Kokemuksia työnteosta

Tältä sivulta voit lukea kehitysvammaisten työntekijöiden kokemuksia palkkatöistä.

Mopomies kädet rasvassa

Mies trukin ohjaimissa.

Juha Sipilä oppi ajamaan trukilla tuossa tuokiossa.

Juha Sipilä on töissä Yleinen Pohjarakennus Oy:ssa. Hän huoltaa työkseen mopoja.

Sipilä vaihtaa mopoista renkaat ja öljyt. Ja tarkastaa, että kulkupelit ovat muutenkin ajokunnossa.

Mopojen huollon lisäksi Sipilän työhön kuuluu monia muitakin avustavia tehtäviä.

Osa-aikatöitä kolmena päivänä viikossa

Sipilän työsopimus on voimassa toistaiseksi. Hän tekee töitä kolmena päivänä viikossa, viisi tuntia päivässä.

Palkkaa Sipilä saa 5 euroa tunnissa. Tämän lisäksi hänellä on eläke.

Unelmatyö

Sipilä on suorittanut talotekniikan perustutkinnon Perttulan erityisammattikoulussa. Koulutus ei vastaa työtehtäviä, mutta Sipilän innostus ja kiinnostus alaan ovat korvanneet koulutuksen puutteita.

Sipilä on työstään niin innoissaan, ettei malttaisi kotiin lähteä työpäivän päätyttyä.

Teksti ja kuva: Eeva Grönstrand

”Tästä se telkkariura urkenee!”

Mies nojaa seinää vasten.

Markus Lohikoski tv-yhtiö Subin tiloissa.

Markus Lohikoski on unelmiensa työssä Sub-televisiokanavalla.

Hänellä on selkeä käsitys siitä, miksi juuri hänet valittiin työhön.

“Opin nopeasti uusia asioita ja tulen hyvin toimeen muiden kanssa,” Lohikoski sanoo.

“Myös Lohikosken valokuvaharrastus ja perehtyneisyys televisiokulttuuriin ovat tärkeitä ominaisuuksia tässä työssä”, Katariina Kantola sanoo.

Kantola on Subin tiedottaja ja Lohikosken työkaveri.

Tukea työvalmentajalta

Työsuhteen alussa Lohikoskea tuki työvalmentaja Helsingin tuetun työllistymisen palvelusta.

“On hyvä, että kaikki asiat neuvotaan hyvin heti alusta lähtien. Myös henkisenä tukena työvalmentaja on todella hyvä”, Lohikoski sanoo.

Lohikosken tehtäviin kuuluu esimerkiksi vieraiden vastaanotto ja ohjelmien kopiointi. Hän tekee myös lehtiseurantaa ja arkistoi Subia käsitteleviä uutisia.

Lohikoski työskentelee neljänä päivänä viikossa, kuusi tuntia päivässä.

Lohikosken mielestä työaika on hänelle juuri sopiva.

Hyvä työkaveri

Lohikoski on otettu työpaikalla hyvin vastaan. Työkavereiden palaute on pelkästään positiivista.

“Markus on todella iloinen ja sosiaalinen. Hän on tuonut oman persoonansa työyhteisöömme”, Kantola kiittelee.

Teksti ja kuva: Eeva Grönstrand

Avotyöstä palkkatyöhön

Nainen tietokoneen ääressä. Mies katsoo taustalta.

Marika Kukkohovi kirjoittaa tietokoneella.

Marika Kukkohovi on kiinteistösihteeri Isännöintitoimisto Primanto Oy:ssa.

Kukkohovin tehtäviin kuuluu esimerkiksi tietojen tallennus tietokoneelle, monistus, mapitus ja postitus.

Töiden oppimisessa Kukkohovia on tukenut työvalmentaja Nuorten Ystävät ry:stä.

Palkka on tärkeää

Kukkohovi oli aiemmin töissä vanhusten hoivakodissa. Työstä ei maksettu palkkaa, koska hän oli avotyösuhteessa.

Kun Kukkohoville tarjottiin palkkatyötä, hän päätti rohkeasti vaihtaa alaa.

Nyt Kukkohovi työskentelee neljänä päivänä viikossa, yhteensä 20 tuntia viikossa. Palkan lisäksi Kukkohovilla on eläke.

Kukkohovin tuntipalkka on hieman suurempi kuin alan työehtosopimuksen mukainen minimipalkka.

“Avotyössä sain kahdessa kuukaudessa yhtä paljon palkkaa kuin nyt saan kahdessa viikossa”, Kukkohovi sanoo tyytyväisenä.

“Nyt minulla on myös oikeus korvaukseen loma-ajoilta ja sairasloma-ajoilta”, hän jatkaa.

Teksti ja kuva: Eeva Grönstrand

“Vapaapäiviä ei oikeastaan ole”

Mies käsittelee pullokoreja.

Kimmo Korkiamäki kuljettaa pullonpalautuskoreja.

Kimmo Korkiamäki on töissä on K-Supermarket Kauppatiessä. Hän työskentelee pullojen palautuksessa.

“Meille palautetaan kaikenlaisia pulloja: kaljapulloja, limsapulloja ja viinapulloja”, Korkiamäki sanoo.

Korkiamäki lajittelee eri pullotyypit omiin kennoihin tai koreihin. Pullojen järjestämiseen osallistuvat myös muut työntekijät, mutta heiltä työ ei näytä sujuvan yhtä hyvin.

“Aina joutuu paikkaamaan likkojen jälkiä”, Korkiamäki naureskelee.

Vapaa-ajalla metsätöitä

Korkiamäki työskentelee 21 tuntia viikossa. Hän työskentelee silloin, kun pulloja palautetaan eniten. Näitä päiviä ovat maanantai, perjantai ja lauantai.

“Vapaapäiviä ei oikeastaan ole, sillä vapaa-aikana lähden isännän kanssa metsätöihin. Ainoastaan sunnuntaisin metsään ei lähdetä”, Korkiamäki sanoo.

Oma-aloitteinen työntekijä

Korkiamäki löysi työpaikkansa Tuettu Työllistyminen -yhdistyksen avulla. Yhdistyksen toiminnanjohtaja Esa Jukantupa kertoo, että Korkiamäki auttaa myös tavaralavojen purkamisessa ja ostoskärryjen keräilyssä.

“Korkiamäki on oma-aloitteinen ja sosiaalinen. Sitä tarvitaan palveluammateissa entistä enemmän”, Jukantupa sanoo.

Teksti ja kuva: Eeva Grönstrand

Konttorin yleismies Kulman

Mies pelaa jääkiekkopeliä.

Ville Kulman pelaa lätkäpeliä.

Ville Kulman on töissä Universomo-nimisessä peliyrityksessä. Universomo kehittää pelejä, joita pelataan kännykällä.

Kulman on ammatiltaan assistentti eli apulainen. Kulmanin työhön kuuluu esimerkiksi paikkojen siistiminen, lounaiden haku ja kokousten järjestäminen.

Kulmanille riittää töitä, koska yrityksessä työskentelee miehiä, jotka jättävät pizzalaatikoita pöydille lojumaan.

Pian palkkasuhteeseen

Kulman työskentelee tällä hetkellä viisi tuntia päivässä. Hän saa työstä työvoimahallinnon ylläpitokorvausta 8 euroa päivässä sekä työmarkkinatukea. Lisäksi Kulman saa eläkettä.

Työnantaja on Kulmanin tyytyväinen ja aikoo palkata hänet työsuhteeseen.

”Mukava olla töissä”

Kulman oli aiemmin töissä kaupassa, jossa hän lajitteli pulloja ja järjesteli varastoa.

Tästä työstä Kulman ei kuitenkaan pitänyt, sillä työtovereiden kanssa tuli ongelmia.

Nykyisessä työssään Kulman viihtyy erinomaisesti.

“Parasta on, kun pääsee kaupungille liikkumaan”, Kulman sanoo.

Teksti ja kuva: Eeva Grönstrand

Artikkelit ja kuvat on julkaistu alunperin Ketju-lehdessä.

Tutustu myös näihin: