Tietoa seksuaalisuudesta

Monet ihmiset ajattelevat, että seksuaalisuus ja seksi tarkoittavat samaa asiaa. Näin ei kuitenkaan ole. Mitä ne sitten tarkoittavat? Tässä osassa saat vastaukset. Saat myös oikeaa tietoa seksuaalisuudesta ja seksistä.

Miksi on tärkeää tietää seksuaalisuudesta ja seksistä?

Kun tiedät, mitä seksuaalisuus ja siihen liittyvät sanat tarkoittavat, sinun on helpompi puhua seksuaalisuudesta sekä omista tunteistasi ja toiveistasi. Sinun on myös helpompi kysyä lisää tietoa niistä asioista, joita pohdit. Jos sinulla on kysyttävää seksuaalisuudesta, voit lähettää kysymyksiä seksuaalineuvojalle. Pääset lähettämään kysymyksesi tästä linkistä (www.verneri.net/selko).

Kun ymmärrät seksuaalisuuteen liittyviä asioita, pystyt itse päättämään niistä. Osaat päättää esimerkiksi, haluatko seurustella, vai haluatko olla yksin.

Mitä enemmän tiedät seksuaalisuudesta, sitä paremmin osaat huolehtia itsestäsi ja muista ihmisistä. Oikea tieto seksuaalisuudesta ja seksistä vähentää pelkoja niitä kohtaan. Silloin voit nauttia ja iloita niistä rennosti ja uskallat tutustua omaan seksuaalisuuteesi avoimin mielin.

Mitä seksuaalisuus tarkoittaa?

Seksuaalisuus on yksi ihmisen ominaisuus. Jokainen ihminen on seksuaalinen elämänsä alusta sen loppuun. Seksuaalisuus tulee esille monella tavalla. Se näkyy esimerkiksi tunteissa ja käyttäytymisessä. Seksuaalisuus voi näkyä siinä, mitä tunnet jotakuta kohtaan tai millaisiin ihmisiin ihastut ja keiden kanssa haluat läheisyyttä.

Vaikka seksuaalisuus on jokaisessa ihmisessä, se ei ole kaikille yhtä tärkeä osa elämää. Ihmiset ovat tässäkin asiassa hyvin yksilöllisiä.

Jokaisella on omanlainen seksuaalisuus

Jokainen ihminen on erilainen. Jokaisella on omat ajatukset ja tunteet. Jokaisella on oma keho, joka on erinäköinen kuin muilla. Jokainen käyttäytyy eri tilanteissa eri tavalla. Tämä tarkoittaa sitä, että jokaisella on myös omanlainen seksuaalisuus. Siksi ei ole oikeaa tai väärää seksuaalisuutta.

Seksuaalisuus kuuluu ihmisen elämään syntymästä kuolemaan asti. Samalla kun ihminen kasvaa, myös seksuaalisuus kasvaa ja muuttuu. Pienen lapsen seksuaalisuus on erilainen kuin nuoren tai aikuisen.

Seksuaalisuus muuttuu koko elämän ajan. Seksuaalisuutta muuttavat erilaiset tapahtumat ja kokemukset, joita elämässä tapahtuu. Esimerkiksi nämä asiat vaikuttavat siihen, millainen seksuaalisuutesi on:

  • Oletko saanut läheisyyttä?
  • Oletko kokenut sydänsuruja?
  • Oletko koskaan saanut puhua omista haluista tai tunteista?
  • Onko sinulla ystäviä, vai oletko yksinäinen?
  • Oletko saanut rakastaa?

Omaa seksuaalisuutta on hyvä miettiä ja pohtia. Silloin se tulee itselle tutuksi. Millainen keho sinulla on ja mitä pidät siitä? Olisi tärkeää, että hyväksyt oman kehosi ja samalla sen, millaisia muiden ihmisten kehot ovat.

Entä millaisia tunteita sinulla on esimerkiksi juuri nyt? Voit myös miettiä, mitä ajattelet seksuaalisuuteen liittyvistä asioista. Kuinka tärkeää seksuaalisuus on sinulle?

Onko sinun helppo vai vaikea puhua seksuaalisuuteen liittyvistä asioista? Onko sinulla ketään ihmistä, jonka kanssa voit keskustella niistä?

Kun tutustut omaan seksuaalisuuteesi ja opit, millainen olet, ymmärrät paremmin omia ajatuksiasi ja tunteitasi.

Kun tiedät millainen olet, sinun on helpompi hyväksyä itsesi. Uskallat olla sellainen kuin olet. Silloin saat myös rohkeutta puhua ja kysyä seksuaalisuudesta lisää. Kun hyväksyt itsesi, sinun on helpompi hyväksyä myös toiset ihmiset sellaisina kuin he ovat. Pystyt hyväksymään myös sen, että ihmiset ovat seksuaalisesti hyvin monenlaisia, eikä kenenkään seksuaalisuus ole väärin.

Jokainen ihminen on vastuussa siitä, ettei loukkaa seksuaalisesti ketään toista ihmistä eikä kenenkään toisen ihmisen seksuaalisuutta. Et saa kertoa muille toisen ihmisen seksuaalisista asioista ilman hänen lupaansa.

Mitä seksi tarkoittaa?

Seksi on osa seksuaalista toimintaa. Se on siis sellaista toimintaa, joka johtuu siitä, että ihminen on seksuaalinen. Tunteet kuuluvat myös seksiin. Seksi on iloinen ja ihana asia, kun sitä tekee omasta halusta. Seksin pitää olla aina vapaaehtoista, eikä sitä ole pakko haluta. Sinä päätät itse, mistä tykkäät tai mitä haluat. Kukaan muu ei voi sitä määrätä tai päättää.

Seksiä ovat esimerkiksi rakastelu ja itsetyydytys eli masturbointi.

Rakastelu

Rakastelussa kaksi ihmistä hyväilee toisiaan. Rakastelu saa alkunsa siitä, että pari haluaa rakastella. Rakastelun pitää olla vapaaehtoista. Rakastelussa pari haluaa tuottaa toiselle hyvää oloa ja läheisyyttä. Ihmiset ovat yksilöllisiä myös rakastelussa. He pitävät erilaisista asioista ja osoittavat tunteita ja hellyyttä erilaisilla tavoilla.

Hyväily voi olla esimerkiksi silittelyä, suutelemista, alasti olemista ja vartalon eri osien koskettamista. Toista voi koskettaa myös sukuelimistä. Kun rakastelu jatkuu, kumppanit kiihottuvat. Usein ihminen hengittää nopeasti ja sydän lyö nopeasti. Mies saa erektion, eli penis jäykistyy. Naisen emätin kostuu ja laajenee ja klitoris nousee koholle. Näin vartalot valmistautuvat yhdyntään, mutta sitä ei tarvitse tehdä joka kerta. Usein hyväilyt riittävät.

Miehen ja naisen yhdynnässä mies vie peniksen naisen emättimeen. Yhdyntää voi kokeilla erilaisissa asennoissa. On tärkeää, että seksi tuntuu molempien mielestä hyvältä. Rakastelun huippukohtaa sanotaan orgasmiksi.

Joskus orgasmia ei tule, eikä se haittaa.

Seksiä eli rakastelua voi kokeilla, jos parin molemmat osapuolet sitä haluavat. On tärkeää, että tietää mitä haluaa ja mitä ei halua. Kannattaa tehdä vain sellaisia asioita, jotka tuntuvat molemmista hyviltä. Seksi on aina vapaaehtoista, eikä siihen voi pakottaa.

Kannattaa miettiä, milloin on valmis aloittamaan seksielämän. On myös hyvä miettiä sitä, kenen kanssa haluaa rakastella. On hienoa, jos löytää mukavan ja luotettavan poikaystävän tai tyttöystävän. Seksiasioista voi puhua oman kumppaninsa kanssa. Voi kertoa omista ajatuksistaan ja toiveistaan. Sitten kun tuntuu turvalliselta ja hyvältä, voi kokeilla rakastelua.

Jotkut ihmiset katsovat pornoa, esimerkiksi seksifilmejä. Niiden tarkoitus on vain katsojan kiihottaminen. Porno ei ole opetusta rakkaudesta.

Itsetyydytys eli masturbaatio

Itsetyydytys eli masturbaatio tarkoittaa oman kehon hyväilyä niin, että siitä saa seksuaalista mielihyvää. Olet ehkä kuullut joskus myös sanan sooloseksi. Sekin tarkoittaa itsetyydytystä.

Itsetyydytyksessä ihminen koskettelee ja hyväilee omaa kehoaan. Myös sukupuolielimiä saa kosketella. Itsetyydytyksen aikana voi saada orgasmin. Orgasmi on erityinen hyvä tunne kehossa.

Itsetyydytys rentouttaa. Sitä voi kokeilla omassa rauhassa esimerkiksi omassa sängyssä tai suihkussa. Itsetyydytys on yksityinen asia. Siksi sitä ei voi tehdä julkisilla paikoilla tai toisten ihmisten seurassa. Siitä ei myöskään tarvitse kertoa kenellekään. Itsetyydytys on sallittua kaikille.

Seksuaaliterveys

Seksuaaliterveys on osa ihmisen kehon ja mielen terveyttä. Seksuaaliterveys on hyvä, kun ihminen hyväksyy oman seksuaalisuutensa ja iloitsee siitä. Hyvään seksuaaliterveyteen kuuluu myös mahdollisuus nauttia seksuaalisista kokemuksista turvallisesti.

Mistä saan lisää tietoa?

Saat lisää tietoa seksuaalisuudesta ja seksistä esimerkiksi näistä linkeistä:

Seksuaalisuus (www.seteke.fi)

Seksi (www.seteke.fi)

Oikeus seksuaalisuuteen (www.seteke.fi)

Teksti: Tuula Puranen, 2018

Tietoa seksuaalisuudesta -sivun tekstin pohjana on käytetty Seksuaaliterveyttä kehitysvammaisille -projektin 2013 tuottamaa tekstiä. www.seteke.fi