Puhu huolista ja peloista

Nainen peittää kasvot käsillään.Me kaikki tunnemme toisinaan huolta ja pelkoa.

Huolista ja peloista kannattaa puhua. Puhuminen helpottaa oloa.

Pelkoa aiheuttavat monenlaiset asiat

Huolta ja pelkoa voivat aiheuttaa monenlaiset asiat.

Sinulle on voinut tapahtua jotain pelottavaa. Ehkä olet nähnyt tai kuullut jotain huolestuttavaa.

Voit olla peloissasi esimerkiksi siitä, mitä sinulle tapahtuu. Sekin voi huolestuttaa, mitä läheisillesi tapahtuu.

Tällä hetkellä koronavirus herättää monissa huolta ja pelkoa.

Kaikki tunteet ovat sallittuja

Nainen alakuloisena.

Huoleen ja pelkoon liittyy usein myös muita tunteita.

Jos olet kokenut jotain pelottavaa, saatat olla myös

  • ahdistunut
  • epävarma
  • surullinen
  • vihainen
  • levoton.

Saatat olla myös helpottunut, että olet itse turvassa. Saatat olla helpottunut siitäkin, että sinulle tärkeät ihmiset ovat kunnossa.

Kaikki tunteet ovat sallittuja. Mikään tunne ei ole väärä tai kielletty.

Vaikeat tunteet menevät myös ohi.

Puhuminen auttaa

Huolista ja peloista kannattaa jutella. Puhuminen helpottaa sinun oloasi.

Voit puhua vaikkapa

  • ystävän
  • perheenjäsenen
  • ohjaajan
  • tukihenkilön kanssa.

Kun juttelet tunteistasi, voit pohtia esimerkiksi seuraavia asioita:

  • Miltä sinusta tuntuu nyt?
  • Mitkä asiat huolestuttavat tai pelottavat sinua?
  • Mitkä asiat ovat hyvin?
  • Mikä sinua auttaa?
  • Mistä sinulle tulee hyvä olo?

Kehitysvammaliiton Porukoissa-hanke on tehnyt peloista puhumisen tueksi aineiston, joka on selkokielinen ja kuvilla tuettu.

Pääset Pelottavasta kokemuksesta selviäminen -aineistoon tästä linkistä (pdf-tiedosto)

Puhu ja kysy koronaviruksesta

Juuri nyt koronavirus huolestuttaa monia.

Koronavirukseen liittyy paljon epävarmuutta. Epävarmuus tarkoittaa sitä, että ei tiedä, mitä seuraavaksi tapahtuu.

Kaikkien elämä on yhtäkkiä muuttunut. Eikä kukaan tiedä, kuinka kauan tilanne jatkuu.

Epävarmuus voi tuntua vaikealta, mutta se menee ohi.

Olemme kaikki yhdessä tässä tilanteessa.

Tärkeintä on jutella muiden kanssa omista tunteista.

Jos et voi tavata sinulle tärkeitä ihmisiä, voitko soittaa heille?

Voit soittaa myös Kehitysvammaliiton tukipuhelimeen ja Tukiliiton Kohtaa mut -puhelimeen.

Puhelimiin vastaavat Kehitysvammaliiton ja Tukiliiton työntekijät. Voit jutella heidän kanssaan vaikkapa tunteistasi.

Kehitysvammaliiton tukipuhelin:

  • 09 348 09 348
  • maanantai-perjantai kello 12-16

Kohtaa mut -puhelin:

  • 0400 878 781
  • maanantai-perjantai kello 15-18

Pidä kiinni tutuista tavoista

Jos olet huolissasi tai peloissasi, yritä pitää kiinni tutuista tavoista.

Tuttu päiväohjelma lisää turvallisuutta ja helpottaa oloa. Pelko ja muut vaikeat tunteet vähenevät, kun elät tavallisesti.

  • Herää aamulla tavalliseen aikaan.
  • Peseydy ja pukeudu.
  • Harrasta liikuntaa.
  • Tee asioita, joista pidät.
  • Syö ja käy nukkumaan tavalliseen aikaan.

Alkoholia kannattaa välttää. Se huonontaa oloa.

Tee mukavia asioita

Nainen juo kahvia ja lukee kirjaa.Jos olet huolissasi, tee asioita, joista tykkäät. Mukavien asioiden tekeminen helpottaa oloasi.

Mistä sinulle tulee hyvä olo? Mikä sinua rentouttaa?

Pidätkö esimerkiksi

  • lukemisesta
  • musiikin kuuntelusta
  • laulamisesta
  • liikkumisesta luonnossa
  • eläimistä
  • maalaamisesta tai piirtämisestä
  • kirjoittamisesta
  • pelaamisesta?

Pidä ainakin yhteyttä sinulle tärkeisiin ihmisiin. Jos ette voi tavata, voitte soitella, viestitellä tai olla yhteydessä netissä.

Myös liikunta kannattaa. Se rentouttaa.

Millaisesta liikunnasta sinä pidät?

Pidätkö esimerkiksi

  • kävelystä
  • jumppaamisesta
  • tanssimisesta?

Huolista ja peloista selviää

Muista, et ole ainoa, joka pelkää.

Et ole myöskään yksin. Huoliin ja pelkoihin saa apua.

Pelottavistakin asioista selviää.

Pidetään toisistamme huolta!

Lähteet ja lisäapua:

Teksti: Jenni Sipilä ja Susanna Rieppo, 2020
Kuvat: Istockphoto