Vinkkejä kirjeenvaihtoon

Tällä sivulla on vinkkejä kirjeenvaihtoon Verneri.netissä.

Pääset Kirjeenvaihtopalstalle tästä linkistä.

Lähetä omat kirjeenvaihtovinkkisi osoitteeseen verneri(at)kvl.fi. Julkaisemme vinkit tällä sivulla ja Leija-lehdessä.

Tutustu kirjekaveriin rauhassa

1. Älä heti kirjoita kirjeessä rakastan sinua.

2. Älä luota kirjeenvaihtokavereihin heti.

3. Älä anna kotiosoitetta.

4. Älä anna heti puhelinnumeroa.

5. Pyydä apua kirjeen kirjoittamiseen.

Kirjoittaja: Henna Koskela, 2020

Tapaa julkisella paikalla

Kirjeenvaihtoilmoitukset ovat hyvä tapa tutustua ihmisiin.

Kun tutustut uuteen ihmiseen netissä, muista myös turvallisuus.

Jos tapaat uuden nettitutun:

  • kerro tapaamisesta etukäteen luotettavalle henkilölle
  • sovi tapaaminen julkiselle paikalle, kuten kahvilaan
  • ota ensimmäiseen tapaamiseen mukaan luotettava henkilö
  • ota mukaan kännykkä
  • poistu paikalta heti, jos tapaamasi henkilö tai tilanne epäilyttää sinua.

Kirjoittaja: Jenni Sipilä, 2020

Kerro itsestäsi

Miten laatia hyvä ilmoitus Vernerin kirjeenvaihtopalstalle?

Kai Lehto antaa muutamia vinkkejä.

Minusta on tärkeää, että kirjeenvaihtoilmoituksessa on kuva, vaikka passikuva. Kuvan perusteella on mukava valita itselle sopiva kirjeenvaihtokaveri. Mielestäni kuvasta voi nähdä, millainen luonne ihmisellä on.

Kirjeenvaihtoilmoituksessa on hyvä, jos ilmoittaja kertoo, onko hän töissä ja millaisella työpaikalla. Myös harrastuksista kannattaa aina kertoa tarkemminkin. Voit löytää kaverin, jolla on sama tai samanlainen harrastus.

Mielestäni on tärkeää kertoa myös, miten asuu ja tuleeko itsenäisesti toimeen. Voit kertoa, asutko asumisyksikössä ta itsenäisesti vaikkapa kerrostalossa. Kerro, millaisesta musiikista pidät ja millaisia tv-sarjoja seuraat.

Vernerin kirjeenvaihtoilmoituksia julkaistaan myös Leija-lehdessä. Kun lähetät ilmoituksen Verneriin, kerro samalla, jos haluat ilmoituksen myös Leijaan.

Kirjoittaja: Kai Lehto
Julkaistu Leija-Lehdessä 4/2017

Jaa oma vinkkisi

Onko sinulla vinkki kirjeenvaihtoon? Lähetä se meille. Julkaisemme vinkkejä Verneri.netissä ja Leija-lehdessä.

Lähetä vinkkisi sähköpostilla osoitteeseen verneri(at)kvl.fi

Voit lähettää vinkin myös postitse osoitteeseen:

Kehitysvammaliitto/Verneri
Linnoitustie 2 B
02600 Espoo