Käy kirjastossa

Kuva miehestä, joka lukee kirjastossa kirjaa.Kirjastoon voi mennä lukemaan lehtiä tai kirjoja ja lainaamaan niitä. Kirjaston käyttö on ilmaista.

Kirjoja kotiin

Kirjastosta voit lainata kotiin erilaisia kirjoja. Tarjolla on esimerkiksi

  • tietokirjoja
  • kaunokirjoja
  • romaaneja
  • runokirjoja
  • kuvakirjoja

Kirjoja ja muuta aineistoa on suomeksi, ruotsiksi ja muilla kielillä. Monessa kirjastossa on erikseen hylly, josta löydät kirjaston selkokieliset kirjat. Selkokirjat tunnistat logosta, jossa on nuoli.

Kirjastoilla on omat verkkosivut, joilla voit etsiä kirjoja ja seurata omia lainojasi. Tutustu oman alueesi kirjastoon ja sen verkkosivuihin. Kirjaston työntekijät auttavat sinua mielellään!

Musiikkia, elokuvia ja paljon muuta

Valokuva miehestä, joka käyttää kirjastossa tietokonetta.Kirjojen ja lehtien lisäksi kirjastossa on paljon musiikkia ja elokuvia. Musiikki on yleensä cd-levyillä ja videot DVD-levyinä. Lisäksi kirjastossa on kielikursseja ja äänikirjoja eli kirjoja, joita voit kuunnella cd-levyltä.

Nykyään kaikissa kirjastoissa on tietokoneita, joita voit käyttää vapaasti kirjastossa. Tietokoneilla voit hakea tietoa internetistä tai vaikkapa pelata internet-pelejä.

Monista kirjastoista voi lainata myös pelejä kotiin. Jotkut kirjastot lainaavat erikoisempiakin asioita kuten suksia ja ompelukoneita.

Tutustu myös toimintaan, jota kirjastossa järjestetään. Kirjastossa voi olla esimerkiksi kielikursseja tai lukupiirejä. Lukupiireissä luetaan yhdessä kirjoja ja keskustellaan niistä. Lisäksi kirjastoon voi saapua tunnettuja ihmisiä puhumaan eri aiheista.

Kirjastokortti

Kirjoja ja muuta aineistoa voi yleensä lainata kotiin. Isoja tietosanakirjoja ja lehtiä luetaan kuitenkin tavallisesti kirjastossa.

Lainaamista varten tarvitset kirjastokortin. Saat sen kirjastosta esittämällä passin tai henkilöllisyystodistuksen.

Kirjastokortti täytyy näyttää joka kerta, kun lainaat jotain kirjastosta.

Kirjastokortti on henkilökohtainen. Muut eivät saa käyttää sitä. Ilmoita heti kirjastoon, jos kirjastokorttisi katoaa.

Näin lainaat kirjastosta

Etsi hyllystä kirja tai muu aineisto, jonka haluat lainaksi. Vie se kirjastovirkailijalle. Näytä kirjastokorttisi. Virkailija kirjaa lainasi tietokoneelle.

Nykyään monissa kirjastoissa on lainauspiste, jossa voit itse lainata kirjasi. Kysy kirjaston henkilökunnalta apua, kun käytät lainausautomaattia ensimmäisen kerran. He auttavat mielellään!

Saat lainaamisen yhteydessä kuitin. Säilytä se. Siihen on merkitty päivämäärä, jolloin sinun on viimeistään palautettava laina.

Palauta lainaamasi aineisto ajoissa takaisin kirjastoon. Palauttamisen yhteydessä ei tarvita kirjastokorttia. Jos kortillasi lainattu aineisto katoaa tai turmeltuu, sinun on maksettava siitä korvaus.

Laina-aika

Laina-aika on yleensä neljä viikkoa. Musiikin, videoiden ja cd-rom-ohjelmien laina-aika on kuitenkin lyhyempi. Myös kirjoilla voi olla lyhyempi laina-aika. Tällaisia kirjoja voivat olla uudet tai erityisen suositut kirjat. Yleensä näissä kirjoissa lukee erikseen kirjan kannessa, että laina-aika on lyhyempi.

Jos palautat aineiston myöhässä, kirjasto perii sinulta myöhästymismaksun. Päivän tai parin myöhästyminen maksaa vain vähän. Maksu on suurempi, jos aineisto on paljon myöhässä.

Jos tarvitset lainaamaasi aineistoa eräpäivän jälkeen, voit uusia lainan kirjastossa. Uusiminen onnistuu myös puhelimitse ja internetin kautta.

Teksti: Eliisa Uotila
Kuvat: iStock