Liikunta kannattaa

Liikunnassa on paljon hyviä puolia:
- Liikkumalla tapaa ihmisiä ja saa ystäviä.
- Uuden lajin oppiminen on hauskaa.
- Liikunta lisää terveyttä.
- Liikunta parantaa fyysistä kuntoa.
- Liikunta auttaa laihtumaan ja pysymään hoikkana.
- Liikunta kasvattaa lihaksia.
- Liikunta parantaa muistia ja helpottaa oppimista.
- Liikunnan jälkeen nukut paremmin.
- Liikunta auttaa jaksamaan.
Liikuntaa voi harrastaa yksin tai porukalla. Tärkeintä on valita laji, josta itse tykkää.
Yksin voi esimerkiksi
- kävellä
- pyöräillä
- ratsastaa
- juosta
- uida
- luistella
- hiihtää
- tanssia
- käydä kuntosalilla.
Joukkuelajeja ovat
- jalkapallo
- jääkiekko
- sähly
- koripallo
- pesäpallo
- lentopallo.
Liiku kolmena päivänä viikossa
Päivät ovat erilaisia. Joskus olo on virkeä, joskus väsynyt. Liikunnassa kannattaa kuunnella omia tunteita.
Väsyneenä kannattaa harrastaa kevyttä liikuntaa. Virkeänä voi tehdä jotain raskaampaa.
Liikuntaa kannattaa harrastaa ainakin kolmena päivänä viikossa.
Kerralla kannattaa liikkua vähintään 10 minuuttia.
Liikunnan aloittelijalle sopiva määrä reipasta liikuntaa on 2,5 tuntia viikossa.
Mitä useammin ja kauemmin liikut, sitä enemmän siitä on hyötyä.
Pysy notkeana

Ennen ja jälkeen liikkumisen kannattaa venytellä. Venyttelyn ansiosta lihaksesi eivät kipeydy ja pysyt notkeana.
Sopiva pituus venytykselle on puoli minuuttia tai minuutti. Toista venytystä 3-5 kertaa.
Muista venyttää kaikki lihakset, joita olet harjoitellut.
Teksti: Jenni Sipilä
Kuvat: Pixmac