Karoliina kirjoittaa: Omaan itseen tutustuminen

Osallistuin Kehitysvammaliiton koulutukseen yksilökeskeisestä elämän suunnittelusta. Se järjestettiin Paimiossa. Koulutusta oli neljä kertaa, mä olin mukana kolme kertaa. Siellä oli työntekijöitä eri yksiköistä. Koulutuksen veti Niina Sillanpää täältä Kehitysvammaliitosta.

Koulutus oli yksilökeskeisen elämään pohjautuvaa eli siinä katsotaan asioita asiakkaan itsensä näkökulmasta. Tämä tarkoittaa vaikka sitä, että keskitytään siihen, mitä ihminen tarvitsee ja haluaa. Ei pidä noudattaa liian tiukasti ryhmäkotien sääntöjä. Katsotaan, mitkä ovat ihmisten vahvuudet eikä lähdetä liikkeelle diagnoosista.

Kerroin työntekijöille, että mulla on ystäviä, joilla on liian tiukat säännöt ryhmäkodissa. Yksikin ystävä ei voi tavata tyttöystäväänsä muualla kuin työ- ja päivätoimintakeskuksessa. Mä en asu ryhmäkodissa, eikä mulla ole sääntöjä. Onneksi.

Mulle koulutus oli aika paljon omaan itseeni tutustumista. Pohdiskelin elämää menneisyydestä tähän päivään ja mitä tulevaisuus pitää sisällään. Tein sellaisen oman elämän pohjautuvan kartan. Se oli todella mielenkiintoista.

Kommentit

Kukaan ei ole vielä kommentoinut kirjoitusta.

Kommentoi

Jos haluat kertoa mielipiteesi kirjoituksesta, kirjoita se kommentti-kenttään ja paina lähetä-nappia.

Kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.