Blogi

Blogi on päiväkirjan kaltainen verkkosivu, johon yksi tai useampi henkilö kirjoittaa säännöllisesti.

Yleensä blogin kirjoittajat kertovat itseään kiinnostavista ajankohtaisista asioista. Blogeja voi perustaa myös eri teemojen ympärille. Aiheena voi olla esimerkiksi muoti, ruoka, politiikka tai urheilu.

Blogi voi olla erinomainen vaikuttamisen väline. Asioista kerrotaan usein vahvasti omasta näkökulmasta. Blogissa voi ilmaista helposti omat mielipiteensä. Siksi blogeja on luettava kriittisesti: kyseessä on mielipidekirjoitus, ei uutinen.

Helppo perustaa, vaativa ylläpitää

Kuka tahansa voi perustaa oman blogin. Internetissä on paljon blogisivustoja, joihin voi rekisteröityä ilmaiseksi.

Jos blogi on kiinnostava, se saa lukijoita. Blogiin on kirjoitettava säännöllisesti, jotta yleisön mielenkiinto säilyy.

Blogista voi antaa palautetta. Lukijat voivat halutessaan myös kommentoida tekstejä suoraan blogin kirjoittajalle.

Blogin voi perustaa ilmaiseksi. Useat eri sivut tarjoavat mahdollisuuden perustaa blogi maksutta. Aluksi blogisivustolle tulee rekisteröityä, minkä jälkeen omaa blogisivustoa käytetään käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Käyttäjä voi valita ne itse.

Blogin päivittäminen ei vaadi suurta teknistä osaamista. Blogin voi perustaa ilmaiseksi esimerkiksi seuraaville sivuille:

www.blogit.fi
www.vuodatus.net
www.wordpress.com

Teksti: Laura Kotila, Leija 6/2011