Raskaus

Voiko siitä tulla raskaaksi, jos mies työntää siittimensä naisen peräsuoleen ja siittimestä purkautuu siemennesteet sisälle?

Vastaus:

Siemenneste voi valua peräaukosta ja päästä emättimeen, joten raskaus on mahdollinen. Ei kuitenkaan todennäköinen.

Kannattaa käyttää kondomia. Kondomi suojaa raskaudelta ja seksitaudeilta. Seksitaudit tarttuvat myös peräsuolen alueelle.

Kondomi suojaa myös bakteereilta, jotka voivat tarttua peräsuolesta.

Lue lisää seksistä ja ehkäisystä selkokielellä Seteken sivuilta (www.seteke.fi)

Raskaus

Voiko tulla raskaaksi yli viikko sitten harrastetusta seksistä?

Vastaus:

Miehen siittiöt elävät naisen elimistössä yleensä 2-3 päivää, joskus jopa 5 päivää.

Jotta voi tulla raskaaksi, on oltava yhdynnässä ovulaatiota edeltävinä päivinä tai ovulaation aikana. Ovulaatio tarkoittaa munasolun irtoamista munasarjasta. Irtoaminen tapahtuu yleensä 12–14 päivää ennen kuukautisten alkamista.

Nainen voi siis tulla raskaaksi, jos hän on ollut yhdynnässä vähän ennen ovulaatiota tai ovulaation aikana. Tämä jakso kestää noin 6 päivää.

Raskaus

Voiko alle 15-vuotias saada lapsia?

Vastaus:

Kyllä alle 15-vuotias voi tulla raskaaksi ja synnyttää lapsen.

Raskaus

Jos nainen leikataan mieheksi, voiko se synnyttää lapsia?

Vastaus:

Naisesta mieheksi leikattu henkilö ei voi synnyttää lapsia, koska leikkauksessa naiselta poistetaan munasarjat ja kohtu. Ja hän saa myös mieshormonihoitoa. Näin sukupuolen korjaushoidolla naisesta tulee mies.