Senioreiden Suomi

Senioriklubilaisten mielestä kesä on Suomessa parasta. Silloin voi muun muassa grillata makkaraa. Tässä kuvassa klubilaiset muistelevat edellisen kesän retkeä, jolloin grillattiin.

Mikä on iäkkäiden kehitysvammaisten mielestä Suomessa parasta? Tästä keskusteltiin Kehitysvammatuki 57 ry:n Senioriklubilla Helsingissä. Paikalla oli runsas määrä Senioriklubin vakiokävijöitä.

Mikä Suomessa on parasta?

“Kesä, kun saa olla ulkona vähissä vaatteissa.”

“Voi käydä sauvakävelyllä.”

“Suomessa on hyvä ja puhas ilma.”

“Kesällä aurinko paistaa ja jokapuolella on kukkia.”

“Uiminen on Suomessa parasta.”

“Suomen presidentti Sauli Niinistö ja presidentin puoliso on Suomessa parasta.”

“Kesäleirit ovat parasta Suomessa.”

“Ratikka-ajelu Helsingissä.”

“Suomessa on hyvä terveydenhuolto ja hyvät lääkärit.”

“Suomessa on parasta se, että saan asua tukiasunnossa kumppanin kanssa.”

“Kaikki ihmiset on parasta Suomessa.”

Senioriklubilaiset olivat yhtä mieltä siitä, että Suomi on maailman paras maa.

Sama se onko kesä vai talvi

Annikki Hyyrynen näyttää isänsä kuvaa sota-ajalta.

Mukana Senioriklubilla oli myös Annikki Hyyrynen. Hän juhli samalla 74-vuotissyntymäpäiväänsä. Hän muisteli syntymävuottaan 1943. Silloin Suomessa oli sota ja Helsinkiä pommitettiin.

“Jouduin olemaan sairaalassa pitkään, koska en ollut terve. Kun pommitukset alkoivat, meidät vietiin kellariin turvaan”, Hyyrynen kertoo.

“Sama se onko kesä vai talvi, hienointa on, että Suomi on saanut olla itsenäinen”, toteaa Annikki Hyyrynen ylpeänä.

Teksti ja kuva: Mira Vihmo