Hampaiden hoito

On tärkeää pitää huolta hampaista.

Reikiintymistä ja iensairauksia aiheuttaa hampaiden pinnalle kertyvä plakki. Se on tahmea bakteerikerros, jota ei näe, jos plakkia on vähän. Jos plakkia on runsaasti, se näkyy kellertävänä hampaan pinnoilla.

Epäterveelliset ruokailutavat aiheuttavat hampaiden reikiintymistä. Jatkuva välipalojen napostelu ja makeiden juomien nauttiminen kannattaa lopettaa.

Ientulehduksen voit itse havaita. Jos ikenet vuotavat verta, kun harjaat hampaitasi, sinulla on ientulehdus. On tärkeää, että harjaat hampaasi säännöllisesti.

Ruokailun jälkeen on hyvä syödä ksylitolipurukumia tai ksylitolipastilleja.

Teksti: Hannu Virtanen