Avotyötoiminta

Avotyössä keittiötyöt ovat yleisiä.

Avotyössä keittiötyöt ovat yleisiä.

Avotyötoiminta on työtoimintaa tavallisilla työpaikoilla.

Avotyö on usein keittiötyötä tai siivoustyötä. Avotyöntekijöitä on myös avustavissa tehtävissä

  • kaupoissa
  • päiväkodeissa
  • hoivakodeissa.

Avotyötoiminnasta ei makseta palkkaa

Avotyötoimintaa järjestävät kunnat. Avotyöntekijä ei ole työsuhteessa, eikä avotyöstä makseta palkkaa. Avotyöstä maksetaan työosuusrahaa 0-12 euroa päivässä. Keskimäärin avotyöstä maksetaan kehitysvammaisille 7 euroa päivässä.

Avotyötoiminnan työaika vaihtelee. Avotyöntekijä voi työskennellä osan viikosta työpaikalla ja osan viikosta työ- tai toimintakeskuksessa.

Avotyönohjaaja tukee avotyöntekijää työhön liittyvissä asioissa.

Lue lisää työosuusrahasta tästä linkistä (www.verneri.net/selko).

Katso videoita avotyötoiminnasta.

Teksti: Jenni Sipilä
Kuva: iStockphotos