Palkkatyö ja työhönvalmennus

Palkkatyössä on noin 300 kehitysvammaista nuorta tai aikuista. Heistä suurin osa työskentelee työvalmentajan tai työhönvalmentajan tuella.

Kehitysvammaisia ihmisiä on palkkatöissä muun muassa

  • kaupan alalla
  • hoiva-alalla
  • siivousalalla
  • kiinteistönhoitoalalla
  • ravintola-alalla
  • toimistotöissä.

Työhönvalmentaja auttaa työnhaussa ja töiden oppimisessa

Työhönvalmentaja tukee työntekijää

  • työnhaussa
  • neuvotteluissa työnantajan kanssa
  • työpaikkaan ja työkavereihin tutustumisessa
  • työtehtävien oppimisessa
  • työssä kehittymisessä.

Työhönvalmentaja tukee myös työnantajaa ja työyhteisöä.

Työhönvalmentajan tuki voi olla jatkuvaa. Yleensä tuen tarve kuitenkin vähenee pikkuhiljaa.

Työhönvalmentajan tuesta käytetään eri kunnissa eri nimityksiä. Näitä ovat esimerkiksi

  • työhönvalmennus
  • tuetun työllistymisen palvelu
  • tuetun työllistymisen työhönvalmennus.

Kunnat ja kuntayhtymät järjestävät työhönvalmennusta erityishuoltolain tai sosiaalihuoltolain perusteella. Työhönvalmennusta järjestävät myös työ- ja elinkeinotoimistot.

Palkkatyössä voi olla koko- tai osa-aikaisesti

Palkkatyötä tekevä henkilö on työsuhteessa työnantajaan. Hän on siis tehnyt työnantajan kanssa työsopimuksen.

Palkkatyötä voi tehdä kokoaikaisesti tai osa-aikaisesti. Työntekijä voi olla työkyvyttömyyseläkkeellä tai hänen eläkkeensä voi olla lepäämässä. Työntekijä voi olla myös täysin ilman työkyvyttömyyseläkettä.

Jos työkyvyttömyyseläkkäällä oleva työntekijä ansaitsee palkkaa alle 600 euroa kuukaudessa, se ei vaikuta eläkkeeseen.

Jos työkyvyttömyyseläkkeellä oleva työntekijä ansaitsee kuukaudessa 600 euroa tai enemmän, hän voi jättää eläkkeensä lepäämään. Eläkkeen voi jättää kerralla lepäämään vähintään kolmeksi kuukaudeksi ja enintään kahdeksi vuodeksi.

Työntekijä voi saada palkan ja eläkkeen lisäksi erilaisia rahallisia tukia. Tukia voi saada, vaikka jättäisi eläkkeensä lepäämään. Tukia ovat esimerkiksi

  • vammaistuki
  • hoitotuki
  • asumistuki.

Apua työsuhdeneuvotteluihin, eläkeasioihin ja tukien hakemiseen saa työhönvalmentajalta.

Lisätietoa:

Teksti: Jenni Sipilä