Olet tässä:
 
  • Metsä ja puut

    Näet metsän,
    tuuheat latvustot,
    runkojen rivistön.
    Minä näen puut,
    puiden lehdet,
    runkojen kaarnan.
    Näkökulma
    vaikuttaa
    kokemiseen
    ja sen jäsentämiseen.
    Kirjoittaja: Pia
  • Erilainen

    Dumbolla
    on isot korvat,
    että se voi lentää.

    Rumasta
    ankanpoikasesta
    kasvaa
    upea valkea joutsen.

    Albatrossi
    on kömpelö
    maalla,
    mutta
    liitää uljaasti
    merten yllä.

    Erilaisuus
    voi olla siunaus
    valepuvussa.

    Erilainen,
    ei vähempiarvoinen.

    Ehkä jopa
    erityiskyvyillä
    varustettu.

    Kirjoittaja: Pia
  • Ennustava koodaus

    Tekoäly kertoi,
    että ennustava koodaus
    on kuin
    automaattinen
    tekstinsyöttö.

    Sanojen korjaus
    vain, jos
    ennuste
    ei osu oikeaan.

    Autistina
    neurotyypillisessä
    maailmassa
    automaattista
    tekstinsyöttöä
    joutuu korjaamaan
    vähän väliä.

    Tavataanko huomenna?

    Ei, vaan:

    Tavataanko me huomenna meidän kahvilassa klo 17 ja juodaan kahvit ja pelataan UNO-korttipeliä?

    Kirjoittaja: Pia
  • Vuori kiivettävänä

    Kyllä,
    kiitos kutsusta,
    haluaisin kyllä
    tulla juhliisi.

    Mutta
    pahoin pelkään,
    että voimavarani
    eivät riitä
    juhlien
    ennustevirheiden
    korjaamiseen.

    Kun autistina,
    ennuste on rutiini
    ja teillä muilla
    ennuste
    on keskustelu ryhmässä.

    Joten kiitos kutsusta.
    Tulen paikalle
    ehkä toiste.

    Vaikka
    strukturoituun,
    rauhalliseen
    peli-iltaan.

    Kirjoittaja: Pia
  • Ankkureita

    Aamukahvi.

    Musiikkihetki.

    Ulkoilu.

    Sävellystyö
    tai soittotreeni.

    YouTube.

    Whatsapp.

    Kotityöt.

    Ankkureita
    autistiseen arkeeni.

    Lähes samat
    päivästä toiseen.

    Mutta
    toisinaan
    sijainti merellä
    muuttuu.

    Aika nostaa ankkurit
    ja etsiä
    uusi lahdenpoukama
    ankkuroitumista
    varten.

    Kirjoittaja: Pia