Seksi ja seksuaalisuus
Moni ajattelee, että seksi ja seksuaalisuus tarkoittavat samaa asiaa. Näin ei kuitenkaan ole. Mitä ne sitten tarkoittavat?
- Tutustu seksuaalisuuteen
- Seksuaalisuus on ominaisuus
- Jokainen on omanlaisensa
- Oma seksuaalisuus tutuksi
- Hyväksy myös toisten seksuaalisuus
- Seksi on toimintaa
- Rakastelu on läheisyyttä
- Itsetyydytys on oman kehon hyväilyä
- Seksuaaliterveys on itsensä hyväksymistä
Tutustu seksuaalisuuteen
Jokainen ihminen on seksuaalinen. Kun ymmärrät omaa seksuaalisuuttasi, sinun on helpompi puhua siitä. Sinun on helpompi puhua tunteistasi ja toiveistasi.
Kun tiedät, mitä seksuaalisuuteen liittyvät sanat tarkoittavat, sinun on helpompi etsiä ja kysyä lisää tietoa seksuaalisuudesta.
Jos sinulla on kysyttävää seksuaalisuudesta, voit lähettää kysymyksiä Vernerin seksuaalineuvojalle.
Pääset seksuaalineuvojan sivuille tästä linkistä.
Kun ymmärrät seksuaalisuuteen liittyviä asioita, pystyt päättämään niistä itse. Osaat päättää esimerkiksi siitä, haluatko seurustella tai harrastaa seksiä.
Mitä enemmän tiedät seksuaalisuudesta, sitä paremmin osaat huolehtia itsestäsi ja muista ihmisistä.
Oikea tieto seksuaalisuudesta ja seksistä vähentää pelkoja niitä kohtaan. Kun tiedät seksuaalisuudesta ja seksistä, voit nauttia ja iloita niistä rennosti.
Seksuaalisuus on ominaisuus
Seksuaalisuus on yksi ihmisen ominaisuus. Jokainen ihminen on seksuaalinen koko elämänsä ajan.
Seksuaalisuus tulee esiin monella tavalla. Se näkyy esimerkiksi tunteissa ja käyttäytymisessä.
Seksuaalisuus voi näkyä esimerkiksi siinä, mitä tunnet jotakuta kohtaan. Seksuaalisuus vaikuttaa myös siihen, millaisiin ihmisiin ihastut ja keiden kanssa haluat läheisyyttä.
Vaikka seksuaalisuus on jokaisessa ihmisessä, se ei ole kaikille yhtä tärkeä osa elämää. Ihmiset ovat tässäkin asiassa hyvin yksilöllisiä.
Jokainen on omanlaisensa
Jokainen ihminen on erilainen. Jokaisella on omat ajatukset ja tunteet. Jokaisella on oma keho, joka on erinäköinen kuin muilla. Jokainen käyttäytyy eri tilanteissa eri tavalla.
Jokaisella on myös omanlainen seksuaalisuus. Siksi ei ole oikeaa tai väärää seksuaalisuutta.
Seksuaalisuus kuuluu ihmisen elämään syntymästä kuolemaan asti. Samalla kun ihminen kasvaa, myös seksuaalisuus kasvaa ja muuttuu. Pienen lapsen seksuaalisuus on erilainen kuin nuoren tai aikuisen.
Seksuaalisuus muuttuu koko elämän ajan. Seksuaalisuutta muuttavat erilaiset tapahtumat ja kokemukset, joita elämässä tapahtuu.
Esimerkiksi seuraavat asiat vaikuttavat siihen, millainen seksuaalisuutesi on:
- Oletko saanut läheisyyttä?
- Oletko kokenut sydänsuruja?
- Oletko koskaan saanut puhua omista haluista tai tunteista?
- Onko sinulla ystäviä vai oletko yksinäinen?
- Oletko saanut rakastaa?
Oma seksuaalisuus tutuksi
Omaa seksuaalisuutta on hyvä pohtia. Silloin se tulee itselle tutuksi.
Voit miettiä esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:
- Millainen keho sinulla on ja mitä pidät siitä?
- Miltä sinusta tuntuu juuri nyt?
- Kuinka tärkeää seksuaalisuus sinulle on?
- Onko sinun helppo vai vaikea puhua seksuaalisuuteen liittyvistä asioista?
- Onko sinulla ketään ihmistä, jonka kanssa voit keskustella seksuaalisuuteen liittyvistä asioista ja tunteista?
Kun tutustut omaan seksuaalisuuteesi, ymmärrät paremmin omia ajatuksiasi ja tunteitasi.
Kun tiedät millainen olet, sinun on helpompi hyväksyä itsesi. Uskallat olla sellainen kuin olet. Silloin saat myös rohkeutta puhua ja kysyä seksuaalisuudesta lisää.
Hyväksy myös toisten seksuaalisuus
Kun hyväksyt itsesi, sinun on helpompi hyväksyä myös toiset ihmiset sellaisina kuin he ovat. Pystyt hyväksymään myös sen, että ihmiset ovat seksuaalisesti monenlaisia.
Kenenkään seksuaalisuus ei ole väärin.
Kenelläkään ei ole oikeutta loukata toista ihmistä seksuaalisesti tai toisen ihmisen seksuaalisuutta.
Toisen ihmisen seksuaalisista asioista ei saa kertoa muille ilman hänen lupaansa.
Seksi on toimintaa
Seksi on seksuaalista toimintaa. Seksin tarkoitus on
tuottaa mielihyvää.
Seksiä on esimerkiksi
- hyväily
- sukuelinten koskettelu
- itsetyydys eli masturbointi
- rakastelu
- yhdyntä.
Seksi on iloinen asia, kun sitä tekee omasta halusta. Seksin pitää olla aina vapaaehtoista, eikä sitä ole pakko haluta.
Sinä päätät itse, mistä tykkäät tai mitä haluat. Kukaan muu ei voi sitä määrätä tai päättää.
Rakastelu on läheisyyttä
Rakastelussa kaksi ihmistä hyväilee toisiaan. Rakastelussa pari haluaa tuottaa toisilleen hyvää oloa ja kokea läheisyyttä.
Rakastelu saa alkunsa siitä, että pari haluaa rakastella. Rakastelun pitää aina olla vapaaehtoista.
Ihmiset ovat yksilöllisiä myös rakastelussa. He pitävät erilaisista asioista ja osoittavat tunteita ja hellyyttä eri tavoin.
Hyväily voi olla esimerkiksi
- silittelyä
- suutelemista
- alasti olemista
- vartalon eri osien koskettamista
- sukuelimien koskettelua.
Kun rakastelu jatkuu, kumppanit kiihottuvat. Kiihottuneena ihminen hengittää nopeasti ja sydän lyö nopeasti. Mies saa erektion eli penis jäykistyy. Naisen emätin kostuu ja laajenee ja klitoris nousee koholle.
Näin vartalot valmistautuvat yhdyntään, mutta sitä ei tarvitse tehdä, jos ei halua. Myös hyväily riittää.
Miehen ja naisen yhdynnässä mies vie peniksen naisen emättimeen. Yhdyntää voi kokeilla erilaisissa asennoissa.
On tärkeää, että seksi tuntuu molempien mielestä hyvältä.
Rakastelun huippukohtaa sanotaan orgasmiksi. Aina orgasmia ei tule, eikä se haittaa.
Rakastelua voi kokeilla, jos molemmat sitä haluavat. On tärkeää, että tietää mitä haluaa ja mitä ei halua. Kannattaa tehdä vain sellaisia asioita, jotka tuntuvat molemmista hyviltä. Seksi on aina vapaaehtoista, eikä siihen voi pakottaa.
Kannattaa miettiä, milloin on valmis aloittamaan seksielämän.
On myös hyvä miettiä sitä, kenen kanssa haluaa rakastella. On hienoa, jos löytää mukavan ja luotettavan poikaystävän tai tyttöystävän.
Seksiasioista kannattaa puhua oman kumppanin kanssa. Voi kertoa omista ajatuksista ja toiveista. Sitten kun tuntuu turvalliselta ja hyvältä, voi kokeilla rakastelua.
Jotkut ihmiset katsovat pornoa, esimerkiksi seksifilmejä. Niiden tarkoitus on vain katsojan kiihottaminen. Porno ei ole opetusta rakkaudesta.
Itsetyydytys on oman kehon hyväilyä
Itsetyydytys eli masturbaatio tarkoittaa oman kehon hyväilyä niin, että siitä saa seksuaalista mielihyvää.
Olet ehkä kuullut joskus myös sanan sooloseksi. Sekin tarkoittaa itsetyydytystä.
Itsetyydytyksessä ihminen koskettelee ja hyväilee omaa kehoaan. Myös sukupuolielimiä saa kosketella.
Itsetyydytyksen aikana voi saada orgasmin. Orgasmi on erityinen hyvä tunne kehossa.
Itsetyydytys rentouttaa. Sitä voi kokeilla omassa rauhassa esimerkiksi omassa sängyssä tai suihkussa.
Itsetyydytys on yksityinen asia. Siksi sitä ei voi tehdä julkisilla paikoilla tai toisten ihmisten seurassa. Siitä ei myöskään tarvitse kertoa kenellekään. Itsetyydytys on sallittua kaikille.
Seksuaaliterveys on itsensä hyväksymistä
Seksuaaliterveys on osa ihmisen kehon ja mielen terveyttä.
Seksuaaliterveys on hyvä, kun ihminen hyväksyy oman seksuaalisuutensa ja iloitsee siitä.
Hyvään seksuaaliterveyteen kuuluu myös mahdollisuus nauttia seksuaalisista kokemuksista turvallisesti.
Teksti: Tuula Puranen, 2018
Lisätietoa: Seksuaalisuudesta selkokielellä (www.seteke.fi)