Murrosikä
Kun lapsi kasvaa aikuiseksi, hän kokee muutoksia omassa kehossaan ja omissa ajatuksissaan. Kasvu aikuiseksi alkaa murrosiässä. Lapsi tulee murrosikään noin 10–14 vuoden ikäisenä. Murrosiässä häntä kutsutaan nuoreksi tai teiniksi. Tytöillä murrosikä alkaa usein aikaisemmin kuin pojilla.
Tytöt
Murrosiässä tyttöjen kehossa tapahtuu paljon muutoksia. Tytöille kasvaa rinnat. Rinnat kehittyvät eri tytöillä eri tahtiin. Joillekin rinnat kehittyvät hyvin nuorena ja toisille myöhemmin. Myös sukupuolielimet kasvavat. Sukupuolielimiin kuuluvat häpy, emätin ja klitoris (pimppi). Tytölle kasvaa häpykarvoja alapäähän. Myös kainaloihin ja sääriin kasvaa karvoja.
Murrosiässä tytöillä alkavat kuukautiset. Ne alkavat yleensä noin 10–13 vuoden iässä. Kuukautiset ovat tytölle merkki hedelmällisyydestä, eli keho valmistautuu lapsen saamiseen. Kuukautiset tulevat kerran kuukaudessa ja kestävät noin 3–7 päivää. Kuukautisvuoto on verta ja limaa, ja se tulee ulos emättimestä. Vuoto on peräisin kohdusta. Kuukautisten aikana pitää käyttää kuukautissuojaa eli esimerkiksi sidettä tai tamponia. Kuukautishygienian hoito on tärkeää.
Pojat
Pojat kasvavat murrosiässä paljon pituutta. Monilla pojilla parta alkaa kasvaa. Kainaloihin kasvaa karvaa, ja myös rintakarvat voivat kasvaa. Pojille tulee äänenmurros eli ääni muuttuu matalammaksi. Myös poikien sukupuolielimet eli penis ja kivekset kasvavat.
Kiveksissä alkaa kasvaa miehen siittiösoluja, joiden avulla mies voi lisääntyä. Murrosiässä poika voi saada tahattomia siemensyöksyjä eli siittiöt tulevat ulos kiveksistä peniksen kautta. Näin voi käydä esimerkiksi yöllä, kun poika nukkuu.
Tytöt ja pojat
Murrosiässä tyttöjen ja poikien hiki alkaa haista pahalle. Joillekin voi tulla näppylöitä eli finnejä. Hiukset likaantuvat eli rasvoittuvat enemmän kuin ennen. Pesulla käyminen on erityisen tärkeää, jotta pysyy siistinä ja puhtaana. Pitää oppia huolehtimaan omasta hygieniastaan.
Tytöt ja pojat saattavat ajatella murrosiässä seurustelua ja seksiä, kun ihastuminen ja seurustelu alkavat kiinnostaa. Voi tulla tunne, että haluaa kokeilla seksiin liittyviä asioita.
Murrosiässä sekä tytöt että pojat alkavat vähitellen ajatella itseään aikuisina. He haluavat itsenäistyä. Vanhemmat voivat tuntua tyhmiltä ja heidän kanssaan voi tulla riitaa. Murrosiässä nuori kokeilee rajojaan. Se kuuluu murrosikään. Jotkut nuoret voivat myös vähän masentua ja olla surullisia. Sekin on ihan tavallista.
Teksti: seksuaalineuvoja Satu Hyttinen, Keskuspuiston ammattiopisto, 5/2007
Kuvat: pixmac.com