Kerrottu kuvilla
Verneri.net ja Leija-lehti haastoivat suomalaiset kehitysvammaiset nuoret ja aikuiset kertomaan millainen Suomi on. Haasteeseen osallistui 73 erilaista työtä. Tälle sivulle on koottu haasteeseen osallistuneet kuvalliset työt. Sivulla on paljon kuvia ja sivun lopussa linkkejä kuvakirjoihin.

Suomalaisuuden alkulähteillä -kivikylä, Jouni Vääräkoski, Ikaalinen.

Suomi 100, Karvinkartanon pienryhmäkoti, Laitila.

Meidän Suomi, Toimintakeskus Koivutupa, Savitaipale.

Suomalainen käpyhymni, Kaija Selin, Ikaalinen.

Paperimosaiikkityö, Kamraatinkulman toimintakeskuksen päivätoimintaryhmä, Ikaalinen.

Nuorten Suomi, Kirkonkylän koulun erityisen tuen luokka, Nastola.

Rakkauden ryijy – yhdenvertainen Suomi, Eeva Elttula, Orimattila.

Mitä on Suomi? -ryhmätyö, Lauri Mattila Timo Penttilä, Jouni Vääräkoski, Ikaalinen.

Laulujoutsen ja lumpeet, Riina Rantanen ja Petra Vähäkotamäki, Ikaalinen.

Juha Marttinen, Kangasniemi.

Minun asuinkuntani, Aki Meronen, Forssa.

On suvi suloinen, Satu Kanervio.

Suomessa on kauniita järviä ja kukkia. Suomessa on rauhallista. Sirpa Auvinen, Juva.

Petteri Pöllänen, Minna Anttila, Jani Johanssen, Orimattila.

Erilaisina yhdessä, Riina Rantanen, Ikaalinen.

Suomalainen sielunmaisema, Juha Laitila, Ikaalinen.

Veikko Helander, Ikaalinen.

Kaija Selin, Ikaalinen.

Piirustus Aleksis Kiven runoon Kaukametsä, Heli Rautanen, Ikaalinen.

Kaksi suomenhevosta laiduntamassa niityllä. Tamma edessä, takana sen varsa. Hevoset,jotka palvelivat isänmaata sodan aikana ratsuna, kuljettivat ruumiita, sairaita ja tekivät peltotöitä. Liina Varpio, Orimattila.

Vesitorni, päivä ja yö, Helsinki.

Kari Lautjärvi, Helsinki.

Mitä on Suomi? Se on sinisien järvien ympäröimä, saaria, jokia ja vesistöjä. Siellä voi mennä veneellä rantoja pitkin, voi kerätä pieniä simpukoita ja näkinkuoria. Ulla-Maija Haavisto, Ikaalinen.

100-vuotiaassa Suomessa on valoa, vettä, vihreätä ja vempeleitä. Annemari Tiainen, Mäntsälä.

Suomi on luonnon maa. Helsinki.

Suomi on puita ja kukkia, pilviä ja auringonpaistetta. Eija Simola, Keuruu.
Katso video, jossa Juha Kärki Ilomantsista kertoo, millainen Suomi on.
Katso video kieloista. Lehtimäen opiston aikuisopintolinjan opiskelijat ovat maalanneet taideteoksia Suomen kansalliskukasta.
Katso video, jossa päivätoimintakeskus Mistelin porukka Porista kertoo millainen Suomi on.
Linkkejä kuvakirjoihin:
Petteri Nevalaisen kuvakirja Minun Suomi, Lieksa
Kotikolon Millainen on Suomi, Mäntsälä
Kari Vesikon kuvakirja Minun Suomi, Lieksa
Jelppiskodin Millainen Suomi on, Kotka
Marja-Leena Kärjen kuvakirja Minun Suomi, Lieksa
Päivä Raution Toimintakeskuksessa
Harri Isokankaan kuvakirja Minun Suomi, Lieksa
Pirjo Päiväpuron kuvakirja Minun Suomi, Lieksa
Leipomo – Suomi 100 Aula Työkoti, Helsinki
Aino mallisto – aitoa Suomi-muotia, Pirjo Halttunen, Ilomantsi