Koronavirus: Kuinka kauan kestää?
Hei
Tiedättekö kuinka kauan tämä koronavirus vielä kestää?
Toivottavasti loppuu pian. Minä alan huolestua.
Vastaus
Hei
Valitettavasti kukaan ei tiedä, kuinka kauan koronavirus vielä leviää. Sitäkään ei tiedetä, kuinka kauan erilaiset rajoitukset jatkuvat.
Suomen hallitus miettii, miten rajoituksia voisi alkaa purkaa turvallisesti. Esimerkiksi Uudenmaan raja on jo avattu. Mutta muut rajoitukset ovat vielä voimassa.
Tilanne herättää monissa epävarmuutta ja huolta.
Epävarmuus tarkoittaa sitä, että ei tiedä, mitä seuraavaksi tapahtuu.
Kaikkien elämä on yhtäkkiä muuttunut. Eikä kukaan tiedä, kuinka kauan tilanne jatkuu.
Epävarmuus voi tuntua vaikelta. Mutta se menee ohi.
Olemme kaikki yhdessä tässä tilanteessa. Kukaan ei ole yksin.
Tärkeintä on jutella muiden kanssa omista tunteista.
Jos et voi tavata läheisiäsi, voitko soittaa heille puhelimella tai pitää yhteyttä netin kautta?
Voisit soittaa myös Kehitysvammaliiton tukipuhelimeen. Tukipuhelimessa voit jutella tunteistasi. Puhelimeen vastaa Kehitysvammaliiton työntekijä.
Puhelin on avoinna arkipäivisin (maanantai-perjantai) kello 12-16.
Kehitysvammaliiton tukipuhelimen numero on 09 348 09 348.
Tutustu myös Mielenterveystalon oppaaseen. Oppaassa on selkokielisiä vinkkejä huolen ja epävarmuuden lievittämiseen.
Pääset Mielenterveystalon oppaaseen tästä linkistä (mielenterveystalo.fi)
Pidetään toisistamme huolta!