Ajankohtaista

Hyvää lukuviikkoa!

22.4.2024

Lukuviikkoa vietetään 22.-28.4.2024.

Tänä vuonna viikon aihe on Kohtaaminen.

Lukemalla erilaiset maailmat kohtaavat, opimme uutta ja ymmärryksemme kasvaa.

Alla on Vernerin selkokieliset lukuvinkit lukuviikon kunniaksi.

Ilo elää

Ilo elää -kirjan kansi. Kannessa on kuvioita eri väreissä.Ilo on ystävyyttä, ihastumista ja onnistumisen tunnetta. Ilo syntyy yllätyksistä ja tärkeistä muistoista.

Ilo on naurua, hymyä ja kyyneleitä. Surun ja huolen jälkeen tulee päivä, jolloin ilo palaa.

Opike ja Selkokeskus järjestivät vuonna 2022 kirjoituskilpailun, jossa etsittiin tarinoita ilosta. Tässä kirjassa on kilpailun parhaat tarinat.

Kirjan on kustantanut Opike.

Kauno etsii töitä

Talonmies Kauno menettää työpaikkansa. Uuden työn haku ei ole helppoa. Vapaita työpaikkoja on, mutta Kauno ei sovi niistä mihinkään. Hän on liian kömpelö ja liian herkkä.

Lopussa ratkaisu löytyy. Kauno saa työn, jonka hän varmasti osaa.

Kirja on selkokielinen.

Kirjan on kirjoittanut Jasu Rinneoja ja kustantanut Reuna.

Meidän luokan päättömät jutut

Meidän luokan päättömät jutut -kirjan kansikuva. Kuvassa kaksi poikaa juoksee pimeällä kadulla.”Tän kirjan jutut kertoo meistä. Siitä, mitä me tehdään ja ajatellaan. Jotkut kertoo ehkä salaisuuksii. Jotkut kertoo ihan vaan itestään. Mukana on myös niin ufojuttuja, että ne on varmaan keksitty.”

Kirjassa on 15 tarinaa nuorten elämästä.

Tarinoissa on ensin lyhyt versio puhekielellä ja pitempi versio kirjakielellä.

Kirjan on kirjoittanut Ari Sainio ja kustantanut Opike.

Käärme kainalossa ja muita tarinoita

Käärme kainalossa ja muita tarinoita on selkokielinen novellikokoelma. Siinä on pelottavia, jännittäviä ja hauskoja novelleja.

Novellit perustuvat tarinoihin, joista monet ovat tuttuja eri puolilla maailmaa. Näistä tarinoista käytetään myös nimityksiä
urbaanit legendat ja uskomustarinat.

Kirjan on kirjoittanut Silja Vuorikuru ja kustantanut Laatusana Oy.

Tule juttelemaan keväästä Instaliveen!

19.4.2024

Kevät-live Instagramissa keskiviikko 24. huhtikuuta kello 17.Vernerin seuraavassa Instalivessä jutellaan keväästä.

Live on Vernerin Instagramissa keskiviikkona 24. huhtikuuta kello 17.

Näin osallistut liveen:

  • Seuraa Verneriä Instagramissa. Löydät Vernerin Instasta nimellä Verneri_net.
  • Kun live alkaa, avaa Instagramin kotisivu.
  • Vernerin profiilikuva hehkuu punaisena kotisivusi yläreunassa. Klikkaa profiilikuvaa.

Nähdään livessä!

Hae esiintyjäksi KeMuihin!

16.4.2024

KeMuT on juhla taiteelle ja taiteilijoille!

KeMuissa jokainen saa olla juuri sellainen kuin on ja tehdä juuri omanlaista taidetta.

KeMuT järjestetään lauantaina 7.9.2024 Helsingin Messukeskuksen Siivessä.

Onko sinulla tai ryhmälläsi esitys, joka ansaitsee tulla nähdyksi?

Hae esiintyjäksi KeMuihin.

Esitys voi olla

  • teatteria
  • musiikkia
  • runoutta
  • tanssia
  • jotain ihan uutta.

Esitys voi kestää 3–15 minuuttia.

Lähetä näyte esityksestä videolla viimeistään sunnuntaina 19.5.2024.

Video voi olla missä muodossa tahansa.

Video voi olla esimerkiksi

  • linkki YouTubeen, Instagramiin tai TikTokiin
  • sähköpostin liitetiedosto
  • WhatsApp-viesti
  • Google Drive –linkki.

Lähetä videon mukana myös yhteystietosi.

Vastaamme jokaiselle hakijalle tiistaina 18.6.2024.

Lisätiedot ja hakemus:

Mikko Apell
Kehitysvammatuki 57
044 7152067
mikko.apell(at)kvtuki57.fi

Työelämä omaksi -hanke aloittaa Itä-Suomessa

12.4.2024

Tukiliitto on aloittanut uuden Työelämä omaksi -hankkeen. Se kestää vuoden 2026 loppuun.

Hanke toimii Pohjois-Karjalassa, Pohjois-Savossa ja Etelä-Savossa.

Hankkeen tarkoituksena on lisätä tukea tarvitsevien ihmisten työllistymismahdollisuuksia.

Hanke järjestää verkkokahviloita ja Kohtaa mut -kahviloita.

Verkkokahvilaan on helppo osallistua kotoa internetin välityksellä.

Hanke järjestää myös lyhyitä koulutuksia. Niiden aiheita ovat esimerkiksi ihmissuhteet, digitaidot ja työelämän pelisäännöt.

Myös kokemustoimijoita koulutetaan lisää.

Verkkokahvilat ja koulutukset alkavat jo tänä keväänä.

Tervetuloa mukaan toimintaan!

Lisätietoa:

Piritta Mattinen
040 650 7929
piritta.mattinen(at)tukiliitto.fi

Hae tuetulle lomalle

12.4.2024

Tukiliitto ja lomajärjestö MTLH järjestävät ensi syksynä kaksi vertaislomaa.

Lomien paikat ja ajat ovat:

  • Laukaa, Kylpylähotelli Peurunka 1.‒6.9.2024Kankaanpää
  • Kunnonlähde 17.‒22.11.2024

Hinta osallistujalle on 125 euroa. Lisäksi matkat kustannetaan itse.

Lomaan kuuluu täysihoito.

Lomat ovat omatoimisille aikuisille. Jos tarvitset enemmän apua, voit osallistua avustajan kanssa.

Hakuaika päättyy 3 kuukautta ennen lomaa.

Lisätietoja antaa Pia Henttonen:

pia.henttonen(at)tukiliitto.fi
050 302 9608

Lue lisää Tukiliiton sivuilta (tukiliitto.fi)

Palkkatöihin-live Instassa to 4.4.

25.3.2024

Tervetuloa juttelemaan ja kysymään työstä ja työllistymisestä Instaliveen.

Live on Vernerin Instagramissa torstaina 4. huhtikuuta kello 17.

Voit lähettää kysymyksiä työstä etukäteen Verkko-Kertulle:

Kysy Kertulta

Kysymyksiin vastaa kokemusasiantuntija Karoliina Olkkonen ja Kehitysvammaliiton työllisyysasiantuntija Simo Klem.

Näin osallistut liveen:

  • Seuraa Verneriä Instagramissa. Löydät Vernerin Instasta nimellä Verneri_net.
  • Kun live alkaa, avaa Instagramin kotisivu.
  • Vernerin profiilikuva hehkuu punaisena kotisivusi yläreunassa. Klikkaa profiilikuvaa.

Nähdään livessä!

Tietoisku EU:n vammaiskortista

25.3.2024

Lämpimästi tervetuloa kuulemaan EU:n vammaiskortista!

Kehitysvammaisten palvelusäätiö pitää tietoiskun vammaiskortista 9. huhtikuuta kello 17.30–18.30.

Voit osallistua tietoiskuun Teamsissä.

Tietoiskussa saat tietoa siitä,

  • mikä on EU:n Vammaiskortti
  • kuka kortin voi saada
  • miten korttia haetaan
  • missä korttia voi käyttää.

Tietoisku on maksuton.

Lisätietoja ja ilmoittautumiset KVPS:n sivuilla (kvps.fi)

Voit lähettää vammaiskortista kysymyksiä sähköpostilla osoitteeseen vammaiskortti@kvps.fi.

Minulle tärkeä Verneri.net

6.2.2024

Kolme nuorta miestä ottavat kännykällä yhteiskuvaa.Vernerin seuraava Instalive on torstaina 14. maaliskuuta kello 17.

Tule liveen juttelemaan Vernerin selkosivuista:

Mitä kaikkea Vernerissä voi tehdä? Miksi Verneri on sinulle tärkeä?

Livessä suunnitellaan myös Vernerin uutta slogania eli tunnuslausetta.

Näin osallistut liveen:

  • Seuraa Verneriä Instagramissa. Löydät Vernerin Instasta nimellä Verneri_net.
  • Kun live alkaa, avaa Instagramin kotisivu.
  • Vernerin profiilikuva hehkuu punaisena kotisivusi yläreunassa. Klikkaa profiilikuvaa.

Nähdään livessä!

Tukiliitto järjestää kylpyläloman Punkaharjulla

30.1.2024

Tukiliitto järjestää kehitysvammaisille aikuisille tarkoitetun kylpyläloman Punkaharjulla Kruunupuistossa 27. toukokuuta – 1. kesäkuuta 2024.

Loman hakuaika päättyy 27. helmikuuta 2024.

Loman osallistumismaksu on 125 euroa. Lisäksi osallistuja maksaa matkakulut.

Lomalle voi hakea myös yhdessä kaverin tai avustajan kanssa.

Lue lisää ja hae lomalle Tukiliiton sivuilta (tukiliitto.fi)

Jutellaan lemmikeistä Instalivessä

9.1.2024

Tule juttelemaan lemmikeistä Vernerin Instaliveen keskiviikkona 17.1. kello 17.

Voit lähettää lemmikeistä kysymyksiä etukäteen Verkko-Kertulle:

Kysy Kertulta

Näin osallistut liveen:

  • Seuraa Verneriä Instagramissa. Löydät Vernerin Instasta nimellä Verneri_net.
  • Kun live alkaa, avaa Instagramin kotisivu.
  • Vernerin profiilikuva hehkuu punaisena kotisivusi yläreunassa. Klikkaa profiilikuvaa.

Nähdään livessä!

Hyvää joulua ja uutta vuotta!

22.12.2023

Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta.Vernerin selkosivujen toimitus on lomalla 8.1.2024 asti.

Voit lähettää neuvontapalstoille kysymyksiä ja Kirjeenvaihtoon ilmoituksia myös loman aikana. Julkaisemme ne loman jälkeen.

Alla on lista palveluista, joissa voit kysyä neuvoa tai jutella myös jouluna.

Hyvää joulua ja uutta vuotta!

Kohdataan-some

Kohdataan on somepalvelu, jossa voit tutustua uusiin ihmisiin ja jutella tuttujen kanssa.

Kohdataan-somessa voit viestiä kirjoittamalla, kuvilla, videoilla ja ääniviesteillä.

Kohdataan-some on tarkoitettu kaikille yli 15-vuotiaille!

Pääset Kohdataan-someen tästä linkistä (kohdataan.fi)

Keskusteluapua netissä

Mieli ry järjestää nuorille ja aikuisille keskusteluapua netissä.

Pääset Mieli ry:n sivuille tästä linkistä (mieli.fi)

Kirkon Palveleva puhelin

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon Palveleva puhelin tarjoaa keskusteluapua sekä henkistä ja hengellistä tukea.

Palvelevan puhelimen numero on 0400 221 180.

Puhelin on auki joka päivä kello 18-24.

Puhelun hinta on normaali matkapuhelinmaksu.

MIELI ry:n Kriisipuhelin

Kriisipuhelimesta saat keskusteluapua huoliin ja murheisiin.

Kriisipuhelimen numero on 09 2525 0111.

Voit soittaa nimettömänä ja luottamuksellisesti.

Puhelin on auki joka päivä ympäri vuorokauden.

Puhelun hinta on normaali matkapuhelinmaksu.

Hyvää kehitysvammaisten ihmisten oikeuksien viikkoa!

1.12.2023

Paljon rintamerkkejä, joissa lukee Kohtaa mut.

Nyt on Kehitysvammaisten ihmisten oikeuksien viikko.

Tänä vuonna viikon teema on Itsemääräämisestä pitää huolehtia!

Keskisen Suomen Me Itse -ryhmät ovat tehneet viikon julkilausuman.

Julkilausuma itsemääräämisestä

Vastaa kyselyyn Vernerin selkosivuista

27.11.2023

Vernerin selkosivuilla on tietoa vammaisuudesta ja hyvinvoinnista.

Voit jakaa sinulle tärkeitä asioita Vernerin Instaliveissä, blogeissa ja mielipidepalstalla. Voit julkaista Vernerissä myös kuvia ja runoja.

Kirjeenvaihdosta voit löytää seuraa.

Vastaa kyselyyn Vernerin selkosivuista (webropol.com)

Käytämme vastauksia Vernerin toiminnan arviointiin ja kehittämiseen.

Arvomme vastaajien kesken kaksi S-ryhmän 30 euron lahjakorttia.

Kiitos avustasi!

Jutellaan joulusta Instassa

22.11.2023

Tule juttelemaan joulusta Vernerin Instaliveen keskiviikkona 29.11. kello 17.

Näin osallistut liveen:

  • Seuraa Verneriä Instagramissa. Löydät Vernerin Instasta nimellä Verneri_net.
  • Kun live alkaa, avaa Instagramin kotisivu.
  • Vernerin profiilikuva hehkuu punaisena kotisivusi yläreunassa. Klikkaa profiilikuvaa.

Nähdään livessä!

Mieli ry järjestää vertaistukiryhmiä

22.11.2023

Mieli ry järjestää vertaistukiryhmiä nuorille aikuisille.

Ryhmät on tarkoitettu nuorille aikuisille, jotka

  • haluavat tulla vertaistukiryhmään keskustelemaan
    vaikeasta elämäntilanteesta
  • kokevat ahdistusta, masennusta, yksinäisyyttä,
    jännittämistä, koulukiusaamista tai ovat
    kohdanneet vanhempien päihdeongelmia
  • haluavat tukea omaan elämäntilanteeseen ja etsivät
    keinoja oman hyvinvoinnin lisäämiseen.

Löydä oma tarinasi -ryhmät

Löydä oma tarinasi -ryhmät kokoontuvat kerran viikossa MIELI Kriisikeskus Helsingin tiloissa tai videon kautta.

Tapaamiset ovat iltaisin. Yksi tapaaminen kestää 2 tuntia. Tapaamisia on yhteensä 10 kertaa.

Ryhmät ovat maksuttomia.

Ryhmät alkaa keväällä ja syksyllä 2024.

Lasinen lapsuus -ryhmät

Lasinen Lapsuus -ryhmät ovat tarkoitettu nuorille ja nuorille
aikuisille, jotka ovat lapsuudessaan tai nuoruudessaan kärsineet perheen aikuisten päihteiden käytöstä.

Ryhmät alkavat keväällä ja syksyllä 2024.

Ryhmät kokoontuvat kerran viikossa iltaisin. Tapaamisia on yhteensä 10.

MIELI Kriisikeskus Helsinki järjestää myös muita vertaistukiryhmiä vaikeissa elämäntilanteissa oleville.

Lue lisää ja ilmoittaudu Mieli ry:n sivuilla (mieli.fi)

Jutellaan osallisuudesta Instassa

25.10.2023

Mikä sinulle on tärkeää? Millaisiin porukoihin kuulut? Voitko päättää omista asioistasi ja vaikuttaa yhteisiin asioihin?

Tule juttelemaan osallisuudesta Vernerin Instaliveen keskiviikkona 8. marraskuuta kello 17.

Livessä vierailee Osalliseksi-hankkeen Hanna.

Näin osallistut liveen:

  • Seuraa Verneriä Instagramissa. Löydät Vernerin Instasta nimellä Verneri_net.
  • Kun live alkaa, avaa Instagramin kotisivu.
  • Vernerin profiilikuva hehkuu punaisena kotisivusi yläreunassa. Klikkaa profiilikuvaa.

Lue myös:

Jutellaan musiikista Instalivessä

5.10.2023

Mies soittaa kitaraa. Musiikki Instalive ke 25.10. kello 17Millaisesta musiikista pidät? Haluaisitko oppia soittamaan jotain soitinta?

Tule juttelemaan musiikista Vernerin Instaliveen keskiviikkona 25. lokakuuta kello 17.

Näin osallistut liveen:

  • Seuraa Verneriä Instagramissa. Löydät Vernerin Instasta nimellä Verneri_net.
  • Kun live alkaa, avaa Instagramin kotisivu.
  • Vernerin profiilikuva hehkuu punaisena kotisivusi yläreunassa. Klikkaa profiilikuvaa.

Nähdään livessä!

Kesämuistot-live Instassa ke 27.9.

20.9.2023

Kuva: Elina Jääskeläinen

Vernerin seuraavassa Instalivessä muistellaan ja katsellaan kuvia kesästä.

Julkistamme livessä myös kesäkisan voittajat!

Kesämuistot live on Vernerin Instagramissa keskiviikkona 27. syyskuuta kello 17.

Näin osallistut liveen:

  • Seuraa Verneriä Instagramissa. Löydät Vernerin Instasta nimellä Verneri_net.
  • Kun live alkaa, avaa Instagramin kotisivu.
  • Vernerin profiilikuva hehkuu punaisena kotisivusi yläreunassa. Klikkaa profiilikuvaa.

Nähdään livessä!

Äänestä kesäkisan voittajia

Tutustu vapaaehtoistoimintaan pääkaupunkiseudulla

18.9.2023

Haluaisitko tehdä hyviä tekoja ja tutustua samalla uusiin ihmisiin?

Ilmoittaudu uusien vapaaehtoisten koulutukseen.

Vapaaehtoistoiminnassa pääset esimerkiksi auttamaan tapahtumien järjestämisessä ja käyttämään omia taitoja.

Ilmoittaudu uusien vapaaehtoisten koulutukseen Helsingissä, niin kuulet lisää!

Osallistuminen ei maksa mitään.

Koulutuksen järjestää Kehitysvammatuki 57.

Lue lisää Kvtuki 57:n sivuilta

Aloita uusi harrastus pääkaupunkiseudulla

18.9.2023

Vekkarin harrastusryhmät ovat vapaaehtoisten vetämiä vapaa-ajan ryhmiä.

Ryhmissä tapaat muita, jotka ovat kiinnostuneita samoista asioista kuin sinä.

Vapaita paikkoja löytyy esimerkiksi Kirja- ja runopiiristä, Värikästä taiteilua -kurssilta ja Digitaitoryhmästä.

Vekkari-toimintaa järjestää Kehitysvammatuki 57.

Lue lisää Kvtuki 57:n sivuilta (kvtuki57.fi)