Onko tämä seksiä?

Onko se seksiä, jos kaksi pientä alle kouluikäistä lasta näyttävät toisilleen sukuelimensä ja tutkivat niitä keskenään? Tai onko se seksiä, jos lapsi koskettelee sukuelimiään, koska se tuntuu kivalta? Minä olen lukenut, että ei ole. Minulla on tuttu, joka väittää, että on se. Hänen mukaan kaikki, mihin liittyy sukuelimet on seksiä.

Vastaus:

Kahden lapsen välinen leikki ei ole seksiä. Ihminen on seksuaalinen olento syntymästään saakka. Sukuelimiin tutustuminen on osa luonnollista lapsen kehitystä. Lapset ovat kiinnostuneita myös toisten sukuelimistä. Koskettelemalla omia sukuelimiään, lapsi tutustuu omaan kehoonsa. Itsensä koskettelu tuntuu myös hyvältä. Aikuisten seksuaalisuus ja seksi eivät kuulu lasten maailmaan.