Penis

Miksi peniksen esinahassa on viiva? Miten kertoa poikien peniksestä kehitysvammaiselle?

Vastaus:

Peniksen alapuolella oleva viiva on normaali osa penistä. Se on muodostunut jo sikiövaiheessa, silloin kun lapsi on vielä äidin mahassa. Kaikki sikiöt ovat ensimmäisten viikkojen aikana samanlaisia. Kun sikiöstä alkaa kehittyä poika, kehittyvät hänen kivespussit ja penis. Viiva on tämän kehityksen tulosta.

Kehitysvammaiselle kannattaa kertoa peniksestä selkokielellä. Se tarkoittaa sitä, että käytä yleisiä ja tuttuja sanoja. Jos arvelet jonkun sanan puhekumppanillesi vieraaksi, toista sana. Jos joudut käyttämään vaikeata sanaa, selitä se. Käytä tavallisia kielikuvia ja sanontoja. Muista aina antaa aikaa kysyä ja tarkasta, onko toinen ymmärtänyt oikein.

Voit käyttää apuna kuvia. Seksuaalisuudesta selkokielellä -sivuilla on kuvia ihmiskehosta. Pääset sivuille tästä linkistä (www.setek.fi).