Uusimmat kysymykset

Liian helpot tehtävät

25.9.2017

Miksi jotkut ihmiset luulevat, että kehitysvamman tai oppimisvaikeuksien kanssa eläville voi antaa vain super-helppoja koulutehtäviä ja töitä? Minulla on oppimisvaikeuksia, mutta tykkään tehdä sellaisia asioita, joissa on vähän haastetta. Jos joudun tekemään koko ajan liian helppoja tehtäviä, niin minulla menee hermot.

Vastaus:

Jotkut ihmiset ehkä ajattelevat, että kaikki kehitysvammaiset ihmiset ovat samanlaisia. Mutta sehän ei ole totta. Jokaisella kehitysvammaisella on omat heikkoutensa ja vahvuutensa. Jos joku ei tätä ymmärrä, on hyvä, että osaa kertoa, millaisia tehtäviä haluaa tehdä.

Presidenttivaaleissa äänestäminen

25.9.2017

Pitääkö presidentinvaaleissa äänestää sen puolueen edustajaa, jota yleensä äänestää vai voiko äänestää toisen puolueen edustajaa? Minulle on sanottu, että pitää olla uskollinen omalle puolueelle ja äänestää sitä kaikissa vaaleissa.

Minusta eräs toinen ehdokas on minusta parempi presidenttinä kuin minun “oman” puolueen ehdokas. Minun äänestämä ehdokas tuskin edes pääsee presidentiksi, vaan siihen valitaan sen puolueen ehdokas, jota yleensä äänestän.

Vastaus:

Presidentinvaalit ovat henkilövaalit. Se tarkoittaa sitä, että vaaleissa äänestetään ennen kaikkea henkilöä ei puoluetta. On tietysti myös ihmisiä, jotka äänestävät aina oman puolueensa edustajaa. Jokaisella on oikeus itse päättää, ketä äänestää.

Edellisissä presidentinvaaleissa moni äänesti Pekka Haavistoa, vaikka ei muuten äänestä vihreitä. Samalla tavalla Sauli Niinistö sai paljon ääniä muilta kuin kokoomuslaisilta. Sauli Niinistöstä tuli presidentti, koska häntä äänestettiin yli puoluerajojen. Äänestä ketä haluat.

Vanha sähköpostiosoite

20.9.2017

Onko mahdollista saada vanha sähköpostiosoite toimimaan? Osoite on muistissa, mutta salasana on unohtunut.

Vastaus:

Tämä riippuu palveluntarjoajasta. Voitko kirjautua palveluntarjoajan sivuille sähköpostiosoitteellasi ja saada sitä kautta uuden salasanan? Joissain palveluissa voi tilata uuden salasanan tekstiviestillä. Mutta tämä onnistuu vain, jos matkapuhelinnumerosi on tallennettu sinun tietoihisi. Toivottavasti saat osoitteesi uudelleen käyttöön.

Kurssitarjonnasta nettisivu

20.9.2017

Miltä sivulta voi katsoa kurssitarjontaa?

Vastaus:

Minun olisi helmpompi vastata, jos tietäisin, mistä päin Suomea olet. Voisit lähettää kysymyksen uudelleen ja kertoa asuinpaikkasi. Jos et halua kertoa asuinpaikkaasi, voit kertoa, mikä on lähin iso kaupunki. Voin sitten etsiä sinulle tietoa alueellasi järjestettävästä kurssitoiminnasta.

Laivalla matkustaminen

20.9.2017

Tiedän, että laivalla voi matkustaa ulkomaille. Suomesta voi matkustaa laivalla ainakin Ruotsiin ja Viroon. Mutta pääseekö Suomesta laivalla myös muihin maihin? Jos pääsee, niin pitääkö silloin tietää tai tehdä jotain erikoista?

Vastaus:

Suomesta pääsee laivalla myös Venäjälle, Latviaan, Puolaan ja Saksaan. Latvia, Puola ja Saksa kuuluvat Eurooppaan, joten tarvitset mukaan vain passin. Venäjälle voi tehdä risteilymatkan ilman viisumia, jos palaa takaisin Suomeen 72 tunnin kuluessa. Matkatoimistot neuvovat matkaan liittyvissä yksityiskohdissa.

Miksi minua ei itkettänyt hautajaisissa?

20.9.2017

Olin tänään hautajaisissa ja huomasin, että siellä moni itki ja minua rupesi ihmetyttämään, että miksi minua ei itkettänyt? Vaikka minäkin olin surullinen kuten muutkin, niin miksi minulla ei ollut itkettävä olo enkä itkenyt?

Vastaus:

Ihmiset ilmaisevat surua eri tavoin. Toiset itkevät, toiset eivät itke. Voi myös olla, että sinulle itku tulee myöhemmin. Itse olen ollut hautajaisissa, joissa vainaja ei ollut minulle läheinen. Silloin minua ei itkettänyt, vaikka moni muu itki. Voisiko tämä olla tilanne sinun kohdallasi?

Mutismi aikuisella

20.9.2017

Voiko aikuisella ihmisellä esiintyä mutismia eli valikoivaa puhumattomuutta? Tiedän kyllä, että lapsilla voi esiintyä sitä ja se tarkoittaa, että vaikka lapsi osaa puhua, niin hän ei uskalla puhua kuin muutamille ihmisille ja vain jossain tilanteissa. Minulla on mielestäni mutismi, koska osaan puhua, mutta monissa tilanteissa minua jännittää niin paljon, että en uskalla puhua tai se on vaikeaa jännityksen vuoksi.

Vastaus:

Minä en pysty tähän kysymykseen vastaamaan. Etsin mutismista tietoa, mutta löysin tietoa vain lasten mutismista. Jos asia sinua vaivaa, kannattaa käydä juttelemassa lääkärin kanssa.

WhatsApp

18.9.2017

Mikä WhatsApp on ja miten se toimii?

Vastaus:

WhatsApp on viestintäpalvelu, joka toimii älykännykässä. Palvelussa voi lähettää viestejä, kuvia ja videoita toisille käyttäjille.

Palvelun käyttäminen on ilmaista. Sinulla täytyy olla puhelimessa internetyhteys. Ensin sinun täytyy ladata ohjelma kännykääksi. Sen jälkeen voit lähettää viestejä niille, jotka käyttävät WhatsAppia. Viestejä lähetetään samalla tavalla kuin tekstiviestejä.

Kehitysvammaisten valtakunnalliset kulttuuripäivät

18.9.2017

Missä on kehitysvammaisten valtakunnalliset kulttuuripäivät ja millon se on?

Vastaus:

Seuraavat valtakunnalliset kehitysvammaisten kulttuuripäivät järjestetään Eskoossa 2018.

Kurssi kehitysvammaisille aikuisille

18.9.2017

Onko syksyllä kehitysvammaisille aikuiselle kurssia esimerkiksi hotellissa? Halpaa kurssia?

Vastaus:

Minun on vaikea vastata tähän kysymykseen, kun en tiedä missä päin Suomea asut. Kehitysvammaisille aikauisille järjestetään paljon erilaista toimintaa ympäri Suomea. Onko alueellasi Kehitysvammaisten Tukiliiton toimintaa? Heillä on paljon erilaisita toimintaa kehitysvammaisille aikuisille.

Green Day Suomessa

18.9.2017

Hei onko Green Day ikinä käynyt Suomessa keikalla? Jos on, niin milloin?

Vastaus:

Green Day on amerikkalainen punk rock -yhtye. Green Day on ollut keikalla Suomessa 1995, 2015 ja 2013.

Kenen on mahdollista saada puhetta avustava tai korvaava laite?

28.8.2017

Minä olen huono puhumaan, mutta todella hyvä kirjoittamaan. Ajattelen, että olisi hyvä, jos minulla olisi laite, jolla kirjoittaisin mitä haluan sanoa. Toinen voisi sitten lukea siitä viestini tai kone lausuisi sen tietokoneäänellä, kun painan napista. Voikohan minulla olla oikeus saada tällainen laite? Kuka on oikeutettu käyttämään puhetta korvaavaa kommunikaatiota? Olen nähnyt, että jotkut kommunikoivat tukiviittomilla tai kuvilla, mutta minusta ne ovat liian yksinkertaisia keinoja minulle.

Vastaus:

Puhevammaisilla ihmisillä on lain suoma oikeus saada puhetta tukevaa tai korvaavaa apua kommunikointiin. Puhevammaisella ihmisellä tarkoitetaan kuulevaa ihmistä, joka ei tule arjen kommunikointitilanteissa toimeen puheen avulla. Hänen on vaikea tuottaa tai ymmärtää puhetta. Usein puhevammaan liittyy myös lukemis- ja kirjoittamisvaikeuksia.

Sinulla ei ilmeisesti ole varsinaista puhevammaa. En siten usko, että sinulle kustannettaisiin puhetta tukevaa laitetta. Mutta jos sinulla on tablettitietokone, niin voit kokeilla erilaisia sovelluksia. Näitä sovelluksia on listattu Papunetin sivuilla.

Pääset Papunetin sivuillle tästä linkistä (papunet.net).

Melkein sama nimi sisaruksilla

24.8.2017

Voiko sisaruksilla olla melkein samat nimet? Esimerkiksi jos yhden pojan nimi on Juha-Pekka, niin voiko toisen pojan nimi olla Juho-Pekka?

Vastaus:

Voi olla.

Pitkien matkojen matkustaminen bussilla

24.8.2017

Miten bussilla matkustetaan pitkiä matkoja? Voisiko sen kertoa Vernerin matkustelu-osiossa? Jos minä haluaisin matkustaa Turusta vaikka Rovaniemelle tai Kemiin, niin miten sellaiseen valmistaudutaan?

Yksi kaverini kävi keväällä Jyväskylässä. Hän oli kuulemma istunut bussissa yli 4 tuntia. Sehän on pitkä aika, vai mitä?

Vastaus:

Kiitos hyvästä ajatuksesta. Vernerin matkustaminen-osiossa kerrotaan tällä hetkellä vain lentokoneella matkustamisesta. Siellä olisi hyvä olla tietoa myös junalla ja bussilla matkustamisesta.

Bussilla matkustaminen on tosiaan melko hidasta. On toki olemassa busseja, jotka kulkevat matkan nopeastikin. Matkan pituus riippuu siitä, mitä reittiä bussi ajaa ja kuinka usein se pysähtyy.

Olen surullinen, kun tulee pimeää

24.8.2017

Mitä pitää tehdä, kun olen aina syksyn ja talven lähestyessä sitä surullisempi ja masentuneempi mitä pimeämpää on. En ymmärrä, että kuinka minä taas jaksan tämän asian kanssa siihen asti kunnes valon määrä alkaa lisääntyä ja masennus helpottaa. En viitsi puhua tästä kenenkään kanssa, koska olen tehnyt niin ennen ja se ei vaikuta. Enkä halua aina vaivata muita tällä asialla.

Vastaus:

Moni kokee lähestyvän syksyn ja talven samalla tavalla kuin sinä. Voisiko se auttaa, että sovit itsellesi muutaman mukavan tapahtuman syksylle, joita on kiva odottaa? Jos on jotain kivaa odotettavaa, voi se auttaa jaksamaan.

Voisit myös miettiä, mitä kivaa pimeydessä on. Itse tykkään siitä, että voin käpertyä sohvan kulmaan lukemaan kirjaa. Juoda höyryävää teetä ja polttaa kynttilöitä. Kun ulkona on pimeä ja kylmä, ei tarvitse lähteä ulos. Voi hyvällä omalla tunnolla jäädä sisälle. Tietysti arkiaamut ovat hankalia, koska silloin on mentävä, vaikka on pimeää.

Syö paljon hedelmiä ja vihanneksia. Niistä saat hyvää energiaa. Enkä jättäisi kuitenkaan asiasta puhumista. Moni ihminen tuntee samoin ja ajatusten jakaminen tekee hyvää. Tsemppiä sinulle!

Twitter ja Skype

24.8.2017

Mikä on Twitter ja Skype?

Vastaus:

Twitter on sosiaalisen median palvelu, jossa voit jakaa muille lukijoille esimerkiksi tapahtumia ja uutisia, mielipiteitäsi ja ajatuksiasi. Tekstit ovat lyhyitä, vain 140 merkkiä pitkiä.

Skype on verkkopalvelu, jolla voit soittaa puheluita internetissä. Puhelut ovat ilmaisia.

Kehitysvammainen kantamassa arkkua

24.8.2017

Saako kehitysvammainen mies kantaa arkkua hautajaisissa?

Vastaus:

Kyllä voi kehitysvammainen mies voi kantaa arkkua hautajaisissa. Arkkua kantavalla ihmisellä on vain oltava riittävästi voimaa, että jaksaa sitä kantaa. Se, että henkilö on kehitysvammainen, ei estä arkun kantamista.

Kadun toimintakeskuksessa käyntien lopettamista

23.8.2017

Minä lopetin toimintakeskuksessa käynnit, koska en viihtynyt siellä. Silti minulla on ikävä sinne. Minulla on ikävä myös ihmisiä siellä, vaikka minulla ei ollut siellä yhtään ystävää, eivätkä ohjaajatkaan aina olleet kovin kivoja. Miksi ikävöin paikkaa, jossa en viihtynyt ja ihmisiä, joista en kovin paljon pitänyt ja jotka eivät pitäneet minusta?

Vastaus:

Toimintakeskuksessa käyminen oli sinulle tuttua. Tuttujen asioiden tekeminen tuo turvallisen tunteen. Luulen, että ikävöit sitä tuttua turvallista tunnetta. Se on täysin luonnollista.

Sinulla ei ilmeisesti ole mitään muuta tekemistä? Olisiko sinulla mahdollista aloittaa vaikka jokin harrastus, joka täyttäisi tyhjän tilan? On tosi ikävää, ettei sinua ole tuettu tässä asiassa. Toivottavasti löydät itsellesi mielekästä tekemistä. Tsemppiä!

Tietoa ammateista

23.8.2017

Voisiko Vernerin sivuille saada lisää tietoa eri ammateista? Yritin etsiä Googlesta, mutta en löytänyt kunnollista tietoa selkokielellä. Voiko erityisammattikoulussa opiskella ompelijaksi? Mitä kaikkea siivooja tekee töissä? Mitä jos tykkää tosi paljon musiikista ja soittamisesta, niin voiko siitä saada itselleen ammatin?

Vastaus:

Tämä on hyvä ehdotus. Vernerin ammatti-sivuilla voisi olla tietoa muistakin ammateista.

Tiedoksi niille, jotka eivät ole lukeneet Vernerin ammatti-sivua, pääset lukemaan sitä tästä linkistä (www.verneri.net/selko)

Pommiin nukkuminen

16.8.2017

Tiedän, että pommiin nukkuminen tarkoittaa sitä, että nukkuu liian pitkään. Mistä se sanonta on saanut alkunsa? Onko joku ihminen nukkunut pommin päällä tai jotain?

Vastaus:

Sanonnan alkuperä on ruotsinkielessä. Ruotsinkieliset ilmaisut “kasta bom”, “skjuta bom”, “bomma” tarkoittavat ohi heittämistä tai ampumista, virheen tekemistä tai epäonnistumista. Kun nukkuu pommiin, myöhästyy.