Koronavirus ja kuolemat

Kuinka monta koronavirukseen kuolee Suomessa?

Vastaus:

Suomessa on todella hyvät mahdollisuudet hoitaa koronavirukseen sairastuneita ihmisiä.

Suurin osa sairastaa koronaviruksen lievänä.

Jotkut ihmiset ovat sairastuneet vakavammin. Heillä on ollut myös muita vakavia sairauksia. Hyvin pieni osa vakavasti sairastuneista on kuollut.

Suomessa kukaan ei ole kuollut koronavirukseen.

Kukaan ei osaa sanoa etukäteen, kuinka moni Suomessa sairastuu tai kuolee.

Suomessa tehdään juuri nyt paljon asioita, jotka hillitsevät koronaviruksen leviämistä. Ja Suomessa on tosiaan hyvät mahdollisuudet hoitaa sairastuneita.

Paras tapa ehkäistä taudin leviämistä on huolehtia hygieniasta.

Kädet kannattaa pestä monta kertaa päivässä saippualla ja vedellä.

Pese kädet esimerkiksi

  • ennen ruokailua ja ruuanlaittoa
  • ulkoilun jälkeen
  • vessassa käynnin jälkeen
  • yskimisen tai aivastamisen jälkeen.

Näin yskit tai aivastat oikein:

  • Suojaa suusi
  • Käytä esimerkiksi nenäliinaa tai hihaa
  • Laita käytetty nenäliina roskiin ja pese kädet saippualla
  • Älä yski tai aivasta kämmeneesi

Jos koronavirus pelottaa tai huolestuttaa sinua, asiasta kannattaa jutella läheisten ihmisten kanssa.

Katso ohjeet käsienpesuun ja yskimiseen Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivuilta (www.thl.fi)

Lue koronaviruksesta selkokielellä THL:n sivuilta (www.thl.fi)