Mies hiplaa naisia toimintakeskuksessa

Toimintakeskuksessa eräs mies hiplaa naisia ja itsetyydyttää siellä kaikkien nähden. Mitä pitäisi tehdä, kun hoitajat eivät puutu asiaan ja jos heille sanoo siitä, niin he sanovat että ei saa kannella?

Vastaus:

Tämä on asia, johon pitää toimintakeskuksessa ehdottomasti puuttua. Sinulla on oikeus kertoa asiasta ohjaajille. Se ei ole kantelua. Ohjaajilla on velvollisuus puuttua tilanteeseen. On erittäin tärkeää, että tällaisesta asiasta saa puhua. Siitä pitää puhua.

Ota yhteyttä toiminnasta vastaavaan henkilöön. Kirjoita sähköposti ja pyydä vastaus kirjallisena. Jos asiaan ei tule tällä tavalla muutosta, ota yhteyttä henkilöön, joka vastaa kehitysvammapalveluista kunnassa.

Voit vedota lakiin.

  • Rikoslaki kieltää toisen koskettelun tavalla, joka loukkaa toisen seksuaalista itsemääräämisoikeutta.
  • Voit vedota yhdenvertaisuuslakiin. Ihmisarvoa loukkaava käyttäytyminen on häirintää, mikäli loukkaava käyttäytyminen liittyy esimerkiksi toisen sukupuoleen. Häirintää on esimerkiksi vihjailevat puheet, jotka koskevat toisen kehoa.
  • Työnantajalla on velvollisuus puuttua työpaikalla häirintään. Jos työnantaja ei puutu häirintään, on kyse syrjinnästä.

Ohjaajat voivat miettiä, miltä heistä tuntuisi, jos heidän joku työkaveri toimisi noin. Olisiko heistä kivaa, että joku hiplaa ja itsetyydyttää heidän nähtensä. Asia on tosi tärkeä selvittää. Aina käytöstä ei saada kokonaan loppumaan. Mutta on tärkeää, että asiasta ei vaieta. Pyydä tarvittaessa avuksesi joku läheinen tai tukihenkilö.