Omat kotisivut

Kotisivu on henkilökohtainen verkkosivu, jossa voi kertoa itsestä ja itseä kiinnostavista asioista. Yleensä kotisivuille viedään tekstiä ja kuvia.

Omat kotisivutKotisivun voi perustaa itselleen tai jollekin ryhmälle tai yhteisölle. Järjestöillä ja seuroilla on yleensä oma kotisivu.

Aiemmin yksityiset henkilöt perustivat enemmän kotisivuja. Nykyään blogit ja Facebook ovat vieneet kotisivun suosiota.

Blogit ja Facebook toimivat kotisivun tapaan itseilmaisun kanavana. Niiden ulkoasuun ja toimintoihin ei voi kuitenkaan itse vaikuttaa.

Kotisivun etu on se, että sivuille on mahdollista rakentaa monipuolisesti eri toimintoja. Esimerkiksi ulkoasun voi suunnitella ja rakentaa itse. Tällöin kotisivun käyttäjältä vaaditaan teknisiä taitoja.

Mistä saan kotisivun?

Kotisivun luomista ja päivittämistä varten tarvitset internet-yhteyden ja tietokoneen sekä internetistä kotisivutilan. Kotisivutilaa voi ostaa tai käyttää ilmaista palvelua.

Selko-e-projektin projektipäällikkö Veijo Nikkanen suosittelee käyttämään alkuun ilmaisia palveluja.

– Ilmaisen kotisivutilan saat esimerkiksi silloin, kun ostat internet-liittymän. Lisäksi internetissä on erilaisia palveluja, jotka tarjoavat ilmaista kotisivutilaa. Näiden kotisivujen yhteyteen tulee sivun reunaan usein mainoksia, hän kertoo.

Mitä sivulle saa kirjoittaa?

Veijo Nikkanen kertaa pari tärkeää sääntöä ja kieltoa:
– Internetistä otettuja tekstejä, kuvia ja musiikkia ei saa levittää ilman lupaa. Loukkaavia tai ihmisten yksityisyyttä häiritseviä tekstejä tai kuvia ei pidä myöskään laittaa verkkoon, hän muistuttaa.

Kotisivun ylläpitäminen on haastavaa

Päivittäminen tarkoittaa sivuilla olevien tietojen muuttamista tai uusien tietojen lisäämistä. Veijo Nikkasen mukaan kotisivujen laiska päivittäminen on yleistä.

– Harva ihminen kokee, että oma elämä olisi kertomisen arvoista, Veijo pohtii.

Yhden neuvon Veijo antaa kotisivujen päivittäjille:
– Yhteystiedot, kuten esimerkiksi sähköpostiosoite, on hyvä olla sivuilla oikein. Yhteystiedot ovat yksi internetin haetuimmista asioista, hän muistuttaa.

Teksti: Laura Kotila, Leija-lehti