Tasa-arvoinen avioliittolaki astui voimaan

Tänään 1.3.2017 astui voimaan tasa-arvoinen avioliittolaki. Se tarkoittaa sitä, että samaa sukupuolta olevat parit voivat mennä naimisiin.

Vuodesta 2002 asti samaa sukupuolta olevat ovat voineet rekisteröidä parisuhteensa. Silloin heillä ei ollut samoja oikeuksia kuin heteropareilla. Mutta nyt laki on tasa-arvoinen. Homo- ja lesboparit voivat esimerkiksi ottaa yhteisen sukunimen ja adoptioida lapsen. Aivan kuten heteroparitkin.

Tämä laki säädettiin suomalaisten toiveesta. Eduskuntaan lähetettiin kansalaisaloite, jonka oli allekirjoittanut 166 851 ihmistä. Eduskunta hyväksyi lain joulukuussa 2014.

Tasa-arvoista avioliittiolakia yritettiin kumota vasta-aloitteella. Eduskuntaan lähetettiin aito avioliitto -kansalaisaloite kesällä 2016. Sen oli allekirjoittanut 106 195 suomalaista. Eduskunta hylkäsi aito avioliitto -aloitteen.

Tasa-arvoinen avioliittolaki on voimassa muissa Pohjoismaissa ja monessa Euroopan maassa.

Tasa-arvoinen aviolittolaki on herättänyt paljon keskustelua Suomessa. Mitä mieltä Verneri.netin lukijat ovat tasa-arvoisesta avioliittolaista?

Käy vastaamassa kyselyyn Verneri.netin etusivulla tässä linkissä (www.verneri.net/selko).

Asiasta voi keskustella myös Minun mielestäni! -palstalla (www.verneri.net/selko).