Tasavallan presidentin vaali

Suomen kansalaiset valitsevat tasavallan presidentin vaalissa kuuden vuoden välein. Seuraava presidentin vaali on 2018.

Presidentin tehtävät

  • Presidentti vahvistaa lait, jotka eduskunta on hyväksynyt.
  • Presidentti johtaa Suomen ulkopolitiikkaa yhdessä hallituksen kanssa.
  • Presidentti johtaa Suomen ulkopolitiikkaa yhdessä hallituksen kanssa.
  • Presidentti nimittää pääministerin ja muut ministerit tehtäväänsä. Lisäksi presidentti nimittää tuomarit ja eräät korkeat virkamiehet.
  • Presidentti on myös Suomen puolustusvoiminen ylipäällikkö. Presidentti päättää sodasta ja rauhasta yhdessä eduskunnan kanssa.

Kuka saa äänestää?

Sinä voit äänestää presidentinvaaleissa,

  • jos olet Suomen kansalainen
  • jos olet täyttänyt 18 vuotta viimeistään vaalipäivänä.

Ketä voit äänestää?

Sinä voit äänestää ehdokasta, jonka puolueet ja valitsijayhdistykset ovat asettaneet ehdolle. Jokaisella ehdokkaalla on oma numero. Presidenttiehdokkaat ovat ehdolla koko maassa, joten voit äänestää ketä ehdokasta haluat. Tietoa presidentivaaliehdokkaista saat esimerkiksi lehdistä, televisiosta ja internetistä.

Yksi tai kaksi äänestystä

Presidentinvaalissa voi olla kaksi äänestystä. Jos joku ehdokas saa ensimmäisessä äänestyksessä yli puolet äänistä, hänet valitaan suoraan presidentiksi.

Jos kukaan ehdokas ei saa yli puolia äänistä, järjestetään toinen äänestys.

Näin äänestät

Kun menet äänestämään, ota mukaasi henkilöllisyystodistus. Henkilöllisyystodistuksia ovat esimerkiksi passi, henkilökortti ja ajokortti.

Äänestyspaikassa sinua odottaa vaalivirkailija. Hän tarkistaa ensiksi henkilöllisyystodistuksesta henkilöllisyytesi ja antaa sinulle äänestyslipun.

Sen jälkeen menet täyttämään äänestyslipun äänestyskoppiin. Kirjoita äänestyslippuun selvästi sen ehdokkaan numero, jota äänestät.

Palaa sen jälkeen äänestyslipun kanssa vaalivirkailijan luo. Älä näytä kenellekään, minkä numeron kirjoitit äänestyslippuun.

Lähde: Tasavallan presidentin vaali 2018 selkoesite