Uusimmat vastaukset

Seksissä

5.12.2018

Voiko mies saada siemensyöksyn, jos nainen hyväilee vaikka pelkästään terskasta? Tietääkö nainen milloin mies tulee? Kun he ovat yhdynnässä liikkuuko esinahka silloin kaikilla edestakaisin?

Vastaus:

Kyllä se on mahdollista, että mies saa siemensyöksyn. Terska on miehen kehossa herkkätuntoisin alue. Liian kova kosketus voi aiheuttaa kipuja.

On mahdollsita, että nainen tietää, milloin mies tulee. Se on mahdollista, jos  naisella on seksikumppani, jonka kanssa on harrastanut seksiä jo pitkään. Seksi on yhteispeliä.

Kun kumppanit tuntevat toisensa hyvin, he voivat  seksin aikana tunnistaa esimerkiksi hengityksen rytmistä ja äänistä, milloin toinen on laukeamaisillaan.

Esinahka suojaa terskaa. Jäykistyneessä peniksessä esinahka vetäytyy tai sen voi vetää terskan taakse. Joillakin miehillä esinahka vetäytyy terskan taakse kokonaan ja joillakin vain osittain. Kumpikin on normaalia.

Miksi seksin harrastamista ei mainita harrastuksissa?

4.12.2018

Usein puhutaan seksin harrastamisesta aivan kuin se olisi jokin harrastus kuten vaikka lukeminen, pyöräily, ratsastus tai vaikka musiikin kuuntelu. Miksi sitten kukaan ei tunnusta, että hän harrastaa seksiä, kun puhutaan harrastuksista? Entä jos se ei ole harrastus, niin miksi sitten käytetään sanoja seksin harrastaminen?

Vastaus:

Seksin harrastaminen on yksi tapa ilmaista asia, kun puhutaan seksistä. Toinen, jota on käytetty Vernerin seksuaalineuvojan vastauksissa on seksin tekeminen. Seksin harrastaminen on neutraali ilmaisu. Se tarkoittaa, ettei se herätä voimakkaita mielikuvia.

Usein seksistä puhutaan ilmaisuilla, jotka voivat kuulostaa hassuilta tai ikäviltä. Tällaisia on muun muassa

  • Panna pökköä pesään.
  • Pamputtaa.
  • Vetää viikseen.
  • Töötätä.

Minun mielestäni mukavempia ilmaisuja ovat esimerkiksi

  • Laittaa lämmöt päälle.
  • Päiväkahvitella.
  • Iloitella.
  • Humpputella.

Mitä ilmaisua itse mieluiten käytät?

emätin isompi kuin penis?

30.11.2018

Onko naisen emätin on paljon isompi kuin miehen penis? Minä olen mies.

Vastaus:

Emättimen ja peniksen kokoa on vaikea verrata. Ne ovat hyvin erilaisia.

Itse emättimestä näkyy vain aukko ulospäin virtsa-aukon takana. Emätin eli vagina yhdistää naisen ulkopuolella näkyvän pimpsan kohdunsuun kautta kohtuun.

Emätin on noin 10 cm pitkä, mutta hyvin joustava. Vauvathan syntyvät emättimen kautta.

Miehen peniksestäkin näkyy vain osa, varsi ja terska. Peniksen alla ovat kivekset. Peniksessä on paisuvaiskudosta. Lepotilassa penis roikkuu alaspäin. Kiihottuessa paisuvaiskudokseen virtaa verta ja penis jäykistyy ja sen koko kasvaa. Tätä kutsutaan erektioksi. Penis on ihmisen elimistä eniten kokoaan ja muotoaan muuttava.

Ensimmäinen seksi

28.11.2018

Miten voi saada naisen sänkyyn?

Vastaus:

Tarkoitatko seksiä naisen kanssa? Naisen pitää haluta seksiä kanssasi. Seksin haluamiseen vaikuttaa moni asia.

Ensinnäkin naisen pitää tuntea olonsa turvalliseksi kanssasi. Seksiin ei saa painostaa tai pakottaa. Se on aina vapaaehtoista.

Yleensä naisen pitää saada aikaa tutustua sinuun, jotta hän voi haluta olla kanssasi. Voit lisätä haluttavuuttasi huolehtimalla itsestäsi esimerkiksi hygieniastasi huolellisesti.

Yleensä nainen/kumppani haluaa kokea, että olet kiinnostunut hänestä muutenkin kuin vain seksin vuoksi. Nainen haluaa kokea, että juuri hän on sinulle tärkeä.

Hyvään seksiin kuuluu paljon muutakin kuin ”naisen saaminen sänkyyn” eli yhdyntä. Yhdyntä on vain pieni osa seksiä. Kunnon lämmittely on kummallekin tärkeää. Varaa siihen aikaa. Esimerkiksi ensin yhteistä mukavaa tekemistä, vaikka elokuva tai ruuan laittoa. Älä unohda kauniita sanoja ja helliä kosketuksia. Jos nainen vastaa näihin, voit kokeilla pusuja ja pientä kiusoittelua.

Hyvää seksi on aina yhteistyön tulos. Kumpikin antaa toiselle kokemuksia ja nautintoa. Jos keskityt pelkkään yhdyntään, seksi voi tuntua kurjalta. Yhteinen leikkiminen, hellyys ja lähellä olo tekevät seksistä rentoa ja kummallekin kivaa.

E-pillerit

26.11.2018

Ei kondimia ole pakko käyttää, jos ei halua lapsia. Voihan syödä e-pillereitä.

Vastaus:

Ehkäisymenetelmiä on monia. On hyvä käydä juttelemassa lääkärin kanssa eri vaihtoehdoista. E-pillereitä ei voi saada ilman, että käy lääkärillä. Samalla voi jutella muista vaihtoehdoista.

Kondomi on ainoa ehkäisyväline, joka suojaa seksitaudeilta. Jos kumppani on uusi, kannattaa suhteen alussa käyttää kondomia.

Siemensyöksy vai sperma

26.11.2018

Miksi sä sanot siemensyöksy sehän on spermaa?

Vastaus:

Seksuaalineuvojan vastauksissa on käytetty sanoja

  • siemensyöksy
  • siemenneste
  • sperma.

Siemensyöksy on tapahtuma, jossa miehen peniksestä tulee spermaa eli siemennestettä.

Seksi ilman kondomia

20.11.2018

Mä haluaisin harrastaa poikaystäväni kanssa seksiä. Eihän kondomia tartte miehen käyttää, jos en halua tai mun poikaystäväkään ei halua käyttää?

Vastaus:

Kondomin käyttö ei ole pakollista seksissä. Mutta on tärkeää muistaa, että se suojaa sukupuolitaudeilta ja raskaudelta. Jos et halua tulla raskaaksi, täytyy käyttää ehkäisyä. Jutelkaa poikaystäväsi kanssa, mikä olisi teille sopivin ehkäisykeino. Saatte tietoa ehkäisystä esimerkiksi terveyskeskuksen lääkäriltä.

Miksi vammaisten ihmisten seksuaalisuus on tabu?

13.11.2018

Miksi vammaisten ihmisten seksuaalisuus on yhä monelle ihmiselle tabu vielä vuonna 2018? Minä olen aikuinen ihminen jolla on seksihaluja, mutta minua kohdellaan kuin olisin sukupuoleton ja että mitään seksiä ei minun kohdalla olisi olemassa. Minulla ei edes ole ymmärryksessä vikaa enkä tee mitään seksuaalisesti sopimattomia asioita ja minun kanssani voisi puhua seksistä kuin aikuisen kanssa puhutaan.
Sen sijaan siitä vaietaan ja minunkin pitää vaieta, pitää vaieta seksuaalisista haluista, muunsukupuolisuudestani ja miehen läheisyyden kaipuustani.

Vastaus:

Et ole kokemuksiesi kanssa yksin. Moni vammainen henkilö on kohdannut samanlaista kaltoinkohtelua. Kaltoinkohtelu tuntuu pahalta, koska se loukkaa sinun seksuaalioikeuksiasi.

Seksuaalioikeudet ovat ihmisoikeuksia. Ihmisellä on oikeus määrätä omaan seksuaalisuuteen liittyvistä asioista, kuten seksuaalisesta suuntautumisesta, seksuaalisuuden ilmaisemisesta ja suhteiden solmimisesta. Vammaisella ihmisellä on samat oikeudet ja velvollisuudet seksuaalisuuteen liittyen kuin muillakin ihmisillä.

Yritin miettiä, mistä voisi olla sinun tilanteessasi apua. Tällä hetkellä Aspa-säätiöllä ja Kehitysvammaisten Palvelusäätiöllä on menossa vammaisten seksuaalioikeuksiin liittyvät hankkeet. Hankkeissa tehdyistä materiaaleista voisi olla sinulle apua.

Pääset Aspan Voimaa seksuaalisuudesta -hankkeen sivulle tästä linkistä (www.aspa.fi)

Pääset Jotta kukaan ei jäisi yksin -hankkeen sivulle tästä linkistä (www.kvps.fi).

Jotta kukaan ei jäisi yksin Facebook-sivu (www.facebook.com).

Yle:n nettisivuilla julkaistiin tällä viikolla juttu tästä aiheesta. Teksti ei ole selkokielinen, mutta laitan tähän kuitenkin linkin. Jutun otsikko on Pyörätuolissa minusta tulee näkymätön.

Pääset lukemaan YL:n juttua tästä linkistä (yle.fi).

Hankkeiden työntekijöihin voi olla yhteydessä. Toivon, että materiaali auttaa läheisiäsi ymmärtämään, että olet ensisijaisesti ihminen. Omanlainen, samanlainen, ihan niinkuin kaikki muutkin.

Peniksen koko ja muoto

12.11.2018

Minkä kokoinen ja muotoinen peniksen kuuluu olla, entä esinahan ja terskan? Onko naisillakin esinahka ja terska?

Vastaus:

Jokaisen miehen penis on sen kokoinen kuin se on. Ei ole olemassa tiettyä mittaa tai muotoa, millainen peniksen kuuluu olla. Naisilla ei ole esinahkaa tai terskaa. Naisilla on muun muassa häpyhuuluet ja klitoris.

Liukuvoide itsetyydytykseen

5.11.2018

Haluaisin kysyä, mikä olisi paras liukuvoide miehille itsetyydykseen. Sellainen, joka olisi tarpeeksi liukas. Auttaisi kikkeliä laukeamaan kunnolla ja tulemaan spermaa riitävän paljon. Jatkuva seisokki on päällä. Jäykkänä tekee mieli hieroa omaa kikkeliä. Se tuntuu hyvältä.

Vastaus:

Liukuvoiteeksi käy kaupasta tai apteekista ostettu liukuvoide tai vaikka kotoa löytyvä öljy. Rypsiöljy, kookosöljy tai oliiviöljy sopivat liukuvoiteeksi.

Kaikki liukuvoiteet ovat liukkaita ja vaihtoehtoja on hyvin paljon.

Voit lukea itsetyydytyksestä tästä linkistä. Siellä kerrotaan myös liukuvoiteesta (www.seteke.fi).

Miksi miehillä on niin isot penikset?

5.11.2018

Miksi miehillä on kokoon nähden niin isot penikset? Onko se siksi, että naiset ovat suosineet miehiä, joilla on olleet isot penikset niin että se ominaisuus on periytynyt näiden pojille? Tietysti penisten koossa on eroja, mutta esimerkiksi gorillauros painaa usein enemmän kuin mies ja silti sen penis on vain jotain 5 senttiä pitkä. Miehen penis voi olla vaikka 20 senttiä pitkä. Simpansseillakin on aika pieni penis, ainakin se on paljon ohuempi kuin miesten penikset. Olen nähnyt niistä kuvia.

Vastaus:

Olet oikeassa: ihmisellä on isompi penis kuin esimerkiksi simpanssilla tai gorillalla. Gorillalla on pieni penis, koska sen ei tarvitse kilpailla muiden urosten kanssa naaraiden huomiosta. Gorillat elävät laumassa, jossa on vain yksi uros. Simpanssit ja ihmiset elävät sekalaumassa. Se taroittaa sitä, että samassa laumassa on useampi uros. Siksi peniksen ja kivesten koko on suurempi. Isompi penis ja isommat kivekset houkuttelevat naaraita. Tämä on teoria, miksi miehen penis on isompi kuin apinoilla ja gorilloilla.

Housuvaippoja käyttävä

1.11.2018

Mistä pystyisi tutustumaan samanikäiseen tyttöön, joka käytäisi myös housuvaippoja? Olen 39-vuotias sinkkumies. Haluaisin tytön, joka pitäisi yhdessä vaippoja. Minulla on virtsarakko vaiva. Haluaisin löytää ihanan tytön, jolla oisi housuvaippat.

Vastaus:

En tiedä, missä voisit löytää housuvaippoja käyttäviä naisia. Minkä vuoksi haluat, että myös naisella on vaipat? Ajatteletko, että vain toinen vaippoja käyttävä hyväksyy sinut ja housuvaippasi?

Pissaongelmat hävettävät monia. Niistä ei yleensä puhuta. Kuitenkin monella aikuisella on pissan karkailua. Pissa lirahtaa pöksyihin silloin, kun ei tahdo. Esimerkiksi, kun nauraa, yskii tai kyykistyy.

Pissan karkailuun tarkoitettuja suojia käyttää moni sinun ikäisesi aikuinen. Aikuisten pissasuojat ovat yleensä melko huomaamattomia eivät siis isoja housuvaippoja. Uskon, että housuvaippasi ei ole este seurustelulle ja parisuhteelle, vaikka seurustelukumppanisi ei sellaista käyttäisikään.

Mies hiplaa naisia toimintakeskuksessa

30.10.2018

Toimintakeskuksessa eräs mies hiplaa naisia ja itsetyydyttää siellä kaikkien nähden. Mitä pitäisi tehdä, kun hoitajat eivät puutu asiaan ja jos heille sanoo siitä, niin he sanovat että ei saa kannella?

Vastaus:

Tämä on asia, johon pitää toimintakeskuksessa ehdottomasti puuttua. Sinulla on oikeus kertoa asiasta ohjaajille. Se ei ole kantelua. Ohjaajilla on velvollisuus puuttua tilanteeseen. On erittäin tärkeää, että tällaisesta asiasta saa puhua. Siitä pitää puhua.

Ota yhteyttä toiminnasta vastaavaan henkilöön. Kirjoita sähköposti ja pyydä vastaus kirjallisena. Jos asiaan ei tule tällä tavalla muutosta, ota yhteyttä henkilöön, joka vastaa kehitysvammapalveluista kunnassa.

Voit vedota lakiin.

  • Rikoslaki kieltää toisen koskettelun tavalla, joka loukkaa toisen seksuaalista itsemääräämisoikeutta.
  • Voit vedota yhdenvertaisuuslakiin. Ihmisarvoa loukkaava käyttäytyminen on häirintää, mikäli loukkaava käyttäytyminen liittyy esimerkiksi toisen sukupuoleen. Häirintää on esimerkiksi vihjailevat puheet, jotka koskevat toisen kehoa.
  • Työnantajalla on velvollisuus puuttua työpaikalla häirintään. Jos työnantaja ei puutu häirintään, on kyse syrjinnästä.

Ohjaajat voivat miettiä, miltä heistä tuntuisi, jos heidän joku työkaveri toimisi noin. Olisiko heistä kivaa, että joku hiplaa ja itsetyydyttää heidän nähtensä. Asia on tosi tärkeä selvittää. Aina käytöstä ei saada kokonaan loppumaan. Mutta on tärkeää, että asiasta ei vaieta. Pyydä tarvittaessa avuksesi joku läheinen tai tukihenkilö.

Seksuaalisesta ahdistelusta

30.10.2018

Mitä, jos joku ihminen kokee toisen ihmisen koskettelun seksuaalisena ahdisteluna, mutta se toinen sanoo, että ei hän ahdistelumielessä toista koskettanut niin kumpaa siinä vaikka poliisi uskoo? Kerran eräs mies kosketteli minua reidestä ja minusta se tuntui seksuaaliselta ahdistelulta, mutta en tiedä, että tekikö hän sen siksi että halusi ahdistella.

Vastaus:

Vain sinä tiedät, millainen kosketus tuntuu sinusta hyvältä ja mikä pahalta. Jos koskettelu tuntuu pahalta, voit aina pyytää lopettamaan. Sano ei, lopeta, en pidä tästä!

Lisäksi kehossa on tiettyjä yksityisiä alueita, joiden koskettelusta sinä päätät aina itse. Näitä alueita ovat sekä miehellä ja naisella uimapuvun alle jäävät alueet, kuten rinnat, peppu, peniksen ja pimpin alue sekä myös reisien sisäpuoli. Näiden alueiden seksuaalinen koskettelu on sopivaa vain, kun se tapahtuu kahden kosketteluun suostuvan ihmisen välillä.

Olet myös oikeassa siinä, että ihmiset kokevat asioita eri tavoin. Jollekin henkilölle esimerkiksi halaus on OK tapa tervehtiä. Toinen henkilö voi kokea samanlaisen halauksen ahdistavana.
Sinun oma kokemuksesi ratkaisee. S

Sinulla on aina oikeus kieltäytyä kosketuksesta, joka tuntuu pahalta. Kun kieltäydyt kosketuksesta ja toinen huomaa loukanneensa sinua, hän yleensä lopettaa ja pyytää anteeksi. Mutta jos henkilö vielä kieltosi jälkeen jatkaa sopimatonta käytöstään, kyse on häirinnästä.

Rakastaa ja avioitua

29.10.2018

Olen vaikeasti vammautunut nuori naishenkilö. 37 vuotta vanha. Koskaan en ole mennyt naimisiin. En tiedä, miten siinä pitää toimia. En ole löytänyt oikeaa kumppania. Eihän tämä nuoruudesta johdu, mutta kukaan mies ei ikinä kosi minua. Olen liian lapsellinen siinä mielessä. Ystävän kyllä aina aina löytää, ja silloin on turvallista. Mutta se rakkaus puuttuu silti ja se on liian vaikea löytää.

Vastaus:

Hei, anteeksi, että kesti kauan saada vastaus. Verneri.netin sähköposteja oli mennyt roskapostiin. Siivosimme roskapostin tänään ja sieltä löytyi kysymyksiä seksuaalineuvojalle.

Kerrot, että sinua ei ole koskaan kosittu. Onko sinulla mielessä joku tietty mies,  jonka haluaisit kosivan sinua? Vai onko itse kosinta sinulle unelma? Olisiko ihana kokea, että joku pyytäisi vaimokseen?

Miehen kosintaa ei tarvitse nykyään odottaa. Sekä mies että nainen voivat kumpikin kosia.

Avioliittoa edeltää yleensä seurustelu, jolloin pari tutustuu toisiinsa paremmin. Kummankin osapuolen pitää tahtoa yhteistä elämää ja kotia toisen kanssa. Yhteistä elämää pitää jaksaa myös silloin, kun parisuhteessa tai arjessa asiat eivät ole hyvin.
Siksi vihkimistilaisuudessa kirkossa tai maistraatissa kummaltakin kysytään tahdosta: ”Tahdotteko ottaa tämän [vihittävän nimi] aviopuolisoksenne rakastaaksenne häntä myötä- ja vastoinkäymisissä?”

Avioliitto on virallinen sopimus yhteisestä elämästä kahden ihmisen välillä. Avioliitossa kumppaneista tulee puolisoita,
joiden tavoitteena on luoda yhdessä pysyvä koti. Avioliitossa puolisoille tulee oikeuksia ja velvollisuuksia toisiaan kohtaan.

Kaikki parit eivät mene virallisesti naimisiin.
He tapailevat toisiaan tai elävät yhdessä avoliitossa.
Jokainen pari valitsee itselleen sopivimman tavan olla yhdessä.

Kerrot, että rakkaus on vaikea löytää. Tämä tunne on tuttu monelle. Toivoa ei kannata menettää. Kumppanin löytyminen on mahdollista. Kannattaa edelleen tutustua uusiin ihmisiin ja pitää vanhat ystävät. Koskaan ei voi tietää, mistä se rakkaus löytyy.

Yhdyntä

23.10.2018

Missä yhdyntäasennossa voi nähdä parhaiten peniksen liikkeet sen ollessa pimpissä?

Vastaus:

Tämä asia selviää parhaiten, kun kokeilette eri yhdyntäsentoja parisi kanssa. Kirjastosta voitte myös lainata seksistä ja yhdyntäasennoista kertovia kirjoja.

Hiplailu

4.10.2018

Minulla on sellainen tapa, että kotona sohvalla istuessa tai sängyllä maatessa on käsi housuissa ja koskettelen penistä ja karvoitusta. En tee sitä muitten ihmisten seurassa. Mistä tapa johtuu? Ei se häiritse minua, mutta haluaisin teitää onko siihen joku syy?

Vastaus:

Ihminen tarvitsee kosketusta. Kun koskettelet itseäsi, aivosi tuottavat mielihyvähormoneja. Koskettelusta tulee hyvä olo. Mieli tyyntyy ja keho rentoutuu. Jos elämässä on stressiä,
itsensä koskettelu lohduttaa ja rauhoittaa. Voit helliä itseäsi vielä lisää, koeta vaikka silittää ja pussata itseäsi!

Saako nainen huijata miehen isäksi?

24.9.2018

En tiedä, että kuuluuko tämä kysymys tänne, mutta haluaisin tietää, että saako nainen huijata miestä niin, että hän sanoo vaikka että hän syö e-pillereitä vaikka se ei ole totta, sitten hän tulee yhdynnän jälkeen raskaaksi, saa vauvan ja pakottaa miehen vaikka maksamaan elatusmaksuja, vaikka mies ei halunnut lasta?

Saako nainen huijata miestä niin, että mies tulee isäksi vasten tahtoaan? Ja vaikka mies käyttäisi yhdynnässä kondomia, niin nainen pistelisi siihen salaa ohuella neulalla näkymättömiä reikiä joten siitiöitä pääsisi niistä hänen sisäänsä vaikka mies sitä kondomia käyttäisi.

Vastaus:

Ei ole oikein, että nainen huijaa miehen isäksi. Tällaista ei varmaan tapahdu paljon.

Lapsella on kuitenkin oikeus molempiin vanhempiin. Lapsen oikeudet ovat tärkeämpiä kuin äidin tai isän. Jos miehestä tulee isä, on hänellä velvollisuus pitää lapsesta huolta. Jos mies ei asu yhdessä lapsen äidin kanssa, on hänen maksettava elatusmaksuja.

Hyväksi käyttäminen

18.9.2018

Mitä mieltä olet seksuaalisesta hyväksikäytöstä? Minusta se on väärin.

Vastaus:

Seksuaalinen hyväksikäyttö on toimintaa, jossa toista kiusataan tai satutetaan seksuaalisesti. Se on ehdottoomasti väärin. Laki myös kieltää seksuaalisen hyväksikäytön. Toisen ihmisen seksuaalinen vahingoittaminen on rikos.

Ihmiset ja seksi

10.9.2018

Miksi ihmisillä ei ole kiima-aikoja kuten eläimillä? Erittäin harvat eläimet parittelevat vain huvikseen, sen sijaan ihminen voi harrastaa seksiä melkein milloin vain. Eikä eläimet varmastikaan harrasta itsetyydytystä tai ainakaan suuseksiä tai anaaliseksi kuten ihmiset.

Vastaus:

Ihmisellä ei ole yhtä selkeitä merkkejä kiima-ajasta kuin monilla eläimillä on. Nainen voi tulla raskaaksi vain, kun hänellä on ovulaatio. Ovulaatio tarkoittaa munasolun irtoamista kuukautiskierron aikana. Uusin tutkimus on todennut, että nainen tuoksuu miehestä paremmalta, kun naisella on ovulaatio. Seksillä on tärkeä rooli ihmisten parisuhteessa. Seksi pitää ihmisiä yhdessä.

Eläimet itse asiassa harrastavat myös itsetyydytystä ja suuseksiä. Esimerkiksi elefantin ja delfiinin on todettu harrastavan itsetyydytystä. Simpanssit voivat harrastaa suuseksiä.