Maatilalla asuminen

Jouko Latvaniemi on asunut Hakalan tilalla seitsemän vuotta.

Jouko Latvaniemi asuu Hakalan maatilalla yhdessä vaimonsa Miia Latvaniemen kanssa. He asuvat rivitalokaksiossa ja heillä on kissa.

Pariskunta muutti Hakalan tilalle seitsemän vuotta sitten. Latvaniemien lisäksi maatilalla asuu 15 muuta kehitysvammaista aikuista.

Koti ja työpaikka samassa

Latvaniemet asuvat ja työskentelevät Hakalan maatilalla.

Joukon töitä ovat muun muassa polttopuiden teko, traktorilla tehtävät työt, eläinten hoito ja talvella lumityöt.

“Joudun heräämään aamulla aikaisin tekemään lumityöt. Muuten ohjaajat eivät pääse töihin”, Jouko kertoo.

Jouko käy myös silloin tällöin töissä maatilan ulkopuolella. “Tuon tähän perheeseen rahan,” Jouko toteaa.

Miia tekee maatilalla töitä puutarhassa ja auttaa eläinten hoidossa. Ulkotöiden lisäksi töitä riittää keittiössä ja pesulassa.

Parasta hiljaisuus ja eläimet

Pariskunnan kissa Armi.

Sekä Miiasta että Joukosta parasta Hakalan tilalla ovat eläimet ja maaseudun rauha. On myös hyvä, että ohjaajilta saa apua, kun sitä tarvitsee.

“Joskus minua kuitenkin ärsyttää, että on niin tarkat säännöt,” Miia toteaa.

Hän myös haluaisi asua kaupungissa, jossa olisi lähellä kauppoja.

“Tykkään käydä shoppailemassa,” Miia tunnustaa.

Jouko käy lähellä sijaitsevassa Orimattilassa usein.

“Haen kaupasta tavaraa, kun täällä jotain puuttuu. Ajaminen on kivaa. Olen ainoa asukas, kenellä on ajokortti. Käyn kaupungilla myös pyörällä ja joskus kävellen.”

Vapaa-ajallaan pariskunta tykkää katsoa yhdessä elokuvia.

Unelmana oma koti kaupungissa

Vaikka Jouko ja Miia viihtyvät maatilalla, on heillä kuitenkin yhteinen unelma muuttaa maatilalta pois. He haluaisivat asua kahdestaan omassa asunnossa.

“Meidän palvelusuunnitelma tarkastetaan kahden vuoden päästä. Silloin saatamme haluta muuttaa täältä pois,” Jouko ja Miia kertovat.

Katso lisää kuvia Hakalan tilalta tästä linkistä (www.verneri.net/selko).

Teksti ja kuvat: Mira Vihmo