Runot

Silmälasit

Jos linssien
vahvuus
on vaikka
miinus kuusi,
kauas ei näe
ilman laseja.

Jos linssien
vahvuus
on vaikka
plus kolme,
lähelle ei näe
ilman laseja.

Sanat
toimivat samoin.

Kuusi miljardia ihmistä
auttaa näkemään kauas.

Yhdenvertaisuus
auttaa näkemään lähelle.

Rakkaus
osuu suoraan
elämän ytimeen.

Kirjoittaja: Pia

Lapsuutta muistellen

Moni asia mielestä unhoittuu ja unhoittaa ne myös vois. Vaan lapsuuden muistot nuo palautuu, niitä niin vain ei pyyhitä pois.

Muistan perunamaan, heinäpellot ja haan, muistan keltaiset viljapellot. Kotikoivussain usein kiikkuessain, kuulin soittavan kirkonkellot.

Alta metrinen pojankossi ollessain minä ongelle rantaan väänsin. Onkimatoja purkkiin etsiessäin lehmänkakkarat kuivuneet käänsin.

Maitokannu näin, lensi kädestäin, äidin kanssa kun lypsyltä tultiin. Muistan tarkasti, aivan varmasti, kun pantiin perunat keväällä multiin.

Nyt olen raihnainen, tukka valkoinen, iltaa yksin mä istun vain. Kiikkutuolissain hurjat vauhdit ain otan lapsuutta muistellessain.

Kirjoittaja: Hannu Pirinen

Posetiivari

Kevään helmassa liversi kiuru.
Puro lorisi,
luikersi liuru.

Hangenhartiat valahti lampeen.
Tarttui kesä tiukasti kampeen
pyörittäen suvea kohti.
Syksy vierelle tulla tohti.

Kirjoittaja: Hannu Pirinen

Musiikin maailmassa

Musiikki
alkaa hiljaisuudesta.
Hiljaisuuden
rikkoo ääni.

Tuulen humina,
raitiovaunun kolina,
laineen liplatus.
Mikä tahansa ääni
nykymusiikin aineena.

Perinteisemmin
musiikki vaikkapa
Bachin urkuteoksia,
Mozartin kepeyttä
tai Schubertin romantiikkaa.

Minä opiskelen
sellon maailmaa.
Miten soittaa
vapautuneesti
mutta puhtaasti?
Miten kestää
suorituspaineet?

Äänet
kulkevat
koko kehon läpi
luoden mielentiloja
ja näin
mahdollistaen
kohtaamisia.

Kirjoittaja:
Pia