Niina vastaa ihmissuhdekysymyksiin

Niina Sillanpää vastaa kysymyksiin ihmissuhteista.

Verneri.netin lukijat saivat lähettää lokakuun ajan kysymyksiä ihmissuhteista. Tarvoitteena oli, että Verneri.netissä vietetään joulukuussa Kysy ihmissuhteista -viikkoa. Kysymyksiä tuli kuitenkin hyvin vähän. Emme tee vastauksista videoita, vaan Niinan vastaukset on kirjoitettuna tällä sivulla.

 
Miten ystävien kanssa kohteliaasti pelataan Marjoa?

Mikä peli on Marjo? En ole kuullut pelistä, jonka nimi on Marjo.

Yleensä kohteliaisuus tarkoittaa hyvää käytöstä esimerkiksi yhdessä juttelua, vuorottelua ja kuuntelemista. Mitä itse olet mieltä, mitä se sinusta tarkoittaa?

 

Saako perheessä kuunnella musiikkia, jos toinen ei tykkää?

Perheissä voi olla monenlaisia sääntöjä, mutta tärkein on toisten kunnioittaminen. Meillä kuunnellaan musiikkia sekä yhdessä että yksin omilla kuulokkeilla.

 

Minua ärsyttää, kun kaveri kysyy multa inhottavia apuun liittyviä asioita. Minä en halua kertoa hänelle niistä asioista, koska minusta se asia tuntuu ilkeältä. Miten toimia siinä tilanteessa? Tekee mieli puhua rumia sanoja hänelle.

Itse sanon usein selkeästi, etten halua puhua asiasta ja saatan lähteä pois tilanteesta. Joskus myös voin kertoa miltä kyseleminen tuntuu. Esimerkiksi voin kertoa, että tulen ärtyneeksi kyselemisestä. Voit kysyä kaverilta, miltä hänestä tuntuisi, jos häneltä udellaan asioista, joista hän ei halua puhua.

 

Mistä saisi hyvän kaverin?

Hyvän kaverin saa olemalla itse reilu ja mukava. Aina se ei kuitenkaan riitä. Muutama vinkki voi auttaa:

  1. Kysy toiselta mitä kuuluu?
  2. Kuuntele mitä toinen vastaa.
  3.  Kerro jotain itsestäsi.
  4. Kerro, mitä toivot ystävyydeltä.

Mitkä ovat sun vinkit?

Jos haluat, voit tutustua Ystävyyttä oppimassa -oppaaseen. Siinä annetaan monenlaisia vinkkejä, miten voi löytää ystävän. Pääset lukemaan opasta tästä linkistä (www.kvps.fi). Oppaan on tehnyt Jotta kukaan ei jäisi yksin -hanke.