Uusimmat kysymykset

Miten niin laitoshoito loppumassa?

16.8.2018

Jos nyt yhtään tunnen alaa niin mikään laitoishoito ei voi täysin loppua Suomesta tulevaisuudessakaan. Pitää muistaa, että sairaalatkin ovat laitoksia siinä, missä muut hoitokodit tms.

Vastaus:

Olet oikeassa, että laitoshoito ei ole loppumassa. Mutta se, mikä halutaan lopettaa on, että laitos olisi ihmisen koti koko elämän ajan. Moni kehitysvammainen ihminen asuu laitoksessa ja tästä halutaan päästä eroon.

On muitakin nimiä

16.8.2018

Jotka päättyvät noihin kirjaimiin: Henrikki, Päivikki ja Mielikki.

Vastaus:

Olet oikeassa, niin on. Näistä nimistä Henrikki ja Päivikki ovat jo melko yleisiä.

Nimet, joiden lopussa on -kki

14.8.2018

Miksi suomalaisessa nimipäiväkalenterissa on joitain nimiä, jotka päättyvät -kki? Mistä nuo nimet ovat saaneet alkunsa?
Minä en ainakaan muista tavanneeni ketään, jonka nimi olisi Nyyrikki, Talvikki tai Terhikki.

Vastaus:

Nimet Terhikki, Talvikki ja Nyyrikki ovat nykyään melko harvinaisia. Nykyisin nämä nimet ovat usein toisena tai kolmantena nimenä.

Nyyrikki on vanha miehen nimi. Sitä esiintyy esimerkiksi Kalevalasssa. Talvikki on myös vanha naisen nimi. Se tarkoittaa talvena syntynyttä lasta. Talvikki on myös kukka. Terhikki on muunnos nimestä Terhi. Nämä nimet ovat olleet nimipäiväkalenterissa vuodesta 1929 alkaen.

Näyttelijät ja vuorosanojen unohtaminen

14.8.2018

Mitä näyttelijät tekevät, jos he vahingossa unohtavat vuorosanat kesken esityksen? Minua ainakin hävettäisi ihan kamalasti, jos seisoisin lavalla, enkä muistaisi mitä minun pitää sanoa seuraavaksi.

Vastaus:

Näyttelijät jatkavat näytelemistä. He saattavat korvata unohtamansa vuorosanan jollain muulla. Katsoja ei välttämättä edes huomaa, että näyttelijä on unohtanut vuorosanat. Näyttelijät ovat ammattilaisia ja siksi unohtaminen ei heitä hävetä. Tilanteesta selviäminen kuuluu heidän ammattitaitoonsa.

Tukihenkilö selittää minulle

14.8.2018

Eikö se ole niin, ettei minun tukihenkilö saisi koko ajan selittämässä minulle asioita? Minä tiedän hyvin asioita, mutta se minun tukihenkilö luulee, että minä en tiedä muka asioita.
Mitä mieltä olet asiasta?

Vastaus:

Sinun kannattaa jutella kunnolla tukihenkilösi kanssa. Kerro hänelle, että et halua, että hän selittää asioita sinulle koko ajan.

Vammaiset

14.8.2018

Ovat ihmisiä siinä, missä muutkin. He tuntevat ja elävät ihan yhtä lailla, kuin mekin ei-vammaiset. Sellaista käsitettä kuin vammaton ei ole olemassakaan. Onko Kerttu samaa mieltä?

Vastaus:

Olen samaa mieltä, että kaikki ihmiset ovat ihmisiä. Mutta kyllä vammaton-ilmaisua käytetään. Sillä tarkoitetaan ihmistä, jolla ei ole kehitysvammaa tai fyysistä vammaa.

Minulla on kaksi tyttöystävää

14.8.2018

Minä seurustelen kahden tytön kanssa samaan aikaan ja ihmiset jankuttavat minulle, että se ei ole oikein. Miten niin se ei ole oikein, jos rakastan heitä kumpaakin? Ihmiset uhkailevat minua kertovansa asiasta minun tyttöystäville, jotka eivät tiedä asiasta ja se suututtaa minua. Tekisi mieleni lyödä heitä turpiin, koska minua ei saa uhkailla.

Vastaus:

Toimitko omasta mielestäsi oikein, kun sinulla on salaa kaksi tyttöystävää? Miltä sinusta tuntuisi, jos toinen tai vaikka molemmat seurustelisivat jonkun muun kanssa?

Sanot, että rakastat kumpaakin, mutta samalla loukkaat heitä, kun et kerro totuutta. Onko se rakkautta, jos loukkaa toista ihmistä? Minusta sinä toimit itsekkäästi.

Oletko miettinyt sitä, että asia voisi olla heille ok? On ihmisiä, jotka elävät monisuhteissa. Monisuhteisuus tarkoittaa sitä, että on ok, että puolisoilla on toisia suhteita. Samassa suhteessa voi siis olla vaikka kolme ihmistä tai kummallakin puolisolla voi olla toinen suhde. Mutta on tärkeää, että monisuhteisuus sopii kaikille. Asiasta pitää puhua yhdessä ja sopia yhdessä. Avoimuus ja rehellisyys on kakkein tärkeintä.

elokuun mietteitä

13.8.2018

Onkos Kerttu syönyt rapuja?

Vastaus:

Olen syönyt rapuja. Ravut ovat hyviä ja rapujuhlat on hauska juhla. Syötkö sinä rapuja?

Kuurot ja musiikki

7.8.2018

Miten kuurot tekevät koulun musiikin tunneilla? Eikö musiikki-juttuja ole kamalan vaikea oppia, jos ei kuule yhtään mitään?

Vastaus:

Kuurot oppilaat opettelevat koulun musiikin tunneilla musiikkia. Jokaisella kuurolla oppilaalla on omat keinot, jolla he oppivat parhaiten. Näitä keinoja opettajat sitten käyttävät. Musiikki on paljon muutakin kuin ääntä. Se on värinää ja sykähtelyä. Se on liikettä ja soittamista. Vaikka ei kuulisi yhtään mitään, voi tuntea värähtelyä ja nauttia soittamisesta ja tanssimisesta.

Laitoshoito lopetetaan Suomessa

7.8.2018

Laitoshoito lopetetaan Suomessa viimeistään vuonna 2020 eli noin kahden ja puolen vuoden päästä sitä ei enää ole olemassa. Mihin kaikki laitoksissa olevat kehitysvammaiset sitten joutuvat? Heitetäänkö heidät johonkin kadulle asumaan yksin, vaikka he eivät pärjäisi ilman toisten apua? Minä en oikeastaan ole kehitysvammainen, vaan heikkolahjainen tai jotain enkä ainakaan nyt asu laitoksessa. Mutta minua surettaa, että mihin kehitysvammaiset joutuvat.

Vastaus:

Ketään ei heitetä kadulle asumaan. Eikä kukaan jää kodittomaksi. Kaikille laitoksissa asuville kehitysvammaisille ihmisille etsitään uusi asuinpaikka. Tavoite on, että kukaan kehitysvammainen ihminen ei enää asu laitoksessa vuonna 2020.

Mistä lesbo löytää ystäviä?

7.8.2018

Olen lesbo ja asun pienellä paikka kunnalla, enkä ole löytänyt itselleni seurustelukaveria. Mistä minä löydän itselleni ystävän? En halua sekaantua deitipalstoille. Voitko neuvoa mua mistä löydän samanlaisia ihmisiä?

Vastaus:

Pienellä paikkakunnalla voi kenen tahansa olla vaikeaa löytää seurustelukumppania. Moni käyttää nykyisin netin deittipalveluja seuran etsimiseen. Mutta on hyvä, että tiedät, ettei sellainen kiinnosta sinua.

Onko Seta:n toiminta sinulle tuttua? Seta on järjestö, joka puolustaa seksuaalista tasa-arvoa. Setalla on Suomessa useita paikallisjärjestöjä. Olisiko näistä kaupungeista jokin melko lähellä sinua:

  • Helsinki
  • Jyväskylä
  • Kajaani
  • Kotka-Kouvola
  • Lahti
  • Kemi-Tornio
  • Oulu
  • Tampere
  • Marienhamn
  • Rovaniemi
  • Lappeenranta
  • Pori
  • Kuopio
  • Turku
  • Vaasa?

Seta järjestää erilaista toimintaa. Sen kautta voisit tutustua uusiin ihmisiin. Toiminta on kaikille avointa. Jos omalla paikkakunnalla ei ole toimintaa, niin silloin on lähdettävä kauemmaksi.

Tästä linkistä pääset Setan sivuille (www.seta.fi).

Sivulla on lista paikkakunnista ja linkit niiden nettisivuille. Tsemppiä seurustelukumppanin etsintään!

Koulujärjestely

6.8.2018

Maksaako se, jos opettaja käy kotona opettamassa oppilasta ja mitä on järjestetty koulussa, kun minulle tehtiin niin?

Vastaus:

Perusopetus on Suomessa ilmaista. Jos kunta on päättänyt, että sinun luona käy opettaja opettamassa, se on ilmaista.

Huijausta

2.8.2018

Mitä mieltä olet onko sinusta kaikki pelkkää huijausta, kun laittaa videoita nettiin, niin kukaan ei ikinä kometoi niitä minun videoita?

Vastaus:

Ei ole huijausta. Missään ei luvata, että videoita kommentoidaan, jos sellaisen laittaa nettiin. Sinua selvästi harmittaa, ettei kukaan kommentoi sinun videoitasi. Se on kuitenkin asia, jolle ei voi mitään. Miksi sinä teet videoita ja laitat niitä nettiin? Onko ainoa syy se, että haluat saada niihin kommentteja?

Tuetun asumisen ohjaaja kiroilee

31.7.2018

Minun luonani käy tuetun asumisen ohjaaja ja hän kiroilee, kun joku asia harmittaa häntä. Jos vaikka en ole siivonnut hänen mielestä kunnolla, niin hän alkaa haukkumaan minua ja kiroilee. Saako hän kiroilla minulle? Minusta ei, koska minun mielestä minä saan päättää, että minun kodissa ei kiroilla eikä aina tarvitse olla niin siistiäkään. Miten saan hänen lopettamaan?

Olen pyytänyt häneltä, että hän ei kiroilisi minun kuullen, mutta hän sanoo, että minä en häntä komenna, koska en ole hänen pomonsa. Hänen pomo kuulemma saa sanoa, mitä hän työssään tekee, mutta minä en tiedä, kuka hänen pomo on, että ilmoittaisin hänelle, että ohjaaja käyttäytyy rumasti. Minullekin aina on sanottu, että ei saa kiroilla jos kiroilin ennen.

Vastaus:

Olen samaa mieltä kanssasi. Ohjaaja ei saa haukkua sinua ja kiroilla kotonasi. Kuten sanoit, se on sinun kotisi. Sinä itse päätät kuinka siistiä kotonasi pitää olla. On hienoa, että olet kertonut ohjaajalle, että et tykkää hänen käytöksestään. Ohjaajan pitäisi kunnioittaa sinun toivettasi.

Selvitä, kuka tuetun asumisen ohjaajasi pomo on ja kerro hänelle asiasta. Soita palvelun tarjoajalle ja kysy sieltä. Jos tarvitset apua, pyydä sitä vaikka ystävältäsi tai vanhemmaltasi. Tsemppiä!

Tubettajien fanit

31.7.2018

Mistä ihmeestä ne tubettajien fanit voi nähdä ne tubettajien videot ja sitten ne fanit kommentoivat niihin videoihin? Kun minun videoihin ei kukaan kommentoi eli mistä ne voi nähdä ne ja kometoida niitä videoita?

Vastaus:

Fanit näkevät tubettajien videoita, koska tietävät, mistä ne löytyvät. Tubettajilla on yleensä omat YouTube-kanavansa, joita fanit seuraavat. Fanit voivat tilata sähköpostiin viestin, joka kertoo, että tubettajalta on tullut uusi video.

YouTubessa on hirmuinen määrä videoita. Luin juuri netistä, että joka päivä YouTubessa katsotaan 500 miljardia videota. Joka minuutti YouTubeen ladataan 300 tuntia uusia videoita. YouTuben käyttäjiä on 1,3 miljardia.

Kerroin nuo luvut, jotta ymmärrät, miten hirveä määrä YouTubessa on videoita. YouTubessa on paljon videoita, joita kukaan ei kommentoi. Kilpailu faneista ja katsojista on kova. Siksi voi olla vaikea saada videoilleen katsojia ja kommentoijia.

Numerot ja huono onni

31.7.2018

Miksi jotkut sanovat, että numero 13 tarkoittaa huonoa onnea?
Yksi serkkuni kertoi, että kiinalaiset uskovat, että numero 4 tuo huonoa onnea. Mistä sellainen johtuu?

Vastaus:

Kyse on vanhasta uskomuksesta, että numero 13 tuottaa huonoa onnea. Kaukaisina aikoina matemaatikot pitivät numeroa 12 täydellisenä ja hyvää onnea tuovana numerona. Koska numero 12 tuottaa hyvää onnea, sitä seuraava numero 13 tuottaa huonoa onnea. Tällaiset uskomukset olivat tuolloin yleisiä, koska ihmiset eivät ymmärtäneet monia asioita. Näitä asioita selitettiin erilaisilla uskomuksilla.

Yksi esimerkki numero 13 tuottavasta huonosta onnesta on Raamatun kertomus Jeesuksen viimeisestä ateriasta. Kertomuksessa pöydässä istui 12 ihmistä, kun Juudas Iskariot tuli pöytään. Hän oli 13. vieras pöydässä. Hieman myöhemmin Juudas Iskariot petti Jeesuksen ja Jeesus ristiinnaulittiin.

Nykyisin numeroa 13 pidetään huonoa onnea tuovana erityisesti Pohjois-Amerikassa. Esimerkiksi monissa kerrostaloissa ei ole kerrosta numero 13. Vaaleissa kukaan ehdokkaista ei halua numeroa 13. Formulakisoissa kenelläkään kilpailijalla ei ole numeroa 13.

Kiinalaiset tosiaan uskovat, että numero neljä tuottaa huonoa onnea. Tämä johtuu siitä, että numero neljä kuulostaa kiinankielellä hyvin samalta kuin sana “kuolema”.

Venäjä

31.7.2018

Ei ole EU-maa. Ja se on myöntänyt syyllisyytensä Iso-Britanniassa asuneiden venäläisten myrkyttämiseen. Nyt samalle myrkylle on altistunut kaksi brittiä. Minusta Venäjän raja pitäisi sulkea, mutta mitä sanoo Kerttu.

Vastaus:

Venäjä ei ole myöntänyt, että se on myrkyttänyt kaksi venäläistä Isossa-Britanniassa. Luin juuri aiheesta uutisen Helsingin Sanomista. Venäjää epäillään syylliseksi myrkytyksiin.

Minun mielestä Venäjän rajaa ei pitäisi sulkea. Tämä aihe sopisi hyvin Minun mielestäni -palstalle. Voit lähettää sen sinne, jos haluat. Pääset sivulle tästä linkistä (www.verneri.net/selko).

Vaatemainoksien mallit

30.7.2018

Miksi vaatemainoksien mallit ovat aina laihoja ja kauniita naisia ja komeita miehiä? Miksi mainoksissa ei koskaan näytetä lihavia tai vammaisia ihmisiä?

Vastaus:

Mainosten tehtävä on myydä tuotteita. Yleensä ihmiset haluavat ostaa tuotteita, jotka ovat kauniita. Kaunis malli lisää tunnetta siitä, että tuote on kaunis. Kaunis malli luo mielikuvan siitä, että minäkin olen kaunis, kun ostan tuon tuotteen. Kyse on tunteista ja mielikuvista. Markkinointi on varmasti yksi tutkituimmista aloista nykyisin. Tutkimukset ovat osoittaneet, että kauniit, komeat, laihat ja nuoret mallit myyvät eniten tuotteita.

Ignora

30.7.2018

Mitä se tarkoittaa?

Vastaus.

Missä olet kuullut tämän sanan? Sehän on hyvin lähellä englanninkielistä sanaa ignore, joka tarkoittaa olla välittämättä, sivuuttaa, ei ottaa huomioon. Ignora voi olla esimerkiksi espanjaa, portugalia, ranskaa tai italiaa. Se tarkoittaa samaa kuin englanniksi. Ignora on yksi sijamuoto sanasta, jonka perusmuoto on ignorar tai ignorer.

Löysin internetistä, että IgnoRa on myös tuotemerkki. Vuonna 2006 on julkaistu espanjalainen elokuva, jonka nimi on Ignora.

Itsemääräämisoikeus

30.7.2018

Eikö se ole niin, että minulla on itsemääräämisoikeus? Mutta kaikki päättävät tietääkseni minun puolestani, etten minä saa
päättää mitään ja minusta se on väärin enkä tiedä onko se totta.

Vastaus:

Olen kopioinut tähän Verkko-Kertun aikaisemmin antaman vastauksen itsemääräämisoikeudesta.

Sinulla on kaikkien muiden ihmisten tavoin itsemääräämisoikeus. Itsemääräämisoikeus tarkoittaa sitä, että saat lähtökohtaisesti päättää itse asioistasi.

Esimerkiksi vanhemmat eivät päätä täysi-ikäisen ihmisen puolesta tämän asioita.

Poikkeuksena on tilanne, jossa esimerkiksi kehitysvammaiselle ihmiselle on määrätty edunvalvoja. Edunvalvoja päättää yleensä isommista raha-asioista. Hänen mielipidettään voidaan kysyä myös esimerkiksi asumiseen liittyvissä asioissa.

Edunvalvojan määräyksessä sanotaan, millaisissa asioissa edunvalvoja voi toimia yhdessä sinun kanssasi tai sinun puolestasi.

Jos sinulla on edunvalvoja, saat kuitenkin päättää itse monista henkilökohtaisista asioista. Tällaisia ovat esimerkiksi parisuhdeasiat ja arjen valinnat. Sinulla on oikeus päättää esimerkiksi siitä, mitä teet vapaa-ajallasi ja miten pukeudut.

Edunvalvonnan lisäksi mahdollisuuksiasi päättää omista asioistasi voivat rajoittaa myös kunnan palvelut, joita tarvitset esimerkiksi asumiseen.

Kunta päättää siitä, miten nämä palvelut järjestetään. Kunnan pitää kuitenkin kysyä sinun mielipidettäsi siitä, millaisia palveluja sinä haluat. Kunnan pitää myös huomioida sinun mielipiteesi ja toiveesi, kun se päättää sinun palveluistasi.

Sinun perusoikeuksiasi ei saa rajoittaa kunnan palveluissa kuin poikkeustilanteessa. Sinulla on esimerkiksi oikeus liikkua vapaasti. Oikeuttasi liikkua vapaasti saa rajoittaa vain silloin, jos vapaa liikkuminen vaarantaa vakavasti sinun tai jonkun toisen henkilön terveyden tai turvallisuuden.

Voit lukea lisää itsemääräämisoikeudesta Vernerin sivuilta. Pääset lukemaan itsemääräämisoikeudesta tästä linkistä (www.verneri.net/selko).