Sukupuoli

Kun ihmiset puhuvat sukupuolesta, he tarkoittavat usein sitä, että joku on nainen tai mies. Ne ovatkin yleisimmät sukupuolet. On kuitenkin myös muita sukupuolia.

Tässä osassa saat perustietoja sukupuolesta. Se tapahtuu niin, että sukupuoleen liittyviä asioita käsitellään selittämällä, mitä erilaiset termit tarkoittavat. Termit, jotka selitetään, ovat biologinen sukupuoli ja sukupuoli-identiteetti.

Biologinen sukupuoli

Ihmisen sukupuoli määritellään heti, kun hän syntyy. Jos hänellä on pojan sukuelimet, hänet määritellään pojaksi. Jos hänellä on tytön sukuelimet, hänet määritellään tytöksi.

Vauvan sukupuoli kehittyy kohdussa eli ennen syntymää. Joskus kehittymiseen voi tulla häiriö. Silloin vauvalla voi olla sekä tytön että pojan sukuelimen osia. Tällaista vauvaa sanotaan intersukupuoliseksi.

Sukupuoli, joka määritellään sukuelinten mukaan, on biologinen sukupuoli. Jotkut sanovat sitä myös anatomiseksi sukupuoleksi.

Sukupuolten moninaisuus eli on monenlaisia sukupuolia

Sukupuolten moninaisuus tarkoittaa sitä, että on olemassa muitakin sukupuolia kuin nainen ja mies.

Kun ihminen kasvaa, hän ehkä alkaa pohtia omaa sukupuoltaan. Tyttö voi kokea, että hän on nimenomaan tyttö, ja poika tuntee itsensä juuri pojaksi. Mies voi tuntea itsensä mieheksi ja nainen naiseksi. He tuntevat oman kehonsa sellaiseksi kuin sen pitää ollakin. Heistä on hyvä olla omassa kehossaan.

Aina näin ei kuitenkaan käy, eikä siinä ole mitään väärää. Esimerkiksi pojasta voi tuntua, että hän on tyttö, vaikka hänellä on pojan sukuelimet. Tytöstä voi tuntua pojalta, vaikka hänellä on tytön sukuelimet. Silloin tuntuu siltä, että on aivan väärässä kehossa.

Monilla ihmisillä on valmis käsitys siitä, millaisia tytöt ja pojat ovat. Tämä voi näkyä esimerkiksi kasvatuksessa. Jos poika haluaa leikkiä nukeilla ja pukeutua mekkoon, hänelle saatetaan sanoa, että oikea poika leikkii autoilla ja käyttää housuja. Jos tyttö on villi ja äänekäs, hänelle saatetaan sanoa, että hän on poikatyttö. Häntä voidaan kannustaa leikkimään sellaisia leikkejä, joita pidetään tyttöjen leikkeinä.

Myös naisten ja miesten ajatellaan olevan tietynlaisia. Usein ihmisellä on kuitenkin molemman sukupuolen ominaisuuksia, eli hänessä on vähän naista ja vähän miestä. Joistakin ihmisistä voi tuntua siltä, ettei ole oikein mitään sukupuolta, tai voi tuntua siltä, että on välillä yhtä sukupuolta ja toisinaan toista.

Sukupuoli-identiteetti

Sukupuoli voi olla muutakin kuin biologiaa. Se on ihmisen oma käsitys ja kokemus siitä, mitä sukupuolta hän on. Koetko sinä, että olet nainen tai mies? Ketä kohtaan tunnet tai et tunne seksuaalista vetovoimaa?

Vai etkö tunne olevasi mies etkä nainen, vaan jotain muuta? Joku voi kokea, ettei ole mitään sukupuolta. Joku voi olla hetkittäin yhtä sukupuolta ja toisinaan jotakin muuta.

Tärkeintä on hyväksyä itsensä sellaisena kuin on. Kun on sinut itsensä kanssa, voi iloita omasta seksuaalisuudestaan ja siitä, että saa olla oma itsensä. Silloin voi elää rauhassa, vapaana ja pelkäämättä toisten mielipiteitä.

Jos sukupuoli mietityttää, pohdi asiaa rauhassa ja tutustu itseesi. Jos sinulla on joku luotettava, lämmin ja hyväksyvä ihminen, juttele hänen kanssaan asiasta. Myös ammattilaisten ja muiden asiantuntijoiden kanssa voi käydä juttelemassa. Aluksi voi vaikka tilata ajan terveyskeskuksen lääkäriltä. Hän osaa tarvittaessa ohjata sinut eteenpäin.

Seuraavaksi voit tutustua esimerkkeihin sukupuoli-identiteeteistä. Muista kuitenkin, etteivät ne ole tiukkoja lokeroita, joihin pitäisi mahtua. Esimerkit kuitenkin auttavat sinua pohtimaan omaa sukupuoltasi, jos tunnet, että sitä on tarvetta pohtia.

Esimerkkejä sukupuoli-identiteeteistä

Sukupuoli-identiteetti tarkoittaa sitä, mitä sukupuolta ihminen tuntee olevansa. Hän voi ilmentää sukupuoltaan monilla tavoilla, esimerkiksi pukeutumisessa ja käyttäytymisessä.

Nainen ja mies

Nainen ja mies ovat tutuimmat ja yleisimmät sukupuoli-identiteetit. Monissa naisissa on kuitenkin piirteitä, joita pidetään miehisinä. Monissa miehissä on piirteitä, joita pidetään naisellisina. Tärkeintä on ihmisen oma tunne itsestään.

Transsukupuolinen

Transsukupuolinen tarkoittaa ihmistä, joka kokee, että hän on väärän sukupuolen kehossa. Hän voi kokea itsensä mieheksi, vaikka hänellä on naisen sukuelimet. Ihminen, jolla on miehen sukuelimet, voi kokea itsensä naiseksi.

Oman sukupuolen voi korjauttaa. Silloin kehoa muutetaan hormonihoidolla tai sairaalassa leikkauksien avulla. Joillekin käytetään kumpaakin hoitomuotoa. Tavoite on, että ihmisen keho ja mieli ovat sopusoinnussa keskenään.

Sukupuolen korjaukseen kuuluu myös uusi sosiaaliturvatunnus, ja moni sukupuolensa korjannut ihminen vaihtaa myös nimensä. Sukupuolen korjaaminen kestää monta vuotta, ja yleensä se on suuri elämänmuutos.

Transvestiitti

Transvestiitti kokee sukupuolensa vaihtelevan. Hän voi kokea itsensä välillä naiseksi ja välillä mieheksi. Hän voi toisinaan kokea itsensä myös joksikin muuksi, esimerkiksi sukupuolettomaksi.

Moni transvestiitti on tyytyväinen siihen sukupuoleen, joka hänelle on määritetty syntymässä. Jos ihmisen biologinen sukupuoli on mies, hän voi kuitenkin joskus ilmentää itseään naisena esimerkiksi pukeutumalla naisten vaatteisiin. Jos ihmisen biologinen sukupuoli on nainen, hän voi toisiaan ilmentää itseään miehenä esimerkiksi pukeutumalla miesten vaatteisiin.

Sukupuoleton

Sukupuoleton ihminen kokee, että hän ei ole mitään sukupuolta. Sukupuoleton tarkoittaa samaa asiaa kuin asukupuolinen.

Mistä saan lisää tietoa?

Saat lisää tietoa sukupuoleen liittyvistä asioista esimerkiksi seuraavilta sivustoilta

Selkokielinen sivu:

Sukupolen monimuotoisuus (www.seteke.fi)

Yleiskieliset sivut:

Seta (www.seta.fi)

Setan tuki- ja neuvontapalvelu (www.sinuiksi.fi)

Seksuaalisen suuntautumisen, sukupuoli-identiteetin ja seksin sanastoa (http://www.pirkanmaanseta.fi)

Sukupuolen moninaisuus  (https://seta.fi)

Teksti: Tuula Puranen, 2018

Lähteet:

Seksuaalisuudesta selkokielellä. www.seteke.fi

Nissinen, Jussi ym. (2016) Sinuiksi tuleminen: turvallinen ulostulo. Seksuaalisen suuntutumisen, seksuaalisuuden, sukupuoli-identiteetin, sukupuolen ilmaisun ja itsemääräämisen vapaus. PDF-julkaisu. Valtakunnallinen tuki- ja neuvontapalvelu Sinuiksi, www.sinuiksi.fi

Oksanen, Jonna (2016) SEKSU: Seksuaaliterveyttä ja suhdetaitoja. Opas autismin kirjon nuorille ja aikuisille sekä heidän kumppaneilleen.