Itsenäinen asuminen

Lotta Tähkä tarvitsee apua ruuanlaitossa.

Lotta Tähkä on 36-vuotias lappeenrantalainen nainen. Hän asuu yksin omassa kodissa.

Tukea asumiseen Tähkä saa Arjen tukikeskus Artusta.

Apu on lähellä

Tähkä muutti asumaan yksin kahdeksan vuotta sitten. Aikaisemmin Tähkä asui ryhmäkodissa.

Tähkä muutti asumaan yksin, koska hän haluaa asua mahdollisimman itsenäisesti.

Ohjaaja käy Tähkän luona kerran viikossa, joskus useammin.

“Tarvitsen apua ruuanlaitossa, lakanoiden vaihdossa ja pyykinpesussa”, Tähkä kertoo.

Tähkän koti on samassa rakennuksessa kuin tukikeskus Arttu. Siellä Tähkä käy tapaamassa ohjaajia sekä syömässä.

”Käyn Artussa joka päivä. Arkisin syön siellä aamupalan ja kun en tee ruokaa kotona, syön Artussa”, Tähkä kertoo.

Yhteistyö ohjaajien kanssa sujuu Tähkän mielestä hyvin.

Sujuva arki

Arkipäivisin Tähkä käy avotyössä vapaaehtoiskeskus Kuutinkulmassa.

”Siivoilen ja laittelen kahvia tarjolle. Tykkään käydä siellä, koska siellä käy vanhuksia, joiden kanssa voin jutella,” Tähkä kertoo.

Kotona Tähkä tykkää siivota ja tehdä ruokaa.

“Tykkään viettää omaa aikaa kotona. Mutta on minulla myös harrastuksia. Käyn kuntosalilla ja elokuvissa ja tietysti katsomasssa Saipan matseja.”

Ei ole kämppistä valittamassa

Lotta viihtyy kotonaan hyvin. Hänestä on mukavaa asua yksin.

“On tosi kiva, ettei ole kämppistä valittamassa mistään. Saan päättää itse omista asioista ja siitä, mitä haluan tehdä milloinkin. Voin esimerkiksi laittaa itselle jotain hyvää ruokaa,” Tähkä kertoo.

Ertyisen mukavaa Tähkästä on, että vieraita voi käydä kylässä milloin vain.

“On tosi kiva, kun kylässä käy sukulaisia ja kavereita.”

Tähkä toivoo, että itsenäinen asuminen sujuu hyvin jatkossakin. Nyt se sujuu erittäin hyvin.

Teksti: Mira Vihmo
Kuvat: Kuvankaappaukset videosta, jonka on kuvannut Niko Eloranta.