Koko ajan kiihottaa

Minä olen todella rakastunut tällä hetkellä sellaiseen ihmiseen, ketä en voi saada. Mutta se ei nyt ole se pääongelma, vaan se, että minulla on koko ajan kiihottunut olo, kun ajattelen häntä.

Joudun itsetyydyttämään monia kertoja päivässä. Yritän vaan ajatella jotain muuta, mutta se ihminen on mielessä koko ajan ja se kiihotus tulee, enkä voi keskittyä mihinkään.

Se olo on tullut päivätoiminnassakin ja en voi keskittyä töihin.

Vastaus:

Hei!

Ihastuminen voi olla todella vahva tunne.

Voisiko sinulla olla “sydänsuruja”?

Kun tietää, että suhteella ei ole mahdollisuuksia, voi tuntea epätoivoa ja pettymystä. Joskus ikäviä tunteita on vaikea kohdata. Silloin itsetyydytys voi hetkeksi helpottaa oloa.

Mielestäni sinun pitää antaa itsellesi aikaa surra sitä, että olet ihastunut ihmiseen, jota et voi saada.

Onko sinulla joku luotettu ihminen, jolle voisit kertoa tarinasi?

Omista tunteista on tärkeää puhua jonkun kanssa. Kun puhut, mielesi voi alkaa vähitellen päästää ihastuksen kohteesta irti.

Voit käsitellä suruasi myös vaikkapa

  • kirjoittamalla
  • piirtämällä
  • kuuntelemalla musiikkia
  • katselemalla elokuvia.

Suremiseen menee aikaa, mutta lopulta huomaat, että sinun on helpompi olla.

Kerroit, että et kykene keskittymään mihinkään ja sinulla on jatkuvasti kiihottunut olo.

Voi olla, että kiihkeä ihastus ja sydänsurut ovat johtaneet masennukseen. Masennus on sairaus, jota pitää hoitaa.

Masentuneella ihmisellä on paha olla. Masennuksen tunnistaa siitä, että huono olo on jatkunut monta viikkoa.

Masentunut ihminen voi olla surullinen, voimaton ja iloton. Masentuneena voi olla myös vaikea keskittyä asioihin.

Jos olosi on masentunut, ota yhteyttä omalääkäriin terveyskeskuksessa.

Masennusta voi hoitaa esimerkiksi terapialla ja lääkkeillä.

Terapiassa masentunut ihminen juttelee tunteistaan ja elämästään asiantuntijan kanssa.

Sininauhaliitto on tehnyt selkokielisen oppaan masennuksesta.

Pääset lukemaan Masennus-oppaan tästä linkistä (pdf)

Toivon sinulle parempaa mieltä!