Kuntavaalit

Miksi kuntavaalit järjestetään?

Suomi jakautuu kuntiin. Kunnat päättävät itse monista asukkaisiin liittyvistä asioista.

Kunnassa ylintä päätösvaltaa käyttää kunnanvaltuusto. Asukkaat valitsevat kuntavaaleissa valtuuston jäsenet. Valtuuston jäsenet valitaan neljän vuoden välein.

Kuka saa äänestää?

Kuntavaaleissa saavat äänestää yli 18-vuotiaat kuntalaiset.

Jokainen äänestää oman kotikuntansa kuntavaaleissa. Kotikunta on yleensä se kunta, jossa asut.

Ketä voi äänestää?

Kunnanvaltuustoon pyrkiviä henkilöitä kutsutaan ehdokkaiksi.

Jokaisessa kunnassa on omat ehdokkaat. Voit äänestää vain oman kunnan ehdokasta. Voit äänestää vain yhtä ehdokasta.

Tietoa ehdokkaista saat esimerkiksi lehdistä, televisiosta tai internetistä. Voit myös tutustua ehdokkaiden vaalimainoksiin, joita on muun muassa kaduilla. Vaalimainoksia saattaa tulla myös kotiin postitse.

Kaikki ehdokkaat kuuluvat johonkin puolueeseen. Tavallisesti saman puolueen ehdokkailla on samanlaisia mielipiteitä.

Näin äänestät

Kun menet äänestämään, ota mukaasi henkilöllisyystodistus. Henkilöllisyystodistuksia ovat esimerkiksi passi, henkilökortti ja ajokortti.

Äänestyspaikassa sinua odottaa vaalivirkailija. Hän tarkistaa ensiksi henkilöllisyystodistuksesta henkilöllisyytesi ja antaa sinulle äänestyslipun.

Sen jälkeen menet täyttämään äänestyslipun äänestyskoppiin. Kirjoita äänestyslippuun selvästi sen ehdokkaan numero, jota äänestät.

Palaa sen jälkeen äänestyslipun kanssa vaalivirkailijan luo. Älä näytä kenellekään, minkä numeron kirjoitit äänestyslippuun.

Milloin vaalit järjestetään?

Kuntavaalit järjestetään joka neljäs vuosi. Seuraavat kuntavaalit ovat vuonna 2017.

Katso videoita äänestämisestä.

Lue uusin selkokielinen Kuntavaalit 2017 -esite tästä linkistä (selkokeskus.fi).

Lähde: Kunnallisvaalit 2012 -selkoesite