Kivenheittoja-blogi

kivenheittoja_pysty

Junat

12.4.2017

Junat kulkevat rautatiekiskoja pitkin. Niiden nopeus on keskimäärin 150 kilometriä tunnissa. Nopeimmillaan junat menevät 200 kilometriä tunnissa.

Junatyyppejä on matkustajaliikenteessä erilaisia. Niitä ovat kiskobussit, pikajunat, ic-junat ja pendolino-junat.

Suomessa junia ainakin vielä hoitelee ja huoltaa Valtion Rautatiet –yhtymä, lyhenne VR. VR on toiminut jo 155 vuoden ajan. Ensimmäinen yhteys oli Helsingin ja Hämeenlinnan välillä.

Juna on nopea sekä ympäristöystävällinen vaihtoehto. Junamatkan aikana voit nukkua, lukea, syödä, juoda ja kävellä.

Kommentit

Kukaan ei ole vielä kommentoinut kirjoitusta.

Kommentoi

Jos haluat kertoa mielipiteesi kirjoituksesta, kirjoita se kommentti-kenttään ja paina lähetä-nappia.