Tietokoneen hankinta

Tietokoneita on iso valikoima. Usein on hankala arvioida, mikä kone sopii juuri omaan käyttöön.

Asiantuntija Veijo Nikkanen Kehitysvammaisten Tukiliitosta kehottaa miettimään omaa tietokoneen käyttöä ennen koneen hankintaa. Kannattaa pohtia, onko oma kone aina edes tarpeellinen.

Tietokoneen hankinta– Usein julkinen kone on riittävä. Julkisia koneita on esimerkiksi kirjastoissa. Yleensä toimintakeskuksissa ja asuntoloissa on myös yhteisessä käytössä olevia koneita. Pääsyä koneelle voi kysyä myös kaverilta, Veijo muistuttaa.

Oma tietokone on monelle kuitenkin tärkeä ja käytännöllinen vaihtoehto. Kannattaa vertailla eri tietokoneita ennen hankintaa. Tietokoneiden erot näkyvät ennen kaikkea koneiden hinnoissa. Veijo Nikkasen mukaan ensimmäiseksi koneeksi kannattaa hankkia halpa perustietokone. Koneita voi saada myös ilmaiseksi.

– Tietokoneita on nykyään niin paljon, että sellaisen voi saada lahjana. Kannattaa kysyä vanhoja koneita tuttavilta ja esimerkiksi kierrätyskeskuksista, Veijo huomauttaa.

Usein käytetty kone ei ole heti käyttövalmis, vaan vaatii uusia osia. Tarvitaan asiantuntijan apua, jotta vanhasta koneesta saadaan käyttökelpoinen.

Ostaisinko oman koneen?

Uusien tietokoneiden hinnat ovat laskeneet. Vaikka kone olisi halpa, voit tarvita rahaa myös käyttötukeen. Lisäksi internet-yhteys maksaa noin 10–30 euroa kuussa.Halvimmillaan uusi kone maksaa liikkeessä noin 200 euroa.

Veijo Nikkanen kehottaa kiinnittämään huomiota tietokoneen takuuseen.

– Takuu kertoo koneen laadukkuudesta. Takuuta olisi syytä olla 3 vuotta, Veijo Nikkanen neuvoo. Erityisesti kannettavien tietokoneiden kohdalla takuun on syytä olla kunnossa.

Tietokoneen ominaisuuksissa kannattaa kiinnittää huomiota omiin tarpeisiin ja vaatimuksiin. Veijon mukaan tärkeintä on hankkia sopiva näppäimistö, käteen sopiva hiiri ja kunnollinen tietokoneen näyttö. Näyttö kannattaa olla mahdollisimman suuri, koska tällöin pienet kuvat ja kirjaimet näkyvät helpommin.

Tietokoneen valintaan kannattaa varata aikaa ja kysyä tuttavalta apua.

Rahoitus tietokoneen hankintaan

Tietokoneen hankintaan voi hakea rahoitusta. Rahoitusta kuntoutus- ja opiskelukäyttöön hankittavaan koneeseen voi kysellä kunnasta.

Voit hakea rahoitusta myös Vammaisten koulutuksen ja työllistymisen tuki ry:ltä.  Löydät tietoa yhdistyksestä selkokielellä osoitteesta www.tukilinja.fi

Tietokoneelle on tärkeää saada tuki

On tärkeää saada tukea ja apua tietokoneen asentamiseen ja ongelmien ratkaisuun. Tietokoneet ja siinä olevat ohjelmat muuttuvat koko ajan. Ohjelmia pitää päivittää ja asentaa uudelleen. Jos kone on liitetty internetiin, täytyy huolehtia tietoturvasta.

Usein apu löytyy lähipiiristä, mutta joskus on tuki ostettava ammattilaiselta. Veijo Nikkanen ohjeistaa varaamaan rahaa tukeen jo tietokoneen hankintavaiheessa.
– Käyttötukeen kannattaa varata enemmän rahaa kuin itse koneen hankintaan, hän sanoo.

– Konetta pitää ylläpitää,  huoltaa ja korjata. Jos lähipiirissä ei ole henkilöä, joka voisi auttaa, täytyy avusta maksaa, Veijo Nikkanen jatkaa.

Teksti: Laura Kotila, Leija 6/2011