Etusivulle » FASD » Tutkimusuutisia » 

Tutkimusuutisia

Tulokset 1 - 10 , kaikkiaan 14.

Sivu 1

Sivu 2

Seuraava >

15-04-10 09:58

Itä-Euroopasta adoptoiduilla alkoholivauriot yleisiä

Ruotsissa julkaistun tutkimuksen mukaan jopa 52 prosentilla Itä-Euroopasta adoptoiduilla lapsilla on FASD eli raskaudenaikaisen alkoholinkäytön aiheuttama vaurio.Tutkimuksessa seurattiin 71 Venäjältä, Puolasta, Romaniasta, Virosta ja Latviasta adoptoitua lasta. Alkoholivaurioiden korkea esiintyvy...

06-04-10 10:38

Sikiöaikainen alkoholialtistus lisää epilepsian riskiä

Uuden tutkimuksen mukaan äidin raskaudenaikainen alkoholinkäyttö voi kohottaa lapsen riskiä sairastua epilepsiaan tai saada epileptisiä kohtauksia elämänsä aikana.Epilepsiaa sairastaa alle prosentti väestöstä. Tutkimukseen osallistuneista FASD-henkilöistä kuudella prosentilla oli epilepsia ja 12...

19-01-10 12:35

Uusi hiirimalli selventää alkoholin vaikutuksia sikiöön

Sikiön alkoholialtistus ensimmäisen raskauspuoliskon aikana saa aikaan muutoksia sikiön epigenomissa sekä geenien ilmenemisessä ja nämä muutokset säilyvät läpi hiiren elämän, osoittaa uusi hiirimalli. Osalla tutkituista hiiristä on myös tyypillisiä ihmisen fetaalialkoholisyndrooman piirteitä kute...

21-07-09 13:55

FASD-lapsilla enemmän käyttäytymiseen liittyviä ongelmia kuin ADHD-lapsilla

FASD saatetaan sekoittaa ADHD:hen, ja FASD usein aluksi diagnosoidaan tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriö ADHD:ksi. Diagnoosit voivat vaikuttaa samankaltaisilta. Molempiin kuuluu levottomuus, impulsiivisuus ja keskittymiskyvyn häiriöt. Uudessa tutkimuksessa tehdään kuitenkin selkeä ero FASDin ja...

02-04-09 09:25

Liikunta vähensi sikiöaikaisen alkoholialtistuksen tuomia ongelmia rotilla

Liikunnan on todettu parantavan sikiöaikana alkoholille altistuneiden rottien aivotoimintaa, kirjoittaa The StarPhoenix. Väitöskirjatutkimuksessa todettiin, että rotat, joiden emoille juotettiin alkoholia niiden ollessa tiineenä, syntyivät muita rottia pienempinä. Nämä rotat myös suoriutuvat heik...

31-03-09 13:17

USA:ssa alkoholin juominen raskauden aikana vähentynyt

Yhdysvalloissa tehdyn tutkimuksen mukaan juominen raskauden aikana on selvästi vähentynyt vuosina 1989–2004. Sen sijaan satunnaisesti nautitut alkoholin suuret kerta-annokset (yli 5 alkoholiannosta) kuukautta ennen raskauden alkua lisääntyivät huomattavasti. Tutkijoiden mukaan onkin syy...

31-03-09 12:59

Raskaudenaikaisen juomisen tunnistaminen ennustaa lasten ongelmia

Raskaudenaikaisen alkoholinkäytön ja lasten myöhempien ongelmien välinen yhteys tunnetaan hyvin. Kuitenkin naisten juomisen ja lapsen ongelmien välisen syy-seuraus-suhteen mittaaminen ja raskaudenaikaisen alkoholinkäytön tunnistaminen on ollut vaikeaa. Yhdysvaltalaisessa Wayne State Universityssä...

26-03-09 11:09

FASDin testaaminen kehittyy

Sikiöaikaisen alkoholialtistuksen selvittäminen on tähän asti ollut hankalaa, ja lasten aivotoiminnan testaamiseen on ollut vain vähän hyviä menetelmiä. Kanadassa on kehitetty silmänliikkeitä tarkkaileva testi, joka auttaa tunnistamaan FASDin eri muotoja. Silmänliiketestin kehittämiseksi kanadala...

26-03-09 11:08

Sikiöaikainen alkoholialtistus vaurioittaa aivojen valkeaa ainetta

Raskauden aikana äidin juoma alkoholi vaurioittaa erityisesti aivojen valkeaa ainetta, kirjoittaa ScienceDaily. Tarkat tutkimustulokset on julkaistu maaliskuussa 2009 Alcoholism: Clinical & Experimental Research -lehdessä. Aivojen valkea aine kostuu hermokudoksesta, jonka kautta informaatio v...

26-03-09 11:03

Brittiläinen tutkimus aiheutti ristiriitaisia tulkintoja alkoholin turvarajasta

Vuonna 2008 julkaistu The University College Londonin tutkimus on aiheuttanut paljon keskustelua siitä, mikä on turvallinen määrä alkoholia raskauden aikana. Tutkimus uutisoitiin myös Suomessa. ScienceDailyn mukaan tutkimuksen tulokset uutisoitiin monissa tiedotusvälineissä harhaanjohtavalla tava...

Tulokset 1 - 10 , kaikkiaan 14.

Sivu 1

Sivu 2

Seuraava >

Sivu päivitetty: 30.3.2009

Anna palautetta tästä sivusta