. Matti ja Minna riitelevät siitä, kuinka paljon he viettävät aikaa yhdessä.

Jotta Matin ja Minnan parisuhde voi jatkua, heidän pitää etsiä tilanteeseen yhteinen ratkaisu.

Pohdi ja keskustele: Miten Matti ja Minna voivat ratkaista riidan?

Seurustelun taitoja voi oppia

Seurustelu ei ole aina helppoa. Onneksi seurustelun taitoja voi oppia.

Näin olet hyvä kumppani:

  • Hyväksy kumppanisi sellaisena kuin hän on.
  • Ole rehellinen ja luotettava.
  • Noudata yhdessä sovittuja sääntöjä.
  • Anna kumppanille omaa tilaa ja aikaa.
  • Kuuntele kumppaniasi.
  • Kerro omista tunteistasi.
  • Anna kumppanille huomiota.
  • Ratkaise riidat puhumalla.
  • Pyydä ja anna anteeksi.

Seurustelu voi päättyä

Seurustelu voi päättyä, jos se ei tunnu enää hyvältä. Kenenkään ei tarvitse seurustella, jos ei halua.

Jos haluat lopettaa seurustelun, kerro se toiselle kohteliaasti kahden kesken.

Seurustelun päättyminen voi herättää monenlaisia tunteita, kuten surua, helpotusta, suuttumusta ja häpeää.

Kaikki tunteet ovat sallittuja ja niille kannattaa antaa aikaa. Kaikki tunteet menevät myös ohi.

Molemmat voivat löytää aikanaan uuden seurustelukumppanin.

Kumppaniin sitoutuminen

Seurustelevat ihmiset voivat sitoutua toisiinsa. Sitoutuminen tarkoittaa sitä, että lupaa olla toisen kanssa.

Seurustelukumppanit voivat esimerkiksi muuttaa asumaan yhteiseen kotiin. Kun pari asuu yhdessä, puhutaan avoliitosta.

Jotkut haluavat mennä myös kihloihin ja hankkia sormukset merkiksi kihlauksesta. Kihlaus on lupaus naimisiinmenosta.

Naimisiinmeno tarkoittaa avioliittoa. Kun ihmiset menevät naimisiin, he lupaavat pitää huolta toisistaan ja rakastaa toisiaan. Naimisiin voi mennä kirkossa tai maistraatissa.

Jotkut avioparit hankkivat lapsia. Kaikki parit eivät halua tai saa lapsia.

Teksti: Jenni Sipilä, 2023
Kuvat: Istock

Lue myös: