Iriksen urheilublogi

Special Olympics -talvimaailmankisat

3.4.2017

Itävallassa järjestettiin Speicial Olympics -talvimaailmankisat. Suomella oli näissä kisoissa hyvä menestys. Mitaleja tuli yhteensä 24. Kultamitaleja 10, hopeamitaleja seitsemän ja pronssimitaleja seitsemän.

Uutena lajina oli Salibandy, josta tuli hopeaa.

Suomalaisurheilijoita oli mukana kuudessa lajissa: lumilautailussa, alppihiihdossaa, maastohiihdossa, lumikenkäilyssä, taitoluistelussa ja salibandyssa.

Suomalaislajeista maastohiihto ja lumikenkäily käytiin Ramsaussa. Alppihiihto ja lumilautailu Schladmingissa. Salibandy ja taitoluistelu kisattiin Grazissa.

Special Olympics on maailmanlaajuinen kehitysvammaisten henkilöiden urheilujärjestö. Sen on perustanut vuonna 1968 Eunice Kennedy Shriver. Hän oli Yhdysvaltain entisen presidentin John F. Kennedyn sisko.

Special Olympics -toiminta tuli Suomeen vuonna 1990. Ensimmäiset suomalaisurheilijat osallistuivat vuoden 1993 Special Olympics -talvimaailmankisoihin. Nekin järjestettiin Itävallassa.

Special Olympics -kisat järjestetään paritomina vuosina. Olympialaiset järjestetään parillisina vuosina.

Kommentit

Kirjoittanut Jari
23.4.2017 klo 10:42
Kannatat jokereita
Kirjoittanut Ampumahiihtäjä
12.4.2017 klo 13:16
En kyllä tiennyt. Hieno juttu.
Kirjoittanut Päivi
10.4.2017 klo 21:59
Hyvä juttu ja ihan uusi minulle. Itävalta on ollut varmaan monelle hieno kokemus, se on kaunis maa.

Kommentoi

Jos haluat kertoa mielipiteesi kirjoituksesta, kirjoita se kommentti-kenttään ja paina lähetä-nappia.