Kehitysvammaisen sukupuolenvaihto

Olen lievästi kehitysvammainen ja haluaisin vaihtaa sukupuoltani.

Haluaisin miehen sukuelinten sijasta naisen sukuelimen, kohdun, munasarjat ja rinnat. Haluaisin naisen nimen, käyttää naisten vaatteita, meikata ja käyttäytyä naisena. Haluan käydä julkisilla paikoilla ja toimintakeskuksessa naisten vessassa ja naisten pukuhuoneissa.

Haluan, että minua kohdellaan naisena, koska tunnen olevani nainen. Haluan, että miehet rakastelisivat kanssani sitten kun olisin nainen sillä lailla kun naista rakastellaan.

Onko minulla mahdollisuutta tähän vaikka olen kehitysvammainen? Olen miettinyt asiaa pitkään ja tiedän olevani nainen.

Vastaus:

Sukupuoli ja sen ilmentäminen on ihmisen oma kokemus. Sinä saat tuntea itsesi naiseksi, käyttää naisen vaatteita ja meikata. Sukupuolen korjausleikkauksesta ja nimen vaihtamisesta tarvitset henkilökohtaista ohjausta ja keskustelua. Kehitysvamma ei vaikuta näihin asioihin.

Suosittelen, että menet juttelemaan näistä sinulle tärkeistä asioista esimerkiksi seksuaalineuvojan kanssa. Voit myös soittaa Setan valtakunnalliseen neuvontapalveluun. Palvelu on avoin kenelle tahansa, joka pohtii sukupuolen moninaisuutta. Sieltä saat varmasti tukea!

Setan neuvontapuhelimen numero on 044 300 2355. Voit soittaa maanantaisin kello 19-21 ja torstaisin kello 19-21.