Kysely netin käytöstä

kyselynetinkaytosta_sisältöKeväällä 2016 tehty kysely selvitti, miten kehitysvammaiset ihmiset käyttävät kännyköitä, sähköpostia ja nettiä.

Hyvin monella kyselyyn vastanneista on oma kännykkä. Kuitenkin joka kymmenes vastaaja ilmoittaa, ettei hänellä ole omaa kännykkää.

Monissa netin palveluissa tarvitaan sähköpostiosoite. Vastaajista reilusti yli puolella on sähköpostiosoite käytössä.

Joka kolmas ei käytä nettiä ollenkaan

Netin käyttäjinä vastaajat ovat hyvin erilaisia. Osa käyttää nettiä joka päivä, mutta noin joka kolmas ei käytä nettiä lainkaan.

Vastaajat käyttävät nettiä pääasiassa omalla tietokoneella. Osalla vastaajista on nettiyhteys puhelimessa tai tablet-tietokoneessa. Joka kymmenes ilmoittaa, että hän käyttää nettiä omassa puhelimessaan.

Joka kolmas vastaajista kertoo, että hän ei tarvitse apua netin käytössä.

Kyselyn vastaukset auttavat parantamaan palveluja

Kyselyyn tuli 253 vastausta. Kyselyn tekivät Me Itse ry, verkkopalvelu Verneri ja Leija. Kyselyn tekijät käyttävät vastauksia palvelujen parantamiseen.

Teksti: Jaana Teräväinen, Leija 4/2016