Runot
Tällä sivulla on Vernerin lukijoiden runoja.
Voit lähettää oman runosi julkaistavaksi lomakkeella: Lähetä runo
Lue myös vinkit runojen kirjoittamiseen: Vinkit runojen kirjoittamiseen

Tällä sivulla on Vernerin lukijoiden runoja.
Voit lähettää oman runosi julkaistavaksi lomakkeella: Lähetä runo
Lue myös vinkit runojen kirjoittamiseen: Vinkit runojen kirjoittamiseen
Aito ystävä on se,
joka kuuntelee silloinkin,
kun sanat jäävät kesken.
Se, joka näkee sinun hymyn takaa väsymyksen
ja pysyy silti vierellä.
Ystävä ei lupaa helppoa tietä,
mutta kulkee sen kanssasi.
Jakaa naurun,
kantaa hiljaisuuden,
eikä kysy vastapalveluksia.
Kun maailma tuntuu liian suurelta,
ystävä muistuttaa kuka olet.
Kun unohdat oman arvosi,
hän näkee sen puolestasi.
Ystävyys ei ole täydellisyyttä,
vaan aitoa läsnäoloa.
Ja siksi se on yksi elämän
kauneimmista lahjoista,
jonka olet saanut kokea elämäsi varella.
Lintu lensi oksalle
Sanna pada Vaasa
edesmennyt.
Ystävyys kivasti kurkistaa,
ystävyys hellii ja lohduttaa.
Ystävyys käden suo lämpöisen,
ystävyys lahja on jokaisen.
Ystäväni, jos voisin antaa sinulle yhden ominaisuuden,
antaisin sinulle kyvyn nähdä itsesi,
kuten muut sinut näkevät.
Silloin voisit havaita, miten verraton olet.
Toivon Sinun polullesi onnenkukkaa monta,
monta ilon aamua ja iltaa surutonta.
Lumi peittää maan.
Puut ovat valkoisia.
Jää kimaltelee joessa.
Tuuli puhaltaa kylmästi.
Lapset leikkivät lumessa.
Talvi on kaunis ja hiljainen.
Aamuaurinko laineiden sinessä kimalsi,
vielä hellästi verkkaan rantaan talsi.
Me reippaina riennettiin sisälle talaan,
sieltä tervavene, ja luodolle kalaan.
Tytär ja minä, aina into piukassa,
vaikka kalan saanti on välillä tiukassa.
Rantakalliolla ystävä äänteli meille.
Luullen kai menneensä pahoille teille?
Sinne käännettiin heti veneemme kokkaa,
samalla tarkkailtiin lintumme nokkaa.
Oltiin Lokkimme nimeksi ristitty Siiri.
Niin kauniisti laulunsa aamuisin kiiri!
Vilustunut yöllä, näinkö äänensä tärveli?
Nokassa roikkui omituinen härveli?
Tyttäreni silloin sen hetkessä keksi.
tunnisti heti tuon uistimeksi.
Mutta miksi se nokassaan kanteli tuota,
ja kiireellä linkutti rantakiven luota?
Sen koommin ei Siiriä nähty enää?
Niinpä katiskoille meno ei tehnyt tenää.
Ja kun tullessa palasimme rantakiven luota,
siinä Siiri taas nokassaan ravisti tuota,
- uistinta, jonka irti temmata vois.
Nähdessään meidät, taas linkutti pois.
Ei luottanut, uskonut avuntuojaan,
vaan kiireellä häipyi pajukon suojaan.
Luovuttiin hetkessä kykymme sietoon,
ja päätettiin luottaa kännykän tietoon.
Soitimme palokuntaan, hätäpuhelulla,
josta luvattiin kiireellä apuun tulla.
Ei kauaa mennyt, paatti laineilla ui.
Pian veneemme viereen rantautui.
Tunnin, kaksikin koettivat etsiä,
haavit käsissään lähirantametsiä.
Mutta harmillisesti, tällä erää,
joutuivat vetämään ”vesiperää”.
Illalla päätimme etsiä vielä,
säälimme raukkaa, jossain siellä.
Nähtiin rannalla, takana ruohikon
jotain valkeaa, tiesin mikä se on?
Kiinni kaulasta, siimalla, puun juurakon alla
kai kärsimys helpottui, kuristumalla!
Kun uistinta irrotin, ei vastarintaa!
Sai haudalleen kultaista hiekkaa pintaan.
Siiman heikkous joskus taistelun ratkaisi.
Ehkä Kuha tai Hauki sen hetkessä katkaisi?
Leukapielessä uistin, kala kuolemaan ui.
Jossain kaislikon reunassa, rannalla kellui.
Hiljaiseen hautaansa, aaltojen tuomaa,
lentäessään yli myös Siiri sen huomaa.
Ei kovinkaan montaa maukasta palasta
lokki ennättänyt nauttia pehmeästä kalasta,
kun takertui karmeaan, kiduttavaan loukkuun,
kippuraan siimaan, ja terävään koukkuun.
Toivoi apua meiltä, luotto ihmiseen puuttui,
lopulta pajukon juurakkoon juuttui.
Tätä uistinta säilytän verkkovajassa,
roikkuu siimastaan, muistona katonrajassa.
Takatalvi.
Sataa räntää,
huhtikuussa.
Koleaa.
Aurinko
piilossa.
Toukokuussa
puissa silmuja.
Leskenlehdet
pilkistävät mullasta.
Tarkenee ulkona
ilman takkia.
Kesäkuussa
tarvitsee jo
aurinkolaseja.
Shortseja
ja t-paitaa.
Vuodenaikojen
kiertokulkuun
sisältyy aina
valon ja lämmön
toivo!
Kevätaurinko nousee varhain,
kultaa pellot lempeällään.
Pääsiäinen hiipii varhain,
valon siivillä sydämeen.
Pupu juoksee pitkin pihaa,
ruoho herää vihreään.
Piiloon munat, nauru kihaa,
ilo tarttuu elämään.
Pajun oksat kevyesti
heiluu tuulessa hopeaa,
kevään taika hiljaisesti
maailmaa taas herättää.
Hyvää pääsiäistä!
Tekoäly kertoi,
että ennustava koodaus
on kuin
automaattinen
tekstinsyöttö.
Sanojen korjaus
vain, jos
ennuste
ei osu oikeaan.
Autistina
neurotyypillisessä
maailmassa
automaattista
tekstinsyöttöä
joutuu korjaamaan
vähän väliä.
Tavataanko huomenna?
Ei, vaan:
Tavataanko me huomenna meidän kahvilassa klo 17 ja juodaan kahvit ja pelataan UNO-korttipeliä?
Kyllä,
kiitos kutsusta,
haluaisin kyllä
tulla juhliisi.
Mutta
pahoin pelkään,
että voimavarani
eivät riitä
juhlien
ennustevirheiden
korjaamiseen.
Kun autistina,
ennuste on rutiini
ja teillä muilla
ennuste
on keskustelu ryhmässä.
Joten kiitos kutsusta.
Tulen paikalle
ehkä toiste.
Vaikka
strukturoituun,
rauhalliseen
peli-iltaan.
Aamukahvi.
Musiikkihetki.
Ulkoilu.
Sävellystyö
tai soittotreeni.
YouTube.
Whatsapp.
Kotityöt.
Ankkureita
autistiseen arkeeni.
Lähes samat
päivästä toiseen.
Mutta
toisinaan
sijainti merellä
muuttuu.
Aika nostaa ankkurit
ja etsiä
uusi lahdenpoukama
ankkuroitumista
varten.