Etusivulle » Keskustelu » Avoimet keskustelupalstat » Yleistä kehitysvammaisuudesta » 

aloita uusi aihe

Viestejä yhteensä: 29 - Sivut (3): [1] 2 3
Kirjoittaja: kipuilua, 29.04.2007 - 19:44
Aihe: puute kavereista
Olen lähes joutunut seuraamaan tyttäreni yksinäisyyttä siitä asti kun yleensä lapset alkavat toistensa seuraan hakeutua. Nyt hän on 19v. Hän on lievästi kehitysvammainen. puhelias ja laajalla sydämellä varustettu tyttö. Ongelma on se ettei hän löydä ystäviä ns. taviksista koska ei on henkisesti niin pieni (8-15v) ja elää erilaista maailmaa mielessään. Vammaisten puolella vanhemmat varsinkin tuntuvat helposti pitävän häntä "liian hyvätasoisena" ja siten häntä vierastetaan. Hän haluaisi kuitenkin normaalien tyttöjen tapaan viettää aikaa
kehitysvammaisten nuorten parissa jotka kokee "omikseen" hänen sanojaan lainatakseni.
Äidille on iso tuska katsoa tätä vuodesta toiseen jatkuvaa kamppailua ja yritystä. Pitkä juttu selitettäväksi mutta tuntuu ettei tällaisille lievästi kehitysvammaisille ole omaa forumia jossa voisi tutustua.
Kehitysvammatuki 57 muitten mukana laittaa kaikki kehitysvammaiset samaan kasaan eikä silloin välttämättä löydä etsimäänsä.
Kirjoittaja: Enkeli, 02.05.2007 - 18:02
Aihe: re: puute kavereista
Moi kipuilia

Onko sun tyttö kehitysvammaisten kouulssa? Sun kannattaisi viedä sun tyttö johonkni harrastuksiin missä on niiin sanottuja normaaleja ihmisiä. Olen itse parantumassa kehitysvammasta, mutta mulla ei ole koskaan ollut kehitysvammaista kavereita, koska en ole ollut niiden luokalla. Musta olisi ihana kirjotiella sun kanssa.
Asun Helsingissa ja olen 25- vuotias nuori nainen,

Jään odottamaan vastaustasi

Kirjoittaja: Sirpa, 04.05.2007 - 11:36
Hei!

Meillä on 11v downtyttö. Itse hän ei valita yksinäisyydestään, ehkä kehitysvammaisuus suojelee häntä sen verran asialta, mutta äidin sydämeeni kuitenkin sattuu, kun asiaa ajattelen. Tässä lähistöllä ei ole hänellä muita kavereita kuin sisarensa.
Nyt olemme sellaisessa tilanteessa, että pikkusisko ei enää millään jaksaisi ottaa Tuulikkiamme mukaan leikkeihinsä vaan haluaisi leikkiä rauhassa kavereidensa kanssa. Tässä sitten luovitaan tilanteen kanssa ja yritetään löytää ratkaisuja tähän ongelmaan.
Olen huomannut, että kehitysvammaiselle on erityisen vaikeaa löytää ystävää, koska tutustuminen kestää niin kauan ja tasojen ja luonteiden pitäisi olla jossainmäärin sopusoinnussa keskenään. Lisäksi jonkinlaista yhteisymmärrystä vaaditaan meiltä aikuisiltakin, että tapaamisten järjestämiset ja kuskailut onnistuisivat. Niin mieluusti haluaisin tähän kävelymatkan päähän Tuulikillemme ystävän! Se olisi apu niin moneen asiaan... Täytyy toivoa, että sellainen joskus järjestyy.

tv Sirpa
Kirjoittaja: Henna, 06.05.2007 - 06:39
Nimim kipuilua,
Käyttääkö tyttäresi nettiä?
jos käyttää, niin hän voisi tulla minun foorumilleni osoitteeseen [OSOITE POISTETTU!]
siellä on mukavia ihmisiä, joitten kanssa hän voi keskustella.
itse olen 24v nuori nainen jolla on Aspergerin syndrooma. Minun messenger-osoite on koirafani83@hotmail.com ja jos hän haluaa, hän voi minun meseosoitteen tallentaa meseyhteystietoihinsa.
Kirjoittaja: Virve, 31.05.2007 - 22:40
Aihe: puute kavereista meilläkin
Täällä myös etenkin tytön kohdalla "suru puserossa" kavereiden puuttumisen johdosta. Hän on Frax-tyttö, täyttää juuri 12v, mutta sisimmältään ja ajatuksiltaan on vielä pikkutyttö. Ristiriitainen tilanne. Hän itse kärsii myös tästä kaverittomuudesta, mutta ei torjutuksi tulemisen pelossa uskalla ottaa kontaktia ns normaaleihin ( itse hän ei tiedä sairastavansa Fraxia, pikku-veljellään on sama diagnoosi). Neurologin mielestä silloin aikanaan oli parempi jättää asia kertomatta toistaiseksi.

Olisi kiva löytää jostain ystävä, leikkikaveri. Jos joku tunnistaa oman lapsensa ( tyttö tai poika ) kuvauksesta :) meiltä löytyy leikkikaveri.. saa lähettää postia. Asumme Koillis-Helsingissä.
Koska hän ei miellä itseään mitenkään ns normaalista poikkeavaksi, ei ehkä suostu lähtemään kehitysvammaisten kerhoihin tms. Nyt on vaikea ikä saada tietää diagnoosista, murrosiän kynnyksellä.

t. Virve
(viivis67@welho.com)
Kirjoittaja: Ystävä nuorelle, 14.06.2007 - 10:08
Hei
Meillä on sama ongelma. Lapsenlapseni on 13-vuotias hyvätasoinen lievästi kehitysvammainen (kykyprofiili hyvin vaihteleva) tyttö, joka on itsenäinen vilkas nuori. Nyt varsinkin kesällä, kun koulu on loppu hän on kovin yksinäinen. Asuuko perheesi Helsingissä? Voisiko kokeilla tutustumista? Hoitelen paljon lapsenlapseni asioita, koska yksinhuoltajaäiti on töissä.
Kirjoita, jos olet kiinnostuntut, niin voisimme vaihtaa shköpostiosoitteita.

[quote=kipuilua]Olen lähes joutunut seuraamaan tyttäreni yksinäisyyttä siitä asti kun yleensä lapset alkavat toistensa seuraan hakeutua.
Kirjoittaja: Miia Mäkelä, 18.06.2007 - 11:48
Hei.Olen avannut uudet netti sivut siellä on myös kirjeen vaihto palsta,jonne myös kehitysvammaiset saa kirjoittaa.osoite miiamakela.suntuubi.com
Kirjoittaja: Valtteri, 02.07.2007 - 21:16
Hei kaikille, täällä kirjoittelee 24v todella lievästi kehitysvammaisen pojan isoveli. Pikkuveljeni on 22v, ja hänellä on jo lapsena todettu jonkilainen keskittymishäiriö, joka vaikuttaa mm. oppimiseen. Tämän seurauksena hän on ollut aina erityiskoulussa. Kirjoittelen tänne siinä toivossa että jostain Turun seudulta löytyisi vastaavanlaisia ihmisiä hänelle kaveriksi. Luonteeltaan pikkuveljeni on erittäin mukava ja kohtelias, mutta kuitenkin hänen käyttäytymistapansa estää häntä tutustumasta ns. normaaleihin ihmisiin. Ulkonäöltään hän on täysin normaali ja rakastaa liikuntaa, on ollut mukana mm. puolimaratonilla. Hän on mielestäni aika yksinäinen ja ilmeisesti sen vuoksi myös vähän masentunut. Hän tiedostaa kyllä itse olevansa jollakin tavalla vammainen, mutta ei kuitenkaan halua ottaa osaa ns. vammaisten toimintaan koska ei katso kuuluvansa siihen porukkaan. Hänen tilanteensa tuntuu todella vaikealta, koska hän on niin tavallisen ihmisen oloinen, mutta kuitenkin ratkaisevasti erilainen ystävystyäkseen muiden kanssa. Itse olen aika kiireinen, ja haluaisin viettää omaakin elämää, aikani ei usein riitä hänelle, ja se masentaa. Jos siis sinä itse, tai lapsesi yms. kaipaa hyvää ystävää Turun seudulta niin kirjoittele minulle osoitteeseen vtt1983@gmail.com
Kirjoittaja: Nimimerkille "Ystävä nuorelle", 02.07.2007 - 23:37
Mekin asumme Helsingissä ja mielellään tutustumme uusiin ihmisiin ja mahdollisiin ystäviin. Tyttäreni ( kirjoitin jo tuolla aiemmin ) täytti juuri 12v. Vilkas nuori neiti hänkin ja kovasti yksinäinen. Hän on omatoiminen ja pärjää yksin kotona ollessani töissä.
Jos haluat kirjoittaa osoite on viivis67@welho.com.

- Virve -
Kirjoittaja: johanna , 05.10.2007 - 11:12
eikö harrastusten kautta löydy samanhenkisiä ystäviä? ohjaan ratsastusta myös erityisryhmille (huom HARRASTUS,ei terapia) ja myös hevoskerhon perustaminen olisi mahdollista jos kiinnostuneita löytyy tarpeeksi :) sähköpostia saa laittaa jonttu.hakkarainen@hotmail.com ja vaikutamme itä-vihdissä.
Viestejä yhteensä: 29 - Sivut (3): [1] 2 3
Vastaa tähän aiheeseen

Sivu päivitetty: 18.6.2007